توانمندسازی بانوان

۹ مهارت ارتباطی موثر بر توانمندی بانوان چیست؟

مهارت ارتباطی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر یک از بانوان توانمند به آن نیاز دارد. توانمند بودن یک زن بر اساس توانایی مدیریت او در خانه و اجتماع تعیین می شود. در واقع یک بانوی توانمند از این قابلیت برخوردار است که به صورت اصولی با تمام افرادی که در ارتباط است، رابطه ای موثر برقرار کرده و بتواند از طریق ایجاد تعادل بین افراد و وظایف آن ها به شیوه ای مطلوب و شایسته کنترل اوضاع را در دست بگیرد. همان گونه که می بینید لازمه موفقیت ما زنان در این حوزه علاوه بر خودشناسی و تقویت توانایی های فردی، ایجاد روابط مطلوب با تمام کسانی است که در محیط پیرامون خود با آن ها در ارتباط هستیم. برقراری ارتباط موثر و هدفمند کار ساده ای نیست و تنها از عهده زنانی بر می آید که مهارت ارتباطی را به خوبی شناخته باشند و بتوانند تا حد امکان آن ها را در خود و زندگی شان تقویت کنند.

ارتباط با دیگران از دیدگاه بسیاری از ما انسان ها موضوع ساده ای است و هر کسی فکر می کند در این زمینه توانایی لازم را دارد، اما برقراری ارتباط موثر آن است که ما موانع موجود در هر یک از مراحل و اجزای تشکیل دهنده ارتباط را به خوبی بشناسیم و آن ها را برطرف کنیم.

شاید به طور کلی بتوانیم توانمندی بانوان را در سه مرحله کلی تعریف کنیم:

  1. شناخت توانایی ها و اهداف
  2. کسب جرات و جسارت لازم برای به
  3. دست آوردن اهداف
  4. کسب شایستگی لازم برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده

با دقت در این موارد متوجه می شویم مهارت های ارتباطی، مهم ترین نقش را در سومین مرحله توانمندسازی ما را دارند، یعنی ما بانوان پس از شناخت توانایی ها و اهداف و ایجاد جرات برای دستیابی به اهداف، از طریق به کارگیری مهارت های ارتباطی، شایستگی و توانمندی خود را به دیگران نشان داده و به عنوان فردی توانمند پذیرفته خواهیم شد. در این مقاله به بررسی مهارت ارتباطی که بانوان توانمند برای اثبات شایستگی های خود، نیاز به تقویت آن ها دارند می پردازیم.

مهارت های کلامی نمونه ای از مهارت ارتباطی است

مهارت کلامی زنان توانمند

این نوع از ارتباط به طور اختصاصی با کلام و فرآیند بیان کلامی همراه خواهد بود و از ویژگی های آن که بیان کننده این نوع ارتباط است، چگونگی شروع صحبت و نحوه جمله بندی و انتخاب کلمات می باشد. مجموعه توانایی ها در حوزه فن بیان و سخنوری و استفاده از لحن و گفتار مناسب، با عنوان مهات های کلامی شناخته می شود. تصور کنیم ما به خوبی تمام اهداف و خواسته های خود را شناسایی کرده و این جرات را در خود سراغ داریم که می توانیم به تمام آن اهداف خود دست پیدا کنیم، پس در این وضعیت تنها کاری که می بایست انجام دهیم این است که بتوانیم آن اهداف را به دیگران معرفی نموده و برای تحقق آن ها با دیگران به تعامل برسیم.

حال اگر نتوانیم با صراحت کلام و استفاده از لحن و گفتار مناسب دیگران را از مقاصد خود آگاه سازیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟طبیعی است که یا توسط دیگران جدی گرفته نمی شویم و یا این که موفق نخواهیم شد خود را در نظر آن ها فردی توانمند و شایسته جلوه دهیم. این وضعیت را در نقش یک مادر، همسر، دوست و یا کارمند در نظر بگیریم تا بتوانیم نتیجه چنین روابط ناقص و نامطلوبی را حدس بزنیم.

تیلور در این باره می گوید: اگر در شیوه گفتار و نوشتار، از استعداد کافی برخوردار باشیم، به موفقیت خواهیم رسید. در جهان امروز که وقت بسیار کوتاه است، تکنولوژی اسباب ارتباط مستمر و دائم را فراهم خواهد کرد، زیرا بیان روشن و واضح مسائل بسیار با اهمیت خواهد بود.

مهارت گوش دادن فعال در مهارت ارتباطی چیست؟

این مهارت کاربردهای بسیاری دارد. نخست این که از طریق این مهارت می توانیم اطلاعات فراوان و ارزشمندی را از محیط پیرامون دریافت کرده و در راه کسب موفقیت و توانمندی های خودمان از آن ها بهره ببریم. کاربرد دیگر این مهارت، این موضوع است که ما در نظر دیگران، فردی به نظر خواهیم رسید که به آن ها اهمیت می دهیم. علاوه بر این چنان حس اطمینان و اعتماد خاطری در آن ها به وجود خواهیم آورد که به خود اجازه می دهند مسائلی را که به سختی با دیگران به اشتراک می گذارند را با ما در میان گذارند و سطح رابطه خود را با ما به شدت ارتقاء دهند.

همه انسان ها دارای دو گوش و یک دهان می باشند یعنی قبل از این که به فکر یک سخنرانی خوب باشند، باید مهارت خوب گوش کردن را در خود تقویت کنند، البته شنیدن و گوش کردن دو واژه جدا از هم هستند. گوش کردن یک فرآیند آگاهانه است، یک شنونده خود به مخاطبان خود توجه می کند و زمانی را برای تحلیل صحبت های مخاطب در نظر می گیرد و در نتیجه نسبت به سخنان او واکنش درست نشان می دهد. شنونده خوب بودن و توجه به دیگران مهارتی است که با تکرار و تمرین به دست می آید و واکنش های مثبت دیگران را دریافت خواهد کرد.

اگر به عنوان یک مادر قصد داریم روابط بهتر و اثربخش تری با همسر و فرزندان خود داشته باشیم و آن ها ما را سنگ صبور خود بدانند و یا در نقش یک کارمند یا مدیر، علاقمند به ارتباط محکم تر و صمیمانه تر با همکاران هستیم، این مهارت را فراموش نکنیم. با همین راه کار ساده، جایگاه اجتماعی ما مستحکم تر شده و فضایی بسیار مساعد تری برای ارائه ی توانمندی های خود، ایجاد خواهیم نمود.

توانایی حل اختلاف و مناقشات

در صورتی که در محیطی سرشار از تنش و اختلاف زندگی کنیم،در هر سختی فرصت بروز توانایی های خود را خواهیم یافت، زیرا در این محیط کدورت و دلخوری موج می زند و کسی علاقمند به توانایی ها و موفقت های دیگران نخواهد بود، پس ما باید به عنوان یک زن توانا، این مهارت ارتباطی مهم را در خود به وجود آوریم که اختلافات و سوء تفاهم های بین افراد را مرتفع نماییم تا ضمن این که خود را به عنوان فردی موثر معرفی می کنیم، از فضای مناسبی که ایجاد کرده ایم با کمک دیگران برای دستیابی به اهداف خود گام های اساسی برداریم.

توانایی انتخاب مهارت ارتباطی مناسب با افراد مختلف

ارتباط با افراد موثر

با توجه به این که افراد گوناگون، خصوص رفتاری متفاوت با یکدیگر دارند، پس ما باید از این دانش برخوردار باشیم که با هر یک از آن ها چگونه ارتباط برقرار کنیم تا به نتیجه مدنظر خود دست یابیم. برخی اوقات لازم است برای تاثیرگذاری بیشتر از مهارت های کلامی استفاده کنیم ولی ممکن است در قبال برخی افراد، مهارت های غیرکلامی یعنی جنبه هایی غیر از محتوای کلامی مثل، تن صدا،آهنگ صدا، گوش دادن، تماس چشمی، حالت بدنی اثرات مثبت بیشتری داشته باشد.

پس هرگز نباید گمان کنیم که یک مهارت ارتباطی خاص، تاثیری یکسان بر دیگران داشته باشد و ما را به هدف مان برساند. بنابراین ضرورت دارد با افزایش دانش خود در حوزه های رفتارشناسی و مهارت ارتباطی، خصوصیات اخلاقی افراد را شناسایی کرده و با روشی مناسب با آن ها ارتباط برقرار کنیم تا زمینه را برای بروز توانمندی های خود مهیا سازیم.

بالا نگه داشتن سطح انرژی

اگر قصد داریم با دیگران روابطی اثربخش و پایدار به وجود آوریم، می بایست همواره انرژی خود را در سطح بالا تری نگه داریم. این موضوع یکی از راه های تقویت مهارت های ارتباطی است که باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشیم. هیچکس مایل به برقراری ارتباط و یا تبعیت از فردی که منفعل و بدون انرژی به نظر می رسند نیست. پس همیشه پر انرژی باشیم تا دیگران را جذب خود کرده و از طریق ایجاد روابطی مطلوب، ابزار لازم برای بروز توانمندی های خود را به دست آوریم.

شرکت در فعالی های گروهی

این مهارت ارتباطی بیشترین فرصت را برای بروز توانمندی ها در اختیارمان قرار می دهد. تنها با شرکت در فعالیت های گروهی است که می توانیم خصوصیات مثبت خود را به دیگران معرفی کرده و آن ها را در راه دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خود همراه سازیم.

تقویت مهارت درک متقابل

اگر بتوانیم از طریق تعامل و ایجاد رابطه ای نزدیک، به درک کاملی از شرایط دیگران دست پیدا کنیم، این امکان را به وجود خواهیم آورد تا دیگران نیز در اقدامی متقابل شرایط ما را بهدرستی درک کنند. بر پایه همین درک متقابل است که دیگر هیچ کدام از طرفین توقعاتی غیر معقول از هم دیگر نخواهیم داشت و در فضایی سرشار از تفاهم برای حل مشکلات و البته موفقیت طرف مقابل تلاش خواهیم نمود. در چنین فضایی می توان به راحتی روابط و اتفاقات را مدیریت کرده و خود را به عنوان یک زن توانا به دیگران اثبات کنیم.

مشخص بودن موضع

موضع ارتباط

وقتی قصد برقراری ارتباط با فرد دیگری را داریم می بایست هدف خود را از برقراری آن ارتباط مشخص نماییم. تنها در این صورت می توانیم توقع برقراری یک ارتباط موثر و پایدار را داشته باشیم. وقتی ما موضع خود را مشخص می کنیم، تکلیف طرف مقابل نیز مشخص شده و روی هدف اصلی ما تمرکز خواهد نمود.

اگر موضعی را انتخاب کنیم که در راستای توانمند سازی خودمان باشد و توانسته باشیم قبل از انجام آن طرف مقابل خود را از طریق مهارت های ویژه به خود علاقمند و معتقد کرده باشیم، افراد بسیاری تمایل خواهند داشت تا ما را در دسترسی به اهداف مان یاری کنند. توانایی متقاعد کردن و همراهی کردن دیگران، یکی از بزرگترین توانمندی هایی است که یک زن می تواند به آن دست پیدا کند.

پشتیبانی نمودن

اگر به عنوان یک زن توانا در نقش یک مادر، همسر، دوست، همکار یا هر نقش اجتماعی دیگر با طرف مقابل خود به گونه ای رفتار کنیم که او ما را در کنار خود ببیند و نه در مقابل خودش، در نظر آن ها به فردی همراه و پشتیبان تبدیل خواهیم شد و این یعنی سرآغاز یک زندگی اجتماعی سرشار از تعامل و ارتباط مثبت و اثربخش.

به این ترتیب می توانیم شرایط محیطی را که در آن به ایفای نقش می پردازیم، مدیریت کرده و در راستای دستیابی به مقاصد خود آن را به کار بگیریم. اگر می خواهیم در نظر همه به عنوان فردی توانمند شناخته شویم باید خودمان شرایط لازم برای این موفقیت اجتماعی را به وجود آوریم، زیرا رمز موفقیت در مناسبات اجتماعی، چیزی جز به کارگیری مهارت های ارتباطی نیست. پس مهارت های ارتباطی را بیاموزیم و به کار گیریم تا بتوانیم به توانمندی برسیم و به زنان دیگران در راه رسیدن به این موفقیت بزرگ کمک کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

  2. I¦ve been exploring for a little bit for any high quality articles or weblog posts in this sort of space . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this site. Studying this info So i am happy to convey that I have an incredibly good uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I so much unquestionably will make certain to don¦t put out of your mind this site and give it a glance regularly.

  3. hey there and thank you for your information – I’ve certainly picked up something new from right here. I did however expertise a few technical issues using this website, since I experienced to reload the web site many times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I’m complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and can damage your high-quality score if ads and marketing with Adwords. Well I’m adding this RSS to my e-mail and can look out for much more of your respective interesting content. Make sure you update this again soon..

  4. Good post. I learn one thing tougher on totally different blogs everyday. It’ll always be stimulating to learn content from other writers and follow a bit one thing from their store. I’d choose to make use of some with the content material on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll offer you a hyperlink in your web blog. Thanks for sharing.

  5. I was wondering if you ever considered changing the layout of your website? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or two pictures. Maybe you could space it out better?

  6. This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

  7. You really make it seem really easy along with your presentation but I find this topic to be really one thing which I feel I would by no means understand. It seems too complicated and very broad for me. I am looking ahead to your subsequent put up, I¦ll try to get the hold of it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا