سبک زندگی

افراد سمی اطراف را چگونه باید تشخیص داد؟ راه حل خنثی کردن آن ها چیست ؟

افراد سمی معمولا در همه جا حضور دارند. مثلا اطرافیان ما ممکن است خیلی زندگی بخش و تاثیرگذار در زندگی ما باشند یا این که  خیلی سمی باشند و مانع پیشرفت ما شوند. باید یاد بگیریم که با اطرافیان سمی چه برخوردی داشته باشیم و از تاثیر منفی آن ها بر روی خودمان مطلع باشیم. آموزش نحوه برخورد با افراد سمی اطرافمان خیلی وقت گیر است، البته ناگفته نماند آن‌ها لیاقت این را ندارند که برایشان وقت و انرژی صرف کنیم، چون این افراد باعث ایجاد کشمکش، استرس و احساس گناه در ما می شوند. اکثر محققان گفته اند شخصیت آینده ما را کسانی می سازند که بیشترین ارتباط را با آن ها داریم خصوصاً پنج نفری که بیشتر از همه با آن ها مراقبه و معاشرت داریم. اگر تشخیص دهیم که کدام یک از این پنج نفر دارای شخصیت سمی هستند آن وقت می توانیم فاصله خود را با آن ها حفظ کنیم. چون آن ها اغلب رفتار آزار دهنده دارند و ما  نباید در برابر آن ها واکنش احساسی داشته باشیم. از لحاظ عاطفی از آن ها فاصله بگیریم و در تعامل با آن ها خیلی علمی برخورد کنیم. باید مرزهایی بین خود و افراد سمی اطراف خود ایجاد کنیم که باید آگاهانه و به‌صورت فعال باشد.

روابط یکی از ستون های مهم در تجربه های ما از زندگی است، زیرا باعث پرورش احساسات و ذهن ما می شود. گاهی برخی روابط وجود دارند که باعث استهلاک انرژی های مثبت ما و کمبود شادی و رضایت ما خواهند شد و به ایجاد استرس و تنش در زندگی روزانه ما می پردازند.

برای این که بتوانیم از عوارض و تاثیرات مخرب به دور بمانیم نباید آن ها را نادیده بگیریم. عده ای برای این که برای با دوم در یک رابطه متضرر نشوند، تنهایی را انتخاب می کنند، این روند بسیار اشتباه است. برای داشتن حرکتی درست به سمت رشد در جهت مسیر زندگی بهتر است، روش هایی موثر را در زمینه مقابله با این افراد بیاموزیم.

ابتدا قبل از هر چیزی باید افراد سمی اطراف خود را بشناسیم، اما نباید این موضوع با اهمیت را فراموش کنیم که افرادی که روابطشان با ما باعث ایجاد مسمومیت در ما می شود لزوما انسان های بدی نخواهند بود، بلکه این افراد به دلیل عدم رضایت و شاکی بودن از کل دنیا همیشه انرژی منفی منتقل می کنند و با مرور اتفاقات بد هیچ تمایلی به ایجاد و نشان دادن اتفاقات خوب زندگی خود ندارند.

با افراد خانواده سمی چه برخوردی باید داشته باشیم؟

بعضی اوقات آن قدر اعضای خانواده نزدیک سمی هستند که، افراد ناچارند تصمیماتی در قبال نحوه برخورد با آن ها بگیرند.

ابتدا باید دقیق تشخیص داد که این افراد منفی دقیقا چه کسانی هستند. افرادی که همیشه انتظارات و توقعات بی جا دارند و گله و شکایت می کنند و همیشه باعث شرمندگی در ما می شوند طوری که همیشه احساس گناه می کنیم و فکر می کنیم که به اندازه کافی خوب نیستیم.

این افراد نزدیک سمی با رفتارهایی مثل دروغگویی، سرزنش، انتقاد، عیب جویی، نادیده گرفتن احساسات، اوقات تلخی، لجبازی، رفتارهای پرخاشگرانه، تحقیر ارزش ها، پشت سر حرف زدن، مقصر نشان دادن، امتناع از عذرخواهی، ایجاد استرس ، اضطراب و… سبب می‌شوند که روح و روان ما آسیب پذیر شوند.

اولین کاری که در قبال این افراد سمی باید انجام داد این است که از آن ها دور شده و از خود محافظت کنیم ،باید به خود فرصت دوباره  داده و دلسوز خودمان باشیم و بدانیم که اول از همه سلامت و بهبدی جسمی و روحی در الویت قرار دارد و تعیین کننده زندگی ما است. روابط خود را محدود و یا قطع کنیم و به فکر سلامتی خود باشیم.

زندگی شاد و سالم و آرامش حق طبیعی همه ما انسان ها است و نباید به خاطر خویشاوندی آن را فدا کنیم و به خود صدمه بزنیم.

10 نمونه از افراد سمی که باید به هر قیمتی از آن ها فاصله بگیریم کدامند؟

10 روشی که افراد باید از هم فاصله بگیرند.
  1. افراد شایعه ساز سمی: کسانی که از بدبختی دیگران لذت می برند .
  2. افرادی که همیشه خود را قربانی می دانند: آن ها هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند و دائماً دلشان می خواهد با مشکلات آن ها همدردی کنیم و بسیار وقت و انرژی ما را نیز تلف می کنند.
  3. افراد دمدمی مزاج: این افراد اصلاً کنترلی روی احساس شان ندارند.
  4. افراد خودبین: این افراد سمی فقط خودشان و زندگی خودشان را می بینند در اطراف آن ها پرسه زدن در واقع پر و بال دادن به خود بینی آن ها است.
  5. افراد حسود: آن ها باعث می شوند که موفقیت های خودمان در نظرمان بی اهمیت جلوه کنند و هیچ وقت از شادی و موفقیت دیگران شاد نمی‌شوند.
  6. افراد حیله گر و حقه باز: آن ها با نقاب دوستی و رفاقت انرژی ما را می گیرند و دائماً گیرنده اند و می خواهند از ما اطلاعات بگیرند تا به موقع ما را از پای در آورند و به ما آسیب برسانند.
  7. افراد بدبین سمی: آن هایی هستند که فقط نیمه خالی لیوان را می بینند و ترس و نگرانی را به آدم تزریق می کنند.
  8. افراد غیر معمول و غیر عادی: کسانی هستند که دوست دارند به دیگران آزار برسانند و کاری می‌کنند که احساس بد داشته باشیم.
  9. افراد سمی عیب جو و ایرادگیر: آن ها دائماً از دیگران انتقاد می‌کنند و ایراد می‌گیرند و فکر می‌کنند خودشان می دانند چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.
  10. افراد مغرور: این افراد اعتماد به نفس کاذب دارند. افراد مغرور هم وقت ما را هدر می دهند و هم به ایجاد ناامنی در زندگی ما می پردازند.

آیا درست است بگوییم افراد بد و سمی همیشه نصیب آدم های خوب می شوند یا بالعکس؟

قوانین جهان هستی به این صورت است که باورهای ما را تایید می کند. اگر باور مثبت و درست داشته باشیم جذب اتفاقات و آدم هایی می شویم که مهری تایید به باورهای مثبت ما می‌زنند و بالعکس.

همه ما می دانیم خداوند این جهان را بر اساس نظم و قوانین ثابتی آفریده است که همه چیز به صورت دقیق و حساب شده عمل می‌کنند. بنابراین خداوند که عادل مطلق است و عدالت را در مورد همه رعایت می‌کند و اجازه می دهد هر کسی هر طور که بخواهد زندگی کند.

قانون جذب به ما یاد آوری می کند که اگر احساسات مثبت و شاد داشته باشیم اتفاقات خوب و مثبتی در انتظار ما خواهد بود و اگر احساسات منفی و ناراحت کننده داشته باشیم طبیعتاً اتفاقات بد و ناخوشایندی را تجربه خواهیم کرد.

در واقع احساسات ریشه در باورهای ما دارد. اگر فکر کنیم کسی که وارد زندگی ما خواهد شد آدمی نامهربان، بی‌وجدان، بد اخلاق و جزء افراد سمی است، در واقع در این حالت بر روی نکات منفی تمرکز می کنیم و طرف مقابل هم این ویژگی ها را به ما نشان خواهد داد، حال آن که آن فرد ممکن است با شخص دیگر بسیار وفادار و مهربان باشد.

اگر تمرکز روی رفتار مثبت طرف باشد باعث جذب اتفاقات زیبا و بهتر خواهد بود و عکس آن نیز صادق است.

بنابراین انسان ها باید روی تغییر باور شان بسیار کار کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. همه ما انسان ها گاهی اوقات در شرایط متفاوت زندگی هر دو نقش را بازی می کنیم، یعنی هم در روابطمان با افراد سمی برخورد کرده ایم و هم خودمان در برخی موارد نقش فرد سمی را داشته ایم. انسانی که از سلامت روحی نسبی برخوردار است همواره نمی تواند سمی یا غیر سمی باشد و نقش افراد در شرایط متفاوت با یکدیگر فرق دارد.

۶ نوع رابطه اضطراب آور که باعث صدمه بر سلامت روان می‌شوند

افراد سمی - از افراد اضطراب زا که به سلامت روان اسیب می زنند باید اجتناب کرد.

۱- کسانی که ما را دوست ندارند

ما فکر می کنیم این افراد سمی و منفی هستند .این طبیعی است چرا که قرار نیست همه ما را دوست بدارند ما قرار نیست با همه این آدم ها کنار بیاییم. به جای توجه به دوست نداشتن این افراد باید به ویژگی های مثبت خود توجه کنیم و ارزش خود را حفظ کنیم.

2- شخصی که با او قطع رابطه کرده اید

شخصی که از او قطع رابطه کرده اید و از چشمتان افتاده است و برای شما دیگر جزء افراد سمی شده است در واقع اگر بخواهیم دوباره با کسانی که روزی محرم رازمان بودند ارتباط برقرار کنیم به سلامت روان خود صدمه خواهیم زد .بهتر است تنها خاطرات خوب او را نزد خود نگاه داریم.

3- افراد سمی که دائما استرس دارند

استرس به اندازه لازم است اما اگر کسی دائم برای هر چیزی استرس داشته باشد آن را به ما انتقال می دهد و باعث نگرانی بیشتر ما می شود، پس بهتر است در موقع استرس سریعاً جهت بحث را عوض کنیم.

4- کسانی که اهل جر و بحث هستند

این افراد انگار دائماً قصد مخالفت دارند پس بهتر است به عقاید و نظرات خود پایبند باشیم و توجهی به بحث آن ها نداشته باشیم.

5- افراد سمی که سوء استفاده می کنند

وقتی که کمک کردن ها همیشه یک طرفه باشد و طرف فقط گیرنده همه چیز باشد و چیزی باز خورد ندهد بسیار ناراحت  کننده است. سعی کنیم موضوع را به طرف مقابل گوش زد کنیم و ناراحتی خود را به او بگوییم.

6- افراد سمی که تاثیرات مخرب بر ما می گذارند

در حقیقت این افراد باعث می شوند که ما در رابطه با آن ها به شدت آسیب ببینیم و باعث ناراحتی ما می شوند و ما را وارد انتخاب های منفی می کنند. سعی کنیم با افرادی که با تصمیمات مثبتشان تاثیر مثبتی بر زندگی ما دارند و ما را درک می کنند ارتباط برقرار کنیم.

در هر صورت باید مراقب آدم های سمی باشیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. Wonderful site you have here but I was wondering if you knew of any community forums that cover the same topics discussed in this article? I’d really love to be a part of community where I can get opinions from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Thanks!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا