بهبود زندگی

زندگی هدفمند چگونه تحقق می یابد؟

زندگی هدفمند قوانین معینی دارد که برای تحقق آرزوهای ما لازم است.منظور از زندگی هدفمند، داشتن هدف در زندگی است. اگر هدفمند باشیم معمولا هماهنگ با ارزش های درونی خود زندگی می کنیم. تحقیقات نشان داده شده زمانی که برای دستیابی به اهداف معنا دار خود تلاش می کنیم، دارای احساس بسیار خوبی می شویم و همین باعث شادمانی ما می شود.

زندگی هدفمند و یافتن ارزش ها

ارزش ها قطب نمای زندگی ما هستند. ارزش ها عمیق ترین خواسته هایی هستند که از درون ما می جوشند. ارزش ها بیانگر این هستند که به عنوان یک انسان دوست داریم چگونه با ما رفتار شود. هر یک از ما دارای ارزش های متفاوتی هستیم. ارزش خوب یا بد وجود ندارد. و ارزش هر کدام از ما برای خودمان محترم است. بهتر است به جای این که فقط در مورد ارزش ها صحبت کنیم، بر طبق آن ها زندگی کنیم. ارزش ها کیفیت رفتار ما هستند. یعنی آن ها را نمی توانیم اندازه گیری کنیم.

دانستن ارزش های زندگی این حسن را دارد که حتی کار های سخت نیز برای مان ارزشمند می گردد. وقتی سلامت از ارزش های ما باشد، می توانیم از خوردن غذا های ناسالم و مضر راحت تر چشم پوشی کنیم، یعنی خوردن غذا های سالم به کاری ارزشمند تبدیل می شود.

نمونه ای از ارزش ها عبارت اند از: عشق، امنیت، خودآگاهی، صداقت، بخشش، شجاعت، مسئولیت پذیری، هر چه زندگی مان با ارزش های مان همخوانی بیشتری داشته باشد، شادمان تر و با انرژی تر می شویم و زندگی آرمانی را تجربه خواهیم کرد.

تمرین:

پنج ارزش مهم زندگی خود را بنویسیم. کدام ارزش برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

یافتن ارزش ها برای داشتن زندگی هدفمند

ارزش های فردی، شاکله زندگی را تشکیل می دهند.

ما همیشه ارزش های راستین خود را در اعمال خود، به خصوص زمانی که تحت فشار هستیم نشان می دهیم. اگر مجبور باشیم میان دو رفتار، یکی را انتخاب کنیم. معمولا رفتاری را انتخاب می کنیم که در آن لحظه بیشترین ارزش را برای ما دارد. پس به گذشته خود نگاه کنیم. در لحظات بحرانی و زیر فشار زندگی چگونه رفتار کنیم، چه انتخابی داشته باشیم؟ چه عاملی به ما اعتبار می دهد و برای بدست آوردن چه موفقیت های بیشترین احساس افتخار و رضایت به ما خواهد داد؟ ببینیم چه چیزی باعث می شود تا زندگی برای مان معنا دار شود؟ و چه عاملی به ما اعتبار بیشتری می بخشد؟

مهم تر از همه این که در اعماق وجودمان دوست داریم چه کسی باشیم؟ اگر بدانیم فقط یکسال از عمرمان باقی مانده است دوست داریم به چه کاری بپردازیم؟ به کمک این سوال ها می توانیم به خواسته ها و ارزش های واقعی خود پی ببریم

هدف در زندگی چیست؟

برای رسیدن به خوشبختی و داشتن زندگی آرمانی باید اهداف روشنی داشته باشیم. ویکتور فرانک به وجود آورنده معنا درمانی می گوید: بیشترین نیاز انسان ها داشتن احساس معنا و مقصود در زندگی است. زندگی هدفمند عاملی برای خشنودی و رضایتمندی است.

هدف نشانه ای است که ما آن را به وجود می آوریم تا بتوانیم به کمک آن نیاز های خود را برآورده کنیم و به رشد و تکامل برسیم. اهداف باعث حرکت و تلاش ما می شود و به زندگی ما معنا و مفهوم می بخشد. وقتی برای رسیدن به اهداف مان تلاش می کنیم، شادمان تر و قدرتمند تر می شویم و انرژی بیشتری بدست می آوریم. زمانی به خوشحالی می رسیم که به سمت خواسته خود حرکت کنیم.

برای اینکه موفق شویم باید برای خود هدف گذاری کنیم. با هدف گذاری ذهن مثبت ما به فعالیت می افتد و انرژی لازم برای رسیدن به اهداف را پیدا می کنیم.

“هدف سوخت کوره موفقیت است”.

تام هایکینز

افراد موفق اغلب به خواسته هایشان فکر می کنند و این که چگونه به این خواسته ها برسند. افراد ناموفق اغلب در مورد آن چه نمی خواهند فکر می کنند و حرف می زنند.

تمرین:

همین حالا بیست هدف مهم خودمان را بنویسیم.

دلایل نوشتن اهداف چیست؟

  1. اهداف را از خود آگاه به ناخودآگاه منتقل می کنیم و ناخودآگاه زود دست به کار شویم و شرایط را برای خود مهیا کنیم.
  2. با نوشتن اهداف نوعی تعهد برای خود ایجاد کنیم.
  3. با نوشتن اهداف انگیزه بیشتری پیدا می کنیم و انگیزه باعث حرکت ما می شود.
  4. نوشتن شفافیت ایجاد می کند، یعنی به وضوح می دانیم که چه می خواهیم.

نباید فقط اهداف را بنویسیم و دیگر به آن رجوع نکنیم بلکه باید هر زود به اهداف خود نگاه کنیم. لیست اهداف خود را در جایی که در معرض دید ما هستند بگذاریم.

اما قبل از نوشتن اهداف باید معنا و مقصود خودمان را بدانیم و رسالت و هدف خلقت خود را پیدا کنیم. در اینصورت است که می توانیم مفهوم زندگی هدفمند را به درستی درک کنیم.

رسالت زندگی ما چیست؟

کشف رسالت در زندگی، به آن معنایی تازه می بخشد.

رسالت مفهوم، معنا و مقصود نهایی ما در زندگی است. برای پیدا کردن رسالت زندگی باید به توانمندی های خود توجه کنیم. از چه توانمندی ویژه ای برخورداریم که می تواند ما را در اجرای رسالت مان یاری کند.

پس از یافتن معنا و رسالت در زندگی، می توانیم در راستای آن و بر اساس ارزش هایی که داریم اهداف مان را تعیین نماییم.

قوانین زندگی هدفمند چیست؟

۱.اهداف باید واضح و روشن باشد.

چرا باید اهداف واضح و روشنی داشته باشیم؟!

بدانیم واقعا چه می خواهیم آیا هدفی که داریم خواسته قلبی خودمان است یا هدفی است که برای راضی کردن دیگران انتخاب کرده ایم. هر چه اهداف واضح تر باشد. می دانیم چگونه حرکت کنیم. و از چه منابعی استفاده نماییم تا به آن برسیم.

۲.هدف باید قابل سنجش و اندازه گیری باشد.

به طور مثال اگر بگوییم می خواهم تا سال دیگر پس انداز زیادی داشته باشم درست نیست، باید مقدار را مشخص کنیم. برای مثال بگوییم تا سال دیگر دویست میلیون پس انداز دارم.

۳.هدف باید دارای زمان مشخص باشد.

هدف گذاری باید با زمان بندی همراه باشد.

هدف بدون زمان مانند زره بدون کمان است و فقط یک رویاست و قطعیتی در آن وجود ندارد. به طور مثال: من تا شش ماه آینده هفت کیلوگرم وزن کم می کنم.

«زندگی هر کس وقتی شروع به تعالی می کند که قطعی ترین هدف زندگی خود را پیدا کند.»

ناپلئون هیل

زندگی هدفمند و متعادل سازی اهداف

زندگی هدفمند باید سه حوزه مهم زندگی را در بر گیرد:

حوزه شخصی، حوزه خانواده و حوزه کاری.

اهداف شخصی چیست؟

 این اهداف شامل موفقیت های شخصی و سلامتی هستند. می توان گفت که اهداف واقعی ما همین ها هستند زیرا ما انسان ها کار می کنیم تا پول در آوریم و بتوانیم رفاه خود و خانواده و سلامتی شان را تامین کنیم.

اهداف خانواده چیست؟

این اهداف شامل روابط و خانواده هستند و نقش زیادی در رضایت ما از زندگی دارند. این اهداف جزو مهمترین هدف ها در تعیین خوشبختی محسوب می شوند.

اهداف کاری چیست؟

اهدافی هستند که می خواهیم در نتیجه تلاش در محل کار به آن ها دست یابیم یا کارهایی هستند که می خواهیم در زندگی انجام دهیم. این اهداف می توانند موفقیت های کاری، شغلی و مالی باشند. اگر کار و حرفه جزو الویت های ما باشند، اهداف دیگر کمرنگ می شوند، تعادل زندگی خود را از دست می دهیم و از مفهوم واقعی زندگی هدفمند و آرمانی خود دور می شویم.

تمرین:

اکنون سه گروه از اهداف شخصی، خانوادگی، کار خود را بنویسیم و سعی کنیم اهداف را بر اساس ارزش های مان انتخاب کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. Hello just wanted to give you a quick heads up. The words in your post seem to be running off the screen in Safari. I’m not sure if this is a format issue or something to do with web browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The design look great though! Hope you get the problem resolved soon. Cheers

  2. That is really attention-grabbing, You are an excessively professional blogger. I have joined your rss feed and look forward to in search of extra of your fantastic post. Additionally, I have shared your web site in my social networks!

  3. You actually make it seem so easy together with your presentation but I to find this topic to be really something that I feel I’d never understand. It seems too complex and extremely wide for me. I am having a look forward for your subsequent publish, I will attempt to get the dangle of it!

  4. Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with a few pics to drive the message home a bit, but other than that, this is great blog. A fantastic read. I will definitely be back.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا