روانشناسی عشق

روابط عاشقانه در زندگی مشترک به چه معنا است؟| چگونه روابط عاشقانه را در زندگی عملی سازیم؟

روابط عاشقانه یا زناشویی اصل مهمی در زندگی همه ی ما انسان ها است، پس اگر از زندگی عاشقانه خود لذت ببریم طبیعتا آرامش بیشتری در زندگی خواهیم داشت، زیرا همه ی ما نیاز داریم که روابطی گرم، صمیمی و پرشور ایجاد کرده و پرورش دهیم، اما سوال این جا است که چرا با وجود چنین اهداف امیدوار کننده ای باز هم عشق به راحتی از بین می رود یا کمرنگ می شود؟

اگر بدانیم چه چیزهایی بر روابط عاشقانه ما تاثیر می گذارند، می توانیم آن ها را تغییر دهیم، البته زنان و مردان معتقدند که عشق آن چنان خاص، شکننده و حیرت آور است که نمی توان در آن دست برد، اگر بین زن ها و مردان صمیمیت به وجود آید و بتوانند خالصانه ترین احساسات و افکار خود را نسبت به هم بروز دهند می توانند روابط عاشقانه زیبایی را در طول زندگی خود داشته باشند.
اغلب روابط های عاشقانه حتی روابطی که در مجموع به ازدواج ختم می شود، بعد از مدتی سرد می شوند و به جدایی می کشد، اما همیشه برای شروع دوباره امیدی هست، پس نباید در زندگی ناامید شویم.

روابط عاشقانه چیست؟

رضایت در زندگی عاشقانه باعث می‌شود با آرامش بیشتری زندگی‌ خود را شروع کنیم و محیط خانه را مکانی امن برای خود و شریک زندگی خود قرار دهیم.
در شروع یک رابطه، عشق شدید است، اما بعد از گذشت زمان مشکلاتی به وجود می آید، تنها زمانی که بتوانیم از مشکلات سربلند و پیروز خارج شویم، در واقع به داشتن یک رابطه موفق کمک می کنیم.
روابط عاشقانه زمانی صورت می گیرد که زوجین به یکدیگر احترام بگذارند و برای خواسته های هم ارزش قائل باشند، در واقع احترام است که عشق و روابط عاشقانه را به وجود می آورد.

ارزش عشق در چیست ؟ چقدردر روابط خانوادگی تاثیرگذار است ؟

چطور می توانیم یک رابطه عاشقانه بسازیم؟

معمولاً زمانی که دو طرف در راه عشق آهسته و آرام قدم بر می دارند و دچار احساسات زود گذر نمی شوند، یعنی برای استحکام روابط خود تلاش می کنند. این جا است که رابطه عاشقانه به وجود می‌آید، زمانی که با کسی هنوز به طور جدی وارد رابطه نشده ایم، ابتدا تمام جوانب را بسنجیم، طرف مقابل خود را خوب ارزیابی کنیم و از حس واقعی خودمان نسبت به او اطمینان حاصل کنیم.

از خود بپرسیم که آیا این رابطه ارزش دارد که من عشق را وارد آن کنم یا نه؟ اگر حس ما واقعی بود پس سعی کنیم با تلاش، محبت و عشق صادقانه  استحکام این رابطه را محکم تر و قوی تر سازیم و از این عشق لذت ببریم.

چگونه عاشق شویم؟ | تاثیر عشق بر روح و جسم انسان

روابط عاشقانه واقعی نزد زنان و مردان چگونه است؟

برای یک مرد عشق واقعی آن است که همسرش او را همان طور که هست بپذیرد و دوست داشته باشد، زیرا خود آن مرد همسرش را به همان صورتی که هست قبول دارد و دوست دارد همیشه از طرف او تحسین شود و در واقع این افراد عاشق زنی هستند که وقتی به خانه بر می گردند، خانه جایگاه آرامش و آسایش آن ها باشد و آن ها بتوانند زمانی هر چند کوتاه، به غار تنهایی خود پناه ببرند، یک مرد زنی که عاشقانه او را در آغوش بگیرد و برای او غذایی گرم آماده کند، به او احترام بگذارد و انرژی بدهد را خیلی دوست دارد، حتی اگر خودش فردی آرام باشد. در روابط عاشقانه آقایان به دنبال صداقت، اعتماد، مهربانی و اصالت در زنان هستند و دوست دارند زنان به آن ها اقتدار و قدرت بدهند.
زنان عاشق مردی می شوند که بتوانند در کنار او طعم خوشبختی را مزه مزه کنند و او را خوشبخت سازند و در کنار  او احساس امنیت کنند و مردان تکیه گاه شان باشند. در ضمن زن ها دوست دارند به آن ها توجه شود و به حرف های روزمره شان گوش کنند و فقط مردان شنونده باشند، ولی مردان با کارهایی که معمولاً انجام می دهند “دوستت دارم” را نشان می دهند، در واقع زنان در روابط عاشقانه به دنبال توجه، درک و حمایت هستند.

هنر عشق ورزیدن در رابطه ی عاشقانه 

ما انسان ها با یک دیگر تفاوت داریم، پس باید درک متقابل از یک دیگر داشته باشیم و به تفاوت های یک دیگر احترام بگذاریم. در واقع عشق و روابط عاشقانه واقعی زمانی معنا پیدا می کند که قبول کنیم تفاوت هایی وجود دارد و باید به آن ها احترام گذاشت، در چنین موقعیتی است که موانع برداشته می شود و در می یابیم که وجود این تفاوت ها ضروری است.

محبت و مهربانی در تداوم عشق و زندگی مشترک چه تاثیری دارد؟

وقتی که وجود تفاوت ها را بپذیریم دیگر در صدد تغییر دادن افراد بر نمی آییم و به ارزش های شخصی آن ها احترام می گذاریم و از داوری چشم می پوشیم. نشناختن تفاوت های زن و مرد می تواند مسائل و دشواری هایی در روابط عاشقانه به وجود آورد، پس باید ارتباط و مکالمه زن و مرد طوری باشد که هم دیگر را بفهمند و فهمیده شوند، درک درست از تفاوت های خود داشته باشند، آن را محترم بشمارند، نسبت به هم احساس مسئولیت داشته باشند و از داوری های منفی نسبت به هم دیگر پرهیز کنند، در این صورت است که می توانیم بگوییم هنر عشق ورزیدن را یاد گرفته اند.

آیا خوشبختی واقعی در عشق و روابط عاشقانه وجود دارد؟

عشق واقعی یک موج قوی از احساسات عاشقانه است که ما را بسیار زیاد تحت تاثیر قرار می دهد، اما برای شکوفا شدن عشق واقعی، نیاز به زمان داریم. 
بسیاری از انسان ها در شروع یک رابطه با جنس مخالف، دچار احساساتی می شوند که برای آن ها بسیار جذاب است، اما  شک دارند که حسی که به وجود آمده جدی و ریشه دار بوده و یا یک احساس گذرا و مقطعی است، که با گذشت زمان دیگر برای آن ها اهمیتی نخواهد داشت.
خوشبختی واقعی در عشق همراه با از خود گذشتگی است، عشقی که میزان آن با سهیم شدن افزایش می یابد، اما وقتی راجع به عشق فکر می کنیم فقط آن را یک مفهوم رمانتیک در نظر می گیریم.
فیلسوف بزرگ ارسطو، معتقد بود که خوشبختی زندگی را باید در ایجاد دوستی های صادقانه یافت، نه در برقراری روابط  عاشقانه ی پایدار در مسائل رمانتیک با دیگران. 

عاشق کیست ؟ عشق و عاشقی از نگاه شیمی

4 راز مهم همسران خوشبخت چیست؟

روابط عاشقانه در زندگی مشترک

موفقیت در روابط همسران، اصولی متفاوت و متنوعی است و تعامل، آن ها را به سمت انرژی مثبت سوق داده و به موفقیت می‌رساند، بنابراین در ادامه به بررسی 4 راز مهم  همسران خوشبخت می پردازیم.

1. همدیگر را مركز توجه قرار دهیم.


این افراد همیشه به فكر خوشبختی همسر و خانواده ی خود هستند، برخی افراد فقط چند سال پس از ازدواج مانند سال های اول به هم توجه می كنند، زوج های موفق، كارهای كوچک نظیر اولویت قرار دادن نیازها و كارهای همسر و كارهای بزرگ نظیر احترام و گوش كردن به حرف های همسر خود را در الویت قرار می دهند.
ازدواج گامی بزرگ برای ایجاد تغییرات است. عده زیادی اغلب فراموش می كنند که همسرشان فردی مهم است و به او توجه نمی كنند، ولی زوج های موفق همدیگر را مركز توجه قرار می دهند.

دوست واقعی چه کسی است؟ | 9 ویژگی یک دوست خوب چیست؟

2.زوج های موفق با هم رشد می كنند.


مسلماً فردی كه امروز با او ازدواج می كنیم، در سال های آینده متفاوت تر خواهد بود، حتی شخصیت خود ما دچار تغییر خواهد شد، به ویژه زمانی که والدین خود را از دست می دهیم، زوج های موفق می دانند كه یكی یا هر دو در طول زندگی تغییر می كنند و قواعد عوض می شود، پس لازم است تغییر كنیم تا بتوانیم روابط در حال تغییر را عوض كنیم.

 

 3.برای حفظ روابط بكوشیم.

همسران خوشبخت به صورت منظم وضعیت زندگی خود را بررسی می کنند و با یکدیگر در زمان مشکلات صحبت می كنند تا به شادی و رضایت دو طرفه در زندگی مشترک برسند.

4.خواسته ها و انتظارات خود را بیان کنیم.

 قبل از ازدواج، توقعاتی كه از یكدیگر داریم را مطرح سازیم و در صورت نداشتن توافق اساسی در زندگی می توانیم به شروع و یا خاتمه ازدواج به طور جدی فكر كنیم.
زوج های موفق بعد از ازدواج به طور منظم در مورد توقعات و انتظارات خود با یکدیگر صحبت می كنند و اگر اختلافی پیش آید، آن را به زمان دیگری موكول می كنند تا همدیگر را بهتر درک كنند و به توافق برسند.

توصیه میکنیم همه مقالات روانشناسی عشق را از سایت توانا مطالعه نمایید.

5 راهکار برای استحکام روابط عاشقانه

در ادامه به بررسی 5 روش مهم برای استحکام روابط عاشقانه می پردازیم.

1.گوش شنوا داشته باشیم

شاید موضوع حرف های همسرتان تغییر کرده است، اما او همان آدم سابق است که به حرفهای او گوش می کردید، الان هم سراپا گوش باشید و با جان و دل بشنوید.

2.وقتی را به خودمان اختصاص دهیم

کمی با هم بنشینیم، بخندیم و حرف های عاشقانه بزنیم. در آن زمان هیچ کار دیگری انجام ندهیم، یکی از راه های استحکام عشق همین است.

۳. از توقعات بی جا پرهیز کنیم

هیچ وقت همسر خود را مقصر نگیریم، از او عیب جویی نکنیم و اشتباهات خود را به گردن او نیندازیم.

۴. ابراز عشق و احساسات کنیم

برای استحکام عشق خود باید ابراز علاقه کنیم، بیش از پیش ضروری است.

۵ .از اشتباهات یکدیگر چشم پوشی کنیم 

همدیگر را ببخشیم و همسر خود را در زندگی یار و همراه ببینیم، نه یک رقیب.

10 توصیه برای حفظ و استحکام روابطه عاشقانه از راه دور

استجکام رابطه از راه دور با ابراز عشق وعلاقه

گرچه فاصله دور مشکلات خاص خود را دارد، اما بسیار جذاب و شگفت انگیز هم است، پس برای حفظ روابطه دور باید نکاتی را بدانیم که عبارت اند از:

  1. سعی کنیم که با هم زیاد در تماس نباشیم، چون طرف مقابل ما با تماس‌های مکرر ما خسته خواهد شد، کم باشیم تا ارزشمند باشیم.
  2. چند اصل مهم و ضروری برای یکدیگر و انتظارات یکدیگر مشخص کنیم، مثلاً میزان تعهد خود را نسبت به یکدیگر بسنجیم؟ آیا در طی این دوران آشنایی خانواده ها با یکدیگر نیز مجاز است؟ باهم رو راست باشیم.
  3. مکالمه های منظم و روزانه داشته باشیدم و در مورد حوادث روزانه خود صحبت کنیم، کلمات صبح بخیر و شب بخیر فراموش نشود. گه گاهی برای هم عکس، پیام صوتی و فیلم هم بفرستیم.
  4. گاهی اوقات برای هم تحریک‌کننده و وسوسه انگیز باشیم، گاهی پیام ها و جوک های شهوت انگیز برای هم بفرستیم و شیطنت کنیم.
  5. از شرکت در مهمانی ها، دورهمی ها یا سفر رفتن با کسانی که طرف مقابل ما را ناراحت می‌کند، دوری کنیم، زیرا باعث نگرانی، شک و ناراحتی طرف مقابل ما می شود و این کار به استحکام روابط ما صدمه خواهد زد.
  6. گاهی اوقات با هم بعضی کارها را به صورت اشتراکی انجام دهیم، مثلاً با هم آواز بخوانیم، با هم فیلم ببینیم و یا با هم خرید برویم، خلاصه  این که خلاقیت داشته باشیم.
  7. سعی کنیم هر چند وقت دیداری داشته باشیم و با یکدیگر رستوران برویم، پیاده روی کنیم و دست در دست هم بگذاریم.
  8. سعی کنیم از برنامه های کاری و وقت های آزاد هم مطلع باشیم و بدانیم که چه زمانی را باید برایش اختصاص دهیم که مزاحم نشویم.
  9. سعی کنیم گاهی وقت ها با پست برای یکدیگر نامه و هدیه بفرستیم، مثلاً برای مناسبت هایی مثل روز تولد و سالگرد آشنایی.
  10. رابطه دور نیاز به تزریق انرژی مثبت دارد، چون هر لحظه ممکن است احساس تنهایی کنیم، پس باید افکار و اندیشه‌های مثبت نسبت به این رابطه داشته باشیم و تشکر و قدردانی کنیم از این که کسی را دوست داریم که او هم ما را دوست دارد، استحکام روابط عاطفی نیاز به مراقبت دارد.

۱۰ نکته کلیدی که سبب استحکام روابط عاشقانه می شود

  1. بدون هیچ قضاوتی همدیگر را پذیرش کنیم، برای همه چیز تشکر و سپاسگزاری کنیم و قدردان باشیم.
  2. باید بدانیم که همه رابطه ها پستی و بلندی های خاص خودشان را دارند و باید برای آن ها همیشه آماده باشیم. نباید انتظار داشته باشیم که همیشه حال و هوای رابطه ما عالی باشد.
  3. در هنگام صحبت کردن از “من” استفاده نکنیم و سعی کنیم از کلمه “ما” استفاده کنیم که حس صمیمیت و شادی و لذت را به همراه دارد.
  4. سعی کنیم که رابطه را همیشه تازه نگه داریم. با ایجاد فعالیت های جدید سعی کنیم باعث ایجاد هیجان و شادی شویم.
  5. خیلی به هم نزدیک نشویم و خیلی هم از هم فاصله نگیریم، سعی کنیم فضای رابطه را حفظ کنیم تا گرمای رابطه حس شود.
  6. محبت فیزیکی داشته باشیم، مثل بوسیدن، در آغوش گرفتن و نوازش کردن که باعث کاهش استرس و ترشح هورمون شادی بخش می شود.
  7. روش ع ع ع را در روابط خود به کار ببریم. وقتی عشق مان از ما دلگیر است از روش عذرخواهی، عشق ورزی و عهد به جبران استفاده کنیم.
  8. سعی کنیم با رفتار ها و عملکرد خای خود “دوستت دارم” را نشان دهیم”، مثلاً یک روز صبح زودتر بیدار شویم وقبل از این که همسرمان بیدار شود، صبحانه آماده کنیم.
  9. با هم اهداف مشترک داشته باشیم و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنیم و بجنگیم تا به موفقیت برسیم.
  10. از همدیگر حمایت کنیم، خصوصاً حمایت عاطفی داشته باشیم و تشویق کنیم. در موقع ناراحتی دلجویی کنیم و در کارهای منزل او را کمک کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Carry on the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my website :).

  2. Great paintings! This is the kind of info that should be shared around the net. Disgrace on the seek engines for no longer positioning this post higher! Come on over and talk over with my website . Thanks =)

  3. Hello! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when browsing from my iphone. I’m trying to find a template or plugin that might be able to resolve this issue. If you have any suggestions, please share. Appreciate it!

  4. After study a few of the blog posts on your website now, and I truly like your way of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Pls check out my web site as well and let me know what you think.

  5. Thank you for sharing excellent informations. Your website is so cool. I am impressed by the details that you have on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the info I already searched everywhere and simply could not come across. What an ideal web-site.

  6. It is the best time to make some plans for the future and it’s time to be happy. I’ve read this post and if I could I want to suggest you few interesting things or tips. Maybe you can write next articles referring to this article. I want to read more things about it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا