روانشناسی عشق

احترام چیست ؟آیا عشق محصول احترام است؟

احترام چگونه تعریف می شود؟ احترام یعنی ادب ، حفظ حرمت ها ، ارزشمند بودن، شناخت شایستگی ها، حق و حقوق یک انسان را به رسمیت شناختن . یعنی توجه کردن، گوش کردن، ارزش قائل شدن برای فردی که در کنار توست به عنوان همسر و شریک زندگی و رعایت اصول فردی و اجتماعی .همسر واقعی کسی است که هم دوستت دارد هم همه جا برایت احترام و ارزش قائل است.

اگر توجه کنیم می بینیم تنها مولفه ای که باعث پایداری روابط زندگی عاشقانه می‌شود عشق است اما آیا عشق به تنهایی کافی است؟ عشق بدون عزت و احترام سست و متزلزل است. احترام جزء مصالح ساختمان است که خانه را در برابر سختی ها و ناآرامی های زندگی، غم ها و طوفان ها در امان نگه میدارد.

یکی از عواملی که باعث می‌شود که زن و شوهر بیشتر از همیشه به هم علاقه مند شوند احترام به یکدیگر است. احترام متقابل باعث حفظ رابطه و صمیمیت می شود. کسانی که می دانند چگونه به دیگران احترام کنند قطعاً یاد گرفته اند که چگونه به خودشان احترام بگذارند.

افرادی که برای دیگران ارزش قائلند می دانند که افراد دیگر نیز سزاوار شایستگی و احترام اند. زن و شوهری که در خانه به هم احترام می‌گذارند هیچ وقت به هم ناسزا نمی گویند . مرد وقتی که از سر  کار بر می گردد در کارهای خانه به او کمک می‌کند . زن هم سعی می‌کند آرامش بیشتری برای همسر و فرزندانش ایجاد کند .این زن و شوهر با احترام گذاشتن به یکدیگر هم دوستی و عشق شان را به هم نشان می دهند و هم باعث موفقیت و خوشبختی در زندگی شان می شوند.

احترام یک مهارت است که همه باید آن را یاد بگیرند ارتباط زن و شوهر بر اساس عزت و اعتماد شکل می‌گیرد و عشق اینگونه محصول احترام آنها خواهد بود .در ضمن احترام با عزت نفس رابطه مستقیم دارد .افرادی که عزت نفس قوی دارند هم برای خود و هم برای دیگران بسیار عزت و ارزش قائل اند.

5 نشانه احترام مرد به زن

مردان به زنان احترام می گذارند

۱-آنها کنترل گر و از خود راضی نیستند: اگر همسری سعی نمی کند هر جا که می رود شما را کنترل کند ، برای استقلال و آزادی شما احترام قائل است و روابط شما را زیر نظر نمی گیرد که کجا می روید و با چه کسی ارتباط دارید این نشانه احترام و اعتماد آن مرد به شما است .یعنی این مرد از خود راضی و مغرور نیست  . شما را باور دارد و به روابط تان با دید شک نمی نگرد.

۲- مردانی که می دانند وقتی همسرشان به چیزی “نه” می‌گوید واقعاً به معنی “نه” است و کاملاً آن را پذیرش می کنند: وقتی همسرتان می داند که چیزی برای تان لذت بخش نیست و آن را دوست ندارید، هیچ وقت آن کار را نمی کند یعنی برای شما ارزش و احترام قائل است . سعی می کند دست به کارهایی بزند که برای هر دوی شما رضایت بخش است.

۳- آنها دروغگو نیستند و بسیار ساده و مهربانند: همسری که سعی می کند تحت هر شرایطی با شما روراست باشد و هیچگاه به شما دروغ نمی گوید یعنی برای شما و هوش شما ارزش قائل است . می‌داند دروغگویی پایه زندگی‌اش را سست و متزلزل می‌کند.

۴- مردی که با دقت گوش می کند: اگر همسری علیرغم تمام خستگی های بیرون وقتی به منزل می آید و به شما و درد و دل های شما گوش می کند . با شما همدردی و همدلی می کند یعنی برای شخص شما خیلی احترام قائل است و برایش مهم هستید.

۵- مردی که همیشه نشان می‌دهد که از داشتن شما راضی و خوشحال است: چنین مردی همیشه و در هر شرایطی سعی می‌کند به همسرش یاری کند که این هم نشان دهنده عشق و احترام یک مرد است.

در کل احترام باید دو طرفه و متقابل باشد تا یک زندگی شاد و لذت بخش شکل بگیرد.

7 رفتاری که باعث میشود که دیگران به شما بیشتر احترام بگذارند

به دیگران احترام بگذارید

احترام خودش به وجود نمی‌آید بلکه باید آن را به دست آورد. باید رفتار درست داشته باشیم تا دیگران هم با ما رفتار مناسبی داشته  و به ما احترام بگذارند

۱-در همه حال مهربان و مودب باشید: با هر کسی که در طول روز ملاقات میکنید در محل کار با همکاران، رئیس و…. لبخند بزنید . وقتی به منزل می روید با همسر و فرزندان حتی اگر روز بدی را داشته‌اید ولی همچنان مودب و مهربان باشید. باید یاد بگیرید که همیشه درست رفتار کنید.

۲- با احترام برخورد کنید: وقتی که با کسی هم کلام میشوید از گوشی همراه خود استفاده نکنید .مودبانه به حرف هایش گوش کنید .این موضوع باعث ارتباط بیشتر ، موثرتر و ارزش بیشتر خواهد شد.

۳- گوش کردن فعال: گوش کردن یک مهارت است و باعث می شود که دیگران احساس کنند که برایشان مهم هستید .پس خوب گوش کردن هم باعث ارزش و احترام قائل شدن  هم به خود هم به دیگری می شود.

۴- همیشه آماده کمک به دیگران باشید: سعی کنید که در روز به افرادی که نیازمند به شما هستند کمک کنید نسبت به آنها مسئولیت پذیری داشته باشید. برای دیگران مفید باشید این گونه عزت بیشتری پیدا می کنید

۵- دلیل و بهانه نیاورید: اگر نتوانستید به موقع در جایی حاضر شوید و یا حتی نتوانسته اید کاری را به پایان برسانید اشتباهات خود را قبول کنید . بهانه تراشی نکنید . بدانید که دلیل مهم این اهمال کاری شما هستید . سعی کنید از این به بعد کار را درست انجام دهید.

۶- استرس و خشم نداشته باشید: استرس باعث هیجان شده و باعث پایین آمدن سیستم ایمنی بدن شما می شود. عصبانیت و خشمگین شدن هم باعث صدمه زدن به شما می‌شود. و ارزش شما را کم می کند.مهارت های کنترل خشم را یاد بگیرید . کینه و دشمنی را فراموش کرده و دیگران را به خاطر رفتار اشتباه شان ببخشید .این را بدانید که همه انسان ها کامل نیستند.

۷- مهارت های خودآگاهی و تغییر را یاد بگیرید: همواره سعی کنید رشد فردی را در خود تقویت کنید. به هیچ وجه لج بازی نکنید .سعی کنید هر روز رو به جلو بروید و فعالیت هایی جدید را بیاموزید و در مسیر بهتر شدن گام بردارید.

چگونه قدر و ارزش خود را حفظ کنیم؟

برای خود ارزش قائل بودن

انسان ها وقتی خودشان خودشان را قبول داشته باشند زیبا هستند . لزومی ندارد که دیگران آنها را قبول داشته باشند. مهربان بودن و خوب بودن یکی از صفات پسندیده و عالی است ولی خوب بودن باید به اندازه‌ای باشد که به خود طرف صدمه ای وارد نشود.

۱-یکی از بارزترین ویژگی سلامت روان هر انسانی، کنترل او بر زندگی خویش است. هر انسانی باید یاد بگیرد که خواسته‌های او باید در اولویت باشد و در مقابل درخواست های دیگران هر کجا که لازم است بنا به مصلحت خویش “نه”  بگوید. اول از همه باید به خودش توجه داشته باشد بعد در صورت لزوم به دیگران.

۲- انسان‌ها همیشه فکر می‌کنند که باید دائماً خوب و مهربان باشند: اگر با خواست قلبی خودتان مهربان باشید طبیعی است اما اگر به اجبار باید مهربان باشید به خاطر احساس مسئولیتی که می کنید این فوق العاده زیانبار است .انسان های خوب باید بدانند که لازم نیست در همه حال و همه جا مهربان باشند .این اصلاً میسر و منطقی نیست .باید دائم به خود یادآور شوند که خودشان برای مهربانی مهمترند.

۳- ادب داشتن خیلی بهتر است از اینکه دائماً در خدمت دیگران باشید: انسان‌ها می‌توانند با مودب بودن و مهربانی در کنار همه باشند ولی در خدمت این و آن بودن مولفه‌های مهربانی نیست. چرا که زمان ما انسان ها بسیار محدود است و نمی توان همه زندگی را صرف خدمت به دیگران کرد صرفاً به خاطر مهربان بودن.

۴- هیچ وقت تلاش نکنید که همه را از خود راضی و خشنود سازید: این کار محال است .وقتی بدون توقع برای دیگران کار انجام می دهید و خودتان برای وقت تان ارزش قائل نیستید انتظار نداشته باشید دیگران برایتان ارزش قائل باشند و از شما تشکر و قدردانی کنند. .به وقت مشخص به خواسته های دیگران “نه” بگویید. افراد خیلی مهربان معمولاً احترام زیادی کسب نمی‌کنند ولی افراد محترم همواره به نظر دیگران خوب و مهربانند. به وقتتان و اولویت های زندگی خودتان بیشتر توجه داشته باشید.

۵- مسئولیت احساسات دیگران به عهده ما نیست: ما مسئول شاد کردن دیگران نیستیم. ما در قبال دیگران، درد و سختی هایی که می‌کشند تعهدی نداریم . باید همدلی و مروت داشته باشیم ولی در حد خودمان نه بیشتر .زیرا این وضعیت انرژی ما را به سرعت کاهش می دهد.

۶- “نه” گفتن را یاد بگیریم: به آرامی ولی جدی و محکم به درخواست های دیگران “نه” بگویید .این باعث می شود که دیگران به جا و به موقع از شما توقع داشته باشند و به خودشان اجازه هرگونه درخواستی را ندهند.در واقع بیان کردن “نه” یک هنر است و نیاز به تمرین دارد.

۷- بیش از حد به کسی که قدر و ارزش محبت های شما را نمیداند محبت نکنید. این کار ارزش شما را پایین می آورد. باید دیگران یاد بگیرند که در مقابل محبت های شما تشکر و قدردانی کنند وگرنه محبت را کاملاً دریغ کنید.

رفتارهایی که هرگز نباید اجازه دهید تا دیگران با شما داشته باشند

به کسی اجازه نمی دهد احترام و عزت او را زیر سوال ببرد

شما تنها کسی هستید که می توانید به تنهایی برای خودتان و زندگیتان تصمیم بگیرید. باید یاد بگیریم که جلوی افراد منفی نگر را گرفته و اجازه ندهیم وارد روح و قلب ما شوندو احترام و عزت مارا زیر سوال ببرند..

باید از خودمان در برابر این افراد محافظت کنیم اما چگونه؟

۱-وارد بحث احمقانه اینگونه افراد نشوید: افرادی که همیشه عقیده خود را قبول دارند و سعی در اثبات حرف خود دارند . پس وقت و انرژی خود را برای این گونه افراد هدر ندهید.

۲- افرادی هستند که همیشه می خواهند از گذشته شما سخن بگویند و شما را شرمنده کنند .چنین افرادی قصد ناراحت کردن شما را دارند .گذشته شما متعلق به شماست و ربطی به کسی ندارد .به چنین اشخاصی اجازه صحبت کردن ندهید.

۳- کسانی هستند که به شما دروغ می گویند: در مقابل این افراد سکوت نکنید و به موقع دروغگویی و حقه او را به او باز گردانید.این افراد معمولا خودشان هیچ احترام وارزشی برای خود قائل نیستند.

۴- بعضی از افراد همیشه شما را از تغییر می‌ترسانند چون می ترسند موفق شوید یا چیزهای جدید یاد بگیرید. پس به این افراد اجازه ندهید شما را دچار ترس و تردید کنند . در خود تغییر ایجاد کنید تا به سر زندگی ، پیشرفت و موفقیت برسید.

۵- هستند افرادی که از علایق و سرگرمی های شما دائماً ایراد می‌گیرند و سعی می‌کنند شما را منصرف کنند .ولی اگر احساس می‌کنید این علایق باعث شادی و نشاط در زندگی شما می شود به حرف آنها توجهی نکنید. این افکار و ایده و خلاقیت مختص شماست و به آن ادامه دهید تا مهارت کافی به دست آورید.

۶- کسانی هستند که به داشته هایشان راضی نیستند و همیشه ناسپاس هستند اجازه ندهید که آنها این حس را در شما القا کنند. پس قدر داشته هایتان را بدانید و سپاسگزاری کنید تا شادی به سراغ شما بیاید.

۷- گاهی اوقات بعضی افراد شما را از تلاش و رسیدن  به رویاها و  اهدافتان منصرف می کنند صرفا به خاطر اینکه در مسیر رسیدن به آن دچار مشکل یا شکست شده اید .این را بدانید که همه اینها طبیعی است .گوش به این افراد نسپارید و بدانید که باید قوی باشید و به راهتان ادامه دهید تا به هدف نهایی خود برسید.

۸- افراد بد خواهی هم هستند که می خواهند شما با افراد موفق و خوب رابطه نداشته باشید .ولی شما ارتباط تان را با این افراد موفق ادامه دهید تا به زندگی تان معنا به ببخشید و در مسیر پیروز شدن و موفقیت گام بردارید . این افراد موفق و کارآمد قدردان دوستی شما نیز هستند.

چگونه عشق ورزیدن را بیاموزیم ؟
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. certainly like your web-site but you have to take a look at the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I in finding it very bothersome to inform the truth nevertheless I will surely come again again.

  2. Appreciating the dedication you put into your website and in depth information you provide. It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same old rehashed information. Wonderful read! I’ve saved your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

  3. This is very interesting, You’re an excessively skilled blogger. I have joined your rss feed and sit up for searching for extra of your wonderful post. Additionally, I’ve shared your website in my social networks!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا