توانمندسازی بانوان

زنان قدرتمند چگونه هدف های شان را پیدا می کنند؟

خیلی واضح و روشن است که: زنی که می خواهد قدرتمند و توانمند باشد باید هدف داشته باشد. اغلب ما زنان مشکل بی هدفی داریم. یعنی از شرایطی که در آن هستیم ناراضی و ناراحتیم ولی نمی دانیم برای بهتر شدن اوضاع چه کاری باید انجام دهیم و حتی هیچ ایده و نظری نداریم.

این بی هدفی خودش دلیل سرگردان بودن و آشفتگی در زندگی است. هدف ها در واقع همان آرزوهای ما هستند که برای رسیدن به آنها برنامه ریزی و اقدام می کنیم . زنان بی هدف عمرشان را به بطالت و پوچی سپری می‌کنند. حال چگونه باید برای زندگیمان هدف تعیین کنیم؟ یکی از مهمترین راههای رسیدن به جایگاه یک زن قدرتمند و توانمند داشتن هدف است.

اصول هدف گذاری بانوان و حتی آقایان چه هستند؟

اصلی ترین هدف ما در زندگی این است که هدف مان را از زندگی پیدا کنیم. برای هدف گذاری اصولی را باید رعایت کرد. اول اینکه هدف ها باید مکتوب باشند. اهداف مشخص و نوشته شده، لوب اکسیپیتال مغز را که در درک بینایی نقش دارد ،فعال می کند. مغز ما از دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه تشکیل شده است. دکتر آزمندیان در کتاب تکنولوژی فکر می گوید: ناخودآگاه  بخشی از مغز ماست که رابط بین ما و نیروها و شعور هستی است. افکار ما یعنی هر رشته فکری در مغزمان، در کنار ۵ حس دیگر، کانالهای دریافت اطلاعات برای بخش ناخودآگاه هستند. هر چقدر اطلاعاتی که ما به ناخودآگاه مان می دهیم کامل تر و با جزئیات مشخص باشد امکان استفاده از نیروهای جهان هستی بیشتر است.

در این خصوص، پیشنهاد می کنیم سمینار ارزشمند تکنولوژی فکر دکتر آزمندیان را حتما ببینید.

نکاتی که در تعیین اهداف به ما کمک می کنند چه هستند؟

ما زنان توانمند باید برای تعیین هدف هایمان وقت صرف کنیم و کاملا با جزئیات آنها را تعیین کنیم. عجولانه هدف هایمان را انتخاب نکنیم. هدف ها می توانند نیازهایمان باشند پس شناسایی آنها هم می تواند در انتخاب هدف ها به ما کمک کند. به چیزهایی که نسبت به آنها کنجکاو هستید هم توجه کنید. گاهی دنبال کردن کنجکاوی هایمان ما را به هدف مان می رساند. همینطور علایقمان و چیزهایی که دوست داریم هم راهی بسوی شناخت هدف های ما هستند.

ضمن اینکه پرسیدن سوال های درست می تواند کمک بزرگی به ما در این راه بکند. پرسشهایی مثل: در زندگیم به چه چیزهایی اهمیت می دهم؟ دوست دارم زندگیم را در چه راهی صرف کنم و از زمانی که برای زندگی دارم چگونه استفاده کنم؟ اگر یک روز از زندگیم مانده بود،چه کاری را دوست داشتم انجام دهم؟ چه کاری را حاضرم بدون بدست آوردن پول هم انجام دهم؟ آیا می خواهم با تلاش خودم به موفقیت برسم؟ چگونه می توانم در زندگیم هم برای خودم و هم دیگران مفید باشم؟ و… برای شناسایی بیشتر خودمان می توانیم قبل از هدف گذاری روی خودشناسی خود کار کنیم و تیپ شخصیتی خود را بشناسیم و از تست های شخصیت شناسی استفاده کنیم.

 از روش SMART استفاده کنیم

استفاده از این روش به ما کمک می کند که مطمئن شویم هدف هایی که انتخاب کرده ایم درست هستند. در واقع اغلب اوقات دلیل شکستهای ما اینست که هدف هایمان را درست انتخاب نکرده ایم و بخوبی روی آنها متمرکز نبوده ایم. جورج تی دوران در اواخر قرن بیستم روش اسمارت را ابداع کرد که به ما کمک می کند درست یا اشتباه بودن هدف هایمان را دریابیم. او پی برد که اگر اهداف مان این پنج ویژگی را داشته باشند ما بهتر می توانیم روی آنها متمرکز شده و به آنها دست یابیم.

 هدف مان واضح ومشخص باشدSpecificS
قابل اندازه ­گیری با معیارهایمان باشدMeasurableM
قابلیت اجرا کردن داشته باشدAttainableA
منطبق بر واقعیت ما باشد  و مناسب و مرتبط باشدRealisticR
زمان داشته باشدTimelyT

در این خصوص، پیشنهاد می کنیم سمینار ارزشمند تکنیک های هدفگذاری و رسیدن به هدف را حتما ببینید.

S: ما زنان قدرتمند باید اهدف مان واضح ومشخص باشد

هر چقدر هدف ما مشخص تر باشد، راحت تر می توان به آن دست یافت. مثلا اگر هدف ما کاهش وزن باشد بهتر است مشخص کنیم که تا چه زمانی به چه وزنی می خواهیم برسیم. مثلا من می خواهم تا شش ماه دیگر ده کیلو وزن کم کنم. این خیلی مشخص تر است نسبت به اینکه بگوییم: من می خواهم وزن کم کنم و یا من می خواهم تا شش ماه دیگر وزن کم کنم. در راه مشخص و واضح کردن هدف هایمان ما زنان قدرتمند و توانمند می توانیم از مشاوران و کسانی که در موردی که ما می خواهیم به انجام برسانیم، تجربه دارند کمک بگیریم.

M: اهداف باید قابل اندازه ­گیری با معیارهایمان باشد

در واقع هدف های ما وقتی ارزشمند هستند که با معیارها و ارزشهای ما همراستا باشند و ما را در رسیدن به ارزشهایمان کمک کنند. در این مسیر باید بتوانیم هدف هایمان را اندازه گیری کرده و مشخص کنیم با رفتن به سمت این هدف ها چقدر و به چه اندازه به معیارهایمان نزدیک شده ایم.  

A: هدف های مان باید قابلیت اجرا کردن داشته باشد

چنانچه هدف هایمان قابلیت اجرا نداشته باشد احتمال موفقیت ما در آنها کمتر خواهد بود. بعضی چیزها هم ویژگی های ماست مثل اینکه بگویم من می خواهم مهربان باشم. این هدف محسوب نمی شود.  منظور این نیست که هدف های کوچک انتخاب کنیم و هدف های بزرگ و یا بلند پروازی نداشته باشیم. بلکه منظور این است که غیر واقعی نباشد و اگر هدف هایمان بزرگ بود می توانیم آنها را در بخشهای کوچک تقسیم کنیم و برای آن بخشها برنامه ریزی کنیم.

R: منطبق بر واقعیت ما باشد یا مرتبط و مناسب باشد

اهدافی که ما زنان قدرتمند انتخاب می کنیم باید با ویژگیها و خصوصیات شخصیت ما و منابع مالی و معنویمان منطبق باشد. همچنین این اهداف باید در یک مسیر باشند و مخالف یا ضد هم نباشد. این ویژگی مشخص می کند که آیا این هدف، هدف واقعی شماست یا بدنبال برآورده کردن خواسته های دیگران شما خواستار آن هستید. در اینجا چرایی انجام این هدف مد نظراست. اگر این هدف، هدف واقعی ما باشد باید بتواند ما را از لحاظ روحی و روانی خوشحال کند.

T: زمان داشته باشد

هدفی که انتخاب می کنیم باید دارای سقف زمانی هم باشد. یعنی مشخص باشد در چه بازه زمانی ما می خواهیم به آن هدف برسیم. با وجود همه ی این راهکارهایی که گفتیم باید بدانیم که هدف ها هم می توانند تغییر کنند و اینطور نیست که اگر هدفی تعیین کردیم اصلا و ابدا نمی توانیم آنرا تغییر دهیم. شرایط و امکانات ما مدام در حال تغییر است پس اگر دیدیم هدفی دیگر برایمان کارآمد نیست می توانیم آنرا تغییر دهیم. ارسطو بسیار زیبا می گوید: در پس هر هدف قطعا هدف دیگری نهفته است و دنبال کردن همه ی آنها شما را به سمت هدف اصلی رهنمون می سازد که همان شاد بودن است. بنابراین خوب است ما زنان قدرتمند شاد بودن را در لیست اهداف مان قرار دهیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا