رهبری

رهبری از دیدگاه بزرگان

رهبری از دیدگاه بزرگان شامل تجربیات ارزشمندی است. لذا ما با دانستن راه کار های آن ها و این که چطور از آن ها برای حل مسائل پیرامون خود بهره ببریم، می توانیم به حرکت خود در مسیر موفقیت سرعت بخشیم.

9 درس رهبری ازدیدگاه فرگوسن

رهبری و عکس فرگوسن

سر آلکس فرگوسن سرمربی نامی و پر افتخار تیم فوتبال منچستر یونایتد انگلستان توصیه‌هایی برای کسانی که می خواهند رهبر موفق باشند، دارد:

  1. فراموش نکنید که مدیریت و رهبری با هم متفاوت هستند. رهبری ضامن موفقیت تیم است. مفهوم رهبری وسیع است. یک رهبر خود را بیش از دیگران درگیر می‌کند.
  2. رهبران در خط مقدم تصمیم گیری‌ها هستند. لذا باید در این مقوله از مهارت لازم برخوردار باشند. در واقع همه چیز یک تیم به تصمیمات رهبر تیم وابسته است. اگر رهبر نتواند درست تصمیم بگیرد، دیگران در امور دخالت ‌های نا بجا خواهند داشت.
  3. یک رهبر همواره یک شنونده خوب است. چرا که عدم توجه به نظرات دیگران حتی اگر به عنوان رهبر خوب هم باشد، نارضایتی های اعضای تیم را سبب می‌شود.
  4. همواره یک رهبر در دسترس است. چرا که حضور رهبر باعث انگیزه افراد تیم می‌شود.
  5. همواره در مسیر ساختن باشید. همواره به دنبال انجام کارهایی باشید که باعث افزایش قدرت تیم شود. توقف چند روزه هم برای یک رهبر بد خواهد بود.
  6. مصلحت اندیش باشید و آن را جز سیاست رفتاری خود کنید. سیاستی داشته باشید که از اعمال قدرت به همراه تغییرات در باورها و تصمیم گیری های تان واهمه نداشته باشید.
  7. اهداف بلند مدت داشته باشید.
  8. جانشین پروری کنید. برای یک امپراطوری قوی با برنامه ریزی دقیق و طی آموزش ها جانشین تعیین کنید.
  9. بدانید اثر تشویق بیش از انتقاد است. اگر چه انتقاد افراد را متوجه اشتباهات می‌کند، اما همواره اثر مثبت تشویق بیشتر است. لذا مدیران در ابتدا باید به دنبال روحیه بخشی به تیم باشند.

رهبری از دیدگاه ریچارد برانسون

رهبری و عکس برانسون

ریچارد برانسون معتقد است یک کارآفرین ساخته می‌شود، متولد نمی‌شود. از نظر برانسون برای رهبر دانستن نکات زیر ضروری است:

رهبری را می توان آموخت

اگر جایگاه رهبری داریم ولی دانش آن را نداریم، موفق نمی‌شویم. لذا باید بدانیم آن چه را به عنوان رهبر باید انجام دهیم. اگر می خواهیم رهبر باشیم می‌توانیم با فراگیری و آموزش دیدن ویژگی هایی را در خود تقویت یا به وجود آوریم. لذا این یک حقیقت است که رهبری یک مهارت محسوب می‌شود. طی زمان و فرصت می توان آن‌ را گسترش داد. هر روز آن را کامل تر کرد. صرفا به هر آن چه که یک رهبر انجام داده نباید عمل کنیم. بلکه ویژگی ها را از دیگران بیاموزیم و با در نظر داشتن زمان و دوره یاد بگیریم.

چند تیم داشته باشیم

 اگر اطراف ما پر از آدم هایی باشد که مانند ما فکر کنند، این یک زنگ خطر است. اطرافیان نباید خیلی یکسان و همسو با ما باشند، چرا که تنها در صورت مطرح شدن نظرات متفاوت امکان بررسی از زوایایی متفاوت برای رهبر وجود خواهد داشت. تنوع تیمی به رشد سازمان و تکامل رهبر کمک می‌کند.

شریک خوب

کسب و کار همانند ازدواج نیاز به تلاش و کوشش و همراهی هر دو طرف دارد. اگر شریک باهوش و موفق انتخاب کنیم بیانگر این نیست که سبک رهبری او با ما سازگار و همسو است. بهترین راه شناخت شریک تجاری کار با او است.

کار در یک پروژه می تواند به ما شناخت کافی از ویژگی‌های رفتاری و عملکردی بدهد.هم چنین با مشخص کردن نقاط ضعف و قوت می‌توانیم یک دیگر را کامل کنیم.

ریچارد برانسون معتقد است هرگز خود را محدود نکنیم. بلکه با تلاش، خود را تبدیل به رهبری کنیم که دوست داریم خودمان از او تبعیت کنیم.

رهبری از دیدگاه وارن بافت

رهبری وعکس وارن بافت

وارن بافت رهبر موفق و سرمایه‌ گذار چند توصیه مهم به رهبران دنیا کرده است که با هم بررسی می‌کنیم:

1- کار را درست انجام دهید تا مجبور نباشید کار غلطی انجام دهید.

2- در مشکل ها گیر نکنیم ” درجا زدن ممنوع”.

3- برای رسیدن به نتایج عالی نیاز نیست در کارتان عالی باشید، شروع کنید تا عالی شوید. کمال گرایی برای رهبر سم محسوب می شود.

4- از آن چه دیگران قبلا انجام داده‌اند درس بگیریم . لازم نیست اشتباه دیگران را ما تکرار کنیم. در دنیا آن قدر اشتباه وجود دارد که اشتباه دیگری را تکرا نکنیم پس با مطالعه درباره دیگران اشتباهات را تکرار نکنیم.

5- عادت خوب خود را پرورش دهید. تقویت ویژگی‌های مثبت و اثرات آن دستاورد چشمگیر تری نسبت به زمانی دارد که بخواهید ویژگی‌های منفی را کم رنگ کنیم.

6- همواره ساده عمل کنید. ساده سازی در کار ویژگی یک رهبر ماهر و خبره است.

7- متفاوت کار کردن ویژگی رهبری است که دید بلند‌ پروازانه دارد. اما طوری عمل کنید که باعث نابودی کارهای مفید نباشد. ( متفاوت و نوآور باشید اما نه به هر قیمتی).

8-  با افرادی معاشرت کنید که از نظر اخلاق مهارت در کار، مهارت در ارتباط بهتر از شما هستند و بهتر از شما عمل می‌کنند.

رهبری از دیدگاه بیل گیتس

رهبری و عکس بیل گیتس

بیل گیتس یکی از رهبران موفق دنیا درباره رهبر خوب بودن چند ویژگی را معرفی کرده است که با هم بررسی می‌کنیم:

1- اگر بخواهیم رهبر موفق باشیم در درجه اول باید دنبال کاری که به آن علاقه دارم باشیم و برای علایق خود تلاش کنیم.

2- پرتلاش و پر انرژی و صبور و عملگرا در طی مسیر رسیدن به هدف از ویژگی‌های افرادی است که می‌خواهند رهبر موفق باشند.

۳- پویایی و در حال رشد بودن نشانه بارز رهبر موفق است چرا که دنیا در حال تغییر است و برای حفظ موقعیت و استمرار راه درست باید همواره در حال بازسازی و نوسازی خود و اعضای تیم مان باشیم.

۴- مسئول بودن رهبر در برابر اعضای سازمان و مسیری که آن ها قرار دارند از ویژگی‌های بدیهی رهبر است. انتقال تجربه رهبر به افراد، تامین نیاز‌های اعضای سازمان بنیان و پایه‌ها و اساس تربیت رهبران آینده توسط رهبر کنونی است. رهبر واقعی کسی است که به دیگران قدرت بدهد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا