مصاحبه شغلی

نقش شخصیت شناسی در مصاحبه استخدامی

موضوع شخصیت شناسی و رفتارشناسی، مبحثی بسیار مهم است. در حال حاضر به شدت در مصاحبه های شغلی مورد توجه قرار گرفته است. امروزه برگزارکنندگان مصاحبه های شغلی، تنها به شناسایی قابلیت ها و ویژگی های داوطلبان بسنده نمی کنند. بیشتر دوست دارند بفهمند آنان دارای چه خصوصیات رفتاری بوده و چه صفات اخلاقی در ایشان بارز است. دلیل این امر هم روشن است. افراد با تیپ ها و شخصیت های مختلف، هر کدام برای دسته ای از شغل ها مناسب هستند. در سایر شغل ها که با شخصیت آنان سنخیتی ندارد، به سختی موفق خواهند شد. لذا مصاحبه کنندگان از طریق  تست ها و آزمون های ویژه، سعی در گزینش افرادی دارند که از نظر روحی و ساختار ذهنی با شغل مورد تصدی هم خوانی داشته و انتخابی مناسب تر به حساب بیایند.

مصاحبه کنندگان از طریق تست های شخصیت شناسی، داوطلبان را براساس صفات زیر مورد سنجش قرار می دهند:

سخت کوشی

 تخمین می زنند که داوطلب مورد نظر تا چه حد در راستای انجام وظایف ثابت قدم است. هم چنین تا چه حد تمام تلاش خود را برای دسترسی به نتیجه بهتر بکار خواهد بست.

قابل اتکا بودن

 مشخص می شود که تا چه میزان می توان بر روی توانایی ها و شایستگی های متقاضی مورد نظر حساب نموده و به وی امیدوار بود.

مثبت نگری

 از طریق شخصیت شناسی، می توان به این حقیقت دست یافت که مصاحبه شونده چقدر به اتفاقات خوش بین است. چقدر می تواند این حس مثبت اندیشی را به دیگر کارکنان منتقل نماید.

خود انگیخته

  مشخص می شود که فرد مزبور تا چه حد متکی به خود است. چقدر می تواند انگیزه های لازم برای انجام مطلوب وظایف را در خودش به وجود بیاور . طوری که به نیروی خارجی برای این کار نیازی نداشته باشد.

گروه گرایی

  شناسایی افراد براساس این ویژگی، یکی از دلایل اصلی برگزاری تستهای شخصیت شناسی است. زیرا قابیلت انجام کار تیمی و توانمند بودن در این زمینه دلیل اصلی موفقیت در برخی مشاغل و مسئولیت ها است. برهمین اساس مصاحبه شوندگان در این خصوص بطور جدی مورد بررسی قرار می گیرندتا توانمندترین آن ها در این زمینه شناسایی شده و برای تصدی مشاغلی خاص، استخدام گردند.

منظم بودن

 لازمه موفقیت در هر مسئولیتی، منظم بودن و دارا بودن برنامه ریزی مدون برای انجام وظایف می باشد. تست های شخصیت شناسی، در این زمینه نیز کمک قابل توجهی در شناسایی افراد منظم و با برنامه، به مصاحبه کنندگان می نماید.

روابط عمومی بالا

 برای تصدی برخی مشاغل از جمله بازاریابی و فروش، به افرادی با روابط عمومی بالا و توانایی برقرار ارتباط موثر نیاز داریم. از طریق تست های شخصیت شناسی می توانیم این افراد را شناسایی کرده و به کار بگیریم.

کارآمد بودن

 به کمک تست های شخصیت شناسی می توانیم افرادی را که زیر شدید ترین فشارهای کاری قابلیت و توانمندی خود را حفظ کرده و وظایف  خود را به نحو احسن انجام می دهند شناسایی کنیم.

اعتماد به نفس

 برخی تست های شخصیت شناسی، میزان اعتماد به نفس و روحیه بالای داوطلبان را به برگزارکنندگان مصاحبه شغلی نشان می دهند. به کمک نتایج این آزمون ها می توانیم، افراد با اعتماد به نفس و روحیه بالا را شناسایی کرده و آن ها را از دیگر داوطلبان تفکیک کنیم.

انعطاف پذیری

لازمه موفقیت در برخی مشاغل بخصوص کارهایی که در سایه کار تیمی به سرانجام می رسند، دارا بودن شخصیت انعطاف پذیری و تطابق یافتن با شرایط متفاوت است. لذا می توان از طریق برخی تست های شخصیت شناسی، این افراد را شناسایی و برای مشاغل حساس و حیاتی به هم کاری دعوت کرد.

مصاحبه کنندگان حرفه ای برای شناسایی شخصیت و تیپ رفتاری داوطلبان، تنها به مطالعه رزومه آنان بسنده نمی کنند. بلکه آن ها را از طریق آزمون های شخصیت شناسی مورد بررسی قرار داده و هم چنین با قراردادن داوطلب در موقعیت های مختلف، شخصیت و خصوصیات  رفتاری آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند.

با استفاده از روش هایی که ذکر شد، مصاحبه کنندگان، تمامی داوطلبین را مورد بررسی قرار می دهند تا به پاسخ سوالات زیر دست پیدا کنند:

  • آیا داوطلب توانایی انجام چند کار به طور همزمان را داراست؟
  • آیا داوطلب، از تفکر استراتژیک( شناسایی اهداف و برنامه ریزی) برخوردار است؟
  • آیا متقاضی به صورت مستقل، توانایی تصمیم گیری دارد؟
  • آیا فرد متقاضی یک بازاریاب ذاتی با توانایی روابط عمومی بالاست؟
  • آیا فرد مصاحبه شونده هوشیار و محتاط است یا اهل ریسک پذیری بالاست؟
  • آیا رفتار و شخصیت داوطلب، متناسب با فرهنگ سازمانی آن ها می باشد؟

برخی از مهم ترین تست های شخصیت شناسی کدامند؟

در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین تست های شخصیت شناسی می پردازیم:

تست MBTI ( تست شخصیت شناسی مایرز بریگز)

 از طریق این تست با افرادی با 16 تیپ شخصیتی متفاوت آشنا می شویم که براساس ویژگی های زیر طبقه بندی می شوند:

  •  فرد برونگرا (E) است یا درونگرا (I)
  •   فرد حسی(S) است یا شهودی (N)
  • فرد احساسی (T) است یا منطقی (F)
  •  فرد منعطف (P) است یا قضاوتی (J)

با ترکیب ویژگی های فوق به 16 تیپ شخصیتی متفاوت می رسیم. هریک از آن ها نیز دارای استعدادها و ویژگی های مختلفی هستند. از این رو، هرکدام برای شغل یا مشاغل خاصی مناسب می باشند.

حتما تست شخصیت شناسی MBTI را در این صفحه ببینید.

تست هوش چندگانه گاردنر

 از طریق این تست، هوش های 8 گانه افراد از قبیل هوش تصویری/فضایی، هوش کلامی/زبانی، هوش منطقی/ریاضی، هوش جسمی/حرکتی، هوش موسیقیایی، هوش برون فردی، هوش درون فردی و هوش طبیعت گرا مورد بررسی قرار می گیرد. از طریق تحلیل نتایج این تست مشخص می گردد، فرد د رکدام دسته هوشی قرار گرفته و دارای چه استعدادهایی بوده و مناسب چه شغل یا مشاغلی می باشد.

تست شخصیت شناسی هوش هیجانیEQ-Bar-on

 از طریق این تست هوش عاطفی و ارتباطی افراد مورد بررسی قرار می گیرد.

تست شخصیت شناسی نئوپیر( Neo-pir)

 این تست، یکی از پرکاربرد ترین ها در آزمون های استخدامی و مصاحبه های شغلی است. نتایج آن ضریب صحت واتکای  بالایی دارند.

از طریق این تست، 5 عامل شخصیتی بسیار مهم مورد سنجش قرار می گیرد. خصوصیات منحصر به فرد و شایستگی های رفتاری و شغلی آنان، شناسایی خواهد شد.

5 عامل شخصیتی که در این تست مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از: خلاقیت، مدیریت زمان، مدیریت بحران، توانایی مدیریتی و ارتباطات.

تست شخصیت شناسی تفکر استراتژیک

 از این تست برای گزینش و سنجش مدیران ارشد استفاده نمی گردد. در این تست، کیفیت تفکر و اقدام افراد در حالتی فراتر از فرآیندها و بحران های معمول، سنجیده می شود.

تست شخصیتی SHL

این تست به کمک پرسش نامه کالیپر پروفایل و هم چنین بررسی ارتباط افراد با عملکرد شغلی شان صورت می گیرد. توانایی شرکت کنندگان را در سه حوزه: ارتباط با دیگران، سبک تفکر و هم چنین احساسات مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.

تست شخصیت شناسی از طریق پرسش نامه DISC

 از طریق تست DISC، چهار قابلیت مهم افراد در حوزه های میزان نفوذ و قدرت، میزان برتری و چیرگی، ثبات قدم و سازگاری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

اگر می خواهید در مصاحبه های استخدامی، شانس خود را آزمایش کنید، قبل از شرکت در هر مصاحبه شغلی، تست هایی از قبیل تست رغبت سنجی شغل هالند، تست اینیاگرام، تست مدل ذهنی(ادوین لاکه) و.. را امتحان کنید و ضمن شناسایی استعدادها و علایق خود، مشاغل مناسب با شخصیت خود را یافته و شانس خود را در بدست آوردن آن ها بیازمائید. قطعا انتخاب شغلی که با شخصیت و استعداد شما هماهنگی داشته باشد، بسیار منطقی تر به نظر می رسد. ضمنا فراموش نکنید در طول مصاحبه شغلی سعی کنید خود واقعی تان باشید. در غیر این صورت، دست تان در مقابل مصاحبه کنندگان حرفه ای رو شده و نتیجه ای جز شکست، را تجربه نخواهید کرد.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا