سبک زندگی

نوموفوبیا چیست؟ آیا شما یا اطرافیانتان تا کنون به این بیماری مبتلا شده اید؟

نوموفوبیا در واقع یک نوع بیماری فوبیا است که فرد به محض این که از موبایل، گوشی و دیگر وسایل الکترونیکی دور می شود، احساس اضطراب و نگرانی تمام وجودش را می گیرد و شدیداً دچار ترس و استرس می شود. این اصطلاح اولین بار توسط پژوهشگران انگلیسی و در سال 2010 گفته شده است. این بیماری یک اختلال جدید است اما به صورت جدی میلیون ها نفر را درگیر خود کرده و به گونه ای در جامعه شایع شده است که کل دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است.

در زندگی های اخیر تکنولوژی توانسته شرایط را برای افراد آسان کند و در صورت نداشتن استفاده درست از این تکنولوژی ها می تواند فواید آن را تبدیل به مشکل کند. افراد زیادی وجود دارند که نسبت به گوشی خود اعتیاد پیدا کرده اند.

واقعیت این است که اکثر ما انسان ها این گونه شده ایم وقتی که از گوشی همراه خود دور می شویم نگرانی و اضطراب به ما دست می دهد و حالمان خوب نیست، معمولاً افراد فکر می کنند اگر موبایل و دیگر وسایل تکنولوژی کنارشان نباشد از همه چیز دنیا عقب می افتند و نمی توانند با دیگران در صورت نیاز ارتباط برقرار کنند و اطلاعاتی که در گوشی یا تبلت آن ها ذخیره شده است را نمی توانند استفاده کنند و به خاطر همین احساس خلاء می کنند.

اکثر افراد در واقع معتاد به گوشی همراه و تبلت و …. شده اند.

در حقیقت، خیلی ها احساس می کنند که با موبایل کمتر احساس تنهایی می کنند و بیشتر دوست دارند گفت و گوهای مجازی و دوستان مجازی داشته باشند و بدین ترتیب به سلامت روان خود آسیب وارد می کنند.

در صورت عدم استفاده درست و عدم کنترلایم بیماری، افراد دچار افسردگی، استرس، پرخاشگری و … می شوند. البته این بیماری نوموفوبیا کاملاً جدید است و باعث شده که میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا شوند.

نشانه های نوموفوبیا و علت بروز آن چیست؟

اول از همه افراد باید در خود علائم نوموفوبیا را جستجو کنند و به علائم خود دقت بیشتری داشته باشند تا ببینند دچار این بیماری هستند یا نه؟

  1. آیا مرتباً گوشی خود را بررسی می کنید تا ببینید پیامی برایتان آمده است یا نه؟
  2. اگر به دلایلی تلفن همراه شما خاموش شود یا شارژ آن تمام شود احساس ناراحتی می کنید و عصبی می شوید.
  3. آیا همیشه موبایل کنار دستتان هست هر جایی که می روید حتی زمانی که با دوستانتان در بیرون  یا در حال پیاده روی هستید.
  4. آیا از لایک های فضای مجازی قوت قلب می گیرید و دوست دارید بیشتر پست بگذارید.
  5. آیا در مورد رفتارهایتان و کارهایی که انجام می دهید مداوم پست می گذارید.
  6. آیا بیشتر اوقات در حال چت کردن یا صحبت کردن با گوشی هستید.

علت به وجود آمدن نوموفوبیا به این موضوع مربوط می شود که افراد فکر می کنند باید همیشه چیزی یا کسی برای ارتباط وجود داشته باشد معمولاً این افراد به خاطر احساس تنهایی خودشان غرق در گوشی های همراه می شوند.

چون امروزه برای پیدا کردن کسی یا چیزی حتی خرید نیازی نیست که بیرون بروند و با تلفن همراه همه کار ها را انجام می دهند. در واقع تلفن کردن و چت کردن جایگزین گفت و گوهای سنتی شده است.

افراد معمولاً در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی چیز هایی را به نمایش می گذارند که واقعیت ندارد.

مثلاً زوجین که عکسدهای زیبای سلفی از خود می گیرند و خوشبختی خود را به نمایش می گذارند در واقع روابط زناشویی خوبی ندارند.

یا مثلاً افرادی هستند که فقط پست های مثبت و انگیزشی می گذارند این افراد هم از افسردگی رنج می برند و در واقعیت مثبت اندیش و با اراده نیستند و فقط حرف می زنند.

معمولاً افرادی که دچار نوموفوبیا هستند دائماً در حال مقایسه زندگی خودشان و همچنین مقایسه خودشان با افراد و مدل های شبکه اجتماعی هستند و از این بابت بسیار رنج می برند.

باید خیلی مواظب باشند و بدانند که در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد و در صورت ادامه دچار افسردگی و استرس شدید خواهند شد.

عوارض بیماری نوموفوبیا چیست؟

نوموفوبیا - دختری که در حال مطالعه کتاب ،گوشی خود را در دست می گیرد.

این افراد معمولاً دچار بیماری جسمی، اختلالات رفتاری و مشکلات روانشناختی می شوند، از مهمترین نشانه های جسمی در نوموفوبیا  می توان به استرس بالا، تحمل پذیری کم، عرق کردن بیش از اندازه و در صورت دور شدن از موبایل، تپش قلب، درد قفسه سینه و بی نظمی تنفسی را نام برد. حتی عوارض جنسی، کاهش توان ناباروری نیز از پیامدهای آسیب جسمانی است.هنگامی که احساس می شود نسبت به گذشته بیشتر از تلفن همراه خود استفاده می کنیم و نسبت به گذشته بیشتر احساس تنهایی داریم یا ترجیح می دهیم بیشتر تنها باشیم و به جای داشتن گفت و گو های حقیقی به روابط مجازی روی می آوریم در واقع ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشیم.

افراد مبتلا به این بیماری به محض بیدار شدن از خواب و یا قبل از خواب به چک کردن گوشی همراه خود می پردازند. این افراد همیشه در حال چک کردن گوشی همراه خود هستند. اعتیاد به تلفن همراه می تواند زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد به گونه ای که آن ها را اسیر می کند. البته از عوارض دیگر این بیماری این است که به دلیل وابستگی زیاد دچار بی خوابی می شوند که عواقب جدی و بسیار زیادی برایشان خواهد داشت.

از نشانه های روانشناختی می توان به علائم زیادی اشاره کرد، در واقع نوع بینش ، تفکر و هیجانات فرد دچار تحول و دگرگونی می شود. معمولاً افراد منفی نگر می شوند و دید منفی نسبت به خود پیدا می کنند. دچار اعتماد بنفس پایین، عزت نفس پایین شده و به برون گرایی یا درون گرایی روی می آورند و یا حتی دچار تکانشگری و هیجان خواهی منفی نیز می شوند.

این گونه افراد با نداشتن تلفن همراه قادر به انجام هیچ فعالیت اجتماعی نیستند، چون تمام اطلاعات، عکس ها و شماره تماس ها همه و همه در گوشی همراه آن ها ذخیره شده است.

این افراد در صورت تمام شدن شارژ باتری یا حتی قطعی اینترنت و یا جا گذاشتن گوشی دچار ترس و استرس می شوند.

از نشانه های رفتاری  نوموفوبیا این است که، این افراد مداوم شارژر خود را همیشه به همراه دارند و همین طور شماره تلفن های زیادی دارند که اگر احیاناً تلفن همراهشان گم شود یا در مکانی آن را جا بگذارند، تلفن اضافه به همراه داشته باشند.

البته بیماری نوموفوبیا پیامدهای اجتماعی هم به دنبال دارد از جمله این که در فعالیت های روزانه، روابط خانوادگی، درس خواندن و روابط صمیمانه بین دوستان و بیرون رفتن اختلال ایجاد می کند. این افراد نسبت به محیط اطرافشان نیز از هوشیاری کمترب برخوردار می شوند.

چرا باید وابستگی به موبایل را کاهش دهیم؟

1 – موبایل ها یا گوشی های همراه فرصت دیدن به دور دست ها را از ما می گیرد. فرصت دیدن دریا و لذت های آن، فرصت دیدن کوه، جنگل و دشت و صحرا و همین طور دیدن طلوع و غروب خورشید را.

برای این که دوباره این لحظات را تجربه کنیم و دور دست ها را ببینیم باید از وابستگی خود به موبایل کم کنیم.

2 – برای این که از فشارهای عصبی در امان بمانیم باید کمتر از موبایل استفاده کنیم.مواظب بیماری نوموفوبیا باشیم.

3 – موبایل خیلی روی حافظه و تمرکز ما اثر سوء دارد، چون حافظه با تمرین و به کار گیری تقویت می شود، ولی موبایل قدرت تقویت حافظه و تمرکز را از ما می گیرد، پس برای تمرکز و حافظه بهتر باید از موبایل تا حد امکان پرهیز شود تا دچار بیماری نوموفوبیا نشویم.

4 – از موبایل به عنوان وسیله ای برای مطالعه استفاده نکنیم ،چرا که چشم را خسته و حواس را پرت می کند و نمی توان مطالعه ای آرامش بخش و لذت بخش داشته باشیم.

5 – برای این که در لحظه حال زندگی کنیم و بتوانیم در هر لحظه کنار دوستان و خانواده باشیم و در کنار آن ها لذت ببریم باید از گوشی موبایل کمتر استفاده کنیم.

علت بروز این بیماری این است که افراد فکر می کنند به طور مداوم و همیشگی باید با کسی در ارتباط باشند و از شرایط جدید همانند تکنولوژی استفاده کنند.

نوموفوبیا چگونه درمان می شود؟

اعضای خانواده سرمیز غدا با هم هستند و نوموفوبیا ندارند.

درمان های زیادی برای نوموفوبیا ارائه شده است تا از تبعات منفی آن کاسته شود. نوموفوبیا در واقع یک اختلال جدی است که باید به صورت تخصصی درمان شود. افرادی که از این بیماری رنج می برند، اگر نتوانند آن را کنترل و درمان کنند دچار افسردگی و عصبانیت شدید می شوند.

معمولاً آموزش هایی داده می شود که افراد نیاز به تلفن همراه خود را کم کنند تا جلوی اضطراب و استرس آن ها گرفته شود. باید سعی کنند تا کمی از این وابستگی خود را رها کنند.

 راه کارهای زیر برای آموزش داده شده است.

1 – آموزش آرمیدگی عضلانی و آرامش ذهنی، افرادی که به علت دوری از تلفن همراه دچار تپش قلب، گرفتگی عضلات و …. می شوند. باید آرام سازی ذهن و بدن آرام آرام انجام شود تا تنش عضلانی آن ها کاهش پیدا کند.

2 – به بیماران نوموفوبیا آموزش بدهند که اخبار روزانه را از تلفن همراه خود مشاهده نکنند و فقط برای تماس گرفتن از آن استفاده کنند.

3 – به این بیماران پیشنهاد داده می شود که یک کارت تلفن همراه داشته باشد تا در صورت گم شدن یا دور شدن از گوشی همراه بتوانند از آن کارت برای تماس استفاده کنند.

برای این افراد باید زمان مشخص را برای استفاده در نظر گرفت تا بتوانند کمتر از برنامه اینترنتی گوشی استفاده کنند، مثلاً از بازی های گوشی اصلاً استفاده نکنند و در صورت لزوم آن ها را پاک کنند.

به گوشی به عنوان یک وسیله ارتباطی نگاه کنند و از تمام شبکه های اجتماعی خارج شوند.

البته درمان های متفاوتی برای نوموفوبیا وجود دارد که از جمله آن می توان به مواجهه درمانی، ذهن آگاهی (خصوصاً نوموفوبیا در بین زنان را کاهش می دهد) و خود درمانی (کنترل خود بر تلفن همراه) نیز اشاره کرد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. There are actually a whole lot of details like that to take into consideration. That may be a nice point to convey up. I offer the thoughts above as common inspiration but clearly there are questions like the one you convey up the place a very powerful factor shall be working in trustworthy good faith. I don?t know if best practices have emerged round things like that, but I am positive that your job is clearly recognized as a good game. Both girls and boys really feel the influence of only a moment’s pleasure, for the rest of their lives.

  2. Throughout the great design of things you receive an A just for effort. Where you actually confused us was on all the specifics. As they say, details make or break the argument.. And it could not be much more accurate here. Having said that, let me say to you what exactly did do the job. The article (parts of it) is very engaging and this is probably the reason why I am taking an effort in order to comment. I do not make it a regular habit of doing that. Second, although I can easily notice the leaps in reasoning you come up with, I am not necessarily convinced of just how you seem to unite the ideas that produce your final result. For now I will yield to your position but hope in the foreseeable future you link the dots better.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا