توانمندسازی بانوان

چگونه یک زن توانا باشیم؟ 13 کاری که زنان توانا هرگز انجام نمی دهند؟

زنان توانا و موفق کاملا به توانایی ها و قدرت هایی که دارند آگاه هستند. همه ما می دانیم که چگونه و با گذراندن چه سختی ها و تلاش هایی به جایگاه کنونی خود رسیده ایم و برای حفظ آن همچنان تلاش می کنیم، همچنین در کنار انجام کارهایی که ما را به سمت موفقیت و توانمندی می برد، انجام بعضی از کارها را از لیست روزانه خود حذف می کنیم، چون می دانیم که این کارها مانع  رسیدن به خواسته های ما می شود.
در این مقاله به بررسی 13 کاری که زن ها نباید انجام دهند، می پردازیم.

چرا باید شاد باشیم؟ + ۱۴ عادت زنان شاد و موفق چیست؟

۱. نقش قربانی را بازی نمی کنند

زنان موفق در انجام کارهای خود مسئولیت پذیر هستند و در صورت خراب شدن و شکست کارهایی که بر عهده گرفته اند، انگشت اتهام به سمت دیگران نمی گیرند. آن ها خودشان را قربانی دیگران و شرایط نمی دانند و احساس ضعف و ناتوانی نمی کنند، بلکه به دنبال حل مشکلات می روند و می دانیند قدم اول برای حل مسائل، پذیرش مسئولیت است. این که به طور کامل خود را مسئول بدانیم و به این شکل خود را قوی تر احساس کرده و برای حل مشکل اقدام کنیم از توانمندی های یک زن موفق و توانمند است.

۲. زنان توانا کارهای خود را بی ارزش جلوه نمی دهند

اغلب ما خانم ها یاد گرفته ایم کارهایی را که انجام می دهیم بزرگ و با اهمیت نشان ندهیم. به خصوص در مقابل آقایان همیشه سعی می کنیم خودمان را کمتر نشان دهیم تا آن ها کوچک نشوند و پیش خودشان و دیگران کوچک تر از ما جلوه نکنند. گاهی عده ای از افراد می گویند که باید دیگران در مقابل ما احساس کنند که آدم های مهمی هستند و ما باید محجوب باشیم، اما یک زن توانا و قوی خود واقعیش را نشان می دهد.

او خود و کارهایی که انجام می دهد را به خاطر خوشایندی دیگران کم و بی ارزش جلوه نمی دهد. زنان توانا جسور هستند و جلوی خودشان را نمی گیرند که نشان ندهند واقعا چه کسی هستند. گاهی انجام این کار با تنهایی همراه است چون اغلب آقایان به خصوص در محیط کار توانایی تحمل یک زن موفق و توانا را ندارند و ممکن است بر سر راه او سنگ اندازی های زیادی کنند، اما باز هم یک زن توانا ترجیح می دهد که خودش باشد.

۳. به صدای منفی درون خود گوش نمی دهند

همه ی ما صداهایی در درون خود داریم که منفی و سرزنش گر هستند. با گذر زمان و با تصمیم ها و کارهای اشتباهی که انجام می دهیم، افکار غلط یا سرزنش و قضاوت های دیگران در مورد ما روز به روز قوی تر می شود، اما یک زن توانمند به این صداها بها نمی دهد، او صداهای مثبت و مشوق درون خود را هر چند ضعیف می شنود و آن را رواج می دهد.

همچنین افکار منفی و ناکارآمد را تغییر می دهد و سعی می کند در گذشته زندگی نکند و شکست های خود را به عنوان تجربه بنگرد. او به قضاوت های دیگران در مورد خود توجهی ندارد، چون می داند آن ها اغلب از سر حسادت حرف می زنند. اکثر آدم هایی که خودشان موفق نیستند از پیشرفت دیگران نیز خوشحال نخواهند شد و مدام در پی قضاوت و انتقاد از دیگران هستند،اگر به خودمان و توانایی های خود ایمان داشته باشیم، دیگران نمی توانند تبدیل به صداهای منفی درون ذهن ما شوند.

چگونه زندگیمان را تغییر دهیم ؟ + چگونه زندگی خود را از نو بسازیم؟

۴. زنان توانا به خودشان و دیگران بی احترامی نمی کنند

یک بانو توانا خودش را به خوبی می شناسد و باور دارد، او برای خودش ارزش و احترام قائل است. در واقع زن توانا دارای عزت نفس است و خود را دوست دارد و می داند اگر خود را دوست داشته باشد، دیگران نیز او را دوست خواهند داشت، البته لازمه ی دوست داشتن دیگران، دوست داشتن خودمان است. اگر ما برای خود ارزش و احترامی قائل نباشیم، نمی توانیم به دیگران نیز احترام بگذاریم.

زنان توانا در مقابل توهین دیگران واکنشی مناسب با شخصیت خود نشان می دهند. آن ها زمانی که مورد بی احترامی دیگران قرار می گیرند، اول علت را جویا می شوند تا اگر به دلیل سوء تفاهم باشد با یک گفت و گوی ساده مشکل را حل کنند. آن ها به جای نشان دادن واکنشی سریع همراه با پرخاشگری، ابتدا فکر می کنند و بعد از خود عکس العمل نشان می دهند.

۵. همیشه به دیگران بله نمی گویند

در واقع یک زن توانا نه گفتن را بلد است. او نیازی نمی بیند که همه ی آدم ها را از خود راضی نگه دارد و به بهای ناراحتی خود دیگران را خوشحال کند. او به خوبی به حق و حقوق خود آشنایی دارد و شخصیت منفعل ندارد. در واقع این زن ها شجاعت بیان نظرش را دارد و از گفتن نظر مخالف نمی ترسند و مهارت آن را دارند که به موقع و به جا نه بگویند. در واقع یک زن توانا به دیگران اجازه نمی دهد او را مجبور به انجام کاری کنند که دوست ندارد.

۶. زنان توانا مشاجره نمی کنند

زن توانا مشاجره نمی کند

زنان توانمند به دنبال بهبود و حفظ رابطه ها هستند، نه مشاجره و برتری. آن ها به دنبال درس دادن و یا صدمه رساندن به دیگران نیستند. آن ها به خوبی از حق و حقوق خود دفاع می کنند ولی در عین حال که اجازه نمی دهند حقوقشان پایمال شود، درگیری و مشاجره راه نمی اندازند. آن ها مهارت گفت و گو کردن و شنیدن حرف های طرف مقابل را دارند و حتی اگر خود موفق به حل مشکلات نشدند، از افراد متخصص و مشاور کمک می گیرند.

۷. خودشان را با دیگران مقایسه نمی کنند

زن توانمند همواره در حال بهتر شدن است، ولی در این راه خودش را با دیگران مقایسه نمی کند و با دیگران رقابت نمی کند. او همواره در حال رقابت با گذشته خود است. ما زنان توانمند برای خود هدف و برنامه ریزی داریم و وقت خود را برای موفقیت خودمان و توانمند شدن خودمان صرف می کنیم، ما همیشه مراقب عزت نفس و حرمت نفس خودمان هستیم و با مقایسه خود با دیگران آن را خدشه دار و آزرده نمی کنیم.

۸. زنان موفق از شکست نمی ترسند

ما زنان توانمند و موفق به شکست به عنوان راهی برای رسیدن به موفقیت نگاه می کنیم، زیرا می دانیم که برای رسیدن به موفقیت باید اقدام کرد و در ادامه ی هر اقدامی موفقیت یا شکستی هست. اگر موفق شویم که بسیار عالی است، اما اگر شکست خوردیم در واقع تجربه کسب کردیم. برای یک زن توانا شکست وجود ندارد، بلکه به آن به عنوان کسب تجربه نگاه می کند.

۹. حسادت نمی کنند

ما از این که دیگران کاری را بهتر از ما انجام می دهند، ناراحت نمی شویم و به آن ها غبطه نمی خوریم، زیرا می دانیم هر انسانی دارای قدرت و توانایی خاص خودش است و به جای حسادت، روی توانایی های خودمان متمرکز می شویم و آن ها را پرورش می دهیم. در واقع وقتی زنی از عزت نفس و خود آگاهی کافی برخوردار باشد، به حس حسادت خود بها نمی دهد و از آن برای قوی تر شدن خود استفاده می کند.

۱۰. بد گویی نمی کنند

بدگویی نکنید

از مهم ترین ویژگی های زنان توانا حمایت و همدلی با دیگران، به خصوص زنان دیگر است. آن ها می دانند که هر انسانی برای کاری که انجام می دهد دلیل محکمی دارد و انسان ها با هم بسیار متفاوت هستند و دلیلی ندارد دیگران کارها را به همان شیوه ای انجام دهند که ما انجام می دهیم. آن ها دیگران را قضاوت نمی کنند چون می دانند در جایگاه آن ها نیستند و از بدگویی و غیبت در رابطه با دیگران پرهیز می کنند، همچنین در محل هایی که غیبت و بدگویی دیگران را می کنند حاضر نمی شوند. آن ها معتقدند بدگویی از دیگران نشانه ضعف اخلاقی خود شخص است. آن ها کسانی را که پشت سرشان غیبت می کنند، می بخشند.

۱۱. زنان توانا در گذشته زندگی نمی کنند

زنان توانمند در گذشته خود نمی مانند و مدام در حال سرزنش خود نیستند. آن ها درس هایی که باید از گذشته می گرفتند را گرفته اند ولی در گذشته سیر نمی کنند و مدام آه نمی کشند و افسوس نمی خورند. زنان توانمند در زمان حال زندگی می کنند و با برنامه ریزی برای آینده خود، گام های هر روز خود را تعیین می کنند و با برداشتن این گام ها به خواسته های خود نزدیک و نزدیک تر می شوند. برای آن ها گذشته، گذشته است.

۱2. منتظر نمی مانند تا شرایط ایده آل شود تا شروع کنند

یک زن توانمند می داند که باید منتظر بماند تا شرایط مناسب و ایده آل شود و بعد کاری را که می خواهد آغاز کند، هر انسانی بعد از شناخت هدف های خود و برنامه ریزی برای آن ها و تبدیل آن ها به کارهای کوچک هر روزه، کار خود را شروع می کند و با صبر و شکیبایی پیش می رود.  همه ی ما می دانیم در طول مسیر فرصت ها به سمت ما می آیند و تا وقتی اقدامی نکنیم، نتیجه ای هم در کار نیست. ما بهانه ها را پشت سر گذاشته ایم و ترسی از اقدام و حرکت در راه هدف های خود نداریم.

۱۳. زنان موفق خسته نمی شوند

زنان موفق می دانند رسیدن به موفقیت به آسانی به دست نمی آید و باید تلاش کنند. حتی در طول مسیر خسته خواهند شد و دل شان می خواهد بایستند و دست از تلاش بکشند، اما از طرفی می دانند تفاوت انسان های توانا و موفق با دیگران در همین لحظه هایی است که نمی ایستند، آن ها می دانند ایستادن مساوی با پذیرش ناتوانی است. آن ها خسته می شوند، ولی ادامه می دهند و تا زمان رسیدن به خواسته های خود، از تلاش دست نمی کشند.

۵ اصل اساسی برای این که زن توانا باشیم ؟

هر زنی می تواند زن توانا باشد. خانم های توانمند فقط در پست های عالی و موقعیت های بالای جامعه وجود ندارند، آن ها می توانند همه جا باشند. در هر جایگاه اقتصادی و اجتماعی و با هر میزان تحصیلات و هر رتبه و مقامی. هر زنی زمانی که شجاعت واقعی بودن را داشته باشد، می تواند زن توانا باشد. زن ها وقتی به قدرت خود پی می برند، آن را در دست می گیرند و از آن به نفع خود استفاده می کنند، در این زمان است که زندگی بسیار خوشایند می شود.

ویژگی های زن توانا کدامند؟

زن توانا اصیل، متمایز و حمایت گر است، او همانی هست که باید باشد. او قدرت و اختیار خود را به دیگران نمی دهد تا او را به چیزی که نیست تبدیل کنند، همچنین با کانون وجود خود در ارتباط است و می داند چه چیزهایی او را قوی و پرشور کرده است. این افراد ممکن است برای رسیدن به اهداف خود مصالحه کنند، اما بر سر این که چه کسی هستند مصالحه نمی کنند، آن ها به بهای ترفیع شغلی و یا مصلحت های اقتصادی و سیاسی روح خود را نمی فروشد.

زن توانا همیشه با مرکز وجود خود در ارتباط است و به حسی که دارد گوش می دهد. او می داند که همه ی فشارهایی که برای اصیل بودن تحمل می کند ارزشمند است. او جرات دارد متمایز باشد.
یک زن توانا از نابرابری هایی که در دنیا بین زنان و مردان وجود دارد آگاه است، او می داند دنیا هنوز دنیای مردان است و خیلی سریع و راحت می توانند به او برچسب بزنند و پذیرش زنان در جایگاه هایی که مختص مردان می دانند سخت و طاقت فرسا است، اما باز هم تلاش می کند و می خواهد به آن چه لایق او است برسد و با وجود همه ی ترس هایش پیش می رود.

او می داند برای تایید کارش، به وضع موجود و تعریف و تایید دیگران نمی تواند تکیه کند. او روی حمایت دیگران حساب نمی کند، اما از هم قطاران خود یعنی زنان دیگر حمایت می کند. یک زن توانا می داند در تبدیل رقبا به شرکا چه قدرتی نهفته است و اگر تنهایی کار نکند ده برابر موفق تر است.

۵ اصل اساسی برای این که زن توانا باشیم ؟

هر زنی می تواند زن توانا باشد. خانم های توانمند فقط در پست های عالی و موقعیت های بالای جامعه وجود ندارند، آن ها می توانند همه جا باشند. در هر جایگاه اقتصادی و اجتماعی و با هر میزان تحصیلات و هر رتبه و مقامی. هر زنی زمانی که شجاعت واقعی بودن را داشته باشد، می تواند زن توانا باشد. زن ها وقتی به قدرت خود پی می برند، آن را در دست می گیرند و از آن به نفع خود استفاده می کنند، در این زمان است که زندگی بسیار خوشایند می شود.

ویژگی زن توانمند

 

اصل اول؛ احساس ناامنی می کنیم اما ادامه می دهیم

یادمان باشد ما یک زن توانا با روحیه ی سرکش و ویژگی های متمایز هستیم. با این حال ما همان مشکلات زنان دیگر را داریم، مثلا ۶ تا ۱۲ کیلو اضافه وزن، به یاد داشتن انتقادها برای مدت زیاد و یا حتی تا آخر عمر، از یاد بردن تحسین و تمجیدها، اما این حس های ناامنی نمی توانند ما را عقب نگه دارند و با وجود کمی ها و کاستی هایی که داریم به مسیر خود ادامه می دهیم.

اصل دوم؛ در دل ناشناخته ها می پریم

اصول کار و قوانین  همیشه واضح نیستند. اغلب مسیری که می خواهیم طی کنیم، نامعلوم، ناشناخته و ترسناک است .گاهی راهی را انتخاب کرده ایم که هیچ زن دیگری نرفته است و این موضوع را سخت تر می کند، اما ما اهل تسلیم شدن نیستیم و به عنوان یک زن توانا تلاش می کنیم تا موفق شویم.

اصل سوم؛ هدفمند هستیم

یک زن توانا می داند هدف داشتن و پذیرفتن مسئولیت می تواند او را به پیروزی و موفقیت برساند، او حتی اگر در این مسیر تنها بماند با وجود تمام سختی ها به خاطر هدف خود، جا خالی نمی کند و به راه خود ادامه می هد. ما زنان توانا جز انجام دادن کار صحیح چاره ای نداریم، حتی اگر مجبور باشیم به تنهایی این راه را طی کنیم.

اصل چهارم؛ پر تلاش و مشتاق هستیم

 زنان توانمند می دانند که طی کردن راه موفقیت برای یک زن بسیار سخت و پر مخاطره است و گاهی سخت تر از مسیری است که یک مرد در شرایط مشابه باید طی کند، پس ما کفش های آهنین پوشیده و مشتاقانه پیش می رویم .

ما همه ی انرژی و توان خود را در این راه به کار می بریم، چیزی که ما را به ادامه راه وا می دارد نیروی شوق و اشتیاق ما است، ما هم به خودمان و هم کاری که می کنیم ایمان داریم و این ایمان در حل مشکلات به ما یاری می رساند.

اصل پنجم؛ در تماس با دیگران باشیم

ما زنان توانا می دانیم که باید روابط اجتماعی خوبی چه در داخل محیط کار و چه خارج از آن با دیگران بسازیم. ایجاد روابط خوب و در تماس بودن با دیگران منجر به ایجاد شبکه های اجتماعی و حمایت های اجتماعی در دنیای ما می شود، همچنین با ایجاد این شبکه ها ما می توانیم با کسانی که نیاز به کمک دارند، در ارتباط قرار گیریم و از آن ها حمایت کنیم و یا زمینه هایی را فراهم کنیم تا کسانی که می توانند به این نیازمندان کمک کنند در ارتباط با آن ها قرار گیرند، به این ترتیب در زمانی که شرایط سخت شده و دشمنان ما در صدد ایجاد مشکل برای ما هستند ما دایره ای از دوستانی داریم که از ما حمایت می کنند.

در نهایت با وجود این که فرض همه ی ما این است که دنیا دارد جای بهتری برای زنان می شود، اما متاسفانه جاهایی هست که اوضاع عملا دارد بدتر می شود و مدیران زن از هم قطاران مردشان کمتر دستمزد می گیرند.

بسیاری از زنان می توانند فقط مشاغلی با درآمد پایین پیدا کنند. ما نزدیک ۴۷ درصد نیروی کار جهان را تشکیل می دهیم ولی فقط ۱۲ درصد مدیران شرکت ها زن هستند. مردان مطمئنا این نابرابری ها را می بینند، اما سکوت کرده اند و بسیار ناراحت کننده تر از آن مردان، زنانی هستند که جایگاه زنان را در مشاغل مدیریتی و یا به اصطلاح مردانه نمی دانند. ما برای بدست آوردن آن چه که می خواهیم و برابری در دنیا، نیاز به زنان توانا داریم.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

خصوصیات یک زن ایده آل از نظر مردان چیست؟
زنان موفق در رابطه عاطفی دارای چه ویژگی های هستند؟
چگونه عضو زنان خانه دار موفق باشیم؟ + مشکلات زنان خانه دار چیست؟
بهترین زن دنیا چه ویژگی هایی دارد؟
کسب و کار زنان چه نقشی در زندگی آن ها دارد؟
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. The very root of your writing while sounding agreeable initially, did not really settle properly with me personally after some time. Someplace throughout the sentences you actually managed to make me a believer unfortunately just for a short while. I however have got a problem with your jumps in logic and one would do well to help fill in all those breaks. In the event you can accomplish that, I would certainly end up being impressed.

  2. Together with everything which seems to be developing within this area, all your opinions are actually somewhat refreshing. Even so, I beg your pardon, but I do not subscribe to your whole suggestion, all be it stimulating none the less. It appears to everybody that your comments are generally not completely justified and in reality you are your self not even totally convinced of your point. In any event I did take pleasure in looking at it.

  3. I do love the way you have framed this situation plus it does indeed provide me personally some fodder for consideration. Nevertheless, through what I have personally seen, I just wish when the opinions pack on that folks continue to be on point and in no way get started on a tirade regarding some other news of the day. Yet, thank you for this excellent point and even though I can not concur with the idea in totality, I regard the perspective.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا