روانشناسی عشق

شکست عشقی چیست؟

شکست عشقی نشانه های زیادی دارد که شامل: احساس حقارت و پوچی، پروراندن افکار خودکشی و در بعضی موارد انجام دادن آن. درمانده بودن، آشفتگی در خواب، گوشه گیری و تمایل به انزوا. احساس غم و ناراحتی زیاد، ناامید شدن و بی انگیزگی در زندگی، احساس خشم و نفرت، عدم تمرکز، ناتوانی در تصمیم گیری و ..

 افرادی که شکست عشقی را تچربه می کنند معمولا از طرف مقابل “نه” شنیده اند و از هم جدا شده اند. فرد شکست خورده حالتی مثل افسردگی را بعد از جدایی عاطفی تجربه می کند. مثلاً از جمع دوری می کند، اشتهایش کم می شود، کارهای روزمره اش را نمی‌تواند انجام دهد واحساس طردشدگی و ناتوانی می کند. این فرد هر روز به شخصی که از او جدا شده فکر می‌کند و سوالات زیادی در ذهنش تداعی می‌شود . به طور مداوم خاطرات گذشته را مرور می‌کند و خود را دچار ناراحتی و اندوه می کند.

اگر شکست عشقی به طور ناگهانی رخ دهد لطمات جبران ناپذیری برای فرد مقابل ایجاد خواهد کرد و شخص را دچار بحران های روحی شدیدی خواهد کرد. البته این موضوع به میزان دلبستگی و وابستگی طرفین بستگی دارد. معمولاً خیلی از افراد از طریق انتقام و نفرت، خشم و عصبانیت خود را نشان می‌دهند و متاسفانه حتی بعضی از افراد به مواد مخدر هم روی می آورند.

افرادی که دچار شکست عشقی می‌شوند باید برای درمان شکست عشقی خود کاری انجام دهند مثلاً به یک روانشناس یا مشاور متخصص مراجعه کنند و برای بهبود خود کارهایی انجام دهند تا بتوانند به زندگی عادی خود برگردند وگرنه دچار افسردگی و بیماری‌های روانی دیگر خواهند شد. شکست عشقی و جدایی به شدت زجر آور و آزاردهنده است.

انواع شکست عشقی

شکست عشقی می تواند به شکل های متفاوتی در فرد ظاهر شود مثلاً:

۱- یکی از بزرگ ترین لطمات روحی که ممکن است به یکی از افراد رابطه وارد شود این است که یکی از آن ها ناگهان غیبش بزند. مثلا یک روز صبح هرچه تماس می گیرید، پیام می دهید جواب نداده و یا پیام برایش فرستاده نمی‌شود. ممکن است روزها و هفته ها سپری شود و متاسفانه هم چنان شما منتظر زنگ یا تماسی از طرف او باشید تا علت این رفتارش را جویا شوید ولی او رفته و به تنهایی تصمیم به جدایی بدون مشورت با شما گرفته است.

۲- بعضی وقت ها متوجه می شوید که عشق شما هر روز بهانه می آورد. جواب تماس ها و پیام های شما را درست نمی دهد و مثل سابق به شما ابراز علاقه نمی کند. نسبت به شما سرد شده است حتی شاید به شما بگوید که مشکلی برایش پیش آمده و می‌خواهد کمتر با او تماس بگیرید. در واقع این مقدمه ی پایان دادن به ارتباط دو نفره شماست.

۳- گاهی حضور یک شخص جدید در زندگی باعث می شود شکست عشقی رخ دهد. مثلاً به عشق تان مشکوک شده اید و می فهمید که به شما خیانت می کند و او در جواب به شما می گوید که شما را دوست ندارد و نمی خواهد با شما ارتباط داشته باشد. این جاست که شما با روح و روانی آسیب دیده رابطه تان را ترک می کنید.

۴- بعضی وقت ها هم در اثر دعوا و مشاجره شکست عشقی اتفاق می‌افتد و یک رابطه چند ماهه یا چند ساله به اتمام می رسد. شاید بعضی‌ها دنبال بهانه ای برای اتمام رابطه هستند یا شاید هم یک امتحانی برای میزان وفاداری و عشق طرف مقابل شان.

۵- بعضی از ارتباطات هم با احترام متقابل و با کم ترین استرس و ناراحتی به پایان می‌رسد. زمانی که طرفین فکر می‌کنند این رابطه به نفع آن ها نیست و صادقانه از هم می خواهند که رابطه را خاتمه دهند.

تاثیر شکست عشقی بر بدن

شکست عشقی باعث حمله قلبی می شود

شکست عشقی بی نهایت عذاب آور است و ممکن است ضربات سنگینی بر بدن وارد کند طوری که سیستم ایمنی را دچار اختلال کرده و بدن  نتواند با بیماری ها مقابله کند.

به علت ترشح هورمون های استرس برای هفته ها یا ماه ها بعد از جدایی، سیستم ایمنی به شدت آسیب می بیند و باعث ایجاد اضطراب، نگرانی، ترس، خستگی و در نهایت افسردگی می شود. هم چنین باعث بالارفتن فشار خون نیز می شود.

معمولاً به علت اضطراب زیاد پوست بسیار آسیب می بیند و صورت دچار جوش و آکنه می شود. خیلی از اوقات به علت ترشح هورمون استرس کورتیزول گردش خون در دستگاه گوارش مختل شده و باعث ایجاد بیماری به نام “سندروم روده” تحریک پذیر می شود. بی خوابی و پرخوابی هم بسیار شایع است که باعث ایجاد سردرد، کاهش انرژی، کاهش انگیزه و در نهایت باز هم سبب افسردگی می شود.

وقتی کسی که شکست عاطفی را تجربه می کند، به شدت دل تنگ فرد از دست داده می شود. دل تنگ کسی که جز جدایی ناپذیر زندگی اش بوده و خاطرات خوشی را با او تجربه کرده است و الان که در کنارش نیست و دچار شکست عشقی شده، سیستم پاداش مغز درگیر می شود و هورمون دوپامین لذت بخش و شادی آور دیگر ترشح نمی شود.

گاهی اوقات افراد دچار سندرم قلب شکسته می شوند که موجب نارسایی عضله قلب می شود که درد در قفسه سینه و بی نظمی ضربان قلب از علائم آن است. خوشبختانه بعد از چند هفته برطرف می شود و درنهایت این که شکست عاطفی سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می کند.

راه های درمان افسردگی بعد از شکست عاطفی

راهکارهای زیادی وجود دارد تا بتوانید به سلامت از این بحران شکست عشقی خارج شوید.

1- بی جهت ژست یک انسان قوی را نگیرید مثلاً به خود بگویید من اصلاً احساساتی نیستم. یادتان باشد که هیچ وقت منکر احساسات خود نشوید و آن ها را بروز دهید. این ناراحتی را قبول کنید و سعی کنید گریه کنید تا کمی آرام تر شوید.

2- اگر سوگواری شما خیلی زمان برده است و هنوز آرام نشده اید سعی کنید دنبال ریشه آن ناراحتی بگردید. ببینید که طرف مقابل چه ویژگی داشته که باعث آرامش شما می شده که الان برای تان دوری اش این قدر غیر قابل تحمل است. دنبال آن نیاز بگردید.

3- مرزهای مشخصی را با او به وجود آورید. سعی نکنید که با او هم چنان در مراوده باشید و دوست او باقی بمانید و به هر دلیلی با او وقت بگذرانید. سعی کنید با او فاصله ایجاد کنید و هیچ وقت با اوتماس نگیرید.

4- از هر چیزی که او را به یاد شما می آورد فاصله بگیرید و آن ها را دور بیندازید مثل هدایا، کارت پستال و نامه ها، عکس های یادگاری و ..این ها باعث تجدید خاطرات و در نهایت منجر به عقده های روحی می شوند.

5- دست ازارزیابی خود بردارید، تصمیمی را که گرفته اید بپذیرید. افسوس گذشته را نخورید و دنبال دلیل و توجیه نباشید.

6- به ورزش بپردازید. با ورزش کردن و فعالیت کردن افکار ناخوشایند از ذهن شما دور می شود. هم چنین با دوستان تان به پیاده روی بروید، در پارک قدم بزنید.

7- از فرصت مجردی خود استفاده کنید. فصل جدید زندگی تان را دوباره آغاز کنید، سعی کنید شادی و خوشبختی را در جاهای دیگر دنبال کنید. نظم و ترتیب به زندگی تان داده و به دنبال رویاهای خود بروید. برای خود و ارزش های شخصی خود احترام قائل شوید.

8- یاد بگیرید کینه و نفرت را از خود دور کنید. فرصت عشق دوباره به خود بدهید و از این تجربه تلخ درسی یاد بگیرید. بدانید به دنبال بسته شدن دری، دری دیگر به رویت باز خواهد شد. پس هم چنان امیدوارنه به زندگی ادامه دهید.

افراد چگونه باید شکست عشقی خود را فراموش کنند؟

فراموش کردن شکست عشقی بجای ماندن با یک آدم اشتباهی

چگونه می توان بعد از جدایی و شکست عشقی همه خاطرات را فراموش کرد مگر می شود. واقعاً کار سختی است ولی با یک نگاه منطقی و واقع بینانه می توان زندگی جدیدی را شروع کرد و آسیب روانی کمتری را تجربه کرد.

1- واقعاً نباید توقع داشت که همه چیز را باید فراموش کرد. در هر صورت بعضی از خاطرات همیشه در ذهن باقی خواهد ماند. سعی کنید با آموزش مهارت های کنترل ذهن مانع رفتن ذهن تان به گذشته دور و تلخ شوید.

2- گاهی اوقات لازم است سر سختانه به ذهن تان دستور توقف بدهید و اجازه ندهید که هر لحظه منحرف شود و به گذشته سفر کند. باید جلوی او را بگیرید.

3- یاد بگیرید که بنویسید بدون هیچ سانسوری حتی هیچ چیزی را از قلم نیندازید. هر چه که در ذهن دارید را روی کاغذ بیاورید تا کاملاً ذهن تان تخلیه شود بعد آن کاغذها را دور بریزید.

4- بعد از پایان یک رابطه و جدایی ناراحت کننده، حدود 3 ماه طول می کشد تا دوباره به شرایط عادی زندگی برگردید. آن هم بستگی به پذیرش شما دارد. معمولاً بعد از 2 تا 3 ماه تغییرات روانی خودش را نشان می دهد. پس کمی صبور باشید.

5- پس از قطع رابطه و جدایی صبر کنید تا کمی آرام شده و خودتان را پیدا کنید. سریعاً وارد رابطه جدید نشوید چون باز هم ممکن است دچار اشتباهات دیگر شوید که برای تان خیلی گران تمام شود.

6- بعد از این شکست عاطفی سعی کنید تغییری در خود و زندگی تان ایجاد کنید مثلاً کلاس موسیقی بروید، زبان جدید یاد بگیرید و .. که می تواند بسیار کمک کننده باشد و انرژی منفی تان تخلیه شود.

7- در نهایت این که اگر خیلی تحت فشار و ناراحتی هستید از حمایت مشاوران و متخصصان بهره ببرید. با آن ها گفتگو کنید و احساسات خود را بیان کنید. با حرف زدن خیلی از استرس ها و تنش ها از بین می رود.

مقالات مرتبط :

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا