توانمندسازی بانوان

زن شاغل موفق دارای چه ویژگی های می باشد؟

زن شاغل چه صفات و خصوصیاتی دارد؟ در این مقاله به نکات مهم در مورد زن شاغل می پردازیم.

امروزه بر خلاف گذشته، فقط زنانی که مجبور به کار کردن بودند و باید هزینه های زندگی خود را می دادند، وارد دنیای کسب و کار نمی شوند، بلکه اغلب خانم ها نه تنها بخاطر مسائل مالی بلکه بخاطر جایگاه اجتماعی که پیدا می کنند، تمایل به کار و داشتن شغل در خارج از خانه دارند. اما داشتن شغل باعث شده آن ها مشغله های جسمی و ذهنی زیادی داشته باشند، چون همچنان وظایف خانه و بچه ها بر عهده آن ها است و ایجاد تعادل و مدیریت همزمان کارهای داخل و خارج از خانه تبدیل به دغدغه اصلی بانوان شاغل شده است. اما یک زن موفق می تواند با راه کارهایی در هر دو جنبه زندگی خود موفق باشد. در واقع او می داند برای موفق بودن، باید در همه ی جنبه های زندگی موفق بود. این که در شغل خود انسان موفقی باشد ولی زندگی خانوادگیش سرشار از مشکلات و ناکامی ها باشد نمی تواند در او احساس موفقیت به وجود آورد.

زنان موفق در دنیا کم نخواهند بود، زیرا در دنیا مرز ها شکسته شده و ثابت شده است که زنان می توانند همانند، یک مدیر موفق عمل کنند. حتی گاهی بسیاری از ماداران شاغل نسبت به تمامی همکاران خانم خود موفق تر خواهند بود.

اهمیت اشتغال برای بانوی شاغل

علاوه بر این که گفتیم زنان نیمی از نیروی کار جامعه هستند و برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز به اشتغال آنان نیز هست، ایجاد اشتغال و داشتن کسب و کار برای خود زنان نیز دارای اهمیت است. در واقع اشتغال برای یک زن باعث تقویت اعتماد بنفس در او می شود و او احساس استقلال بیشتری کرده و دست از وابستگی های شدید عاطفی که هم به خودش و هم به خانواده اش آسیب می زند، می کشد.

قدرت تصمیم گیری و خلاقیت در یک زن شاغل افزایش می یابد و امکان تبادل اطلاعات و تعامل اجتماعی بیشتری خواهند داشت. همچنین جایگاه اجتماعی کسب کرده و از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار خواهند شد. به طور کلی می توان گفت زنان شاغل در کنار اعتماد به نفس بالاتر احساس استقلال بیشتری دارند و انزوا طلب نیستند و از لحاظ روحی کمتر دچار افسردگی می شوند و بی اعتمادی به جامعه در آن ها کمتر وجود دارد.

مهمترین دغدغه ی بانوان شاغل تعادل بین کارهای خانه و محل کارشان است. در صورتی که زنان شاغل بتوانند تناسب خوبی بین مسئولیت های خانه و محل کارشان ایجاد کنند و به خصوص به عنوان یک مادر خیالشان از بابت بچه ها در ساعات کاری راحت باشد، از کار خود در بیرون منزل لذت بیشتری برده و از لحاظ روانی شادتر بوده و احساس رضایت بیشتری خواهند کرد. در کنار همه ی مزایای اشتغال بانوان در جامعه و برای خودشان، کار کردن یک زن برای زندگی خانوادگیش هم دارای اهمیت است و درآمد او از لحاظ مالی کمک بزرگی در این شرایط بد اقتصادی می باشد.

چگونه یک زن شاغل موفق باشیم؟

زن شاغل و حمایت از آنان

در اکثر کشورها برای حمایت از زنان و مادران شاغل قانون هایی وجود دارد. وجود این قوانین کمک زیادی به زنان در ایجاد تعادل بین کارهای خانه و شغلشان می کند. در ایران نیز قوانینی در این رابطه وجود دارد اما جدا از حمایت های دولت ها و جامعه، نقش خود زنان شاغل برای موفق بودن در همه ی جنبه های زندگیشان از اهمیت زیادی برخوردار است. چگونه می توان یک زن موفق شاغل بود؟ این سوالی است که ذهن بیشتر زنان شاغل را پر کرده است.

۱- زن شاغل برای بچه های خود پرستار می گیرد

هر مادر شاغلی نیاز دارد برای نگهداری از فرزند یا فرزندانش از دیگری کمک بگیرد. در ایران اغلب مادران شاغل بعد از تمام شدن دوران مرخصی زایمان خود، بچه را به مادر یا مادرشوهرشان می سپارند. این کار در کنار همه ی مزایایی که دارد گاهی اوقات باعث ایجاد تداخل در نوع تربیت کودک و یا مشکلات عاطفی و وابستگی های زیاد به مادربزرگ ها می شود.

پس بهتر است از پرستار مطمئن استفاده کنند. البته مهد های کودک هم تا حد زیادی این مشکل را رفع می کنند. با وجود همه ی این ها مادر شاغل وقتی به خانه بر می گردد نقش مادری خود را تمام و کمال باید بر عهده بگیرد و مطمئنا این کار سخت و دشواری است، چون یک زن با خستگی ناشی از کار بیرون به منزل برمی گردد و بدون استراحت باید نقش همسر و مادری خود را انجام دهد پس اگر همسرش او را یاری ندهد خیلی زود فرسوده و خسته شده و دچار مشکلات روحی و جسمی می شود.

۲- زن شاغل از همسر خود کمک می گیرد

مشارکت همسر چه در انجام کارهای منزل و چه در نگهداری از بچه در ساعت هایی که در خانه حضور دارند یکی از مواردی است که کمک زیادی به زن شاغل می کند. اگر همسرتان به این موضوعی توجه ندارد باید با او در این زمینه گفتگو کنید و لزوم همکاری او را برای افزایش کیفیت زندگیتان و احساس رضایت و شادی و سلامتی خودتان متذکر شوید.

۳- برای هر روز خود برنامه ریزی کنیم

مدیریت زمان و داشتن برنامه ریزی و لیست انجام کارها، از ملزومات زندگی هر زن موفق شاغل است. با کمک برنامه ریزی از اتلاف وقت جلوگیری می کنیم و به همه ی کارهایی که برای انجامشان برنامه ریزی کردیم ،می رسیم و دچار سردرگمی نیز نمی شویم. داشتن لیست کاری چه برای کارهای منزل و چه کارهای مربوط به شغلمان به ما کمک می کند کاری را از قلم نیاندازیم و به همه ی آن ها رسیدگی کنیم.

۴- از زندگی زنان موفق الگو بگیریم

الگو برداری - زن شاغل

با مطالعه ی زندگی زنانی که در شغل خود موفق بوده اند می توانیم پی ببریم که دلایل موفقیت آن ها چه بوده است و از آن راه ها الگو گرفته و برای موفقیت خود استفاده کنیم. ببینیم آن ها چگونه هدفشان را پیدا کردند و چه مسیری را برای رسیدن به هدفشان طی کردند.

۵- زن شاغل ارزش ها و هدف های خود را می شناسد

وقتی ارزش ها و هدف هایمان را بشناسیم و کاری که می کنیم در جهت رسیدن به آن ها باشد کمتر دچار خستگی می شویم. بیشتر تلاش می کنیم و با وجود سختی های راه، انگیزه درونی بیشتری به کمک ما آمده و با انرژی پیش می رویم.

۶- نترس و جسور باشیم

همیشه در مسیر هایی که به سمت موفقیت می رویم ترس هایی وجود دارد. ترس از شکست، ترس از حرف های دیگران و…

نمی توانیم منتظر باشیم که همه ی این ترس ها تمام شود و بعد کارمان را شروع کنیم. باید اقدام کنیم و در طول مسیر با ترس هایمان مواجه شویم. جسور باشیم و اجازه ندهیم ترس ها و یا دیگران مانع ما باشند.

۷- جلوی نابرابری ها بایستیم

متاسفانه ما زنان در جامعه به عنوان نیروی کار ارزان شناخته می شویم. بهانه های مختلفی برای برابر نبودن حقوق یک مرد و یک زن در یک شغل یکسان وجود دارد. ما می توانیم به این نابرابری ها اعتراض کنیم و حداقل نظر خودمان را اعلام کنیم. برای وقت و تخصص خودمان باید ارزش قائل باشیم، آن را ارزان نفروشیم. اگر در کارمان خوب باشیم دیگران مجبور می شوند دستمزدی که می خواهیم را به ما بدهند.

۸- عزت نفس و اعتماد بنفس خود را افزایش دهیم

از مهمترین اصول موفقیت در زندگی و شغل داشتن عزت نفس است. این که ما برای خودمان ارزش قائل باشیم و به خودمان احترام بگذاریم اهمیت زیادی دارد. وقتی دیگران می بینند که ما به عنوان یک زن شاغل برای خود ارزش و احترام قائلیم آن ها نیز به ما احترام می گذارند و ارزش قائل می شوند. از نشانه های اعتماد بنفس داشتن، صاف ایستادن، تماس چشمی برقرار کردن با دیگران و لبخند زدن به دیگران است.

 ۹- از زنان دیگر حمایت کنیم

عزت نفس و اعتماد بنفس در زنان شاغل بالاست

متاسفانه اغلب ما خانم ها یکدیگر را رقیب هم می دانیم و از کنار هم بودن حس ناامنی می کنیم، اما زنان موفق همواره حامی زنان دیگر هستند. در واقع یک زن شاغل موفق می داند که محیط های شغلی پر از استرس است و رقابت های نادرستی هم در این فضاها وجود دارد. اما آن ها تصمیم دارند که با حمایت از سایر زنان کمی این فضای ناامن را تغییر دهند. آن ها نه تنها در محیط کاری بلکه در جمع های خانوادگی و اجتماعی به دنبال بدگویی و دیدن نکات منفی دیگران به خصوص خانم های دیگر نیستند. آن ها به دنبال حسن جویی هستند و از این چرخه ناکارآمد که اکثر بانوان درگیر آن هستند خارجند.

۱۰- دایره ارتباطات خود را قویتر کنیم

ارتباطات نقش مهمی در موفقیت های ما دارد. هر چقدر دایره ارتباطات ما گسترده تر باشد، فرصت های بیشتری در دسترس مان خواهد بود. ارتباطات دنیای ما را وسیع تر می کند. از هر آدمی می توان، تجربه های جدیدی یاد گرفت.در دنیای کسب و کار، فرصت های زیادی برای یک زن شاغل به منظور ایجاد ارتباطات قوی وجود دارد.

11 – خلاقیت بخرج دهیم

خلاق بودن باعث ایجاد تنوع در زندگیمان می شود. برای این که مدام در یک چرخه ی تکراری زندگی نکنیم باید از خلاقیت های درونی خود استفاده کنیم و کارها را به شیوه خودمان انجام دهیم. ما به عنوان یک زن شاغل گاهی لازم است راه جدیدی بسازیم و از راه رفتن در مسیر جدید لذت ببریم.

۱۲- زن شاغل باید به خود اهمیت دهد

 در کنار همه ی مشغله هایی که داریم گاهی لازم است، بنشینیم و ببینیم سهم خودمان از این زندگی چیست. ما مهمترین بخش زندگی خودمان هستیم. در اکثر اوقات ما به قدری درگیر مشکلات کاری مان هستیم که کاملا خودمان را فراموش می کنیم. وقت هایی را برای خودمان ورزش کنیم، موسیقی گوش دهیم، با دوستانمان قرارهای تفریحی بگذایم و یا به هر کار دیگری که مورد علاقه مان است بپردازیم. تفریح کردن و داشتن آرامش حق ما است.

۱۳- بین زندگی خانوادگی و شغلی خود تعادل برقرار کنیم

بین شغل و کار خانه تعادل ب رقرار می کند.

یک زن شاغل موفق خوب می داند که چگونه بین کار و خانواده خود تعادل ایجاد کند. در واقع آن ها مشکلات خانه را سرکار نمی برند و برعکس. گاهی اوقات دیده ایم که زنان به خاطر مسئولیت هایی که در خانه دارند از شغل شان دست کشیدند و یا زنانی که به خاطر مشغله های شغلی و حفظ موفقیت هایی که در کارشان کسب کرده اند از ازدواج منصرف شدند. اما یک زن شاغل موفق قادر است با ایجاد تعادل در هر دو زمینه موفق باشد.

۱۴- ایده آل گرا نباشیم

مشکل اساسی ما خانم ها گاهی این است که می خواهیم همه ی کارهایی را که بر عهده داریم به بهترین وجه انجام دهیم. اما باید از این کمال گرایی دست برداریم و با کم و کاستی ها کنار بیاییم. در واقع بپذیریم که به جای مثلا برق زدن خانه مان، وقت برای حرف زدن با همسر و یا فرزندانمان بگذاریم.

۱۵- مراقبه کنیم

زن شاغل در کنار همه ی مشکلات و جنجال هایی که در جهان وجود دارد، نیاز به آرامش دارد. یکی از کار آمد ترین راه هایی که در پر تنش ترین لحظات می تواند به ما کمک کند و آرامش جسم و ذهن را برایمان ایجاد کند، مراقبه کردن است. حتی در محیط کار می توانیم لحظاتی چشم هایمان را ببندیم و مراقبه کنیم و آرامش را به خودمان هدیه کنیم. با این کار علاوه بر آرامش، انرژی کسب می کنیم و با لذت بیشتری به راهمان ادامه می دهیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. I discovered your weblog website on google and check a number of of your early posts. Proceed to keep up the superb operate. I simply further up your RSS feed to my MSN News Reader. In search of ahead to reading more from you later on!…

  2. I simply couldn’t go away your site before suggesting that I actually enjoyed the standard information an individual provide on your visitors? Is going to be again steadily to inspect new posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا