توانمندسازی بانوان

چگونه عضو زنان خانه دار موفق باشیم؟ + مشکلات زنان خانه دار چیست؟

زنان خانه دار موفق چه کار هایی را باید یا نباید انجام دهند تا بتوانند زنانی شاد، سالم و موفق باشند. در سال های اخیر در ایران با توجه به بالا رفتن سطح تحصیلات بانوان، افزایش سطح توقعات شان برای داشتن جایگاه اجتماعی، استقلال مالی و وضعیت بد اقتصادی جامعه، زنان تمایل بیشتری برای کار کردن در خارج از منزل پیدا کردند. از طرفی خانه داری به عنوان نقطه مقابل شاغل بودن به حساب آمده و در میان عموم مردم به معنی بیکار بودن تلقی می شود.

تحقیقات نشان داده زنان شاغل به جز در مورد سلامت جسمانی در سایر زمینه های زندگی خود احساس رضایت بیشتری از زندگی داشته و موفقیت بیشتری در زندگی شان احساس کرده اند. واقعیت این است که هر کدام از این دو انتخاب‌، یعنی زن شاغل بودن و یا زن خانه دار بودن مزایا و معایبی دارد و فرد را با بازخوردهایی مواجه خواهد کرد. اغلب زنان خانه دار دوست دارند شاغل باشند و برعکس زنان شاغل تمایل دارند، خانه دار باشند. می دانیم که هر چقدر زنان جامعه در معرض آسیب های کمتری قرار گیرند، از لحاظ جسمی و روحی سالم تر بوده و این امر در تربیت فرزندان و ثبات خانواده اثر مثبت تری داشته و در آینده جامعه اثر گذار خواهد بود.

تعریف خانه داری

به شخصی که کارهای مربوط به نظافت خانه، شست و شو، آشپزی، نگه داری از فرزندان و خرید لوازم مورد نیاز منزل را انجام می دهد، خانه دار می گویند که اغلب بانوان عهده دار این وظیفه خواهند بود. همیشه بحث بر سر این است که خانه داری شغل محسوب می شود یا خیر و اغلب زنان خانه دار معتقدند که یک شغل تمام وقت دارند که هیچ مزدی در قبال آن دریافت نمی کنند و این امر کاملا به حق و درست است. اخیرا سعی شده با نگاه شغل بودن به خانه داری، برای بیمه زنان خانه دار اقداماتی انجام شود، اما همچنان به آن به صورت قطعی به عنوان یک شغل نگاه نمی شود و در مقابل وقت و انرژی که صرف می کنند درآمدی از لحاظ اقتصادی ندارند، ولی باید بدانیم خانه داری یکی از شغل های پر کار به حساب می آید.

مشکلات زنان خانه دار چیست؟

 زن خانه دار از استقلال مالی برخوردار نخواهد بود و از لحاظ احساسی معمولا از شرایطی که دارد، ناراضی است چون اغلب ساعات طولانی تنها در خانه می ماند و مجبور است کارهای یک نواخت و تکراری انجام دهد. آن ها اگر مادر شوند، تمام مسئولیت بچه یا بچه ها با او خواهد بود و اوقات طولانی و مشخص و تعیین شده برای استراحت، داشتن آرامش و انجام کارهای شخصی ندارد.

در واقع آن ها زمانی که مختص به خودشان باشد و بدور از مشکلات منزل و بچه ها به سر ببرند، ندارند و در آخر بعد از همه ی کارهایی که انجام می دهند، کسی متوجه کارهای آن ها نشده و فعالیت های آن ها به چشم نمی آید. ضمن این که آن ها دارای استعدادها و توانایی هایی هستند که به کار گرفته نمی شود و به هدر می رود، در نتیجه تمامی این ها زمینه بیماری های روحی و افسردگی را در آن ها رقم می زند. دور بودن از اجتماع و عدم برخورداری از حمایت های اجتماعی یکی از دلایل افسردگی زنان خانه دار است.

مسلما در خانه ای که زن آن افسرده است، شادی و نشاط کمتری وجود دارد. علاوه بر افسردگی شرایط زنان خانه دار برای آن ها استرس زا خواهد بود، زیرا آن ها همیشه نگران این هستند که زمان کافی برای رسیدگی به کارهای خانه و یا بچه ها را ندارند و یا فرصتی برای خودشان نمی توانند در نظر بگیرند و همین امر برای آن ها ایجاد اضطراب می کند. در کنار همه ی این مشکلات روحی، تغییرات هورمونی زنان در هر ماه اتفاق می افتد و همچنین در زمان بارداری و یائسگی بیشتر پیش می آید، برخلاف مردان که فقط در هنگام بلوغ این تغییرات هورمونی را تجربه می کنند.

چرا باید شاد باشیم؟ + ۱۴ عادت زنان شاد و موفق چیست؟

مردان در زمان نگرانی های خود پرخاش می کنند و یا به اعتیاد مبتلا می شوند، ولی زنان به افسردگی رو می آورند و گریه می کنند. هر چند شرایط کاری سخت و استرس زای زنان شاغل در محیط های کاری شان هم می تواند منجر به افسردگی در آن ها شود، اما به طور کلی زنان خانه دار بیشتر به بیماری افسردگی دچار می شوند. زنان خانه دار از اعتماد به نفس کمتری نسبت به زنان شاغل برخوردارند و نه تنها از لحاظ مالی، بلکه از لحاظ روانی نیز استقلال ندارند و وابسته هستند. از طرفی زنی که مدام به فکر تامین نیازهای خانه و خانواده اش باشد دیگر زمانی برای آموزش و مطالعه و تفکر ندارد.

مزایای خانه داری بانوان

بزرگ ترین مزیتی که خانه دار بودن یک زن می تواند داشته باشد، امر تربیت و پرورش کودکان است. گذراندن وقت با کودک به خصوص در سه سال اول زندگی کودکان، اهمیت زیادی در سلامت روان کودکان دارد. دل بستگی بین کودک و مادر باعث کاهش مشکلات آن ها به خصوص در زمان نوجوانی می شود. بودن در خانه و بزرگ شدن در کنار مادر موجب می شود کودکان کاملا با فرهنگ خانواده خود بزرگ شوند.

چگونه عضو زنان خانه دار موفق باشیم؟

با وجود همه ی مشکلاتی که در مورد بانوان خانه دار گفتیم، می توانیم خانه داری را به یک کار دل چسب تبدیل کنیم و با خانه ماندن و انجام وظایف منزل، نه تنها افسرده و مضطرب نشویم، بلکه از آن لذت ببریم. در واقع موفقیت برای یک زن خانه دار، یعنی وقتی که ابعاد مختلفی برای زندگی خود تعریف کند. به عنوان مثال، اجتماعی، معنوی، فردی، تفریحی و برای همه ی این ابعاد مختلف زندگی خود ارزش قائل باشد و به یک رضایت کلی از زندگی برسد.

در ادامه به بررسی 7 مورد از راه های رسیدن به یک زن موفق می پردازیم.

1.قهرمان زندگی خودمان باشیم

قهرمان زندگی

 در ابتدا ما زنان خانه دار موفق، باید بدانیم که هر کس باید قهرمان زندگی خودش باشد و دنیای خودش را بسازد. ما نسبت به خودمان و زندگی خودمان مسئول هستیم و خودمان باید برای تغییر شرایطی که از آن احساس نارضایتی داریم تلاش کنیم. در نهایت حتی اگر به تمام آن چه برای موفقیت خود در زندگی می خواهیم هم نرسیم همین که بدانیم تمام تلاش خود را در این راه کرده ایم کافیست و این یعنی قهرمان زندگی خودمان بوده ایم. نیازی نیست ایده آل گرا باشیم.

2.کارهای خود را بی ارزش نبینیم

به عنوان زنان خانه دار موفق باید عزت نفس خودمان را افزایش دهیم و نقاط قوت خودمان را به خوبی بشناسیم و برای خودمان احترام قائل باشیم، همچنین کارهایی که در خانه انجام می دهیم و انرژی و وقتی که برای شان صرف می کنیم را بی ارزش نکنیم و ارزشمند ببینیم، به این طریق خودمان هم احساس ارزشمندی می کنیم.

3.به عنوان زنان خانه دار موفق و هدف دار باشیم

ما به عنوان یک زن خانه دار موفق برای نجات از افسردگی می توانیم هدفی در زندگی برای خودمان تعریف کنیم. هدف باعث می شود زندگی ما دارای انگیزه شود و از کسالت بار بودن و تکراری شدن زندگی جلوگیری می کند. هدف ها می توانند کوتاه و مقطعی باشند و یا دراز مدت. مهم این است که ما برای رسیدن به آن ها برنامه بچینیم. مثلا، راه اندازی یک کسب و کار خانگی مثل درست کردن مربا یا ترشی، انجام کارهای هنری دستی، مثل قلاب بافی و یا هر کار دیگری که در آن مهارت داریم یا می توانیم برای انجام آن ها توانایی های لازم را کسب کنیم.

4.برنامه ریزی کنیم

برای کارهایی که باید در خانه انجام دهیم برنامه ریزی کنیم. به کمک برنامه ریزی کردن موفق می شویم وقت های خالی و مناسب برای خودمان و علاقه مندی های خود پیدا کنیم. با برنامه داشتن از استرس و اضطراب خود می کاهیم و می دانیم که زمان کافی برای انجام همه ی کارها داریم. در برنامه ریزی باید وقت لازم برای هدف ها و تفریح خودمان بگذاریم و آن ها را نادیده نگیریم.

5.روابط اجتماعی خود را گسترش دهیم

اگر بخواهیم یک زن خانه دار موفق باشیم، در کنار همه ی کارهایی که در خانه انجام می دهیم می توانیم با دیگران هم روابط مان را گسترش دهیم و حضور بیشتری در جامعه داشته باشیم. مثلا، می توانیم در مدرسه ی بچه ها به عنوان نماینده مادران کلاس کاندید شویم. می توانیم از شبکه های اجتماعی هم استفاده کنیم و حتی در کلاس های مجازی شرکت کنیم و یا گروه های کتاب خوانی تشکیل دهیم، اما نباید خیلی وابسته به دنیای مجازی باشیم.

6.زنان خانه دار ورزشکار باشیم

حتما برای حفظ سلامتی خودمان از حرکات ورزشی غافل نشویم. ورزش کردن در کنار شادابی و سلامت جسم می تواند روح ما را هم طراوت بخشد. رقصیدن یکی از راه هایی است که منجر به تحرک جسمی ما می شود و همچنین در کنار آن گوش دادن به آهنگ های شاد، شادی را به زندگی ما وارد می کند.

7.معنویات را وارد زندگی خود کنیم

اگر بخواهیم زن خانه دار موفقی باشیم، معنویات یعنی پاسخ دادن به چراهایی که در زندگی داریم و به فراتر از خود رفتن، یعنی خودمان را تنها در زندگی نبینیم، بلکه دیگران را هم در زندگی مد نظر قرار دهیم، همچنین به نیروهایی فراتر از خود اعتقاد داشتن باعث می شود امید وارد زندگی ما شود و از افسردگی و اضطراب دور شویم. شرکت در جلسات و یا کلاس های مذهبی می تواند نمونه ای از معنویاتی باشد که به زندگی خود وارد می کنیم، البته معنویات حتما مساوی با مذهبی بودن نیست. مراقبه کردن و یا مدیتیشن هم در این زمینه می تواند به ما کمک کند.

از مشاور و روانشناس کمک بگیریم، وقتی با وجود همه ی کارهایی که برای خود انجام داده ایم، باز هم احساس افسردگی و یا اضطراب داشتیم، می توانیم از مشاوران و روانشناس ها کمک بگیریم. در مشاوره از دارو استفاده نمی شود و با حرف زدن و راهنمایی گرفتن در مورد مشکلات و فشارهایی که موجب استرس و افسردگی شده، بار آن ها را کاهش می دهیم و راه و روش درست برخورد کردن با ناراحتی های خود را پیدا می کنیم.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

چگونه یک زن توانا باشیم ؟ زنان توانا چه کارهایی را انجام می دهند ؟
زنان موفق در رابطه عاطفی دارای چه ویژگی های هستند؟
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. What i don’t realize is if truth be told how you’re no longer really a lot more well-preferred than you might be now. You are very intelligent. You already know therefore significantly relating to this topic, made me for my part consider it from so many various angles. Its like men and women aren’t interested unless it’s something to do with Girl gaga! Your own stuffs nice. All the time take care of it up!

  2. obviously like your website however you have to test the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I in finding it very bothersome to tell the reality then again I?¦ll definitely come again again.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا