هدف گذاری

استراتژی های خلق انگیزه ی قدرتمند برای هدف گذاری کدامند؟

انگیزه، محرک و نیروی درونی است که انسان را در جهت دستیابی به هدف و یا خواسته قلبی به حرکت در می آورد، انگیزه همان نیروی اولیه است که اگر نباشد هیچ مقصدی تعیین نمی شود و هیج اقدامی صورت نمی گیرد.

چه چیزی باعث می شود که ادامه تحصیل دهیم؟ چه چیزی باعث می شود شغل خود را تغییر دهیم؟چه چیز باعث می شود که هر روز ورزش کنیم؟

تمامی این رفتارها و تصمیمات از انگیزه نشأت می گیرد، ما تا زمانی که “انگیزه قوی” یا “نیری چرایی” قدرتمندی نداشته باشیم، هیچ چگونگی رخ نخواهد داد، زیرا ” چگونگی” به دلیل سختی و زحمت زیاد، مستلزم تعهد و صبوری است و تا زمانی که ما انگیزه کافی نداشته باشیم، در طی این مسیر ناامید شده و از حرکت باز خواهیم ایستاد.

جیم ران می گوید: “انگیزه همان چیزی است که باعث می شود کاری را شروع کنید و عادت همان چیزی است که باعث می شود به حرکت ادامه دهید.”

1.نقش خودشناسی در ایجاد انگیزه چیست؟

خودشناسی، یکی از مهارت های مهم در دستیابی به موفقیت است، این که چه شناختی از خصوصیات خود داریم، آیا خود را فردی موثر، قدرتمند، اجتماعی، صبور و جسور می دانیم یا این که شخصی منفعل، منزوی، کاهل یا ضعیف، شناخت این خصوصیات تاثیر مستقیمی در انگیزه و اعتماد به نفس ما در تعیین اهداف دارد.

خودشناسی به ما کمک می کند که انگیزه خود را از هدف تعیین شده بشناسیم، البته پیش از هر اقدامی باید از خود “چرایی” انجام آن کار را بپرسیم، این فرایند باید سه بار در فواصل زمانی تکرار شود، اگر برای هر سه چرایی دلیل خوبی داشتیم، می توانیم آن تصمیم را به عنوان هدف، برنامه ریزی و اجرایی کنیم.
در واقع با بررسی پاسخ ها و دریافت جواب های منطقی و روشن، انگیزه و اشتیاق ما برای حرکت به سمت آن هدف افزایش خواهد یافت.
سقراط می گوید: “خودت را بشناس چون زندگی آزمون نشده، ارزش زیستن ندارد.”

2.نقش تمرکز در ایجاد انگیزه چیست؟

تمرکز ذهنی در فرایند دستیابی به هدف و لذت بردن از مسیر و ارج نهادن به موفقیت ها، نقش مهمی در ایجاد انگیزه دارد، امروزه با وجود انواع ابزارها و بسترهای دیجیتال و شبکه های اجتماعی و همچنین پیچیدگی محیط های شغلی، اجتماعی و نیز مشکلات زندگی شخصی، تمرکز بر اهداف و برنامه ریزی های روزانه کار آسانی نیست.
کارکرد ذهن مانند عضله است، هر چه در جهت بهبود و تمرکز ذهن بیشتر تمرین و ممارست کنیم، قوی تر می شود.

3.نقش اهداف در ایجاد انگیزه چیست؟

برای این که اشتیاق و انگیزه بیشتری برای انجام کار داشته باشیم، باید روی خواسته های قلبی تمرکز کنیم. سه هدف اصلی خود را انتخاب کنیم و برای هر یک از اهداف برنامه ریزی کنیم و قدم به قدم به آن ها نزدیک تر شویم، اگر لیستی از اهداف داشته باشیم دچار استرس و عدم ثبات شده و تمرکز لازم را نخواهیم داشت، در نتیجه انگیزه لازم جهت اقدام را بدست نخواهیم آورد.

4.اهمیت صلح درون در ایجاد انگیزه چیست؟

معمولا انسان ها درگیر اشتباهاتی هستند که در گذشته مرتکب شده اند و توان رهایی از آثار آن را ندارند، اما باید گذشته را فراموش کرده و اشتباهات خود را ببخشیم و به صلح درونی برسیم، دست از سرزنش کردن خود برداریم و انرژی خود را معطوف زمان حال و آینده کنیم، ما این توان را داریم که اگر قصه زندگی را که تاکنون سپری کرده ایم دوست نداشتیم، دوباره از نو داستان خود را خلق کنیم. برای تسهیل در این روند بهتر است سرگرمی های جذاب برای خود انتخاب کنیم، با نگرش جدید به اطراف خود نگاه کنیم و صبور باشیم تا تجربیات بد از ما دور شوند.

صلح درونی نقش ما را در جهان هستی و نحوه رفتار ما با خود و محیط پیرامون را مشخص می کند، اگر از جایی که هستیم راضی نیستیم باید ابتدا نگرش خود را تغییر دهیم، زیرا نگرش مانند قطب نما عمل می کند و مسیر را به ما نشان می دهد. هنگامی که در مسیر درست قرار بگیریم با خود به صلح درونی خواهیم رسید، در نتیجه می توانیم با جهان نیز به صلح و دوستی برسیم..

5.نقش افکار مثبت در ایجاد انگیزه چیست؟

استراتژی های خلق انگیزه قدرتمند، نقش افکار مثبت در ایجاد انگیزه

همه ما در طول روز با موقعیت های استرس زا یا ناخوشایند روبرو می شویم، اما آن چه که حائز اهمیت است، این است که باید تجربیات ناخوشایند را کنار گذاشته و از حافظه خود خارج کنیم و فقط افکار مثبت را به ذهن بسپاریم، زمانی که ذهن خود را روی موج مثبت تنظیم می کنیم، تمرکز ذهن ما به شدت افزایش می باید، البته خلاف این مووع هم وجود دارد و افکار منفی با یادآوری های پی در پی قوت می گیرند و باعث جذب افکار منفی بیشتر و احساسات بد شده و در نتیجه مانع حرکت شده و ما را بی انگیزه می کنند.

6.نقش پاداش در ایجاد انگیزه چیست؟

دستیابی به اهداف بلند مدت، زمان و انرژی فراوانی را می طلبد، برای این که انگیزه لازم برای حرکت به سوی این اهداف را داشته باشیم، باید اهداف بلند مدت را به چندین هدف کوتاه مدت تقسیم کرده و با دستیابی به هریک از این اهداف به خود پاداش دهیم، با این تکنیک در تمام طول مسیر احساس رضایت درونی و شادمانی خواهیم داشت.

به طور مثال، اگر قصد داریم 10 کیلو وزن کم کنیم به ازائ هر 2کیلو کاهش وزن به خود پاداش دهیم و کالایی را که مدت ها قصد خرید آن را داشتیم به خود هدیه دهیم، این کار باعث می شود شور و اشتیاق ما برای کاهش وزن 2 کیلوی دیگر افزایش یابد.

7.نقش اعتماد به نفس در ایجاد انگیزه چیست؟

اعتماد به نفس یکی از شاخص های اصلی در ایجاد انگیزه است، اعتماد به نفس موجب می شود که تصویر روشنی از توانایی ها، امکانات و اهداف خود داشته باشیم و به این ترتیب انگیزه لازم جهت دستیابی به هدف شکل می گیرد. رشد توانایی ها در طی مسیر موجب تقویت انگیزه و حرکت مستمر خواهد شد.

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند خود را به روشنی در قله موفقیت تصور می کنند، در نتیجه تمام انرژی، ظرفیت و توان واقعی خود را برای حصول نتیجه به کار می گیرند، در مقابل اشخاصی که اعتماد به نفس پایینی دارند، احتمال موفقیت شان بسیار کم است، زیرا آن ها با تمرکز بر تهدیدات و خطرات، انگیزه حرکت و اقدام را ندارند و به راحتی فرصت ها را از دست می دهند، آن ها به قدرت تفکر و توانایی های خود اعتماد ندارند و موفقیت های هر چند کوچک خود را به حساب شانس می گذارند. با توجه به اهمیت نیروی اعتماد به نفس در ایجاد انگیزه، در ادامه راهکارهایی جهت تقویت اعتماد به نفس ارائه می شود.

1.تفکر مثبت

در یک تعریف ساده، اعتماد به نفس یعنی ایمان به توانایی های خود، در واقع اعتماد به نفس ابزاری است که ما به واسطه ی آن انگیزه، انرژی و اشتیاق بالایی در انجام کارهای مهم خواهیم داشت، برای تقویت اعتماد به نفس همیشه باید نیمه ی پر لیوان را ببینیم و روی جنبه های مثبت زندگی تمرکز کنیم، باید به تمام مسیری که تاکنون آمده ایم و دستاوردها و تجربه هایی که داشتیم افتخار کنیم و با ایمان به توانایی های خود، افق های جدیدی برای زندگی ترسیم کنیم. نگرش “من می توانم” را در خود تقویت کرده تا انگیزه و اشتیاق بیشتری برای رسیدن به اهداف خود داشته باشیم.

2.انتخاب درست محیط

محیط پیرامون ما تاثیر به سزایی در تقویت و یا تضعیف اعتماد به نفس دارد، اگر محیط خود را به درستی انتخاب نکنیم، افراد سمی با نیروی سرکوب گر و افرادی با حسادت پنهان با انتقال افکار منفی و مایوس کننده باعث تضعیف اعتماد به نفس ما خواهند شد، از این روی باید محیط اطراف خود را با دیدی روشن و هوشیارانه انتخاب کنیم.

ریچارد برانسون می گوید: ” افرادی که به شما می‌گویند نمی‌توانید در این دنیا تغییراتی ایجاد کنید، دو گروه هستند، اول کسانی که از تلاش برای امتحان کردن می‌ترسند، دوم آن‌هایی که از موفق شدن شما می‌ترسند”.

3.افزایش دانش و اطلاعات

افزایش دانش و اطلاعات از استراتژی های خلق انگیزه

وقتی هدفی را در نظر می گیریم، باید اطلاعات و دانش خود را درباره ی چگونگی رسیدن به هدف و راه های دستیابی به آن افزایش دهیم. دانش واقعی، دانشی است که موجب رشد و توسعه ذهن انسان شده و خلاقیت و خوش فکری را به همراه دارد. برای این منظور می توانیم از منابع علمی موجود و یا افرادی که قبلا این مسیر را طی کرده اند بهره بگیریم، اگر بدانیم از کدام مسیر مطمئن باید حرکت کنیم، اعتماد به نفس ما افزایش یافته و مصمم تر و قدرتمند تر در مسیر قدم بر می داریم و انگیزه ما نیز با هر قدم بیشتر خواهد شد.

4.حرکت مستمر

حرکت مستمر، نکته کلیدی در دستیابی به اهداف است، پیش از حرکت و گام نهادن در مسیر، باید علاوه بر پذیرش دشواری ها و موانع راه، از انجام اغلب علاقه مندی ها چشم پوشی کنیم. اگر در ابتدا این شرایط را نپذیریم مطمئنا در طی مسیر، انگیزه خود را از دست خواهیم داد و در نتیجه قادر به حرکت موثر و مستمر نخواهیم بود.

آن چه ما را به شوق ذهنی و حرکت مستمر وادار می کند توجه به نتیجه نهایی و لذت های ماندگار آن است، افرادی که مسیر طاقت فرسای کوه را می پیمایند به دشواری های مسیر توجه نمی کنند. بلکه فقط به لذت فتح قله می اندیشند. در ادامه معیارهایی جهت تداوم حرکت مستمر در مسیر اهداف را بررسی می کنیم.

1.حفظ هیجان در طی مسیر

گاهی در طول فرایند رسیدن به هدف ممکن است به دلیل سختی ها، موانع و چالش های مسیر، هیجان ما برای دستیابی به هدف کم شود یا توان ادامه مسیر را نداشته باشیم، در چنین مواقعی باید اهداف جدید و جذابی در راستای هدف اصلی خود تعریف کنیم، به طور مثال اگر هدف ما ایجاد عادت ورزش در زندگی و حفظ سلامتی باشد، ممکن است از این که هر روز به باشگاه ورزشی برویم خسته شویم، در این موقع برای ورزش به جای باشگاه به پیاده روی می رویم تا با ایجاد تنوع، هیجان لازم برای ادامه مسیر را حفظ کنیم.

2.تسلیم ناپذیر باشیم

موانع موجود در مسیر اهداف و حتی شکست ها، نباید باعث ایستادگی و عقب نشینی ما شوند، زیرا تعهد به اهداف از قوانین اصلی موفقیت است، باید موانع را بررسی و مطالعه کنیم و با آموزه های به دست آمده توان و انگیزه خود را برای ادامه مسیر افزایش دهیم.
برای دست یابی به اهداف باید از خودگذشتگی داشته و تسلیم ناپذیر باشیم، اغلب افراد وقتی در یک قدمی رسیدن به اهداف هستند، انگیزه خود را از دست می دهند، پس بهتر است به یاد داشته باشیم که تاریک ترین لحظه ی شب، پیش از طلوع آفتاب است و رمز موفقیت در حرکت مستمر و رو به جلو است.

کنفسیوس می گوید:”بزرگ ترین افتخار ما در بدون شکست بودن ما نیست، بلکه در قد علم کردن بعد از هر شکست در زندگی است.”

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا