مدیریت منابع انسانی (HRM)

نقش منابع انسانی در اثربخشی سازمان و شرکت – تاثیر و فواید منابع انسانی چیست؟

تاثیر منابع انسانی چیست؟ در این مقاله به تاثیر منابع انسانی می پردازیم.

 نقش و بهره وری مناسب منابع انسانی در سازمان ها 

ارتباط ما بین کارآیی و اثربخشی یک سازمان با کارآیی و اثر بخشی نیروی انسانی آن چگونه می باشد؟
راهکارهای توسعه منابع انسانی در سازمان ها چیست؟
تأثیرات منابع انسانی متخصص و کارآمد بر سازمان ها چگونه است؟

مهمترین عامل بهره وری در سازمان ها چیست؟

مدیریت منابع انسانی یا HRM چیست ؟ | تعریف منابع انسانی و تاریخچه آن

تاثیر منابع انسانی – نقش منابع انسانی در سازمان ها

در جهان امروز آن چه بیش از همه دارای اهمیت است نیروی انسانی است به طوری که اقتصاد دانان معتقدند آن چه در نهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور را تعیین می کند، منابع انسانی آن کشور است، نه سرمایه و یا منابع مادی دیگر. این منابع انسانی هستند که سرمایه ها را متراکم می سازند از منابع طبیعی بهره برداری می کنند، سازمان های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به وجود می آورند و توسعه ملی را پیش می برند سازمانی که نتواند مهارت ها و دانش پرسنل را توسعه دهد و از آن در اقتصاد سازمانی به نحو موثری بهره برداری کند، قادر نیست هیچ چیز دیگری را توسعه بخشد بنابراین چنانچه کارکنان آموزش مرتبط با شرح وظایف ببینند بهتر می توانند در ارتقا سطح کارآیی سهیم باشند و سرپرستان و مدیران به نظارت زیاد در مورد زیردستان خود نیاز نخواهند داشت و در عین حال می توانند آن ها را برای احراز مشاغل بالاتر و پر مسئولیت آماده سازند زیرا کارکنان در پرتو آموزش صحیح است که می توانند وظایف خود را به نحو احسن و بسیار مطلوب انجام دهند لذا در جهت اهداف سازمانی گرایش به علوم و فنون نوین جهت آموزش نیروی انسانی زبده، کارآمد و با دانش امری کاملاً ضروری و الزامی است در نتیجه برای تحقق برنامه های خرد و کلان در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بهره بردن از نیروی انسانی دانا و توانا با الویت دانایی محوری راهگشا خواهد بود و در اینجا است که برخورداری نیروی انسانی از آموزش های مستمر و کاربردی در اثربخشی و بهره وری تام از امکانات و داشته ها میسر می شود.

 

درس پیشنهادی : تفکر سیستمی چیست ؟ – دوره تفکر سیستمی 

تاثیر منابع انسانی در سازمان ها

در این صورت است که علاوه بر مجهز شدن به دانش نوین، سازمانی با نیروی کاری توانا را شاهد خواهیم بود رشد و توسعه و موفقیت یک سازمان تا حد زیادی به منابع انسانی آن بستگی دارد به عبارت دیگر کارآیی و اثربخشی یک سازمان با کارآیی و اثر بخشی نیروی انسانی آن رابطه مستقیم دارد. نیروی انسانی برای ارائه ی رفتار مطلوب و مورد پسند در راستای اهداف سازمان، باید هم انگیزه داشته باشد و هم درست برانگیخته شود و این امر تحقق نمی یابد مگر از طریق شناسایی چراهای رفتاری یا علل تمایل و دلایل انگیزه و رضایت کارکنان به منظور هدایت رفتار آن ها به سوی تحمیل اهداف سازمانی و استفاده به هنگام از آن ها توسط مدیران لایق و شایسته با هدف تحقق محیط کاری مطلوب و مناسب.

بی شک دنیای کنونی، دنیای سازمان هاست و متولیان این سازمان ها انسان ها هستند، انسان هایی که در کالبد سازمان روح می دمند، آن را به حرکت در می آورند و اداره می کنند سازمان ها بدون وجود نیروی انسانی نه تنها مفهومی ندارند بلکه اداره آن ها نیز میسر نخواهد بود حتی با وجود فناور شدن سازمان ها و تبدیل آن ها به توده ایی از سخت افزار ها و نرم افزار ها، همچنان نقش انسان به عنوان عاملی حیاتی و راهبردی در بقای سازمان کاملا مشهود است بر این اساس منابع انسانی ارزشمند ترین منبع سازمان های امروزی به شمار می آیند چرا که به تصمیمات سازمانی شکل داده مسائل و مشکلات سازمان را حل نموده و بهره وری را عینیت می بخشد. آن چه که در راستای توسعه منابع انسانی اهمیت دارد این است که بهبود منابع انسانی تنها با آموزش های فنی و تخصصی حاصل نمی شود، بلکه از طرق مختلف باید به توسعه آن پرداخت بنابراین اگر در مدیریت منابع انسانی سازمان ها این موضوع مورد توجه قرار نگیرد آن سازمان تضعیف شده و محکوم به فنا است.
در این راستا یکی از راهکارهای مهم این است که منابع انسانی به مثابه مهمترین سرمایه سازمان هادر نظر گرفته شود و در ضمن برنامه ریزی به منظور جذب،تأمین و اعتلای سطح توانائی های نیروی انسانی از طریق شیوه های نوین علمی مدیریت منابع انسانی انجام گیرد.

نتیجه این که جهت دستیابی به بهره وری پایدار در کشور و تولید با کیفیت بالا در سطح کلاس جهانی، رویکرد سیستمی به منابع انسانی و توجه استراتژیک به آن را می طلبد.

تاثیر منابع انسانی – منابع انسانی متخصص و کارآمد

متاسفانه تا چندی پیش برخی از منتقدان بر این باور بوده اند که ویژگی های تکنولوژی نظیر سرعت، شتاب، تنوع و قدرتمندی موجب می شود که تکنولوژی در سازمان ها جایگزین نیروی انسانی  شود، اما هر روز این حقیقت بیشتر آشکار می شود که انسان در راس مسائل سازمان قرار دارد و در پی آن بکارگیری نیروی انسانی دانش محور، سازمان ها و بنگاه ها را با چالش ها و رقابت های جدید روبرو کرده است. خوشبختانه در جامعه مدیریتی ما، می توان توجه به مقوله منابع انسانی روز به روز افزایش یافته و اهمیت خود را باز می یابد.

کیفیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد یکی از مهمترین عواملی است که نقش مؤثری در رشد و توسعه یک سازمان دارد در توجیه اهمیت نقش نیروی انسانی در مقایسه با سرمایه و فن آوری خرید، اما در مورد نیروی انسانی نمی توان همانند سرمایه و فن آوری عمل کرد بلکه منابع انسانی باید به عنوان سرمایه های اصلی جامعه پرورش داده شوند و با بکارگیری سیاست های مناسب انگیزه تلاش و کوشش را در آن ها تقویت کرد استفاده مطلوب از منابع انسانی متکی به اقداماتی است که برای حفظ و صیانت جسم و روح کارکنان به عمل می آید.

این اقدامات که شامل امکانات رفاهی و خدماتی درمانی، طرح های تشویقی، تناسب شغلی، طراحی شغلی ( غنی سازی و توسعه شغل )، اهمیت نقش و جایگاه فرد در سازمان، فراهم کردن زمینه رشد و پیشرفت کارکنان، آموزش و مواردی از این قبیل است. در مجموع تحت عنوان، کیفیت زندگی کاری در نظر گرفته می شوند و این اقدامات برای رضایت شغلی و وابستگی به کار و بهره وری کارکنان تا چه حد موثر هستند.

اگر سازمانی تمایل دارد که نیروی انسانی پویا و کارآمدی داشته باشد باید دلایل صحیح و قابل قبولی نیز برای نگهداری و تامین رضایت شغلی کارکنان خود بیابد و آن ها را تقویت کند به عبارتی دیگر باید کلیه عوامل و شرایطی که باعث انگیزش کارکنان می شود فراهم شود تا نیروی انسانی بتواند با بالاترین کارایی نیروی کار خود را عرضه کند پیدا کردن روش هایی برای بالا بردن بهره وری کارکنان موجب تسریع و پویایی امور می شود. علاوه بر این، روش های بالا بردن بهره وری در کارکنان از جمله مواردی است که می تواند جنبه کاربردی موفقی در سازمان داشته باشد.

زیرا این مهم باعث می شود هزینه ها کاهش یابد، برخوردهای سازمانی کمتر شود، تعارضات کاهش یابد جو سازمانی بهتر شود، روحیه ابداع و ابتکار تقویت شده، نکات و موضوعات دیگری که در این ارتباط بطور نظام یافته از یکدیگر تاثیر می پذیرند بهبود یابند و یا تقویت شوند.

یکی از عوامل توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی گسترش آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد است اگر جامعه ای بخواهد نظام اقتصادی، صنعتی، سیاسی و اجتماعی خویش را دگرگون سازد و آن را با مقتضیات جدید هم ساز نماید ناچار است که سیاست جامعی در توسعه نیروی انسانی داشته باشد و این میسر نیست مگر این که به منابع انسانی سازمان ها به عنوان سرمایه ایی هنگفت نگریست و تلاش نمود تا با دانش نوین و فن آوری های جدید آشنایی پیدا کرده و پرورش یابند چرا که منابع انسانی کارآمد باعث افزایش سرمایه، بهره برداری از منابع مختلف جامعه و ساخت و تولید روز افزون می شود.

اساسا سازمان هایی که نتوانند مهارت ها و دانش منابع انسانی خود را افزایش داده و توسعه دهدو از آن در راستای جذب سرمایه نحو مؤثری بهره برداری کند مسلما در توسعه قسمت های دیگر دچار مشکل خواهد شد. بنابراین سازمان ها می بایست برروی آموزش صحیح نیروی انسانی خویش متمرکز شوند. آموزش بر روی رفتار افراد سازمان تاثیر دارد و باعث تغییر در رفتار می گردد. لذا دوره های آموزشی باید قدرت آن را داشته باشند که ضرورت تغییر ونیاز به آن را در سازمان به کارکنان نشان دهند در بطن دوره های آموزشی است که کارکنان باید از وظایف خود و شیوه هایی که برای برآوردن انتظارات شغلی وجود دارد آگاه گردند. امید است با بکارگیری روش های نوین در عرصه توانمند سازی نیروی انسانی در راستای توسعه روز افزون تمامی سازمان ها، مدیران و سرپرستان سازمان ها جهت پرورش نیروی انسانی کارآمد گام های مؤثر بردارند و به این موضوع مهم با دید استراتژیک بنگرند.

 

درس پیشنهادی : خشم چیست ؟ – دوره مدیریت خشم توانا

فایده منابع انسانی - تاثیر منابع انسانی در شرکت

تاثیر منابع انسانی – بهره وری مناسب از منابع انسانی در سازمان

نگرش ها، مهارت ها، نیروی کار، سطح تکنولوژی و میزان تعامل بین فردی و گروهی افراد یک مجموعه یا یک سازمان از عامل های مهم در بهره وری هر سازمانی محسوب می شود.
امروزه درجه بندی و رسمیت سازمان ها با منابع انسانی آن ها شناخته می شود و اهمیت دادن به منابع انسانی به عنوان اساس و محور کار مدیریت سازمان ها می باشد از آن جایی که استفاده مطلوب از منابع انسانی به سهولت میسر نمی باشد بنابراین بهبود بهره وری منابع انسانی باید یکی از اهداف مهم هر سازمان تلقی شده و برای آن برنامه ریزی صحیحی را تدارک دید. لذا با پژوهش های مداوم می توان به بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای بهره وری منابع انسانی پرداخت و از آن ها آگاهی یافت.
افزایش بهره وری سازمان ها و توسعه روز افزون آن ها مستلزم رشد و بهره وری کارکنان و نیز تقویت نیروی انگیزش آنان می شود. برخی اندیشمندان دانش مدیریت از انگیزش به عنوان موتور محرک یا نیروی پیش برنده انسان یاد کرده اند نیروی انسانی برای ارائه یک کار ایده آل با قابلیت بالا در راستای موفقیت های سازمانی می بایست دارای ویژگی های خاص و توانمندی فردی باشد بنابراین بی هیچ نکته ای باید گفت: نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای سازمانی بایستی به شدت مورد بحث و بررسی جدی قرار گیرند.

” چنانچه از توانایی های عظیم انسانی در مسیرهای درست استفاده نشود، در راه های انحرافی بکارگرفته می شود افزون براینکه موفقیت و بهره وری سازمانی در دراز مدت به توانایی سازمان در جهت آموزش و پرورش نیروهایش بستگی دارد “

بطور کلی کارآمدی، اثر بخشی و بهره وری تحت گوهر سازمانی محسوب می شوند که می توانند پایداری و بقای سازمان ها را تضمین کنند و راهکارهای مناسبی برای کسب مزیت رقابتی باشند.

در اندیشه کلان این سازمان ها، نیروی انسانی، دارایی های راهبردی سازمان محسوب می شوند و از این رو توجه سازمان را سخت به خود معطوف کرده است دیدگاه مدیران این نوع سازمان ها که آینده را نیز از آن خود ساخته اند نسبت به مخارج امور کارکنان دیدگاه هزینه ای نیست بلکه سرمایه ایی و آن هم از نوع سرمایه گذاری راهبردی است. بنابراین می توان انتظار داشت کارکنان اینگونه سازمان ها برای حرکت های خلاق و دانش محور پرورش یابند.

” راهبرد توسعه منابع انسانی عبارت است از مجموعه تصمیماتی که در حوزه جذب کارکنان، کیفیت پرداخت ها، ترفیع کارکنان، کیفیت عملکرد و امور بازنشستگی بوسیله مدیریت منابع انسانی اتخاذ می شود “

سازمانی دارای راهبرد توسعه منابع انسانی است که علاوه بر جذب بهترین کارکنان قادر به حفظ آن ها نیز باشد.
برخی از اندیشمندان این حوزه یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد شرکت ها را توانایی حفظ کارکنان توانمند می دانند. مدیران ژرف اندیش به خوبی می دانند که سازمان یعنی جمعی از کارکنان و بدون آن سازمان وجود خارجی پیدا نمی کند. بنابراین حتی اگر بهترین راهبردهای تولید، بازاریابی و مالی در سازمان بکار رود ولی سازمان فاقد راهبرد توسعه منابع انسانی باشد این سازمان فقط در کوتاه مدت دوام می آورد و در بلند مدت راه به جایی نمی برد.
مدیران منابع انسانی سازمان ها در جهت سازمان دهی به راهبرد منابع انسانی، در قالب ” اندام مثبت” باید در قبال حرکت هایی که برابری را در سازمان به هم می ریزد، موضع گیری سختی از خود نشان بدهد.

متاسفانه در اکثر سازمان های کنونی نه تنها چنین موضع گیری هایی مشاهده نمی شود بلکه کار مدیران منابع انسانی صرفا به تنظیم قراردادهای پرداخت حقوق و دستمزد محدود شده است. در نهایت و در مجموع می توان گفت که پویایی، خلاقیت، نکته سنجی، کارآمدی، اثربخشی و بهره وری به نوعی گوهر سازمانی است که می تواند رشد وتوسعه سازمان ها را تضمین کند و راهکاری برای ارتقاء مزیت رقابتی باشد. بهره وری مواد، ابزارها، تجهیزات و امکانات فنی و آموزشی دارای ظرفیت و توان مشخص است که به سهم خود بایستی برای افزایش بهره وری در سازمان ها مورد توجه قرارگیرد اما آن چه در سازمان منجر به بهره وری واقعی، مداوم و مستمر می گردد و حد شخصی ندارد، بطور حتم بهره وری سرمایه انسانی است.

 

تمرین:

چرا در سازمان ها تأکید فراوان در اهمیت و نقش منابع انسانی بیشتر از دیگر عوامل سازمانی، در رشد و توسعه یا افول سازمان مورد بحث و توجه قرار می گیرد؟

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. I have been browsing on-line more than 3 hours these days, yet I never found any fascinating article like yours. It is pretty value enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content as you probably did, the net will probably be much more useful than ever before.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا