دانستنی های ازدواج

هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی

هشدار های مهم دوران عقد – ازدواج می تواند شروع مرحله ای از صعود انسان و راهی برای رسیدن به پیشرفت و ترقی باشد اما بهتر است قبل از شروع این مرحله شرایطی را که لازمه یک ازدواج موفق است در نظر بگیریم و با اجرا کردن آن ها در سایه ازدواج به آرامش و تعادل و پیشرفت دست پیدا کنیم. یکی از راه هایی که می توان ازدواج را به سمت موفقیت و نتیجه بهتر رساند دوران عقد و نامزدی قبل از ازدواج است تا در این دوران به شناخت بیشتری از روحیات و رفتار یکدیگر برسیم. این دوران بسیار قابل اهمیت است زیرا فرصتی برای دختر و پسر است که عمق بیشتری به رابطه خود ببخشند و با محک زدن و شناخت یک دیگر به تفاهم و سازش مطلوبی برسند و آماده زندگی مشترک و مستقل شوند.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که در این دوران باید از هوش و تدبیر بیشتری استفاده کرد زیرا در این مرحله از شناخت و محک زدن ممکن است بر اثر نداشتن آگاهی مرتکب رفتار هایی بشویم که اتفاقات ناخوشایندی برای ما پیش بیاید. پس در این دوران باید نسبت به یک سری از مسائل که ممکن است خطری برای رابطه باشد دقت کرد زیرا بعضی از اشتباهات در این دوران می تواند مشکلاتی را برای ازدواج شما پیش بیاورد. ممکن است در ابتدا ما بر اساس ویژگی های ظاهری به سمت یک دیگر جذب شویم اما بعد از مدت زمان ویژگی های رفتاری و شخصیتی ما هستند که باعث تداوم رابطه می شوند. در این مقاله هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی را بررسی می کنیم.

اهمیت ندادن به قرارها

قرار ها و دیدارهای دوران نامزدی موضوعی بسیار مهم و قابل اهمیت است و باید با دقت و توجه زیادی به آن ها پرداخت. این ملاقات ها بهتر است بدون تنش و به نحوی مطلوب صورت گیرد. بهتر است در قرار ملاقات های خود به ظاهر خود اهمیت دهید و ظاهری آراسته ومنظم داشته باشید. از عطر استفاده کنید، به آرامی سخن بگویید، در سخنان خود گرمی و محبت داشته باشید، صادقانه گفت و گو کنید و همیشه مودبانه رفتار کنید.

هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی و زن و شوهری در کافه

سعی کنید همیشه سر وقت سر قرار حاضر شوید. وقتی بر سر قرار خود دیر می روید شما این پیام را به طرف مقابل تان می دهید که این رابطه چندان اهمیتی برای شما ندارد. اگر به هر دلیلی شما نمی توانید به موقع سر قرار حاضر شوید حتما به طرف مقابل خود اطلاع دهید.

سعی کنید به طرف مقابل تان توجه کامل کنید. زیرا قرار های شما منبع و منشأ شناخت شما هستند و اگر شما برای این قرار ها اهمیت قائل نشوید قطعاً رابطه شما رو به سردی و زوال می رود.

دعوا کردن

دوران نامزدی را می توان یکی از بهترین و به یاد ماندنی ترین دوران زندگی یاد کرد که هر وقت به یاد آن دوران می افتیم لبخندی شیرین بر لب های مان می نشیند. با وجود همه ی این شیرینی ها و خوشی ها باید بدانیم به دلیل متفاوت بودن دنیای ما آدم ها بین دختر و پسر اختلافاتی وجود دارد و این دوران هم مسئله ها و مشکلات خاص خود را دارد که برخی از این مشکلات به دلیل رفتار های اشتباه ما و برخی هم به دلیل شرایط زندگی ایجاد می شوند. در بعضی مواقع مدیریت نکردن درست در مواقع سختی و مشکل سبب می شود به جای لذت بردن از شیرینی های دوران نامزدی و داشتن آرامش دو طرف، دلهره ی اضطراب و تلخی و جدایی ایجاد شود. دعوا کردن و خشم و خشونت بیش از حد در دوران نامزدی یکی از زنگ خطرهای مهم و یکی از هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی است که باید به آن توجه کنید.

چگونه در هنگام دعوا خود را مدیریت کنیم.

با مدیریت رفتار های خود می توانید از بروز دعوا و یا شدت گرفتن دعوا جلوگیری کنید. هرگز در دعوا از خشونت استفاده نکنید زیرا خشم و خشونت رفتاری غیر بالغانه است و تأثیر بسیار بدی در ارتباط تان دارد. اگر نمی توانید خشم خود را کنترل کنید از مهارت های کنترل خشم استفاده کنید. باید این واقعیت را بپذیریم که اختلاف نظر و دعوا در زندگی مشترک امری طبیعی است اما این که با خشونت و خشم با  این مسئله برخورد کنیم صدمه بسیاری به زندگی خود وارد می کنیم. به جای خشونت می توانید از اصل پذیرش استفاده کنید و بالغانه و منطقی با مسئله و اختلاف پیش آمده برخورد کنید.

هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی و زن و شوهری در حال دعوا

هرگز با لحن طعنه آمیز و کنایه آمیز با هم دیگر صحبت نکنید و سعی کنید درگیری سالم تری داشته باشید. این به آن معنی است که تعارض وجود دارد اما این تعارضات را با هم دلی و احترام با همسرتان در میان بگذارید.

سعی کنید اشتباه خود را به صورت منطقی بپذیرید و از عذرخواهی نترسید. ما هم ممکن است خطا داشته باشیم، از اشتباه کردن نترسیم و اشتباهات خود را بپذیریم و فکر نکنیم همیشه حق با ماست. سعی کنید شنونده قوی باشید و به حرف های طرف مقابل تان دل بسپارید و مطمئن باشید حرف های او را درک کرده اید.

اگر بحث به جایی رسید که کنترل از دست شما خارج شد مودبانه محیط را ترک کنید و زمانی که آرام تر شدید به بحث خود ادامه دهید. اصولاً سکوت کردن به ما و طرف مقابل این فرصت را می دهد که خونسردی خود را به دست آورده و جلوی مشاجره ی بعدی را می گیرد.

حتما بخوانید: زنان قدرتمند چگونه هدف های شان را پیدا می کنند؟

اصولاً در مشاجره ها نحوه بیان ما باعث مخالفت طرف مقابل می شود نه خود موضوع. سعی کنید به شکل صمیمانه و سحرآمیز گفت و گوکنید و اصلا اجازه شروع درگیری و دعوا را ندهید. زیرا با درگیری و بحث و ستیز به مرور زمان طرف مقابل برای محافظت از خود سعی می کند ارتباط کم تری برقرار کند و یا سکوت اختیار کند و یا توجه کافی به همسر خود نکند، زیرا از گفتن نظر های صادقانه و احساساتش می ترسد و از ترس جنگ و دعوا از خواسته ها و نیاز های خود می گذرد و این حالت برای طرف مقابل بسیار زجر آور و دردناک است. کم کم بی اعتمادی فضای رابطه را می گیرد.

بهتر است در روابط خود سعی کنید به جای درگیری و دعوا یاد بگیرید چگونه از بحث و جدل بیهوده جلوگیری کنید و گفت و گوی همراه با درک صحیح و احترام نسبت به یک دیگر داشته باشید. ارتباط صحیح با یکدیگر برقرار کنید، از بحث های بی فایده دوری کنید و آن را به گفت و گوی دوستانه تبدیل کنید تا رابطه عاطفی ماندگارتری را تجربه کنید. البته تعارض و اختلافات در زندگی امری لازم است و در بعضی مواقع می تواند سازنده باشد اما اختلافات بیش از حد یکی از هشدار های مهم دوران عقد و آشنایی به شمار می آید که باید به آن توجه کرد.

همسران در تعارضات سالم می توانند در کنار هم به رشد و تکامل برسند. در یک ازدواج سالم هر از گاهی دعوا و اختلاف نظر وجود دارد و شما این حق را دارید که با چیزی که شما را آزار می دهد مخالفت کنید و آن چه که در درون خود احساس می کنید بیان کنید. زیرا اگر آن چه را که در درون شما می گذرد را بیش از اندازه در خود نگه دارید شما را به سمت فاصله ای می کشاند و به سمت تنهایی سوق داده می شوید و یا به سوی جدایی عاطفی قدم بر می دارید.

هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی و زن و شوهری ناراحت

با جلوگیری و بروز ندادن احساسات بین خود و همسرتان فاصله ایجاد نکنید و از پیش آمدن اختلافات جزئی نهراسید و بدانید اختلاف نظر در رابطه زناشویی یک امر کاملا طبیعی است. اما نحوه برخورد شما با این اختلافات بسیار مهم است و این که شما چگونه و از چه طریقی برای حل این اختلافات وکشمکش ها اقدام می کنید و چقدر با یک دیگر سازش دارید کیفیت رابطه شما را تعیین می کند.

صرف کردن اوقات زیاد با دوستان

وقت صرف کردن برای یک دیگر و کنار هم بودن یکی از کار های مهم و حیاتی برای رابطه عاطفی محسوب می شود که احساس انسان را درگیر می کند. انسان موجودی اجتماعی است و به روابط خوب و با ارزش نیاز دارد اما بعد از ازدواج بهتر است همسران محدوده ی دوستی خود را کوچک تر و محدود تر کنند و سعی کنند بیشتر وقت خود را صرف همسر و زندگی مشترک کنند. این بدان معنی نیست که شما هیچ دوستی نداشته باشید بلکه بعد از ازدواج باید در دوستی ها تعادل برقرار شود و در روابط خود افراط و تفریط نداشته باشیم تا آسیبی به رابطه عاطفی و ازدواج خود وارد نکنیم.

بهتر است ما دوست همسر خود باشیم و سعی کنیم تفریح و سرگرمی هایی را در کنار هم دیگر تجربه کنیم. همراه یک دیگر باشیم و به همسرمان کمک کنیم که روابط دوستی با دوستان مناسب داشته باشد و همسر خود را در روابطش محدود نکنیم.

پسرانی در حال بازی کردن با بازی ویدئویی

اما همیشه باید به این نکته توجه کرد که رفیق بازی و دوستی که شدت پیدا کند و حالت افراطی به خود بگیرید آسیب های زیادی در بردارد و یکی از هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی محسوب می شود.

انتقاد های شدید و همیشگی

انتقاد کردن هم مثل خیلی از رفتار ها دارای قوانین خاص خودش است. بهتر است مهارت انتقاد کردن را بیاموزیم تا با روش درست از دیگران انتقاد کنیم که به روابط خود آسیب نزنیم.

انتقاد باید مثبت و سازنده باشد و جوری بیان شود که به عواطف و احساسات فرد مقابل لطمه وارد نکند. نیت ما برای انتقاد کردن باید از روی خیر خواهی و مثبت باشد نه تخریب کردن طرف مقابل و انتقاد کردن نباید به روشی باشد که خود را برتر جلوه دهیم. زمانی باید انتقاد را بیان کرد که طرف مقابل آمادگی پذیرفتن انتقاد را داشته باشد و در نهایت انتقاد شما باعث رشد و تغییر مثبتی در طرف مقابل تان شود.

انتقاد کردن های شدید و بی محابا اثر تخریبی زیاد بر روی شخصیت طرف مقابل دارد و احساس بی ارزش بودن را القاء می کند. سعی کنید انتقاد را به جا و در شرایط ضروری مطرح کنید و این رفتار را به صورت یک عادت در نیاورید زیرا با این رفتار هم شما از طرف مقابل تان انزجار پیدا می کنید و هم طرف مقابل تان را ناراحت کرده و احساسات او را جریحه دار می کنید. وقتی انتقاد به صورت شدید و همیشگی باشد در چنین حالتی نه تنها تغییری در رفتار طرف مقابل ایجاد نمی کند بلکه او را خشمگین کرده و احساس نا خوشایندی را در او به وجود می آورد و در نهایت صمیمیتی که بین شما وجود دارد را از بین می برد و احساسی را که نسبت به شما دارد را تغییر می دهد. انتقاد کردن های شدید طرف مقابل تان از شما یکی از هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی است که باید به آن توجه کنید.

پنهان کاری

متأسفانه برخی از افراد پنهان کاری را با حریم شخصی اشتباه می گیرند. داشتن صداقت بر کیفیت ارتباط همسران تأثیر زیادی دارد و پنهان کاری یکی از هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی است که باید به آن توجه کنید.

تعریف حریم شخصی

حریم شخصی

به حریم های فیزیکی و احساسی و روانی که هر انسانی برای خود دارد حریم خصوصی فرد گفته می شود. حریم خصوصی مرز هایی را برای دیگران تعیین می کند که افراد اجازه دارند تا چه محدوده ای با شما رفتار کنند و محدوده ی شما را از دیگران جدا می کند و از هویت افراد محافظت می کند. این بدان معنی نیست که شما آزادی کامل دارید تا هر رفتاری را که می خواهید انجام بدهید بلکه به شما این آزادی را می دهد که برخی از فضاهای خصوصی و حریم شخصی خود را داشته باشید بدون این که مورد قضاوت قرار گیرید.

پنهان کاری به معنی دور نگه داشتن ومخفی کردن حقیقت است. پنهان کارها از رو به رو شدن با حقیقت ترس دارند یا از گفتن حقیقت شرمسار هستند و اصولاً این افراد مجبور هستند از خودشان یک شخصیت غیر واقعی و دروغی بسازند. وقتی پنهان کاری می کنید شما این تصمیم را آگاهانه گرفته اید و وقتی تصمیم می گیرد چیزی را از کسی مخفی کنید به خود و دیگران آسیب می رسانید.

پنهان کاری باعث بی اعتمادی در رابطه می شود و یکی از رفتار های مخرب برای رابطه است زیرا داشتن صداقت در یک رابطه یک امر واجب وحیاتی است. پس اگر متوجه پنهان کاری طرف مقابل تان در دوران آشنایی قبل از ازدواج شدید آن را جدی بگیرید چون یکی از هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی و زنگ خطری برای رابطه شما محسوب می شود.

عمل نکردن به تعهد و قول ها

اصولاً قبل از ازدواج دو نفری که قصد ازدواج با هم را دارند به یک دیگر قول ها و تعهداتی می دهند. پایبند بودن به این قول ها و عمل کردن به تعهداتی که داده اید بسیار قابل اهمیت است.

یکی از مهم ترین ویژگی های همسران در زندگی مشترک متعهد بودن است و این که همسران باید همه ی تلاش خود را برای متعهد بودن به یک دیگر بکنند. ما با عمل کردن به قول ها و تعهد هایی که دادیم اعتماد طرف مقابل را به خودمان جلب می کنیم و داشتن اعتماد یکی از عواملی است که رابطه عاطفی را ماندگار و مستحکم می کند. بهتر است قبل از قول دادن و متعهد شدن به چیزی اول خوب فکر کنید که آیا شما توانایی انجام دادن به این قول ها را دارید یا نه. همیشه با خود و همسرتان صادق باشید و قول هایی را به هم بدهید که بتوانید به آن پای بند باشید، زیرا با این رفتار خود امنیت را به رابطه خود وارد می کنید. تعهد و قول نا پخته باعث درد و رنج می شود و عمل نکردن به آن ها پایه های رابطه را متزلزل می کند. اگر دیدید شریک عاطفی تان در دوران آشنایی و نامزدی به قول ها و تعهداتش عمل نمی کند باید این زنگ خطر را جدی بگیرید چون یکی از هشدار های مهم دوران عقد و نامزدی به شمار می آید. با عمل کردن به قول و متعهد بودن به یکدیگر ارتباطی قوی تر و سالم تری خلق خواهید کرد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا