مدیریت رسانه

نقش مدیریت در شبکه های اجتماعی

در مقاله های قبلی بسیار مفصل در مورد شبکه های اجتماعی و تأثیر آن بر زندگی و کسب و کارهای این روزها صحبت کردیم امروز می خواهیم نحوه مدیریت شبکه های اجتماعی را بررسی کنیم و باید نبایدهایی که یک مدیر در شبکه های اجتماعی مجازی باید آن را رعایت کند بازگو کنیم.

باید این را بدانیم هر چه بیشتر در این شبکه اجتماعی مجازی فعالیت کنیم و این فعالیت مستمر و هدفمند باشد مخاطبین و یا مشتریان بیشتری را جذب می کنیم.

مدیریت در شبکه های اجتماعی چیست؟

همان طور که هر کسب وکاری به پیگیری عوامل و افراد نیاز دارد تا درست کار کند و پیشرفت کند یک کسب وکار دیجیتالی نیز این مستثنی نیست، یک کسب و کار اینترنتی برای موفق شدن باید افرادی متخصص در پشت سر داشته باشد تا مدیریت این شبکه های اجتماعی را به عهده گیرند و خب در این میان مدیر اصلی این تیم متخصص همان قلب تیم است.

حتی اگر در ابتدا از یک متخصص این کار مشاوره بگیریم می توانند پلتفرم موردنظر ما را هم تعیین کنند و به ما بگویند کدام شبکه اجتماعی مجازی برای رونق کسب و کار ما یا برای دیده شدن شغل ما بازخورد بهتری دارد و با کدام شبکه ها کارمان را شروع کنیم.

چرا باید یک تیم مدیریتی شبکه های اجتماعی داشته باشیم؟

تیم مدیریتی شبکه های اجتماعی

شاید خیلی ها این سوال را از خود بپرسند زیرا این کار شامل هزینه است و باید برایش سرمایه گذاری کرد آن ها می خواهند بدانند لزوم تیم مدیریتی چیست؟

می توان گفت نداشتن این تیم هزینه های از دست رفته بیشتری دارد اگر دنبال یک کسب و کار حرفه ای هستید و برای درآمد وارد شبکه های مجازی شده اید حتماً در این کار سرمایه گذاری کنید و از متخصصین، تأکید می کنم متخصصین این کار کمک بگیرید، چرا؟

1- از رقیب پیشی می گیریم2- بررسی تیم رقیب
3- پاسخ به موقع و درست به مخاطبان4- گزارش گیری و بهبود عملکرد
5- زمان بندی پست ها6- تهیه و پخش محتوی براساس بودجه
7- پشتیبانی8- اطلاعات محصول
9- پیدا کردن فرصت های جدید شغلی10- بازاریابی و تبلیغات

شاید خیلی از مزایای دیگری هم باشد که بتوان از آن ها نام برد.

تهیه و تولید محتوی و زمان بندی

مدیریت محتوا مجازی

برای این کار تحقیقات زیادی لازم است که این محتوی بتواند راستای کاری شما را به مخاطب نشان دهد همان طور که در بازاریابی آنلاین گفتیم تبلیغات یا محتوی نمی تواند مستقیم به محصول اشاره کند، ایجاد و توسعه استراتژی و تولید محتوی یکی از مهم ترین وظایف مدیریت است، نوع تولید محتوی (تصویر، فیلم، متن و…) در ابتدا باید معین گردد.

برآورد هزینه های این تولیدات و زمان پخش محتوی ها و زمان بندی هفتگی برای منتشر کردن پست ها همه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و وظیفه یک مدیر شبکه های اجتماعی است که این موارد را بررسی کند.

پشتیبانی و پاسخ گویی:

زمانی که طرفداران شما کامنت گذاری می کنند یا پیامی می دهند می توان گفت پاسخ دادن به این مخاطبین یا مشتریان از اصلی ترین کارهایی است که می تواند یک تیم مدیریتی را قوی یا ضعیف جلوه دهد.

مهم ترین بخش ارتباطی با مخاطبین در شبکه های مجازی همین است و برقراری ارتباط مناسب با مخاطبین می تواند آن ها را به مشتری های بالقوه و دائمی تبدیل کند.

ممکن است در بخش مشتریان مشکلی پیش بیاید و مشتری ناراضی باشد و اینجا است که تخصص حرف اول را می زند وتیم پشتیبانی کار بلد، کارساز می شود.

همان طور که می دانیم اگر جلوی مشکلات گرفته نشود ممکن است بازخورد بدی در پی داشته باشد و مشتری مشکلات خود را همه جا بازگو کرده و حتی ممکن است با یک سری صحبت ها شما را از دور خارج کند، برای رفع این مشکلات به یک تیم مدیریتی قوی نیاز است.

مدیریت روابط مشتریان در شبکه های اجتماعی:

نقشی که شبکه های اجتماعی مجازی در زندگی روزانه مردم بازی می کند بسیار پررنگ شده است و اگر بتوانیم در بخش های مختلف این دانش به روز آموزش های مؤثری ببینیم وپیشرفت کنیم که راهی جز پیشرفت پیش رو نداریم قطعاً به آن موفقیتی که می خواهیم دست پیدا می کنیم.

بی شک این شبکه ها در آینده نقش بیشترو مهم تری را در زندگی و کسب و کار انسان ها به عهده می گیرند با این حساب برای جدی تر شدن در این کار و موفقیت در شبکه های اجتماعی باید مدیریت روابط مشتری را ساماندهی کنیم.

سهم زیادی از کاربران فضای وب را کاربران شبکه های اجتماعی از آن خود کرده اند و هر کسب و کاری که این افراد را رصد کند برند خود را بیمه کرده است و این اهمیت مدیریت روابط مشتریان را نشان میدهد.

مدیر شبکه های اجتماعی چه چیزهایی را باید در نظر بگیرد:

مدیریت رسانه

مدیران شبکه های مجازی اهمیت زیادی به ذخیره اطلاعات می دهند هر روز حتی از کوچکترین اخبار در مورد کار خود یا محصول خود یا مشتریان خود و حتی رقبا آگاه می شوند و بعضاً از داده ایی که آن ها منتشر می کنند استفاده کرده و برای خود ایجاد محتوی می کنند تا به روز باشند.

این جا می توانیم از ویکی پدیا نام ببریم که حتی از کاربران برای ایجاد محتوی و اطلاعات جدید استفاده می کند.

مدیران شبکه های اجتماعی همیشه در حال آموزش دیدن با به روزترین دانش ها برای این قشر مهم خود هستند زیرا می دانند اگر از قافله عقب بمانند یعنی بازی را باخته اند.

فرقی نمی کند این آموزش دیدن از چه کسی باشد آن ها همه چیز را رصد می کنند حتی ممکن است از یک پست در فضای دیگر الهام گرفته و به تیم ارجاع داده تا آن را به سبک خود در آورند و به تولید محتوی بپردازند.

از علم روز برای تفکیک و تحلیل و بررسی کارکرد شبکه اجتماعی که مدیریت آن را دارند استفاده می کنند، از کاربران خود برای توسعه شبکه های خود بهره می برند، آن ها را به چالش کشیده و از آن ها می خواهند که نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را به عنوان یک راهنما بیان کنند و کاربران از این کار واقعاً لذت می برند و این گونه به یک باشگاه مشتریان وفادار دست پیدا می کنند (تمام این کارها با مدیریت شبکه های اجتماعی و نظارت آن ها صورت می گیرد و از کارکنان تیم مدیریتی خود برای رسیدن به این اهداف استفاده می کنند.)

باید بگوییم گاهی نقش ادمین با مدیر شبکه اجتماعی اشتباه گرفته می شود ادمین عضوی از تیم مدیریتی شبکه اجتماعی است.

مدیریت شبکه های اجتماعی چطور در مسیر موفقیت یک برند قدم بر می دارد:

بهترین روش و استراتژی تبدیل مخاطب به مشتری است حالا چه کنیم به این مهم دست پیدا کنیم؟

براساس آماری تنها 2 تا 3% افرادی که به صفحه ما در شبکه اجتماعی وارد می شوند و حتی ما را دنبال می کنند آماده خرید محصول یا خدمات ما هستند (واقعاً نمی شود همه مخاطبان را به مشتری تبدیل کرد.)

چرا بعضی از دنبال کننده ها به مشتری تبدیل می شوند اما بعضی دیگر نه؟

دلیل تمام مخاطبان از ورود به صفحه ما یا سایت ما صرفاً برای خرید نیست و باید بدانیم تمام مخاطبین که یک اندازه از خدمات ما آگاهی ندارند پس باید در مرحله اول آگاهی دادن از محصول، نوع خدمات، طریقه خرید محصول و… را در دستور کار قرار داد.

در اینجا مسئله تولید محتوی بوجود می آید که چطور در آگاهی دادن به کاربران نقش مهمی را بازی می کند.

بدانیم محتوی غیرهدفمند گویی «شن به دریا بریزی تا خشک شود» راه به جایی نمی بریم و منجر به فروش نمی شود. صداقت در مدیریت فروش و ارتباط با مشتری را در قانون اول کاری خود قرار دهید، همیشه توضیحات درست و صادقانه ای از محصول به مشتری ارائه دهید حتی اگر باعث انصراف مشتری از خرید بشود.

تبلیغ نویسی در محصولات بسیار مهم است و چگونه نوشتن آن، هر چه واضح تر و روان تر در مورد محصول یا خدمات خود توضیح دهید مخاطب بهترو دقیق تر به خواسته اش دست می یابد و احتمال فروش بالا می رود.

در پایان این را بدانیم که تا زمانی مخاطبان تردید داشته باشند خرید را انجام نمی دهند حتماً باید این اطمینان خاطر را به آن ها بدهید یکی از این راه ها می تواند به نمایش گذاشتن بازخورد مثبت مشتریان راضی باشد، با به رخ کشیدن رضایت آن ها، می توانید تردید مشتریان پیش رو را برطرف کنید.

مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از مشاغل پردرآمد امروز و آینده است.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. Howdy just wanted to give you a quick heads up.
    The words in your article seem to be running off the screen in Safari.
    I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with
    web browser compatibility but I thought I’d post to let you know.
    The style and design look great though! Hope you get the problem solved
    soon. Thanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا