مصاحبه شغلی

تاثیر زبان بدن در مصاحبه شغلی

عوامل بسیاری در موفقیت افرادی که در یک مصاحبه شغلی شرکت می کنند، دخیل هستند. و هرکدام به تنهایی دارای اعتبار و اهمیت ویژه هستند. یکی از این عوامل، زبان بدن و نحوه به کارگیری آن می باشد. یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین قسمت های مصاحبه شغلی که می‌تواند تمام جلسه و حتی تصمیم گیری نهایی ناشی از آن را تحت الشعاع قرار دهد برخورد اولیه است.

تاثیرگذاری هر داوطلب در برخورد اولیه بستگی مستقیم به آراستگی ظاهری و زبان‌بدن وی دارد. فردی که با سر و وضع کاملا مرتب و آراسته پای به جلسه مصاحبه گذاشته و با رفتار و زبان بدن کاملاً حرفه‌ای، حس خوشایندی در مصاحبه کنندگان به وجود بیاورد، از شانس بسیار زیادی برای موفقیت در مصاحبه استخدامی برخوردار خواهد بود. در این مقاله سعی می‌کنیم با زبان بدن و تاثیر آن در مصاحبه شغلی بیشتر آشنا شویم.

مهمترین نکات در خصوص زبان بدن در مصاحبه شغلی کدامند ؟

در ادامه به بررسی مهم ترین نکات در خصوص زبان بدن در مصاحبه شغلی می پردازیم:

در زدن قبل از ورود به جلسه

در ابتدای ورود به اتاق جلسه حتی اگر درب ورودی تا انتها باز هم باشد، حتماً در بزنید. برای وارد شدن حتماً اجازه بگیرید. این حرکت نشانه رعایت ادب و احترام بوده و شما را به عنوان فردی مبادی آداب معرفی می نماید. به خاطر داشته باشید کوچک ‌ترین کلام و حرکت شما از دید مصاحبه کنندگان حرفه ای پنهان نمانده و هر یک از آن ها معنای خاصی را به ذهن ایشان متبادر می‌سازد.

“لبخند زدن” زیباترین زبان بدن

ابتدای ورود به جلسه تا انتهای آن سعی کنید لبخند را فراموش نکنید. البته مسلم است که نمی‌توان در تمام طول مدت جلسه لبخند به لب داشت. ولی تا می توانید و در زمان‌های مناسب از آن استفاده کنید. لبخند یکی از مهم ترین مهارت های غیر کلامی است. بیشترین تأثیر را بر روی مخاطبان گذاشته و آن ها را به رفتاری متقابل و دوستانه تر وادار می‌سازد. گاهی ممکن است یک لبخند ساده و البته واقعی، شما را از شرایط سخت و پیچیده خارج ساخته و فشار روانی را از روی دوش شما بردارد. لبخند موثرترین و کلیدی ترین مهارت در زبان بدن به شمار می‌رود.

 

“نحوه دست دادن” فاکتور مهم زبان بدن

نحوه دست دادن در ابتدای جلسه هم نوعی استفاده از زبان بدن محسوب می شود. از اعتبار و اهمیت ویژه برخوردار است. به هنگام دست دادن چند مطلب مهم را در نظر داشته باشید. نخست توجه داشته باشید دست شما حتماً گرم و خشک باشد. هرگز با دست خیس و یا خیلی سرد دست ندهید. حتماً قبل از جلسه دست خود را گرم نگه داشته و در صورت لزوم خشک نمایید. موضوع بعدی این که هرگز برای دست دادن پیش قدم نشوید.

ممکن است برخی افراد علاقه‌ای به دست دادن نداشته باشند. پس هرگاه طرف مقابل دست خود را به سمت شما دراز کرد، در چشم هایش نگاه کرده و ضمن معرفی خود با وی دست بدهید. بهتر است به هنگام دست دادن، دست شما پایین تر از دست مصاحبه کننده قرار بگیرد. دست دیگر خود را روی دست وی قرار ندهید. در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده ممکن است حس برتری جویی را در ذهن مصاحبه کننده ایجاد کنید.

نحوه نشستن

پس از معرفی اولیه و تعارف میزبان بر روی صندلی که برای شما در نظر گرفته شده بنشینید. نحوه نشستن هم آداب خاص خود را دارد. شما باید حتماً به این بخش از زبان بدن هم توجه ویژه داشته باشید. سعی کنید حتماً صاف بنشینید. با این کار فردی با اراده و مطمئن به نظر رسیده و میزان اعتبار و وجه خود را بالا می‌برید. گاهی لازم است برای نشان دادن توجه خود به سخنان مصاحبه کننده، کمی به سمت جلو متمایل شوید. هرگز به هنگام نشستن قوز نکنید، این حرکت در مبحث زبان‌بدن، نشانه افراد فاقد اعتماد به نفس لازم می باشد. نحوه صحیح نشستن را قبل از شرکت در جلسه تمرین کرده و به فرم صحیح نشستن عادت کنید.

“ارتباط چشمی” مهارت غیر کلامی در حوزه زبان بدن

ارتباط چشمی یکی از مهارت های مهم غیر کلامی در حوزه زبان بدن می باشد. این ارتباط نشانه اعتماد به نفس و تبحر شما در زمینه مهارت های ارتباطی می باشد. همواره در جلسه مصاحبه استخدامی، ارتباط چشمی خود را با مصاحبه کننده حفظ کنید. توجه کنید که ارتباط چشمی، تفاوت اساسی با زل زدن و خیره شدن دارد. از قواعد خاص خود پیروی می‌کند که لازم است با آن ها آشنایی کافی داشته باشید. اگر در طول مصاحبه نگاه تان به سمت پایین یا اطراف باشد،  این نشانه ترس یا خجالتی بودن شما است. این موضوع خیلی به مذاق مصاحبه کنندگان خوش نمی آید.

نحوه قرار گرفتن پاها

به هنگام نشستن به نحوه قرار گرفتن پاها نیز توجه کنید. اگر پاهای تان را کاملاً به هم بچسبانید این نشانه استرس بیش از حد شما است. اگر پاها را بیش از حد از هم باز کنید نوعی بی احترامی و حس برتری جویی، استنباط می شود. پس سعی کنید فاصله پای تان در هنگام نشستن، در حد معمول و منطقی باشد.

در طول جلسه تعادل حرکتی خود را حفظ کنید و پاهای تان را تکان ندهید و مدام جا به جا نشوید. این نشانه نا آرامی و استرس شماست.

نحوه قرار گرفتن دست ها

نحوه قرار گیری دست ها هم در علم زبان بدن، تعابیر خاص خود را دارد مثلاً اگر در هنگام برگزاری جلسه و صحبت کردن، انگشت تان را درهم گره کنید، ممکن است نشانه اضطراب یا پنهان کاری شما باشد و یا اگر دست به سینه بنشینید ممکن است در نظر مصاحبه کنندگان فردی محافظه‌ کار و یا گستاخ به نظر برسید. البته این حالت نشستن، نوعی  گارد گرفتن و حالت تدافعی هم محسوب می شود. دقت داشته باشید به هنگام سخن گفتن، بیش از حد دست های خود را تکان ندهید و این کار را در حد معمول انجام دهید.

کنترل تنفس

سعی کنید از طریق تنفس صحیح و کنترل تنفس خود، در طول مصاحبه شغلی به نفس نفس زدن نیفتید. اگر به هن هن بیفتید یعنی از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستید. پس از طریق تکنیک های تنفسی مثل روش های 7* 7*7، کنترل تنفس خود را به دست بگیرید.

گوش دادن فعال

از طریق تکان دادن سر، در مواقع مناسب سخنان مصاحبه کنندگان را تایید کنید.  این کار یکی از نشانه‌های گوش کردن فعال و موثر میباشد که یکی از مهارت‌های غیر کلامی و زبان بدن میباشد. با این اصل خود را فردی دقیق نشان میدهید و با دقت به سخنان طرف مقابل توجه می‌نماید.

تیک حرکتی

سعی کنید در طول مصاحبه تیک حرکتی نداشته باشید. مثلا پای خود را تکان ندهید. یا با دست و انگشتان خود به میز ضربه نزنید. یا مدام دست به سر و صورت خود نکشید.این اقدامات نشانه استرس و عدم اعتماد به نفس شماست. این کارها نمره ای منفی در کارنامه شما ثبت خواهد کرد. سعی کنید با شیء خارجی مثل خودکار و یا تلفن همراه خود بازی نکنید.

نحوه ایستادن

به نحوه ایستادن و راه رفتن خود نیز توجه کافی داشته باشید. سعی کنید با قدم های منظم راه بروید، نه خیلی کند و نه خیلی سریع حرکت کنید. به هنگام ایستادن نیز به نحوه قرار گرفتن پای خود دقت کنید. هم چنین در موقع ایستادن مدام جابجا نشوید و حرکات اضافی نداشته باشید.

سعی کنید در طول مصاحبه بخصوص به هنگام ایستادن، دست های خود را در جیب قرار ندهید. ممکن است مصاحبه کنندگان، این حرکت شما را به غرور و استرس بالای شما نسبت دهند.

خداحافظی

به هنگام خداحافظی، به آرامی لبخند زده و وسایل خود را از روی میز جمع کنید. از میزبانان بابت دعوتی که از شما به عمل آورده‌اند تشکر کنید. باز هم برای دست دادن پیش قدم نشوید. برای برخاستن و ترک اتاق مصاحبه از آنان اجازه بگیرید. با گام‌هایی منظم و استوار، محل جلسه را ترک نمایید. لازم است تا آخرین لحظه نهایت ادب و احترام  را از خود نشان دهید. توجه به موارد ذکر شده، اهمیت زبان بدن در کسب موفقیت در یک مصاحبه شغلی را بیش از پیش روشن می سازد. به مهارت های زبان بدن توجه کرده و به آن ها مسلط شوید تا موفقیت را در آغوش بگیرید.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا