مصاحبه شغلی

چگونه برای مصاحبه شغلی آنلاین آماده شویم؟

آیا با شیوه مصاحبه جلسه آنلاین آشنایی دارید؟ مصاحبه شغلی با روش های مختلف انجام می شود. هر چند شناخته شده ترین و به نوعی بهترین روش مصاحبه شغلی از نظر صاحب نظران این حوزه، روش مصاحبه رو در رو و  یا حضوری می باشد، اما گاهی ممکن است بنا به دلایلی از جمله بعد مسافت (مثلاً  شیوع بیماری واگیرداری مثل کووید ۱۹ یا کرونا )  مسئولان برگزار کننده مصاحبه استخدامی، تصمیم بگیرند این جلسه پرسش و پاسخ به صورت غیر حضوری و از طریق درگاه های مجازی یا اصطلاحاً به روش آنلاین انجام گردد.

این روش مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. اما به هر حال شیوه‌ای است که امروزه کاربرد بسیار داشته است. روز به روز بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد.

معایب مصاحبه آنلاین کدامند ؟

در ادامه به بررسی معایب مصاحبه آنلاین می پردازیم.

قطع صدا و تصویر

ممکن است به سبب بروز برخی مشکلات و یا کم بودن سرعت اینترنت صدا به صورت موقت یا به طور کامل قطع گردد. امکان ادامه مصاحبه وجود نداشته باشد. در این مواقع لازم است مصاحبه ‌شونده با شماره تلفنی که قبل از مصاحبه، از مسئولان برگزاری دریافت کرده، تماس حاصل کرده و کسب تکلیف نماید. یا ادامه مصاحبه را با صلاح دید مصاحبه کنندگان به صورت تلفنی ادامه دهد.

ایجاد صدای مزاحم

امکان دارد در طول برگزاری جلسه مصاحبه آنلاین ، یک صدای مزاحم مانند سروصدای کودکان، صدای بوق ماشین یا فروشندگان دوره گرد و مواردی از این دست نظم جلسه را بر هم زده و در روند برقراری ارتباط، اختلال ایجاد کند. در صورت بروز این مشکل، ابتدا اندکی صبر کنید تا سکوت حاکم شود. پس از رفع مشکل مزبور، ضمن عذرخواهی از طرف مقابل ادامه گفتگو را از سر بگیرید.

ورود افراد متفرقه

قبل از شروع جلسه از بسته بودن درب اتاقی که در آن مشغول انجام مصاحبه هستید مطمئن شوید. در غیر این صورت ممکن است فردی نادانسته وارد محدوده برگزاری مصاحبه شود و نظم موجود در جلسه را بر هم بزند. در صورت وقوع این امر، شرایط را به سرعت به حالت عادی بازگردانید. پس از عذرخواهی، گفتگوی خود را ادامه دهید.

مزایای مصاحبه آنلاین کدامند ؟

  • صرفه جویی در زمان و هم چنین کاهش هزینه هایی هم چون هزینه حمل و نقل پذیرایی و…
  • با توجه به این که مصاحبه شغلی آنلاین امکان ضبط شدن و ذخیره شدن را دارد، مصاحبه کنندگان می توانند در صورت نیاز به چندین بار آن را مشاهده و به جمع‌بندی دقیق‌تر برسند.
  • از طریق مصاحبه آنلاین، امکان برگزاری جلسه در هر مکان و زمان وجود دارد. محدودیت خاصی از این لحاظ وجود ندارد.
  • با توجه به این که مصاحبه به صورت حضوری صورت نمی‌گیرد، مصاحبه شونده با استرس کمتر و تمرکز بیشتری می تواند قابلیت ها و توانایی های خود را بروز داده و خود را بهتر معرفی نماید.

چگونه خود را برای مصاحبه آنلاین آماده کنیم ؟

ارسال رزومه برای مسئولان برگزاری مصاحبه شغلی قبل از برگزاری جلسه

 قبل از برگزاری جلسه، رزومه خود را با دقت تکمیل و برای مسئولان برگزاری مصاحبه شغلی ارسال نماییم. بهتر است در این رزومه به طور کامل مهارت ها، قابلیت ها و مدارک تحصیلی خود را ارائه نمایید. آنان را از میزان علاقه و تمایل خود برای همکاری با سازمان یا شرکت مربوطه مطلع سازیم.

کنترل تمامی امکانات نرم افزاری و سخت افزاری قبل از شروع جلسه

لازم است قبل از شروع جلسه، تمامی امکانات نرم افزاری و سخت افزاری که در برقراری ارتباط دخیل هستند را به طور کامل کنترل و آزمایش کنیم. اگر سرعت اینترنت مورد استفاده خیلی مطلوب نیست و آن را با اینترنت مناسب تر جایگزین کنیم. یا اگر برای برقراری ارتباط نیاز به نصب برنامه یا اپلیکیشن ویژه‌ای است، از چند روز قبل آن را نصب و چندین بار آزمایش کنیم.

انتخاب فضای مناسب و آرام

فضای مناسب و آرامی را برای استقرار خود جهت شرکت در مصاحبه آنلاین انتخاب کنیم. بهتر است یک اتاق خلوت و مرتب را برای مصاحبه انتخاب کنید. به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا در طول برگزاری جلسه کم ترین رفت و آمد و یا سر و صدایی نظم جلسه و تمرکز شما را بر هم زند. دقت کنید نمای پشت سر شما کاملاً خلوت و عاری از هر وسیله و شی اضافی و غیر عادی باشد.

آراستگی ظاهری

دقت داشته باشید که میزان آراستگی ظاهری و اهمیت آن هیچ تفاوتی در نوع برگزاری مصاحبه شغلی ندارد. این بدان معناست که شما به همان میزان که به بهداشت فردی و آراستگی ظاهری خود در یک مصاحبه حضوری اهمیت می دهید، می بایست همان حساسیت و دقت را در مصاحبه آنلاین نیز به خرج دهید.  با سر و وضع مرتب و انتخاب لباس و پوشش مناسب در مصاحبه شرکت کنید. این موارد، هرگز از نگاه تیزبین مصاحبه کنندگان حرفه ای دور نمی ماند.

داشتن ارتباط چشمی و زبان بدن

با این گمان که مصاحبه به صورت حضوری انجام نمی‌شود از ارتباط چشمی و زبان بدن غافل نشوید. حتی در یک مصاحبه آنلاین نیز، نیاز است تا شما مهارت های غیر کلامی و توانایی خود را در به کارگیری زبان بدن را به مصاحبه با نشان دهید. ارتباط چشمی را هم فراموش نکنید. برای این کار به تصویر خود یا مصاحبه کنندگان خیره نشوید، بلکه باید نگاه شما مستقیماً به لنز دوربین باشد.

  ارسال و دریافت مناسب صدا

 یکی از مسائل مهم در مصاحبه آنلاین، ارسال و دریافت مناسب صدا می باشد. برای تقویت صدا و بهبود کیفیت ارتباط ایجاد شده، از هدفون و هندزفری های کوچک و مناسب استفاده کنید.

به همراه داشتن کاغذ و خودکار در طول برگزاری جلسه آنلاین

شاید لازم شود برای اینکه نکته ای را فراموش نکنید و یا سوالی را که قصد  پرسیدن آن را دارید از خاطرتان نرود آن ها را یادداشت کرده و در موقع مناسب بیان کنید.

نور کافی و زاویه دوربین مناسب در جلسه آنلاین

حتماً از نور کافی و زاویه دوربین مناسب استفاده کنید. وجود نور کم یا زیاد در مکانی که در نظر گرفته اید، کیفیت تصویر را به شدت کاهش می دهد. از نور مناسب استفاده کنید. ضمناً زاویه دوربین را به گونه ای انتخاب کنید که حرکات و چهره شما به خوبی توسط مصاحبه کنندگان، قابل رویت باشد. بهتر است زاویه دوربین را رو به درب ورودی محلی که در آن قرار دارید تنظیم نکنید. در این صورت می توانید ورود ناگهانی افراد به محل برگزاری جلسه را مدیریت کرده و او را از آنجا دور سازید.

تأخیر نداشتن

برای شروع جلسه، به هیچ عنوان تأخیر نکنید. در مصاحبه آنلاین، دیگر بهانه هایی هم چون شلوغی مسیر و یا ترافیک و مسائلی از این دست قابل پذیرش نیست. شما هیچ عذر موجهی برای تأخیر احتمالی خود نخواهید داشت.

خاموش کردن تلفن همراه در جلسه آنلاین

اگر از تلفن همراه خود برای برقراری ارتباط استفاده می کنید، قبل از شروع جلسه، حتماً پیام رسان ها  و دیگر برنامه های غیر ضروری را غیر فعال کنید. در غیر این صورت سرعت اینترنت شما کاهش می یابد. هم چنین ممکن است هم زمان با گفتگوی شما، پیام‌هایی بر روی صفحه ظاهر شود. ضمن از بین بردن تمرکز شما، نظم مصاحبه را با اختلال مواجه کند.

انتخاب صحیح ساعت برگزاری جلسه آنلاین

اگر قرار است شما ساعت برگزاری جلسه را انتخاب کنید حتماً انتخاب تان در ساعات معمول اداری باشد. البته حق انتخاب ساعت ‌برگزاری، کمتر به مصاحبه ‌شونده داده می شود.

اگر از سوی مصاحبه کنندگان، زمانی برای اعلام نتیجه به شما اعلام شده ولی تا موعد مقرر اطلاعی به شما داده نشود، سعی کنید در بازه زمانی مناسب و با شماره تلفنی که از مسئولان برگزاری مصاحبه در اختیار دارید، تماس حاصل کرده و در کمال ادب و احترام، نتیجه را جویا شوید.

البته مصاحبه کنندگان نیز می بایست قبل از شروع جلسه مصاحبه آنلاین، رزومه داوطلبان را به دقت مطالعه کرده و بر مبنای آن، ساختار جلسه و سوالات مناسب را طراحی نمایند. هم چنین برای جلوگیری از بروز ایرادات حتی بهتر است، مسائل فنی مربوطه را به یک متخصص حرفه ای واگذار کنند تا مشکلی در طول برگزاری جلسه به وجود نیاید. مصاحبه کنندگان می بایست پس از برگزاری جلسه به سرعت به تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از مصاحبه شوندگان پرداخته و نتایج حاصله را در قالب گزارشی کامل به استحضار مسئولین مربوطه برسانند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا