روانشناسی عشق

ارزش های معنوی در عشق چیست ؟ چقدردر روابط خانوادگی تاثیرگذار است ؟

ارزش های معنوی  باید در دل زندگی باشد .اگر به خداوند ایمان داشته باشیم، اگر هر روز سپاسگزاری کنیم، اگر به جای غم و غصه لذت هایمان را بشماریم و به جای دشمنان دوستانمان را بشماریم، احساس خوبی خواهیم داشت. هر چیزی که ما قدرش را بدانیم موجی از اندروفین در بدنمان جاری می کنیم و این موج حس سعادتمندی بوجود می آورد. وقتی که تشکر و سپاسگزاری می کنیم  سرشار از معنویت و باورهای قلبی میشویم . احساس می کنیم به خداوند نزدیکتر شدیم. و احساس خوشبختی وسعادتمندی داریم.

هدف و برنامه زندگی در زناشویی اگر جمال و مال باشد نه تنها زندگی پوچ ، بی نتیجه ، فاسد و مختل خواهند شد بلکه در اثر ظهور اختلافات از همان مال و جمال نیز استفاده نخواهند کرد ولی اگر برنامه زندگی برنامه دینی باشد یعنی از روی عدالت، ارزش های معنوی، حقیقت و دوستی صورت گیرد ،زندگی زناشویی برای همیشه توام با صفا، مهربانی و محبت خواهد بود.

مثلث عشقی چیست | مثلث عشقی رابرت استنبرگ

نقش یک زن خوب در خوشبختی خانواده چگونه است؟

زن شریک زندگی مرد است و جریان زندگی آنان ، خوشبختی ، موفقیت و کامیابی در زندگی وابسته به حسن و زیبایی نیست و صلاح عمل ، نظم و تدبیر ، نیکویی مرد و زن می باشد.پس ایمان و ارزش های معنوی یک زن در خوشبختی یک خانواده سالم خیلی موئراست.

تأثیر زن در خوشبختی ، تشکیل و نظم صحیح خانواده بیشتر است .زن می تواند برنامه زندگی را طوری تنظیم کند که هم خودش هم همسرش با کمال خوشی و آسایش و سعادت ادامه زندگی داده و از هر جهت (مادی، معنوی، مالی، آبرویی و …) فکر مرد تأمین گردد. آری چنین زنی بزرگترین وسیله سعادت و کامیابی مرد بوده و زندگی مادی و معنوی او را تأمین خواهد کرد.

حضرت محمد می فرماید: “از سعادت مرد است که زنی داشته باشند که دیدن او انبساط و سرور بخشد و در غیاب مرد خود را و مال او را نگهداری کند .همچنین  موجب شقاوت و بدبختی مرد است که چون زنش را ببیند گرفته حال ، ناراحت و کدورت خاطر پیدا کرده ، از زبان او در آزار باشد و هنگامی که نزد او نیست از جهت مال و ناموس امنیت نداشته باشد.”

نقش ارزش های معنوی درحفظ سلامت روان زوجین چیست؟

تاثیر ارزش های معنوی برسلامت روان

برای اینکه سلامت روان خود را حفظ کنیم باید احساس رضایت و احساس خوشبختی دز زندگی داشته باشیم، باید قدر لحظه های خود را بدانیم و سپاسگزاری کنیم.

وقتی که انسان در دام غرایز واحساسات ، پوچی و بی معنایی زندگی قرار بگیرد دچار اضطراب ،افسردگی و انواع اختلالات روانی قرار می گیرد برای اینکه انسانها بتوانند از این عوامل بحران زای زندگی خارج شوند یا آن را کنترل کنند باید زمینه نشاط و احساس عزت نفس را در خود تقویت کنند و برای بدست آوردن این نیاز باید ارزش های معنوی خود را تقویت کنند.

زن و مرد باید هر دو برای لذت بردن از زندگی در همه حال به یاد خدا باشند و به او توکل کنند. با هم به حل مشکلات بروند تا بتوانند مسیرهای سخت و طولانی موفقیت و خوشبختی را با هم طی کنند.

تاثیر بی اعتقادی و نبود ارزش های معنوی در زندگی مشترک

در خانواده ای که بی اعتقادی ، نبود ارزشهای معنوی و الهی موج می زند قطعاً چنین خانواده ای نمی تواند از زندگی لذت برده و احساس خوشبختی کند .افرادی که از زندگی خود راضی هستند شاد زندگی می کنند،.آنان سعی می کنند با استفاده از قلب و عقل خود به زیبایی زندگی فکر کنند و می دانند که ناملایمات زندگی نمک یک زندگی شاد و رضایت بخش است.

آنها دائماً در حال سپاسگزاری هستند . برای آینده خود اهداف و آرزوهای بزرگی دارند و باور دارند که خوشبخت و شاد آفریده شده اند.

ولی بی اعتقادی  و عدم ارزش های معنوی در زندگی سبب می شود تا آنان اسیر اندیشه ها و افکار نا زیبای خود شوند و در زندگی خود احساس بد بختی و درماندگی کنند. چنین افرادی دارای عزت نفس و قطعاً اعتماد بنفس پایین تری هستند.

نقش ارزش های معنوی یک زن در پرورش فرزند چیست؟

زوجهایی که گرفتار انحرافات اخلاقی ، امراض معنوی و فقدان معنویت هستند فرزندان آلوده می زایند. ناخوشی و امراض معنوی در نظر بیشتر مردم منحصر به امراض جسمانی است .ولی سئیات اخلاقی و صفات ناپسند را به حساب نا خوشی نمی آورند. هنگام ازدواج توجه مردان معطوف به زیبایی صورت ، اندام و سلامت جسم زنان است و از صفات اخلاقی ،اعتقادات وملکات وارزش های معنوی زن پرسش نمی کنند . زنان نیز مردان را به همان نظر نگاه می کنند.

هر چند جنین از یک سلول آمیخته از نطفه زن و مرد بوجود می آید و پدر و مادر در پیدایش کودک هر دو بالسویه دخیل هستند ولی فرزند وراثت، ویژگیهای جسمی و صفات روحی را از هر دو بهره گرفته و به آنان شبیه می باشد . شکی نیست که با قرار گرفتن نطفه در رحم زن رابطه وراثتی و سازندگی پدر با وی قطع شده و این تنها مادر است که کودک را می سازد.

تمام حالات جسمی و روانی مادر بر روی فرزند تأثیر می گذارد زیرا رحم مانند یک عضو مادر است. همان طور که حالات جسمانی مادر  و موادی که از آن تغذیه می کند روی جنین اثر می گذارد، افکار ، اخلاق وارزش های معنوی او  نیز در جسم و جان فرزند تأثیر می گذارد.

غم و غصه های مادر، غضب آلودگیها و برآشفتگیها، برافروختگیها و هیجانات، بدبینی، بد اخلاقی، کینه توزیها و حسد ورزیهای مادر، خیانتها ، پلیدیها و همچنین ایمان و تقوای مادر، پاکدلی و پاک نیتی، صفا و مهرورزی، خیر خواهی، نوع دوستی، آرامش نفس و اطمینان مادر، شجاعتها و شهامتهای مادر و تمام سجایای اخلاقی مادر همه و همه در نطفه و فرزند تأثیر می گذارد و اثر خوب و بد خود را نشان می دهد و خوشبختی و بدبختی کودک را در رحم پی ریزی می کند.

حضرت رسول اکرم فرمود: “ریشه سعادت و شقاوت مردم را باید در رحم مادر جستجو کرد. تمام اعمال و افعال یک زن در تکوین فرزند آینده موثر است.”

چه تفاوتی بین عشق معنوی و عشق انسانی وجود دارد؟

عشق وارزش های معنوی در برابر عشق انسانی معنویت در عشق و تفاوت معنویت در عشق و تفاوت آن با عشق انسانی ا

بعضی از مردم بر این عقیده اند که عشق انسانی عشقی است احساسی بین زوج های خوشبخت یا عشق بین والدین و فرزندان و آن را کم ارزش و ناچیز می پندارند .آنان  فکر می کنند عشق معنوی از درجات بالاتری برخوردار است ،حال آنکه تا انسانها نیازها ،خواسته های عاطفی و جسمی  خود را برطرف نکنند نمی توانند به آن ارزش های معنوی  یا معنویت برسند.

اکثراً عشق انسانی را عشق مجازی می دانند و عشق معنوی را عشق حقیقی.

روابط عاشقانه در زندگی مشترک به چه معنا است؟| چگونه روابط عاشقانه را در زندگی عملی سازیم؟

جالب است بدانید هورمون عشق به نام “اکسی توسین” در رابطه با معنویت نقش اساسی  دارد و از باورهای معنوی ما حمایت می کند.

مولوی می گوید: “تمام امید، آرزوها ، عشقها و محبتهایی که افراد به انواع چیزها دارند مثل خانواده، دوستان، بهشت، باغ و بستان، غذا و،فعالیت و نوشیدنی ،همه اینها  اشتیاق و نزدیکی به خداوند است و عشق است . عشق معنوی بالاترین نیرو در سطح جهان هستی است. اگر انسانها بتوانند عشق را بدون قید و شرط در قلبشان جای دهند  ،هر آنچه در عالم هستی وجود داشته باشد به سمت او جذب خواهد شد .عشق بالاترین و با ارزش ترین چیز در جهان است و ریشه اش در خانه ی خدا وارزش های معنوی است و حد و مرزی ندارد.

ار لحاظ مفهوم بین عشق جسمانی و عشق معنوی تفاوتی وجود ندارد ، یک عشق کامل آمیخته ای از هر دو است که به انواع و اشکال مختلف خود را نشان می دهد.

در واقع تا نیازها و خواسته های روحی خودمان را نشناسیم نمی توانیم به عشق الهی برسیم. نه تنها عشق انسانی از درجه پستی برخوردار نیست بلکه سبب شناخت و درک بیشتر عشق معنوی است. در واقع عشق معنوی با آموزش، دوست داشتن و پذیرش عشق انسانی شروع می شود.

ارزش های معنوی سبب خواهد شد که احساس رضایتمندی در کیفیت زندگی ایجاد گردد و همچنین سلامتی فکری و روانی حاصل شود. در کل پرورش اخلاقیات و اعتقادات سبب شکوفایی فکری خواهد شد و باعث می شود که انسان تفکری سالم  و صحیح از زندگی خود پیدا کند و می تواند ماهیت زندگی خود را در جنبه های مختلف بهبود ببخشد.

چگونه عشق ورزیدن را بیاموزیم ؟
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. Hiya very nice site!! Guy .. Beautiful .. Superb .. I’ll bookmark your website and take the feeds also…I am happy to seek out a lot of useful info right here in the publish, we need develop extra techniques in this regard, thank you for sharing.

  2. Wow! This could be one particular of the most useful blogs We’ve ever arrive across on this subject. Basically Fantastic. I’m also an expert in this topic so I can understand your hard work.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا