جورواجور

آداب مکالمات تلفنی چیست؟

آداب خوب صحبت کردن به همان اندازه ای که در برقراری ارتباط با مخاطبین برای ما اهمیت دارد، برای داشتن مکالمه تلفنی موفق هم ضروری است.
اگر ما ندانیم با افردی که پشت تلفن هستند چگونه باید صحبت کنیم و در این امر آداب مکالمات تلفنی را به خوبی رعایت نکنیم، نمی‌توانیم مکالماتی  موفق و اثر بخش داشته باشیم، پس اگر ما این توانایی را داشته باشیم تا مکالمات تلفنی خوبی برقرار کنیم، می توانیم به بهتر شدنِ روابط خود با دیگران کمک کرده و در این امر تاثیرگذار باشیم.
درک و آگاهی از این موضوع که آداب مکالمه با تلفن نیازمند مهارت های خاص است، موجب شده نسبت به دیگران حرفه ای تر عمل کنیم، پس بهتر است آداب تماس تلفنی با دیگران را بیاموزیم و با رعایت چند اصل مهم و اساسی از دیگر افراد متفاوت باشیم.

امروزه تلفن‌های همراه به عنوان ابزارهای ارتباطی چند کاره‌، گفت و گو ها و مکالمه‌ های راه دور را برای ما آسان‌تر کرده‌اند، اما با وجود تمام این تغییرات و پیشرفت‌ها، تغیراتی در اصول و فرهنگ تلفن زدن و پاسخگویی به تلفن ها ایجاد نشده است، اما به دلیل تغییرات و پیشرفت‌ های صورت گرفته باید بیش تر از گذشته به این موضوع اهمیت دهیم و مودبانه رفتار کنیم.

زمان مناسب در آداب تماس تلفنی

بر اساس یک قانون جامع و کلی بهترین زمان برای برقراری ارتباط تلفنی بین ساعت 9 صبح تا 9 شب است، البته در این مدت زمان باید مدت استراحت بعد از ظهر افراد را در نظر بگیریم، به عنوان مثال اگر مخاطب ما یک فرد کارمند است، بین ساعت 15 تا 18 بعد از ظهر نباید با او تماس بگیریم.

نکات مهمی که بر اساس زمان در تماس تلفنی باید رعایت شود عبارت است از:

  • اگر مخاطب ما فرزندان کوچکی در خانه دارد، باید به ساعت خواب فرزندان او توجه داشته باشیم و پس از هماهنگی های انجام شده با او تماس بگیریم.
  • اگر قصد داریم با اقوام و یا دوستانی که محل سکونت آن ها خارج از کشور است، تماس بگیریم، ابتدا باید به اختلاف ساعت دقت داشته باشیم.
  • حتی اگر بدانیم که دوست صمیمی ما شب ها تا دیر وقت بیدار است، باز هم کار درستی نخواهد بود که با او تماس بگیریم.
  • اگر قرار است با فردی تماس بگیریم که در منزل او سالمندی زندگی می کند، ابتدا بهتر است از قبل زمان تماس را با او هماهنگ کنیم.
  • حتی اگر دوست ما در خانه به تنهایی زندگی می‌کند، باز هم ما این اجازه را نداریم که هر زمان که دوست داشتیم با او تماس بگیریم.

آداب و تکنیک‌های تماس و مکالمه تلفنی

قبل از هر چیز باید به این نکات توجه شود که تمامی آدابی که در گفت و گو های رو در رو رعایت و به کار گرفته می شود، باید در گفت و گو های تلفنی نیز رعایت شود.

1.بیان واضح و رسا داشته باشیم

لحن صحبت کردن ما باید به گونه ای باشد که فرد پشت خط به‌ صورت واضح و رسا صدای ما را بشنود، زیرا در غیر این صورت افراد از هم‌ صحبتی با ما خسته و کلافه خواهند شد، البته عده ی زیادی از افراد به این نکته توجهی نمی‌کنند، اما خوب است بدانیم، واضح صحبت کردن در تماس تلفنی از مهم‌ترین اصولی است که باید رعایت شود.

2.تن صدا

عده زیادی از افراد در هنگام تماس تلفنی عادت دارند با صدایی بلندتر از حالت نرمال صحبت کنند، در صورتی که انجام این کار باعث آزار و اذیت اطرافیان و فرد پشت خط می‌شود، اما عده ای دیگری نیز هستند که با صدایی آرام صحبت می‌کنند و این تن صدا فهم و درک مطلب را برای مخاطب‌ بسیار مشکل می‌کند، در نتیجه باید تن صدای خود را به شیوه ی درست کنترل کنیم، به گونه ای که نه بیش از اندازه صدای ما آرام باشد و نه بیش اندازه بلند، البته باید توجه داشته باشیم که از یکنواختی در صحبت کردن بپرهیزیم، زیرا یکنواخت صحبت کردن در طول مدت مکالمه باعث کلافگی مخاطبان ما می شود و آن ها را خسته می‌کند، پس بهتر است به هنگام صحبت کردن به صدای خود اوج و فرود بدهیم تا از حالت یکنواختی خارج شود.

3.لبخند زدن

آداب مکالمات تلفنی

یاد بگیریم به هنگام مکالمه تلفنی با دیگران، لبخند زدن را فراموش نکنیم، این پیشنهاد برای بسیاری از افراد کاری مسخره به نظر می رسد، زیرا به عقیده ی آن ها لبخند زدن به طرف مقابل زمانی که او ما را نمی‌بیند، کار بسیار بیهوده‌ای است، اما این تفکر اشتباه است، زیرا اگر به هنگام صحبت کردن با تلفن لبخند داشته باشیم، فردی که پیشت خط حضور دارد به خوبی متوجه لبخند زدن ما می شود، به این دلیل که لبخند زدن در صدا و نحوه صحبت کردن ما تاثیر گذار خواهد بود.

4.استفاده از واژه‌های کلامی

برای این‌که به فرد پشت خط ثابت شود که ما در حال گوش دادن به صحبت‌ های او هستیم، باید از برخی واژگان و عبارات درست به هنگام صحبت کردن استفاده کنیم. بسیاری از ما در مکالمات حضوری با لبخند زدن و یا تکان دادن سر توجه طرف مقابل را به خود جلب می کنیم، اما این امکان در مکالمه تلفنی برای ما فراهم نخواهد بود، پس بهتر است از جملاتی همانند: “بله، متوجه منظور شما هستم”، “البته”، ” خرف شنا درست است” در روند مکالمه خود استفاده کنیم و با انجام این کار به آن ها توجه نشان‌دهیم.
زمانی که ما سکوت می کنیم فرد مقابل‌ ما احساس می کند که ما به حرف‌های او هیچ گونه توجهی نخواهیم داشت و از هم‌صحبتی با او لذت نخواهیم برد.

5.فکر کردن قبل از صحبت

قبل از شروع به صحبت کردن ابتدا لازم است به موضوع مورد بحث و حرف‌هایی که قصد بیان آن ها را داریم، خوب فکر کنیم، گاهی افراد پس از فکر کردن به این نتیجه می رسند که حالا زمان مناسبی برای صحبت کردن در مورد این موضوع نخواهد بود و یا بخشی از صحبت‌های آن ها نیاز به اعمال تغییرات دارد.

فکر کردن به نحوه صحبت و آن چه قرار است بازگو شود، قبل از تماس تلفنی، کار را برای ما راحت کرده و باعث می‌شود ما سریع‌تر و بهتر به هدف خود برسیم، همچنین از فراموش کردن محتوا جلوگیری خواهد شد. شاید لازم باشد صحبت‌های خود را به‌ صورت خلاصه بر روی برگه ای یادداشت کنیم تا بتوانیم تمام نکات را بازگو کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I have discovered It absolutely helpful and it has helped me out loads. I am hoping to give a contribution & help other customers like its helped me. Good job.

  2. I’ve been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content as you did, the web will be a lot more useful than ever before.

  3. I happen to be writing to make you be aware of of the terrific experience our girl obtained reading yuor web blog. She came to find a good number of pieces, which included what it’s like to have a great coaching nature to let the mediocre ones with ease completely grasp several complex subject areas. You actually exceeded our own expected results. Thanks for displaying those productive, dependable, edifying and as well as fun tips on your topic to Ethel.

  4. In the great design of things you get an A for hard work. Exactly where you confused everybody was first in all the details. You know, they say, the devil is in the details… And that couldn’t be more accurate here. Having said that, permit me inform you what did give good results. Your text can be rather persuasive and this is most likely the reason why I am making an effort to comment. I do not really make it a regular habit of doing that. Next, although I can notice the jumps in reasoning you come up with, I am not convinced of exactly how you seem to unite the ideas that help to make your conclusion. For the moment I shall yield to your point however trust in the future you actually connect the dots much better.

  5. A lot of thanks for each of your efforts on this web site. My mom really loves making time for research and it’s obvious why. We notice all about the compelling medium you produce very useful suggestions by means of this website and as well increase participation from some others about this matter then our own simple princess has always been starting to learn a lot of things. Enjoy the rest of the year. Your performing a first class job.

  6. My husband and i got joyous Peter managed to conclude his research because of the precious recommendations he came across from your very own site. It’s not at all simplistic just to be offering methods which often other folks may have been making money from. We really see we need the website owner to be grateful to for this. These illustrations you’ve made, the straightforward web site navigation, the relationships you make it possible to foster – it’s many powerful, and it’s really helping our son in addition to us reason why that subject is entertaining, which is extremely indispensable. Many thanks for all the pieces!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا