رهبری

کاریزمای رهبری چیست؟

پایه کاریزما در رهبری، قدرت اقناع رهبر و جذبه رهبر است. چرا که قدرت آن ها، از تعهد و باورهای شان نشات می‌گیرد. آن چه که باعث تمایز آن ها می‌شود، عملکرد چنین رهبرانی در شرایط بحرانی است. این امر بیانگر مهارت و ایثار رهبر است. کاریزمای رهبری بیش از هر سبک دیگر از شخصیت و رفتار و عملکرد رهبر نشات می‌گیرد.

تعریف کاریزما

کاریزما و مردی که می خندد

 اثر گذاری و همراه کردن دیگران با خود، که با جذب کردن آن ها و وفاداری در اطرافیان شکل می‌گیرد. در واقع مهارتی است که، می توان با آموزش آن را در خودمان توسعه دهیم. جذب کردن با برخورد اثر گذار، بیانگر قدرت یک رهبر است و خوش‌رویی وی، باعث می شود تا برای اطرافیان دوست داشتنی باشد.

کاریزمای رهبری، شرایط را در راستای اهداف و مخاطب تغییر می دهد. در واقع آن ها با برقراری ارتباط و اثرگذاری و سخنرانی‌های شیوا و رسا با مخاطب در سطح عمیق رابطه برقرار می‌کنند . نظیر آقای مارتین لوترکینگ.

چرا کاریزما در رهبری مهم است؟

یک رهبر با کاریزمای خود برای زندگی و داشتن دنیای بهتر تلاش می‌کند. آن ها با شجاعت و تعهد می‌ایستند و شکاف بین اهداف سازمان و اعضای آن را شناسایی می کنند. آن ها مشتاقانه برای رفع آن تلاش کرده و تا رسیدن به اهداف خود انگیزه بالایی دارند.

اثر گذاری یک رهبر

اثر گذاری 3 بخش دارد حضور توانایی، اثر گذاردن و توانایی رهبری کردن. این سه بخش را کسی می تواند در وجود خود داشته باشد که دارای اعتماد به نفس کافی باشد. یک رهبر کاریزماتیک به قدری در این مورد قوی است که، نه تنها از اعتماد به نفس بالایی برخورد است بلکه باعث بالا رفتن سطح اعتماد به نفس دیگران می‌شود. داشتن تفکر مثبت و خوش بینی قدرت رهبر را در حل مشکلات بالا می‌برد. رهبران کاریزماتیک با متقاعد سازی و همراه کردن دیگران، برای نیل به هدف مشترک تلاش می‌کنند. کاری که غیر ممکن به نظر می‌آید را اجرایی می‌کنند. رهبر بودن تا حدودی ذاتی است. اما ما می‌توانیم با آموزش آن را در خود ایجاد کنیم و یا توسعه دهیم. مثلا به رفتار و عملکرد دیگر رهبران در حوزه کاری خود توجه کنیم.

رابطه خوش رویی با کاریزما در رهبری

به عنوان یک رهبر باید بتوانیم با افراد تیم سازگار باشیم. به آن ها حس خوب انتقال دهیم. برای افزایش سطح این توانایی می بایست، هوش احساسی خود را بالا ببریم. یک رهبر باید همواره خوش بین و مطمئن به نظر آید. پس حتی اگر نیاز باشد، باید نقش بازی کنیم. این امر جز با کنترل و تسلط بر احساس امکان پذیر نیست. با علاقه باید به حرف اعضا تیم گوش کنیم. پاسخ های صحیحی و در عین حال واقع گرا به آن ها بدهیم. با احترام صحبت کنیم. پس کاریزما یک مهارت است که می توان آن را بسط داد .

ماکس وبر جامعه شناس آلمانی معتقد است که 2 نوع نظم وجود دارد:

  • نظم مبتنی بر هنجار:  پیروی از قوانین که بر مبنای ماموریت و چشم انداز تغیین می‌شود.
 چند نفر در حال حل پازل
  • نظم مبتنی بر اقتدار:  پیروی از قوانین که رهبر معین می‌کند.

در مورد اول وفاداری کارکنان و پیروان سازمان مشخص می شود و این امر تنها از یک رهبر کاریزماتیک برمی آید.

افرادی نظیر مارتین لوترکینگ، مادر ترزا، پاپ ژان پل دوم، رونالد ویلسون ریگان وینستون چرچیل، لیدو آنتونی لاکوکا رهبران کاریزماتیک در حوزه کسب و کار، سیاست و انسانیت هستند که با مطالعه زندگی نامه‌ها و عملکردهای شان درس های بزرگی می توانیم بگیریم.

کاریزما در رهبری چه ویژگی هایی دارد؟

رهبرانی دارای این ویژگی هستند که تحول ایجاد کنند چرا که تنها این رهبران می تواند سطح قابل توجهی از تغییرات را به وجود آورند. در ادامه به بررسی این ویژگی ها می پردازیم:

ارتباط

برقراری ارتباط کمک می‌کند تا بتوانیم دیگر اعضا را مدیریت کنیم و در شرایط سخت کنار آن ها باشیم. با ارتباط درست رهبران کارکنان همواره در اوج عملکرد های خود خواهند بود.

بلوغ

 فردی که به بلوغ فکری رسیده باشد نمی‌خواهد بر دیگران تسلط یابد. رهبر بالغ بر اساس عقل و دانش خود بر دیگر افراد برتری دارد لذا همواره مسئولانه رفتار می‌کند .

مهربانی

کاریزمای رهبری باعث می شود تا رفتار خوب نسبت به کارمندان داشته باشیم.

اعتماد به نفس

همان طور که قبلا  اشاره شد یک رهبر باید به قدری دارای اعتماد به نقس بالایی باشد که سبب تقویت آن در دیگران شود.

زبان بدن و کاریزما در رهبری

چنین رهبرانی در برقراری ارتباط با زبان اشاره مهارت زیادی دارند و با حرکات سنجیده چشمی، دست، بدن و .. روی دیگر افراد اثر می گذارند.

شنوندگان خوب

 اعضا تیم و کارکنان سازمان هرگز از  حرف زدن با چنین رهبرانی حس نمی‌کنند که تحت فشار هستند و از حرف زدن خجالت نمی‌کشند. این رهبران در نهایت صمیمیت گوش می‌کنند و راه حل های مشکلات را همراه با همدلی با آن ها به اشتراک می‌گذارند.

ارزیابی درونی

به عنوان رهبر دید اعضای تیم با کارکنان سازمان نسبت به آن ها همواره مهم است. پس برای این که جذاب تر شوند باید روی ویژگی‌های مثبت خود متمرکز شوند وآن ها را پر رنگ ‌تر کنند. پس اگر بخواهیم رهبر کاریزماتیک باشیم باید خود را بشناسیم و روی ویژگی‌هایی که می‌تواند ما را متمایز کنند کار کنیم.

ویژگی های رهبر کاریزماتیک از نظر هنری کراویس

عکس هنری کراویس
  • حساسیت به محیط پیرامون و کارکنان خود.
  • خوش صحبت باشد و رویا پرداز.
  • ریسک پذیر باشد.
  • همواره در حال یاد گیری باشد.

مزیت های کاریزما در رهبری

  • تحریک کردن دیگران برای تلاش برای اهداف مشترک
  • متمرکز کردن سازمان روی هسته و هدف اصلی سازمان
  • از اشتباهات درس گرفتن
  • یکپارچگی و همبستگی

عیب های رهبری کاریزماتیک

  • احتمال غرور و تعصب بی جای یک رهبر
  • اگر رهبر از سازمان خارج شود در کار اختلال ایجاد می‌شود.
  • گاهی نسبت به کارکنان بی توجهی می‌شود.

 رهبر متفکر

کاریزما و مردی که فکر می کند

این رهبران همواره ایده‌های نو برای کسب و کار دارند که انجام آن را راحت تر می‌کنند. اگر بخواهیم متفکر باشیم باید همواره اشتیاق به کار داشته باشیم و در آن مهارت لازمه را کسب کنیم . رهبران متفکر همواره قابل اعتماد تر از دیگر رهبران هستند. با تقویت چند ویژگی نظیر  چند نمونه‌ای که در زیر اشاره کردیم می توانیم رهبر متفکر شویم:

تعیین اهداف

اول از همه باید مشخص کنیم چرا می‌خواهیم یک رهبر متفکر باشیم! برای ترفیع در کار؟ برای افزایش سرمایه؟ برای تقویت برند؟ این که بدانیم چرا می‌خواهیم کاری را انجام دهیم تعیین مسیر برای ماست. پس نوع هدف و خواسته ما معین کننده راهی است که ما را به مقصود برساند.

ثبات

 به عنوان رهبر متفکر و با کاریزما باید ویژگی های مشخصی را در خود نهادینه و بارز کنیم که با آن ها شناخته شویم. نظیر مهارت، اشتیاق و ..

اعتبار

با آموزش دیدن و کسب مهارت در زمینه کاری برای خود اعتبار مشخص می‌کنیم . اگر به حدی متبحر شویم که بتوانیم راه کار ارائه دهیم و مشکلی را حل کنیم در واقع اعتبار خود را بالا می‌بریم.

برای رهبر متفکر بودن نیاز نیست مشهور باشیم ما باید نقاط مثبت خود را بیابیم و در محقق سازی اهداف با دیگر اعضا تیم همراه و شریک شویم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا