مهارت تصمیم گیری

تعریف مهارت چیست؟ – نقش مهارت در زندگی چه می باشد؟

در این مقاله به تعریف مهارت می پردازیم. بنظر شما مهارت به چه معناست؟

تعریف مهارت چیست؟ 

در درس اول از دوره تصمیم گیری توانا به این نکته می پردازیم که تصمیم گیری یک مهارت است.  

تعریف مهارت - تصمیم گیری یک مهارت است.

در ادامه به تعریف مهارت، ویژگی های آن و اینکه چگونه تصمیم گیری یک مهارت است می پردازیم.

 

ما روزانه از واژه ی مهارت بسیار زیاد استفاده می کنیم و مصداق های آن را خیلی خوب می شناسیم. بیایید چند نمونه از مهارت ها را نام ببریم.

  • نواختن یک ساز مهارت است.
  • صحبت کردن به یک زبان خارجی یک مهارت است.
  • کنترل خشم یک مهارت است.
  • کوزه گری یک مهارت است.

حالا ویژگی های مشترک این مهارت ها را بررسی می کنیم.

 

در تعریف مهارت، مهارت با دانش یکی نمی باشد.

 

اگر تمام جزییات یک ساز را بشناسید و تئوری موسیقی را خوب بدانید و تمام کتاب های آموزشی یک ساز را خوانده باشید اما نتوانید حتی یک آهنگ بنوازید، مهارت نواختن ساز را ندارید. اینکه اصول بازاریابی را در دانشگاه تدریس کنید به معنی داشتن مهارت بازاریابی نیست. ممکن است مهارت بازاریابی یک بازاریاب معمولی از یک استاد دانشگاه بیشتر باشد.  اگر ده ها کتاب در حوزه ی کنترل خشم بخوانید اما همواره در شرایط دشوار نتوانید از آموخته هایتان استفاده کنید مهارتی در شما بوجود نیامده.  به بیان دیگر مهارت دانشی است که به عمل درآمده باشد.

 

تعریف مهارت - مهارت با تمرین بدست می اید

در جمله ی فوق واژه ی آگاهانه بسیار اهمیت دارد. مهارت ها در صورتی بهبود می یابند که توجه آگاهانه و هوشمندانه برای بهبود آنها وجود داشته باشد. برای مثال تدریس یک مهارت است. اما معلمی که 30 سال به همان شیوه ی قدیمی و با همان پیش فرض های اولیه کار میکند و تلاشی برای یادگیری روش های جدید ندارد نه تنها مهارتش در طی زمان بهتر نمی شود بلکه احتمالا از خستگی این تکرار فرسوده می شود.

مهارت ها بهبود نمی یابند مگر اینکه در هر اشتباه و هر موفقیت عوامل تاثیر گذار شناسایی شوند و در جهت رفع نقایص و تقویت نقاط قوت تلاش شود. این یک چرخه ی تمامی ناپذیر است:

یادگیری،ارزیابی و عمل و رابطه آن با مهارت

 

 

هر فرد ویژگی های منحصر به فردی دارد که به مهارت هایش رنگ و بوی ویژه ای می دهد. آشپز های مختلف برای پخت یک نوع غذا ممکن است از ادویه های مختلفی استفاده کنند.

فروش یک مهارت است. اما افراد با توجه به شخصیت و جهان بینی خودشان میتوانند سبک های متفاوتی برای این کار داشته باشند و البته در آن توانایی هم داشته باشند.  

 

 تصمیم گیری یک مهارت است. مانند تمام مهارت ها تصمیم گیری نیز نیازمند یادگیری و به کار بردن آن دانش است. مهارت یادگیری نیز با تمرین و تکرار آگاهانه و با حفظ چرخه ی یادگیری، عمل، ارزیابی، بهبود پیدا می کند و فرد می تواند تصمیماتش را بهبود بخشد. و در نهایت به اندازه ی تمام انسان های دنیا شیوه ی تصمیم گیری وجود دارد و این افراد هستند که بر این شیوه ها سوار هستند. 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا