رهبری

با شجاعت رهبری کنیم | چگونه رهبر شجاعی باشیم ؟

شجاعت و چشم انداز در رهبران بزرگ دنیا از ویژگی های یکسان آنها است. البته ویژگی های مهم دیگری نیز وجود داردکه دربین تمام آنها این دو ویژگی بیش از بقیه در رسیدن به اهداف به آنها کمک کرده است.

دو ویژگی مهم رهبران

شجاعت و آدمکی که مسیر را نشان می دهد
  • چشم انداز: جایگاهی که یک رهبر برای سازمان خود در آینده می‌بیند را مطرح می‌کند . رهبری که توانایی ترسیم این جایگاه را برای اعضای سازمان داشته باشد انگیزه آنها را نیز بالا می‌برد.
  • شجاعت: رهبران شجاعت لازم برای هر آنچه را که برای دستیابی به آنچه که در چشم انداز خود مطرح کرده‌اند را دارند. شجاعت باعث می‌شود افراد توانمندی‌های خود را بشناسند. بهتر است بدانیم که شجاعت یک مهارت آموختنی است و با رعایت نکات زیر می‌توانیم یک رهبر شجاع در مسیر رسیدن به هدف باشیم.

همه افراد ترسی را در درون خود دارند

اگر می‌خواهیم یک رهبر بزرگ باشیم باید بپذیریم که ما هم ترس در وجود خود داریم اما باید یاد بگیریم شجاعت خود را به قدری تقویت کنیم که ترس‌هایمان نادیده گرفته شود و از شجاعت به دست‌ آمده برای مقابله با موقعیت دشوار و مشکلات آن به شکل موثر بهره بگیریم . در حقیقت رهبر شجاع و رهبر ترسو هر دو می‌ترسند اما رهبر شجاع با ترس درون خود را به حرکت وادار می‌کند و به سمت موقعیت‌هایی که ممکن است باعث هراس آنها شود قدم بر‌می‌دارند.

نقش شجاعت درشناسایی هدف

شجاعت و مردی که بالاتر از بقیه ایستاده است

چه کاری را همواره دنبال کردیم اما بخاطر ترس آنرا کنار گذاشتیم یا شاید به خاطر تمسخر یا ترس از رها کردن موقعیت کنونی از هدف اصلی خود دست کشیدیم.

از دلایل مهم بروز مشکلات در سازمان‌ها این است که مدیران اصلی از برخورد با افراد منفی یا افرادی که عملکرد پایینی دارند واهمه دارند چرا که از مشکلات مهم ترس و عدم رویایی و عدم داشتن شجاعت کافی رهبران در مورد چالش‌های مالی و رویارویی با افراد این چنینی است.

اگر هدف را بشناسیم به عنوان رهبر کارآمد برای بخش مالی سازمان برنامه‌ای را تدوین می‌کنیم و همچنین افراد ناخوشایند سازمان را حذف می‌کنیم . با این کار رهبر سازمان به عزت نفس خواهد رسید.

شجاعت در تصمیم گیری

یکی از مهارت‌های مهم که رهبران باید بتوانند انجام دهند شجاعت در تصمیم گیری است تصمیماتی که توسط رهبر سازمان مطرح می‌شود به 4 دسته تقسیم می‌شود.

تصمیمات غیر ضروری

گاهی بهتر است تصمیم گیری نکنیم و موضع خنثی داشته باشیم. در واقع تصمیم نگرفتن خود یک تصمیم گیری است.

تصمیماتی که دیگران هم می‌توانند بگیرند

اگر اجرای انجام کار یا مسئولیت انجام کاری را به کسی واگذار کردیم پس همان شخص باید تصمیم گیرنده باشد. یکی از بهترین راه کارها برای تقویت اعتماد به نفس و شایستگی افراد سازمان این است که به آنها اجاره تصمیم گیری دهیم قاطی این فرآیند بیاموزند و رشد کنند.

تصمیمی که نمی‌توانید بگیرید را نگیرید

گاهی تصمیم نگرفتن باعث تقویت می‌شود و پیشرفت نیز متوقف می‌شود. اگر رهبر سازمان از تصمیم گیری هراس داشته باشد قطعا یک ناآگاهی نهفته در وجود خود دارد . یا از موضوع مطرح شده اطلاعات کافی ندارد.

ریسک پذیری

شجاعت و مردی که در حال پریدن است

یک رهبر مقتدر و توانمند شجاعت ریسک پذیری دارد. هرگز نمی‌توان در مورد تصمیم گیری‌ها موفقیت را صد در صد بدانیم اما همه افراد موفق در حوزه‌های کسب و کار خود ریسک کرده‌اند. آنها با قدرت هرچه بیشتر  تحلیل‌های و بررسی ها را انجام دادند و اطلاعات زیادی را برای کاهش دادن هزینه‌های سازمان جمع آوری می‌کنند.

انواع ریسک

  • ریسک که باید بپذیریم : ریسکی که برای پیشرفت کار الزامی است.
  • ریسکی که جز وظایف رهبر نیست:
  • ریسکی که ما می‌توانیم انجام دهیم که همراه با مزایا و هزینه‌هایی است.
  • ریسکی که ما نمی‌پذیریم چون ضررهای آن زیاد خواهد بود.

ریسک ها باید با تحلیل درست ارزیابی شوند چرا که باعث کاهش ترس و افزایش شجاعت خواهد شد.

بخش‌های شجاعت

شجاعت از دو بخش مهم تشکیل شده است:

  • شجاعت آغاز کار
  • شجاعت ادامه کار

شجاعت شروع کار همراه با اطمینان خاطر و دستیابی به جایگاهی که کسی تا به حال نبوده است شجاعت ادامه کار ایستادگی در برابر موانع و شکست‌های کوچکی که اتفاق می افتد. جالب است، بدانیم بسیاری از افراد خیلی زود انگیزه خود را از دست می‌دهند. بسیار هم تر اینکه قبل از دستیابی و رسیدن به موفقیت دست از تلاش و ادامه کار می‌کشند. این رها کردن کار نیست بلکه دست کشیدن از تلاش است.

برای یک رهبر توانمند بودن باید شجاع باشیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. Great goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely great. I actually like what you have acquired here, certainly like what you’re stating and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it smart. I can’t wait to read much more from you. This is actually a terrific web site.

  2. This is the proper weblog for anyone who wants to search out out about this topic. You notice a lot its almost hard to argue with you (not that I truly would need…HaHa). You undoubtedly put a brand new spin on a subject thats been written about for years. Great stuff, just great!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا