مدیریت منابع انسانی (HRM)

اهمیت، اهداف و وظایف مدیران منابع انسانی در سازمان ها

در آینده کسب و کار ایران، ما شاهد ورود افراد زیادی در بخش غیر دولتی خواهیم بود، زیرا فعالیت در محیط های دولتی برای افراد تنوع طلب در بلند مدت کمی خسته کننده می باشد و انجام امورات هر روزه با تغییرات سطحی در سال های جلوتر، برای تعداد زیادی از متقاضیان بازار کار جذابیت خود را از دست خواهد داد. کار کردن برای مجموعه دولتی آسوده خاطری بالا به همراه خواهد داشت و عدم حضور ارزشیابی های عادلانه هیچ رغبتی برای ارتقای علمی و مهارتی در کارمندان مجموعه ایجاد نخواهد کرد، زیرا آن ها با توان حداقلی خود از حقوق و مزایای نزدیک به فردی توانمند برخوردار خواهند شد. افراد تنوع طلب، کسانی که مقاصد بزرگی در سر دارند و یا آن هایی که به درآمد های کم قانع نمی شوند؛ دوام کم تری در محیط های اداری دولتی خواهند داشت، در نتیجه در آینده ما شاهد فرزندانی خواهیم بود که از تجربه های پدران و مادران خود درس گرفته اند و آن ها برای رسیدن به آمال های خود مسیر پرطرفدار گذشته را تجربه نخواهند کرد، این افراد وارد دنیای کسب و کار خصوصی خواهند شد و قدم به قدم خود را رشد خواهند داد. ورود به بازار های بین المللی برای آن ها هدفی قابل دسترس خواهد بود که به تلاش، تلاش، تلاش، هوشیاری و حرفه ای شدن نیازمند است، زیرا حضور حرفه ای نیازمند قدم های حرفه ای می باشد. یکی از مولفه های مهم در کسب و کار های جهانی استفاده بهینه از منابع انسانی است. سازمانی موفق است که بتواند توانمندی های بالقوه ی اعضاء را مشتاقانه از جانب کارمندان به فعالیت در آورد، البته ما در آینده ای نه چندان دور با شرکت های بزرگ و کوچک زیادی در ایران مواجهه خواهیم بود که برای رسیدگی به امورات کارمندان در سازمان ها، نیازمند مدیر منابع انسانی مهارت دیده خواهیم بود، ما در آینده به مدیران توانمند منابع انسانی برای حرفه ای شدن نیازمندیم.

اهمیت مدیریت منابع انسانی در سازمان ها

هر سازمان از منابع مختلف انسانی، مالی، اطلاعاتی و دانش شکل گرفته است. هنر مدیران پویا در بهترین نوع تلفیق و ترکیب این منابع برای نیل به اهداف سازمان می باشد.
از بین این منابع شولر بیان می کند: “منابع انسانی برای سازمان ها حیاتی تلقی می شود.” رشد مستمر، کارآمد، اثربخش و سریع از طریق نیروی انسانی مهارت دیده رخ می دهد. ” براساس کنفرانس جهانی آموزش عالی در قرن آینده که در سال 1998 با حضور 4000 نفر از 182 کشور جهان برگزار گردیده است، کارمندان به عنوان اصلی ترین مهره ی آموزش عالی شناخته شده اند. اهمیت عامل انسانی منجر به ایجاد جایگاهی هم سطح با مدیران رده های بالا در سازمان ها شده است.
اثرگذارترین مولفه در سازمان، نیروی انسانی است، لذا، چگونگی مدیریت آن ها یکی از با اهمیت ترین ماموریت های مجموعه های توفیق طلب به شمار می آیدو از موضوعاتی است که در سال های آینده به یکی از مهم ترین اهداف مجموعه ها تبدیل خواهد شد.

در گذشته امور اداری به رسیدگی فعالیت های مربوط به نیروی انسانی می پرداخته، اما در حال حاضر فعالیت های مربوط به کارمندان به عهده ی مدیریت منابع انسانی است. مدیر منابع انسانی به مجری اهداف مهم سازمان توسط کارمندان تبدیل شده است، او با توجه به مقاصد سازمان و شناسایی افراد، مجموعه را به سمت اهدافش سوق می دهد.
به بیان بارون و کرپس: “منابع انسانی کلید موفقیت یا شکست سازمان به شمار می آید”، بنابراین انتخاب شیوه های استفاده از منابع انسانی در سازمان مهم تلقی می شود. مدیران منابع انسانی باید با تعهد به استراتژی سازمان، کارمندان را برای تغییرات پیش رو آماده نمایند، همچنین باید در این آماده سازی نیازها و اهداف اعضاء مجموعه را هم در نظر بگیرد. مدیر منابع انسانی ضامن موفقیت کارمندان و مدیران است، به همین دلیل از اهمیت ویژه ای در دنیای کسب و کار برخوردار است.

هدف از شکل گیری منابع انسانی چیست؟

اهداف مدیریت منابع انسانی به چهار دسته ی “اهداف اجتماعی”، “اهداف سازمانی”، “اهداف کارکنان” و “اهداف اختصاصی – وظیفه ای” تقسیم می شوند. در ادامه به بیان شرح کوتاهی از آن ها پرداخته خواهد شد.

1. اهداف اجتماعی

مدیران منابع انسانی نسبت به تحقق اهداف مهم و مورد تایید جامعه مسئول می باشند. آن ها باید زمینه ساز تحقق مقاصد درست، با اهمیت و ارزشمند جامعه باشند.

2. اهداف سازمانی

اهداف سازمانی به تعهد مدیر منابع انسانی نسبت به مقاصد و ماموریت های سازمان اشاره می کند، او باید در جلسات مهم سازمان حضور داشته باشد و با آگاهی از اهداف و قدم های بعدی سازمان، کارمندان را برای این تغییر آماده نمایند.

3. اهداف کارمندان

مدیران منابع انسانی باید نسبت به اهداف شخصی و کیفیت زندگی کارمندان خود نیز حساس باشند. رفع نیازهای شخصی کارمندان، جزء اهداف مدیران منابع انسانی می باشد. رضایت شغلی اعضای مجموعه که از پیگیری و حل نیازهای شهروندان نشات می گیرد، برای مدیران منابع انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

4. اهداف اختصاصی – وظیفه ای

اهداف اختصاصی – وظیفه ای به آموزش، نگه داری، جبران خدمات، تنظیم روابط و ارزیابی عملکرد منابع انسانی در سازمان اشاره می نماید.

وظایف مدیران منابع انسانی چیست؟

اهمیت مدیریت منابع انسانی

از دهه ی 1980 میلادی رفته رفته حوزه ی فعالیت های مدیران منابع انسانی در سازمان به واسطه ی عرج و قربی که بشر برای خود قائل شده از قالب استخدام و تعیین حقوق کارمندان فراتر رفته است. آن ها به شریک استراتژیک سازمان تبدیل شده اند و وظایفی همچون تدوین استراتژی منابع انسانی در راستای استراتژی های سازمان، تجزیه و تحلیل شغل، طراحی و ارزشیابی شغل، برنامه ریزی برای تامین منابع انسانی آینده ی سازمان، انتخاب شایسته ترین فرد، تنظیم برنامه جامعه پذیری برای کارمندان جدید، مدیریت عملکرد کارکنان، در نظر گرفتن پاداش های فردی و تیمی، آموزش کارکنان، توسعه کارمندان به واسطه ی جانشین پروری، طراحی سیستم بهداشت و ایمنی، طراحی سیستم انضباطی و اخلاقی و ارزش یابی عملکرد کارمندان از وظایف مدیران منابع انسانی می باشد.

واضح است که انسان، مولفه ی مورد بحث در مدیریت منابع انسانی است، زیرا منابع انسانی را نمی توان به یک حوزه ی تخصصی محدود نمود. مدیریت، روان شناسی، مردم شناسی، اقتصاد، جامعه شناسی و حتی علوم سیاسی به تحقیقات مربوط به انسان ها می پردازند. هر چقدر مدیران منابع انسانی دامنه اطلاعات خود را در زمینه های مرتبط به انسان ها افزایش دهند در انجام وظایف خود موفق تر خواهند بود.

طبق تحقیقاتی که در شرکت های موفق جهان در سال 2006 صورت گرفته است، مجموعه ها به ازای هر 93 کارمند به یک کارشناس منابع انسانی احتیاج دارد. جالب است بدانیم، جایگاه مدیر منابع انسانی در سازمان ها متفاوت است، این جایگاه در سازمان های مختلف ممکن است هم سطح با معاونت، مدیریت و یا در ارتباط مستقیم با اعضای هیئت مدیره باشد. برای تاثیر گذاری بالاتر فعالیت های مدیر منابع انسانی در نیل به آمال های مهم سازمان باید جایگاه بالاتری به او اختصاص داد، در ایران شرکت نفت، ایران خودرو و سایپا جایگاه ای هم سطح با معاون مالی، تولید و سایر معاونت ها برای منابع انسانی در نظر می گیرند. شاید در حال حاضر تنها برخی از سازمان های بزرگ از مدیر منابع انسانی در فعالیت های کاری خود استفاده می نماید، در صورتی که در آینده ای نه چندان دور برای هر کسب و کار کوچک و بزرگی حضور مدیر منابع انسانی به یک باید در بازار ایران تبدیل خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. What i do not understood is in truth how you are no longer really a lot more neatly-appreciated than you might be now. You’re very intelligent. You recognize therefore significantly with regards to this topic, produced me personally consider it from a lot of various angles. Its like women and men are not involved unless it?¦s one thing to do with Girl gaga! Your personal stuffs nice. At all times deal with it up!

  2. Whats Happening i’m new to this, I stumbled upon this I have found It absolutely useful and it has helped me out loads. I am hoping to give a contribution & aid different customers like its helped me. Great job.

  3. Hey just wanted to give you a quick heads up. The words in your post seem to be running off the screen in Safari. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The layout look great though! Hope you get the issue solved soon. Thanks

  4. Howdy! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog article or vice-versa? My site covers a lot of the same topics as yours and I feel we could greatly benefit from each other. If you’re interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you! Terrific blog by the way!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا