شخصیت شناسی

دسته بندی شخصیت هلن فیشر- راهبران

تیپ شخصیتی راهبران چیست؟ در این مقاله به تیپ شخصیتی راهبران می پردازیم.

در دوره ی شخصیت شناسی  هلن فیشر ، تا کنون با دو دسته ی شخصیتی ماجراجویان و سازندگان و ویژگی های شخصیتی شان آشنا شدیم. 

دسته ی سوم در دسته بندی شخصیتی هلن فیشر راهبران هستند. سیستم مغزی مرتبط با این افراد تستسترون میباشد. 

 تستسترون هم در مغز مردان و هم در زنان وجود دارد اما غالبا در مردان بیشتر است. تعداد مردانی که در تست شخصیت شناسی هلن فیشر جزو این دسته بندی قرار گرفته اند 2.5 برابر تعداد زنانی است که جزء این دسته بندی شخصیتی بودند.

احتمالا این تفاوت فاحش بوده که باعث شده در سرتاسر جهان بسیاری از این ویژگی هایی که در این درس برمیشمریم ویژگی های مردانه نام گرفته اند.

تیپ شخصیتی راهبران – هوش فضایی

در مطالعات فراوانی مشخص شده که رابطه ی مستقیمی بین تستسترون و هوش فضایی وجود دارد. شاید معروف ترین راهبر تاریخ اینشتین بوده است. به گفته ی خواهرش، وقتی اینشتین هنوز به سختی راه می رفت، می توانست با کارت های بازی یک ساختمان 14 طبقه بسازد.

راهبران توانایی زیادی در درک اجسام سه بعدی و ساخت تصویر های دارند.

 

همانطور که می دانید مغز اینشتین بعد از مرگش به دانشمندان سپرده شد تا آن را بررسی کنند. یکی از یافته هایشان این بود که بخش لوب آهیانه ی مغز که مربوط به هوش فضایی و توانایی حل مسائل ریاضی است، در اینشتین 15% بزرگتر از حالت نرمال بود ، که ناشی از وجود تستسترون زیاد در مغزش بود .

راهبران در زمینه های فنی و مکانیکی توانایی های ویژه ای دارند. اکثر فیزیکدانان و مهندسین جزء این دسته شخصیتی هستند.

این تفاوت در میزان هورمون ها در پسران و دختران را نیز می توان در نمره های درس های ریاضی، هندسه، طراحی مکانیکی، و مهندسی دختران و پسران نیز مشاهده کرد. این تفاوت در سنین بلوغ بسیار آشکارتر می شود ، چرا که دراین سن هورمون تستسترون در مغز پسران افزایش می آید.

همچنین هوش موسیقیایی راهبران نیز فوق العاده است. این افراد آمادگی ذاتی برای یادگیری موسیقی دارند.

 تمرکز 

برخلاف ماجراجویان که در زمینه های مختلف فعالیت و تمرکز میکنند، راهبران زندگیشان را صرف اهداف محدود می کنند و تمام تمرکز و انرژی شان را صرف آن می کنند.

سیستم مغزی راهبران، به دلیل وجود ارتباطات عصبی کوتاه ، آنها را قادر می سازد که توجه و تمرکز زیادی روی بخش های کوچکتر یک موضوع داشته باشد.

اگر درس تفاوت آنالیز و سنتز را در دوره ی تفکر سیستمی خوانده باشید، میتوانید به راحتی متوجه شوید که راهبران توانایی فوق العاده ای در آنالیز یا تحلیل و خرد کردن مسئله به اجزاء کوچکتر و بررسی آن دارند. اما ممکن است نتوانند تصویر بزرگ تر و رابطه ی بین اجزا سیستم را درک کنند – چرا که رشته های عصبی بلند که نواحی مختلف مغز را بهم وصل می کنند در آنها بسیار کم تر وجو دارند.

تیپ شخصیتی راهبران دارای تمرکز بالایی می باشند.

 

این افراد معمولا نمی توانند روی دو کار همزمان تمرکز کنند چرا که تمام توجهشان را معطوف به یک هدف می کند. اگر موقع تماشای تلویزیون یا خواندن آنها را صدا کنید، احتمالا صدای شما را نمی شوند. آنها غرق در کاری می شوند که در حال انجام آن هستند.

 

تیپ شخصیتی راهبران – منطقی و رُک

راهبران به منطقی بودن خود افتخار می کنند. این افراد بدونن  راه دادن به احساسات خود تصمیم می گیرند و معمولا سریع این کار را می کنند. از نظر آنها احساسات را باید کنار گذاشت و به فرمان عقل گوش داد.

آنها در تصمیم گیری به اطلاعات واقعی تکیه می کنند و نه به احساسشان یا گفته های دیگران. این افراد احساساتشان را پنهان می کنند و بروز احساسات را نشانه ی ضعف می دانند.

آنها حاضر اند خوشی های کوتاه و لحظه ای (instant gratification) را فدای اهداف بلند مدت و کنند یا به عبارتی پاداششان را به تعویق بیاندازند (delayed gratification).

همین منطقی بودن زیاد در بسیاری از اوقات باعث می شود راهبران آنچه در سر دارند را خیلی مستقیم به افراد بگویند. آنها از پرداختن به جزییاتِ به ظاهر نامربوط، طفره رفتن و مقدمه های طولانی بیزارند. این جمله را از راهبران بسیار می شنوید ” بریم سر اصل مطلب” یا حرف حسابت چیه؟”

یکی از گله هایی که همسران این افراد دارند این است که آنها از گفتن جملات عاشقانه و رمانتیک نیز فراری اند. از نظر آنها “وقتی شما برای زندگیتان تلاش میکنید و همسرتان می داند که او را دوست دارید، نیازی نیست هرروز این را به او گوش زد کنید”.

 

 استقلال

شاعر انگلستانی، ویلیام هنلی می گوید: من ارباب سرنوشت خود و کاپیتان روح خودم هستم”. راهبران با این حرف کاملا موافق اند. آنها روحی استقلال طلب دارند و زیر بار حرف زور نمی روند.

راهبران می توانند تنهایی را تحمل کنند، ساعت ها کار طولانی را تحمل می کنند و هر سختی را پشت سر می گذارند اما باید اهدافشان را دنبال کنند و خودشان مشکلاتشان را حل  کنند.

 

تیپ شخصیتی راهبران مستقل می باشند.

 

تیپ شخصیتی راهبران – خشن و رقابت جو 

کافیست نگاهی به یک مسابقه ی بسکتبال بیاندازید. احتمالا راهبران زیادی در آنجا می بینید.

راهبران بازی نمی کنند که لذت ببرند. آنها بازی می کنند که ببرند. بالاتر از دیگران بودن برای آنها از واجبات است. در این راه حتی ممکن است به دیگران آسیب برسانند. آنها می خواهند در بحث ها و گفت و گو ها نیز پیروز باشند و حرف آخر را بزنند.

این رقابت و برتری طلبی در بسیاری از موارد با خشم تشدید می شود. خشم نیرویی است که راهبران را در مسیر هدفشان پیش می برد و از دیگران پیش می اندازد.

راهبران عاشق بدست آوردن هستند و همواره در تلاش اند تا موفق تر باشند. آنها به کم راضی نیستند و تشنه ی پیشروی هستند.

افراد با سطح تستسترون بالا معمولا در کسب و کارشان به دنبال پیشرفت زیاد و برتری هستند. بیل گیتس و استیو جابز از نمونه های بارز شخصیت راهبر هستند.

در درس بعدی با ویژگی های شخصیتی مذاکره کنندگان آشنا خواهیم شد که شخصیت مکمل راهبران هستند. 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا