بهبود زندگی

هدف از زندگی چیست؟ نظر مولانا درباره زندگی

اهداف زندگانی ما این است که همه ی توانایی های بالقوه ی خودمان را در مقام انسان شکوفا و بهترین و بیشترین رشد و شکوفایی خود را ظاهر سازیم.
هر کدام از ما ممکن است اهدافی گوناگون داشته باشیم، شاید بعضی از ما این هدف را داشته باشیم که ازدواج کنیم و تشکیل خانواده بدهیم، یا این که زندگی راحت و پر تجمل، خانه ای بسیار زیبا و شغلی پر اسم و رسم و آبرومندانه برای خودمان دست و پا کنیم. ممکن است هدف زندگی ما کمتر شخصی و بیشتر(جهانی) باشد، البته ممکن است هدف هایی به مراتب پر ارزش تر برای خودمان و دنیایی که در آن زندگی می کنیم داشته باشیم، به طور مثال، دوست داشته باشیم به مسافرت برویم، این هدف ها و مقاصد باعث می شود ما همواره برای خودمان “معیارها” و “نبایدهایی” مشخص کنیم.

حالا تصور کنیم دوستی که مدت ها است او را ندیده ایم به ما زنگ زده و از ما می پرسد که زندگی مان در چه حال است؟ ما چه پاسخی به او می دهیم؟ او در مقابل پاسخ ما چه جوابی می دهد؟ چطورمی توانیم متوجه شویم این که زندگی مان واقعا چطوراست؟

یقین داریم همان کاری را می کنیم که همه می کنند، بدون این که دقت کنیم نگاه به فهرست بلند بالای باید ها و نبایدهای خود می اندازیم و به این فکر می کنیم که چند مورد آن به واقعیت تبدیل شده است و چند مورد آن به واقعیت تبدیل نشده است؟ باید ها و نباید های ما معیاری می شوند برای ارزیابی موفقیت های ما در زندگی و این گونه است که به راحتی اعتماد به نفس خودمان را از بین می ببریم، به همین ترتیب خودمان را براساس سو تفاهم و باورهای غلطی که از معنا و اهداف زندگی بدست می آوریم، ارزیابی می کنیم، اما درست این است که هیچ کدام از بایدها و نباید های ما در بردارنده ی هدف زندگی ما نخواهند بود.

همان طور که گفتیم هدف زندگی ما این است که تمامی تواناهایی های خودمان در مقام انسان، شکوفا و بهترین خود را آشکار و نیز بیشترین رشد و شکوفایی را از خود نشان دهیم.  

هدف زندگی کردن این است که همسری مناسب بیابیم و موفق شویم، ازدواج کنیم و تشکیل خانواده دهیم و برای رسیدن به آرمان های ارزشمند کره ی خاکی کمکی کنیم تا احساس خوبی داشته باشیم، زیرا تنها هدف این است که خوب رشد کنیم.

مهم ترین و ارزشمند ترین هدف زندگی انسان چیست؟

یکی از با ارزشمند ترین حقایق ماورا طبیعی همین است، این را می خواهد به ما بگوید که زندگی کردن روی کره زمین کلاس درس است و همه ی ما دانش آموزهایی هستیم که باید درس هایی را بیاموزیم.
 زندگی قرار نیست خیلی راحت و بی دردسر باشد و قرار هم نیست برای ما همه چیز عالی و بی عیب و نقص باشد، بلکه قرار بر این است که ما در زندگی با چالش هایی روبه رو شویم، باید سختی ها را تحمل کنیم، زیرا ما برای آموختن به این جا آمده ایم، اما مشکل این جا است که ما این حقیقت بزرگ را فراموش کرده ایم، این که هدف زندگانی ما چیست و مهم ترین رسالت ما چه باید باشد؟

متاسفانه فراموش کرده ایم برای چه به دنیا آمده ایم؟ قر ار براین نیست که زندگی برای ما ساده و بی درد سر باشد، قرار نبوده همه چیز از قبل حاضر و آماده باشد، زندگی ما به این منظور طراحی شده است که ما را با چالش تغییر و رشد مواجه کند تا برای زندگی کردن انسانی خود آگاه تر، کامل تر و مهربان تر شویم.

از تو حرکت از خدا برکت

چگونگی هدفمند سازی و معنابخشی در زندگی

همان طور که قبلا گفتیم، لیست باید ها و نباید های ما، معیاری برای ارزیابی موفقیت های ما شده است، بنابراین اولین و مهم ترین گام برای هدفمند سازی زندگی، دور انداختن این لیست است. با خود عهد ببندیم:
« از همین امروز می خواهم تغییر کنم و به انسانی بهتر، مفید و هدفمند تبدیل شوم».


به خودمان قول دهیم تا جایی که می توانیم آموزش ببینیم، تغییر کنیم و رشد کنیم.

چگونه روزهای موفق و هدفمندی داشته باشیم؟

زمانی که تک تک روز های زندگی خود را همانند یک کلاس درس بدانیم که در آن تغییر، رشد و موفقیت انسانی معنا شده است، می توانیم هدفمند زندگی کنیم. ما با یاد گرفتن درس ها و مواجه شدن با سختی ها و مشکلات، صبر و شکیبایی، به تمامی اهداف واقعی زندگی خود خواهیم رسید.
وقتی حتی در خودمان به یک چیز جدیدی پی ببریم آن روز برای ما روز موفقی خواهد بود و به یک هدف بزرگ دست یافته ایم.

اگر با موفقیت هایی که در زندگی ما پیش می آید و حتی با شخص هایی که روبه رو می شویم کمی بهتر برخورد کنیم، آن روز برای ما روز موفقی خواهد بود.
وقتی با خود و اطرافیان مان کمی مهربان تر و صبور تر رفتار کنیم آن روز، روز پیروزی ما خواهد بود.
وقتی با تمام عیب ها و ایرادها، خودمان را دوست بداریم و به خودمان عشق بورزیم، آن روز، روز موفقی برای ما خواهد بود و این گونه است که می توانیم به اصلی ترین اهداف زندگانی خود دست یابیم.
این روش ها برای ما بسیار مثبت و نیروبخش است، زیرا به جای این که زندگی را مجموعه ای از آزمون های سخت و طاقت فرسا ببینیم که در بعضی از آن ها موفق بوده و در برخی از آن ها مردود می شویم، به این فکر هستیم چرا زندگی خود را تغییر نمی دهیم؟
در این صورت به جای روزهای بد، روزهای خوبی خواهیم داشت.

به خاطر سپردن این اصل از زندگی، تفاوتی بسیار بزرگی در زندگی ما می آفریند.

خودمان را از دیدگاه خدا بنگریم

 به هیچ عنوان خداوند همانند جمله مقابل در مورد ما قضاوت نمی کند: « اگرامروز نتوانستی کار خوبی بکنی از دید من تو آدمی شکست خورده و ضعیفی هستی.»  عمیقا به این فکر کنیم که خداوند هرگز ناعادلانه و به دور از انصاف ما را سرزنش و قضاوت نمی کند و به این باور برسیم که ما همواره تحت حمایت هستیم و هر بار که شکست می خوریم، فرشتگان مجددا دست ما را می گیرند و ما را تشویق کرده و به ما شهامت و نیرو می بخشند.

ما هیچ وقت مرتکب اشتباه نمی شویم، چیزی به نام اشتباه برای ما وجود ندارد “درس های آموخته شده” و “درس های آموخته نشده ای” برای ما وجود دارد.
خویشتن دوستی و عشق به خویشتن در مسیر فرایند رشد و تغییر همواره امر ساده ای نمی باشد. شاید تمامی آن چه که تا این جا از آن سخن گفته، پذیرفته ایم و به آن ایمان داشته ایم این است که زندگی تنها رشد و تغییر است، حال برای ما سوال پیش می آید که چرا تغییر کردن سخت است؟
 رشد و تغییر در ما همواره فرایندی ساده و خوشایندی نمی باشد، حتی می تواند بسیار دردناک و ترسناک هم باشد، به این دلیل که برای تغییر باید از آن چه که بودیم به هویت جدیدی برسیم و تغییر وضعیت دهیم. تغییر همواره به معنای واگذاشتن و تغییر کردن است، ما هرگز نمی توانیم بدون رها کردن آن چه که بودیم رشد و تغییر کنیم.  

پیش رفتن، رشد و تغییر در زندگی، همواره مستلزم این است که گذشته ی خود را فراموش کنیم، زیرا در برابر آن چه که به دست می آوریم باید بهایی بدهیم و این بها، چشم پوشی از آن چیزی است که باید آن را رها کنیم، رها کردن همواره ساده نیست، زیرا همیشه حال ما را تغییر می دهد و حس خوبی به ما نمی دهد یا از سرگذراندن آن راحت نمی باشد، این مسئله به این معنا نیست که برای ما سودمند نمی باشد یا از سرگذراندن آن برای ما سودمند نیست، در واقع هر چقدر این مسئله سخت تر باشد و ما را دچار درد و رنج بیشتری بکند برای ما فایده ی بیشتری دارد.

زندگی چیست ؟

سعدی عزیز، از شاعران بزرگ ایران می فرمایند:

گنجُ مارُ گلُ خارُ غم و شادی به همند

معنی این مصرع این است که در زندگی در کنار هر مشکل یک شادی هم وجود دارد.
همان طور که کنار گنج مار و کنار گل خار وجود دارد.
محال است که زندگی فقط شادی باشه، محال است که خار در کنار گل نباشد.
همیشه نمی شود فقط در اوج بود. زندگی فراز و فرود را با هم دارد.
این ها همه با هم معنای زندگی هستند، همانند ضربان قلب همه ما که فراز و فرود دارد و در صورت یکنواختی قلب، از کار می افتد.
مولانای عزیز هم تعبیرش این است که در زندگی فصل های مختلف دارد.
قطعا بعد از یک زمستان سرد و خشک، با اندکی صبر بهاری در پیش است.
گاهی ما در فصل زمستان زندگی خود قرار داریم. اگر صبور باشیم بعد از آن بهار می آید.

[aparat id=”bXHQN”]

راز های زندگی برای رسیدن به آرامش چیست؟

آرامش امری است کاملا درونی و از دورن خودمان شروع می شود. درست است که عوامل بیرونی هم تاثیر گذار هستند، اما آرامش یعنی از زندگی خود در حال حاضر لذت ببریم، در کنار افرادی از زندگی که عمیقا دوستشان داریم و آن ها هم به ما عشق می ورزند. 
در ادامه راه هایی برای داشتن آرامش در زندگی به شما معرفی می کنیم :

مثبت اندیش باشیم 

معنای زندگی چیست

بعضی افراد همیشه به نیمه خالی لیوان نگاه می کنند و دائما از شرایط ناراضی هستند و بدون آن که خودشان بدانند در یک حلقه بی نهایت گرفتار شده اند که همیشه اتفاقات ناخوشایند را به سمت خود جذب می کنند.
سعی کنیم از اتفاقات کوچک زندگی لذت ببریم، همانند لبخند عزیزان مان و یا سلامتی آن ها، در واقع امروز ما نتیجه تفکرات و کلام دیروز ما است،
پس از امروز شروع کنیم به شکر گزاری نعمت هایی که داریم و قدرشان را نمی دانیم.

جور دیگر باید دید

برخی اوقات نیاز است جور دیگری به زندگی نگاه کنیم و زاویه دید خودمان را عوض کنیم.
پا فشاری بر روی دیدگاه ها، می تواند باعث تکرار اتفاقاتی باشد که دوستشان نداشتیم، پس سعی کنیم تغییر کنیم و در شرایطی که برای ما پیش می آید واکنش مناسب و خوبی از خود نشان دهیم.

تغییر چیست؟| فرمول هایی برای تغییر و رسیدن به موفقیت

در حال زندگی کنیم

به گفته امام علی (ع) همیشه در حال زندگی کنیم، چرا که گذشته ها گذشته است و از آینده هم خبری نیست.
فکر به گذشته و سرزنش خودمان جز این که به فشار روانی و استرس ما می افزاید کمک دیگری به ما نخواهد کرد.

زمانی در روز را فقط به شخص خودمان اختصاص دهیم

این نکته را فراموش نکنیم که هیچ کسی به اندازه خودمان، خودمان را دوست ندارد !
زمانی در روز به پیاده روی و انجام کارهایی بپردازیم که به ما حس خوبی می دهد، اگر با خلوت کردن در پارکی و یا قدم زدن در خیابان حس خوبی می گیریم، حتما این کار ها را انجام بدهیم. ارزش قائل شدن برای خود یکی از بهترین لطف هایی است که می توانیم در حق خودمان انجام دهیم.

دیگران را خوشحال کنیم !

همین امروز امتحان کنیم ! ما وقتی به کسی هدیه می دهیم، در واقع هدیه اول را خودمان بدست آوردیم، به عنوان مثال وقتی به کسی لبخند میزنیم، قبل از این که ما طرف مقابل را خوشحال کرده باشیم، خودمان را خوشحال کرده ایم، بنابراین داشتن روی خوش و شوخ طبع بودن، هدیه دادن و کمک مالی به افرادی که نیاز مالی دارند، قبل از این که کمک به طرف مقابل باشد، به خودمان کمک کرده ایم.

از شما فقط یکی در جهان وجود دارد !

مقایسه ممنوع! به هیچ وجه خودمان را با کسی مقایسه نکنیم. زندگی هر فردی متفاوت از دیگری است و مقایسه کردن اصلا کار منصفانه ای نیست.
این بزرگ ترین ظلم به خودمان است که بخواهیم با شخص دیگری خودمان را قیاس کنیم.
ما استعداد های منحصر به خودمان را داریم، پس باید به زندگی خودمان فقط تمرکز کنیم. برای خودمان هدفگذاری کنیم و تمام تمرکز خودمان را بر راه خودمان بگذاریم. هر کسی برای موفقیت راه منحصر به فرد خودش را طی می کند، پس سعی کنیم فقط راه خودمان را پیدا کنیم و از قیاس دوری کنیم.

به خدا اعتماد کنیم 

خداوند وعده داده است که روزی شما در آسمان است، اگر همین یک نکته را جامعه بشری درک کنیم، بسیاری از مشکلات حل می شود.
همه دعوا ها، جنگ ها، استرس ها برای کسب پول و قدرت است.
متاسفانه ما قبول نداریم که روزی ما دست خدا است، بنابراین دروغ و ریا و تقلب را پیش می گیریم.
هر وقت در عالم دلتون گرفت که خدا کجاست؟ چرا به ما کمک نمی کند و حرف ما را نمی شنود ؟
این سوره از قرآن را بخوانیم که می فرماید:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالضُّحَى ﴿۱﴾

سوگند به روشنايى روز (۱)

وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى ﴿۲﴾

سوگند به شب چون آرام گيرد (۲)

مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ﴿۳﴾

[كه] پروردگارت تو را وانگذاشته و دشمن نداشته است (۳)

وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى ﴿۴﴾

و قطعا آخرت براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود (۴)

وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ﴿۵﴾

و بزودى پروردگارت تو را عطا خواهد داد تا خرسند گردى (۵)

خداوند در قرآن در پاسخ به این سوال می فرماید که بنده ی من اصلا همچین چیزی نیست و قسم میخورد به روشنایی که چنین چیزی نیست.
حدیثی داریم از پیامبر اکرم که قران را طوری بخوانیم که انگار برای ما نازل شده و فقط مخاطبش خودمان هستیم.
و این جا در میابیم که این آیات فقط برای ما نازل شده است.

چگونه در حال زندگی کنیم؟

قبل از این که به این بپردازیم که چگونه در زمان حال زندگی کنیم، ابتدا با هم ببینیم که در حال زندگی کردن چه فوایده ای دارد؟

  1. احساس ترس و نگرانی بسیار کمتری خواهیم داشت و حسرت گذشته را نمی خوریم.
  2. احساس تمرکز و آرامش فکری بیشتری برای کاری که انجام می دهیم داریم.
  3. ارتباط بیشتر و بهتری با دیگران ایجاد می کنیم. 

طبق بررسی ها کسانی که در لحظه زندگی می کنند، احساس بهتر و خوشایند تری خواهند داشت.
جوری زندگی می کنند که تمرکزشان روی کارها بیشتر خواهد بود و از خودشان و کارشان راضی تر خواهند بود و با تمام وجود کارشان را انجام می دهند. حال به تمریناتی می پردازیم که برای زندگی در حال به ما کمک می کند :

  • اولین نکته ای که کمک می کند که در حال زندگی کنیم، نابود کردن و بی اثر کردن گذشته ی به درد نخور است. مواردی از گذشته که ما را آزار می دهد از بین ببریم و به سمت مینیمالیست حرکت کنیم.
  • لبخند بزنیم! هر روزِ خود را با لبخند و شکر نعمت های الهی شروع کنیم. نعمات روزانه خود را نام ببریم و برای تک تک آن ها از خداوند سپاس گزار باشیم، برای مناظری که می بینیم، صداهایی که می شنوید و … .
  • کار خود را دوست داشته باشیم. اگر فقط روزها را می گذرانیم و از حرفه خود راضی نیستیم، شغل و حرفه خود را عوض کنیم، یا چیزی را در آن حرفه ای که دارید پیدا کنیم و بابت آن شکر گذاری کنیم و ازش لذت ببرید.
  • بیخیال آینده باشیم! هیچ کسی از آینده خبری ندارد، پس برای چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است غصه نخوریم و استرس نداشته باشیم.
  • به زندگی و همه عشق بورزیم و بگذاریم که مهر و محبت ما در زندگی جاری شود و خیر ما به همه برسد و از ما به نیکی یاد کنند. به عزیزان خود بگوییم که چقدر دوستشان داریم و چقدر از داشتن آن ها خوشحال هستیم.
  • از تمام چیزهای کوچک زندگی لذت ببریم، حتی از غذا خوردن و تماشای فیلم لذت ببریم و با این نیت این کار را انجام دهیم که غذا میخورم تا توان کار کردن و خوشحال کردن دیگران را داشته باشم، فیلم میبینم تا نکاتی یاد بگیرم که در زندگی استفاده کنم، برای هر کاری دلیلی داشته باشیم و از انجامش لذت ببریم.

دوره های بی نظیر سایت توانا :

 

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. هدف از زندگی?

    قرن ھا پیش مولانا فرمود :
    « روزھا فکرمن این است وھمه شب سخنم
    که چرا غافل از احوال دل خویشتم
    از کجا آمده ام ، آمدنم بهر چه بود
    به کجا می روم آخر ننمایی وطنم
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم »

    این سوالی است که عموماً ھر بشری در میانه زندگیش از خود می پرسد . یعنی زمانی که او این حقیقت را دریافته است که در کلیّت زندگیش یک مفعول بیشتر نبوده است . ھنگامی که شاھد مرگ دیگرانی و می بینی به محض اینکه ھر کس به زیر خاک میرود دیگر گویی ھیچگاه نبوده است ، از خود می پرسی برای چه بدنیا آمده ام ھمانطور که امکان داشت بدنیا نیایم . چرا ھستم ھمانطور که ممکن بود نباشم ؟ به اطرافیانت می نگری آنان خیلی زود تو را فراموش می کنند . تمام بودنت را بواسطۀ اطرافیانت باور میکنی و ھنگامی که آنھا فراموشت کردند گویی ھیچگاه نبوده ای . و گویی تنھا موجودی که «بودن » تو برایش مھم بوده خداوند است اما چرا خداوند مرا خلق کرد در حالیکه می توانست خلق نکند ؟ در دوران جوانی آرزوھا و آرمان ھای دنیوی تو را به فعالیت وا می دارد اما ھنگامی که به میانه زندگی رسیدی چه به آرزوھایت رسیده باشی و چه نرسیده باشی تمامی این آرمانھا برایت بی ارزش شده و حال برای ادامه زندگی مجبوری برای خود آرمان تراشی کنی تا عمرت را بگذرانی و زمان را نابود کنی . عموماً بشر برای زندگی کردن خود اھدافی را در ذھن خود ایجاد می کند

    ادامه مقاله را مطالعه کنید در کتاب :(قابل دانلود رایگان در اینترنت با جستجوی نام مولف)
    دائرةالمعارف عرفانی _ جلد اول _ فصل اول _ فلسفه آدم و حوا«مقاله شماره 13 ، اثر استاد علی اکبر خانجانی »

  2. I do agree with all of the ideas you’ve presented in your post. They are very convincing and will certainly work. Still, the posts are very short for starters. Could you please extend them a little from next time? Thanks for the post.

  3. I don’t even understand how I finished up right here, however I thought this post was great. I don’t understand who you might be however certainly you are going to a well-known blogger should you are not already 😉 Cheers!

  4. I happen to be commenting to make you know what a awesome experience my wife’s princess enjoyed visiting yuor web blog. She noticed lots of details, including what it’s like to have a wonderful coaching character to have many more really easily grasp specific complicated issues. You really surpassed visitors’ desires. Many thanks for providing such warm and helpful, trusted, informative and even unique guidance on the topic to Mary.

  5. When I originally commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Thanks!

  6. My husband and i felt really excited Ervin could conclude his reports through your precious recommendations he came across while using the web pages. It’s not at all simplistic to simply choose to be giving away hints which usually a number of people could have been trying to sell. And now we consider we’ve got the website owner to thank because of that. The most important illustrations you made, the simple web site navigation, the relationships you can help engender – it is mostly fabulous, and it’s facilitating our son in addition to the family reckon that that concept is fun, which is seriously serious. Many thanks for the whole thing!

  7. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get four e-mails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Bless you!

  8. I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا