روانشناسی عشق

عاشق کیست ؟ عشق و عاشقی از نگاه شیمی

عاشق کسی است که به معشوق خود توجه ویژه داشته و شدیدا مجذوب او شده است. فرد عاشق فکر می کند که معشوق او یگانه و منحصر بفرد است. او فقط روی صفات مثبت معشوق تمرکز دارد و صفات منفی او را نادیده می گیرد. در عشق مقداری کمی شیمی و فیزیک هم وجود دارد. فنیل اتیل آمین یا PEA مشهور ترین ماده شیمیایی عشق است که به طور طبیعی در مغز تولید می شود. PEA مانند یک آمفتامین طبیعی عمل می کند و باعش بروز تحریکاتی در بدن می شود. این ماده احساساتی مثل حس پرواز در آسمان، بیداری های شبانه، غزل خوانی و عاشقانه های تلفنی را در انسان بوجود می آورد. به این ماده مولکول عشق گفته می شود که در اثر تلاقی دو نگاه یا تماس دستها توسط مغز ترشح می شود. هیجانات زیاد، تپش قلب، تنفس بریده بریده و .. از نشانه های ترشح این ماده شیمیایی است. این علائم معمولادر بدن فرد عاشق دیده می شود.

افرادی که معتاد این ماده می شوند ناگزیرند به مقداری زیادی از مواد آمفتامین مثل دوپامین و نوراپی نفرین و فنیل اتیل آمین نیاز پیدا می کنند. چون بدن آنها در مقابل این 5 ماده قوی شده است  مجبور به مصرف بیشتر این مواد می شوند تا حال خود را خوب کنند و به خاطر همین برای ارضای نیازشان روابط شان را ادامه می دهند.

هنوز خیلی چیزها  در مورد عشق وجود دارد که خارج از کنترل انسان است.

مثلاً شیفتگی کششی فوق العاده به سمت معشوق است که باعث ترشح مواد شیمیایی در بدن می شود. فنیل اتیل آمین (باعث سرعت بخشیدن جریان تبادل اطلاعات بین سلول ها می شود) دوپامین (باعث برافروختگی و احساس محبت و گرمای خوب)، نوراپی نفرین(باعث می شود که دنیا به کامتان باشد و قلب تندتر بزند). ترشح دوپامین و نوراپی نفرین باعث شادی، بی خوابی، انرژی بسیار، شوق و اشتیاق، کم اشتهایی و عدم تمرکز می شود.

هورمون اکسی توسین نیاز به آغوش گرفتن و بوسیدن را در افراد عاشق بوجود می آورد. البته هورمون های استروژن و پروژسترون هم نقش اساسی در رابطه جنسی و رابطه عشقی دارند.

در آخر باید گفت که غیر از شیمی، فرهنگ، شرایط موجود، شخصیت و متغیرهای دیگر هم وجود دارند که به ما می گویند به چه کسی توجه کنیم و عاشق او شویم.

مثلث عشق چیست؟ – انواع رابطه عاشقانه کدامند؟

بدن انسان چگونه با عشق روبرو می شود؟

عشق یک احساس پر تب و تاب است. سال هاست که دانشمندان در پی کشف راه حلی برای معمای عشق هستند. یک نویسنده آمریکایی به نام دکتر جان گری، در کتاب خود به نام «مردان مریخی و زنان ونوسی» اشاره می کند که زنان و مردان از دو سیاره مریخ و ونوس آمده اند و با یکدیگر اختلافات زیادی دارند.

شاید اختلافات زیادی بین زن و مرد در خیلی از موارد وجود داشته است. اما زمانی که عاشق می شوند از خیلی لحاظ به هم شباهت پیدا می کنند. وقتی عشق بوجود می آید روح و جسم بی قرار و بی تاب می شود حال علت چیست؟

تحقیقات کاهش سروتونین در بدن را نشان می دهد. همچنین متوجه شدند که هورمون کورتیزول که در هنگام استرس ترشح می شود در افراد عاشق بالاتر است و همچنین میزان تستوسترون ( هورمون ایجاد میل و رابطه جنسی) در مردان کم شده ولی همین هورمون در زنان عاشق بالعکس افزایش پیدا می کند.

شاید برای همین است که در موقع عاشق شدن مردان ملایم تر و زنان تهاجمی تر می شوند. تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان می دهد در هنگام شکل گیری عشق آتشین بخش هایی از مغز فعال می شود و بخش های دیگر مغز کاهش فعالیت را نشان می دهند. هم چنین مشخص شد که در طی دوران عشق وعاشقی دوپامین باعث فعال شدن مرکز لذت مغزی می شود و در واقع همپوشانی هایی بین عشق و اعتیاد وجود دارد. یک محقق آلمانی به نام “کرستیوف کک” عشق را احساس استرس مثبت بیان می کند که در آن غده تیروئید، استرس و هورمون های جنسی بیشترین نقش را دارند.

محققان دریافته اند که احساس عشق آتشین و جذابیت بین 6 ماه تا 3 سال است که کم کم رو به کاهش می رود.

[aparat id=”E6SFT”]

عشق واقعی چیست

در این قسمت میخواهیم مواردی را نام ببریم که در صورت وجود آن ها شما عاشق شده اید یا کسی عاشق شما شده است.
خیلی وقت ها تشخیص این که کسی واقعا عاشق ما شده است یا یک احساس زودگذر است برای ما دشوار می شود.
و از این ها مهم تر آیا کسی که عاشق شما است برای شریک زندگی بودن برای شما مناسب است ؟ به گفته دکتر لوری :

همه‌ی عشق‌ها از یک قلب گشوده ایجاد می‌شوند. زمانی که شما باهم هستید، این گشودگی و امنیت هم‌زمان وجود دارد. اما ممکن است کسی که به او علاقه دارید، لزوما شریک زندگی شما نباشد

در عشق واقعی هیچ چیز پنهانی وجود ندارد !

در یک رابطه عاشقانه واقعی هیچ چیز مخفی و یواشکی وجود ندارد. شما میخواهید برای یک عمر در کنار کسی باشید و نمیتوان در ابد خوده واقعی را پنهان کرد. باید خوبی ها و بدی ها باهم نمایان شود و همه چیز صادقانه گفته شود و یا رفتار شود.

نشانه های عاشق شدن یک دختر مغرور چیست؟

هر دو دوست دارید زمانتان را در کنار هم بگذرانید

وقتی عاشق هستید انگار از همه جز فرد مقابل بی نیاز هستید. دوست می دارید که تمام وقت خود را با طرف مقابلتان بگذرانید.
برای تنها بودن و دوری از یکدیگر دنبال بهانه نمی گردید.

برای هم احترام زیادی قائل هستید

از شنیدن تعریف و تمجید از شریک زندگیتان سیر نمی شوید و به خود می بالید. نسبت به هم خیلی با احترام رفتار می کنید. اگر متوجه شدید که فقط درباره خودتان صحبت می کنید یعنی توجه کافی به شریک زندگیتان ندارید.

برای هم نقش یک فرد دیگر را بازی نمی کنید !

برخی ها متاسفانه فقط برای رسیدن به اهداف خاصی در یک رابطه حضور دارند یا فقط برای گذراندن وقت با شخصی در رابطه هستند. این افراد برای رسیدن به اهداف خود نقش بازی می کنند و عاشق واقعی نیستند. تظاهر به انجام کاری غیر واقعی که فقط رابطه را حفظ کنند.

افکار طرف مقابل برای شما جذاب است

برای انجام کارهای خود نظر شریک زندگی خودتان را حتما جویا می شوید و اگر خلاف نظر شما باشد ناراحت نمی شوید.

روابط عاشقانه در زندگی مشترک به چه معنا است؟| چگونه روابط عاشقانه را در زندگی عملی سازیم؟

احساس امنیت کامل دارید

نگران این نیستید که ترک بشوید و اطمینان دارید که در کنار شما خواهد ماند

برای سلامتی و احساس آرامش طرف مقابل تلاش می کنید

وقتی که شما در رابطه با کسی باشید و عاشق او باشید، شادی و خوشحالی طرف مقابل را شادی و خوشحالی خود می دانید.
تمام تلاشتان را برای خوشحالی او می کنید و هیچ وقت بد رفتاری و رفتار تحقیر آمیزی با او نخواهید داشت.
سلامتی او را سلامتی خود می دانید و همیشه حواستان به سلامت جسمانی و روحی شریک زندگیتان هست.

معشوق خود را با کسی قیاس نمی کنید 

شما هرچقدر هم جذاب و زیبا باشید قطعا از شما زیبا تر وجود خواهد داشت. و حتما از همسر شما زیبا تر خواهید دید.
اما شما فقط به همسر خودتان علاقه دارید و از نظر شما او زیبا ترین فرد دنیاست چون به او عمیقا عشق می ورزید.

دوست دارید هر روز روابط بهتری داشته باشید

همه آدم ها در کنار رفتار خوش، خشم و عصابانیت را هم دارا هستیم. ممکن است چنین احساساتی به رابطه لطمه بزند، قهر یا ناراحتی و کدورت خاطر پیش بیاید. ولی اگر عاشق باشیم تلاش می کنیم با گفت و گو مشکلات را حل کنیم. همواره در تلاش هستیم تا کمتر و کمتر دچار تنش و دعوا بشویم و بیشتر در صلح رابطه را مدیریت کنیم. و تلاش برای بهبود رابطه داشته باشیم و در حد توان از خود گذشتگی نشان بدهیم.

به قول و عهد خود پایبندیم

قول دادن در رابطه نوعی تعهد و اعتماد به وجود می آورد. وقتی که به کسی که دوستش داریم قول میدهیم و یا کسی که ما را دوست می دارد به ما قولی می دهد تحت هر شرایطی تلاش می کنم به عهد خود وفا کند. و زمانی که احساس کند نمی تواند کاری را انجام دهد قولی نمیدهد که این اعتماد از بین برود.

خواص و فواید عشق برای سلامتی بدن و روح انسان

خودتان را آماده کنید که قرار است شگفت انگیرین فواید عاشق بودن را برای شما توضیح دهم. مطالبی که در ادامه میخوانید تماما منبع علمی دارد و حاصل تحقیقات طولانی مدت محققین در نقاط مختلف دنیاست.
عشق نه تنها به روح شما احساس خوب و دلچسبی هدیه می دهد، بلکه بر روی جسم شما هم اثر دارد. عشق سیستم ایمنی بدن شما را افزایش می دهد و میزان گلبول های سفید بدن شما را افزایش می دهد.

چگونه عاشق شویم؟ | تاثیر عشق بر روح و جسم انسان


طبق تحقیقاتی که محققیق به انجام رسانده اند، زنانی که در زندگی روابط عاشقانه ای دارند نسبت به زنانی که در رابطه ای پر استرس و پر تلاطم هستند، احتمال مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی کمتر است. یا به این جمله دقت کنید :

 تحقیق جدیدی که در دانشگاه لووا انجام گرفته، به اثبات رسیده است که در بیماران مبتلا به سرطان تخمدانی که حس دلبستگی بیشتری به خانواده دارند، سلول های دفاعی بیشتری در محل تومر ایجاد می شود و این گلوبول های سفید خون، با سلول های سرطانی مقابله می کنند.

اگر در آینده مشاهده کردیم که پزشکان به جای دادن دارو و درمان هایی مشابه شیمی درمانی روابط عاشقانه، آغوش همسر و یا سکس های پر حرارت با همسر تجویز کردند، جای تعجب نخواهد داشت.
همچنین طول عمر کسانی که روابط عاشقانه دارند بیشتر از افراد مجرد است.
طی تحقیقاتی که بین 15000 زوج انجام گرفت یک نتیجه فوق العاده داشت. افرادی که روابط عاشقانه دارند چه مرد چه زن، حداقل 50 % کمتر در معرض حملات قلبی هستند !

فواید بغل کردن

پزشکان دریافتند که در آغوش گرفتن به طرز شگفت انگیزی فشار خون را پایین می آورد. و میزارن اوکتیسوسین خون که مهم ترین هورمون سکس و ارگاسم هست را افزایش می دهد. به این تحقیق دقت کنید :

محققان از زوج های مختلف خواستند تا کنار هم نشسته و ۱۰ دقیقه با هم صحبت کنند و بعد به مدتی طولانی همدیگر را در آغوش بگیرند. و بعد در آزمایشاتی که از آنها گرفته شد، مشخص شد که تغییرات مثبتی در وضعیت فشارخون و میزان اوکسیتوسین خونشان پدید آمده است.

اوکتیسوسین رابطه ی معکوسی با فشار خون دارد. به همین خاطر است که وقتی کسی را در آغوش می گیریم و اوکتیسوسین افزایش پیدا می کند میزان فشار خون کم می شود.
جالب است بدانید که میزان گلبول های سفید در زوج هایی که در هفته یک یا دو بار سکس داشته باش به شکل قابل توجهی بیشتر از زوج هایی است که سکس را تجربه نمی کنند.

4 سبک وابستگی عشقی دختران کدام است؟ کدام سبک برای عاشق شدن مناسب تر است؟

وابستگی زن و شوهر عاشق

1- سبک وابستگی ایمن: این سبکی است که همه دوست دارند در آن بمانند و عاشق این فرد شوند. چون صاحب سبک، فردی مطمئن است که مشکلی ندارد که اگر کسی به او تکیه کند یا خودش به دیگری تکیه کند. دختری که سبک وابستگی ایمن دارد هیچ وقت دم در آپارتمان شما منتظر دیدار شما نمی نشیند. او برای جلب توجه شما هیچ وقت کارهای ناشایست انجام نمی دهد و همیشه متانت و ارزش خود را حفظ می کند.

2- سبک وابستگی مضطرب: این دختران دارای اعتماد به نفس و عزت نفس پایین هستند و خواهان سطح بالاتری از صمیمیت هستند  که غیر عادی است آنها معمولاً احساس امنیت ندارند، شاید عاشق نشوند ولی همیشه در رابطه ایجاد حساسیت می کنند.

3- سبک وابستگی بی توجه: این گونه دختران به دنبال رابطه جدی و سالم نیستند. چون تنهایی را دوست دارند. اگر هم روزی کششی در آنها ایجاد شود بلافاصله تغییر موقعیت داده و به عقب برمی گردند. حتی اگر عاشق شوند می خواهند آن عشق و احساس را در خود سرکوب کنند. اینگونه افراد برای عشق ورزیدن مناسب نیستند.

4- سبک وابستگی ترسو: آنها از هر رابطه ای احساس ترس شدید دارند و خود را لایق عشق و محبت نمی دانند. کسی قادر به اصلاح آنها نیست و باید تنهایی روی خودشان کار کنند. آنها حتی از انگیزه شما برای عشق ورزیدن سوال می پرسند. از عشق ورزیدن سوال می پرسند. از عشق ورزیدن به این افراد باید خودداری کرد چرا که چیزی عاید شما نمی شود. درک سبک های وابستگی خانم ها خیلی مهم است  و در انتخاب یک دختر شایسته و مناسب به شما کمک می کند.

10 حقیقت جذاب و جالب توجه در مورد رابطه جنسی و عشق

1- امکان دارد زوج ها DNA مشابه داشته باشد. مطالعات علمی نشان داده است افرادی که DNA مشابهی دارند تمایل به ازدواج با هم دارند.

2- عامل مهم دیگر برای استحکام روابط عاشقانه و ازدواج ، دیدن فیلم های کمدی عاشقانه و رمانتیک است. دیدن فیلم هایی با محتوای رابطه خانوادگی و عشقی باعث کاهش نرخ طلاق می شود.

3- تأثیر کلسترول بالا در عملکرد جنسی: کلسترول بالا باعث اختلال نعوظ در مردان و افزایش ضربان قلب می شود. اگر کلسترول کاهش پیدا کند عملکرد روابط جنسی هم بهبود پیدا می کند.

4- زنان قدرت جذاب تر کردن صدای شان را دارند، حال انکه مردان از این قدرت برخوردار نیستند. وقتی زنی تن صدای خود را پایین می آورد لطیف تر می کند باعث جذابیت آنان در نزد مردان می شود.

5- قرص های ضد بارداری در سلیقه زنان نسبت به مردان تأثیر گذار است. زنانی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند از نظر جنسی رضایت کمتری دارند و نسبت به مردان عضلانی گرایش کمتری دارند ولی نسبت به وضعیت مالی همسرشان احساس رضایت دارند و کمتر تقاضای جدایی می کنند.

6- دیابت یا پایین بودن قند خون باعث اختلافات زناشویی می شود. پایین بودن قند خون باعث احساس گرسنگی و در نتیجه باعث بد خلقی، تحریک پذیری و حساس شدن در فرد می شود.

7- متواضع بودن و گذشت کردن زن یا شوهر باعث تنش کمتر در رابطه شده و باعث ایجاد علاقمندی به یکدیگر می شود وآنها را بیشتر عاشق هم می کند.

8- محبت کردن ونوازش بعد از یک رابطه جنسی خوب رضایت زندگی را بالا می برد. چون باعث ترشح اکسی توسین شده و پیوندشان را تقویت می کند.

9- عشق برای استخوان های بدن تقویت کننده است. ازدواج عمر را طولانی می کند و همچنین برای تقویت اسکلت مردان نیز مفید است و بیماری های قلبی ، روحی و سرطان را نیز کاهش می دهد.

10- عشق باعث رفتار وسواس گونه در فرد می شود. چون عاشق شدن باعث پایین آمدن سروتونین شده و کاهش سروتونین هم باعث ایجاد اختلالات رفتاری، وسواس فکری و عملی می شود.

10 راز برای شناسایی مغز خانم ها که همه آقایان باید بدانند قبل از این که عاشق شوند

شناسایی مغز زنان عاشق

1- خلق و خوی خانم ها تحت تأثیر چرخه عادت ماهانه آن هاست. مشکلات قبل از عادت ماهیانه سطح انرژی، سیستم خواب، ظاهر و تحریک پذیری یک زن را دچار تغییر و تحول می کند. وضعیت روحی بیشتر خانم ها 12 تا 24 قبل شروع عادت ماهیانه در بدترین شرایط قرار می گیرد.

2- زنان به راحتی ذهن مردان را می خوانند. آنان نه تنها می توانند ظاهر افراد را به خاطر داشته باشند بلکه زبان بدن را هم بهتر درک می کنند.

3- از واکنش های فیزیکی و خشونت به شدت پرهیز می کنند. آنها روش های دیگری برای مقابله بکار می برند.

4- مغز زنان نسبت به ترس و اضطراب حساس تر از مغز مردان است. به خاطر همین زنان بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب قرار دارند.

5- از بی اعتنایی ، بی توجهی ، مشاجرات و جر و بحث به شدت گریزان و بیزار هستند و همیشه یک جواب منفی در آستین دارند.

6- میل جنسی آنها ممکن است تحت تأثیر عصبانیت، بی اعتمادی، بارداری، بچه داری و یائسگی قرار گیرد و رابطه جنسی را دچار سردی می کند.

7- بارداری برفکر خانم ها بسیار اثر گذار است و آن ها را آرام می کند. آن هم به علت افزایش پروژسترون است که یک داروی آرام بخش و خواب آور قوی است.

8- مادر شدن بر رشد سیستم عصبی و مغزی او اثر قوی دارد .برای اینکه بتواند نیازهای فرزندش را برآورده کند. شیردهی نیز برای مغز زن نشاط آور است.

9- آنها نوجوانی را دوبار تکرار می کنند. اکثرا در سنین میانسالی عاشق می شوند. سوالات زیادی در سنین قبل از یائسگی یعنی از سن 42 تا 48 سالگی در ذهن زنان بوجود می آید که کی هستند و از کجا آمده اند. تغییرات هورمونی و گر گرفتگی ها باعث دمدمی مزاج شدن آنها می شود.

10- در سنین میانسالی زنان، عاشق ماجراجویی می شوند و اشتیاق بیشتری به زندگی نشان می دهند و بیشتر به خودشان و کارشان رسیدگی می کنند.

مقالات مرتبط :

آیا موفقیت در زندگی با عشق و روابط عاشقانه زوجین در ارتباط است؟
چرا از عاشق شدن می ترسیم ؟ – روانشناسی ترس از عشق
محبت و مهربانی در تداوم عشق و زندگی مشترک چه تاثیری دارد؟
7 خاصیت شگفت انگیز عشق بر بدن انسان
چگونه عشق ورزیدن را بیاموزیم ؟
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. I like the valuable info you supply on your articles. I will bookmark your blog and test once more right here frequently. I’m moderately certain I will be informed plenty of new stuff right right here! Best of luck for the following!

  2. I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

  3. I have been browsing on-line greater than three hours nowadays, but I by no means discovered any interesting article like yours. It’s lovely price sufficient for me. In my view, if all webmasters and bloggers made good content material as you did, the net can be much more helpful than ever before. “When the heart speaks, the mind finds it indecent to object.” by Milan Kundera.

  4. Hiya, I am really glad I’ve found this info. Nowadays bloggers publish only about gossips and web and this is really annoying. A good blog with interesting content, that is what I need. Thank you for keeping this web site, I will be visiting it. Do you do newsletters? Can’t find it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا