روانشناسی رنگ ها

انتخاب رنگ در بسته بندی محصولات – طراحی بسته بندی

چگونه بسته بندی محصولات حتی در زمان کثیفی و نامرغوب بودن، مقبول به نظر بیایند؟ در این مقاله قصد داریم به انتخاب رنگ در بسته بندی محصولات بپردازیم.

انتخاب رنگ در بسته بندی محصولات

اگر محصولات در برابر عوامل مخرب محیطی، مثل مواد ساینده، شرایط جوی، روغن و گرد و غبار باشند نمی توانیم ازآلودگی سطح محصولات جلوگیری کنیم، در این وضعیت می توانیم با استفاده از ترکیب مناسب رنگ ها، اثر آلودگی و کثیفی را در محصول کم کنیم.

این روش را باید در طراحی محصولاتی که احتمال کثیفی آن ها بیشتر است، یا نوع و شرایط حمل و نقل و محل نگهداری آن هامتفاوت است، استفاده کرد.

سه نوع رنگ برای این محصولات مناسب است:

۱. رنگی را انتخاب کنیم که با رنگ عوامل آلوده کننده، سازگاری داشته باشد، هدف این است تا جسم کهنه و بی رنگ و لعاب به نظر نیاید.

۲. رنگی را انتخاب کنیم که حتی در صورت مخلوط شدن جسم با عوامل آلوده کننده، هم چنان وضعیت ظاهری مقبولی داشته باشد. رنگ های خاکستری و یشمی از این دسته رنگ ها هستند.

۳. رنگی انتخاب کنیم که به محض آلوده شدن، ظاهری ناخوشایند پیدا نکند و استفاده کننده را مجبور کند جسم را به سرعت تمیز نماید. هویت و شناسایی اجسام خاصی تنها با بعضی رنگ ها شناخته می شوند.

تفاوت رنگ در محصولات پر اهمیت و کم اهمیت

انتخاب رنگ در بسته بندی محصولات منجر به ترغیب مصرف کننده می شود.

محصول بسیار مهم و حیاتی برای یک مصرف کننده محصولی است که خریدن آن برای مصرف کننده لازم و ضروری است و احتمالا خریدن آن نیز با دقت بسیار زیاد صورت می گیرد، این نوع محصولات باعث توجه قابل ملاحظه ای در رفتار مصرف کننده می شود، زیرا تصمیم گیری برای خریدن آن ها کاملا متفاوت از محصولات کم اهمیت است.

مصرف کننده در خریدن این نوع محصولات علاوه بر توجه و دقت، زمان بیشتری را صرف ارزیابی راهکارهای مختلف می کند. پژوهش گران معتقدند که، تصمیم به خرید چنین محصولاتی نیازمند یک واکنش هیجانی و نیز هزاران عامل دیگر است که نقش بسیار مهمی در خرید ایفا می کنند، بر عکس تصمیم گیری برای خریدن محصولات کم اهمیت و غیر ضروری به صورت خودکار صورت می گیرد اغلب برای تصمیم گیری در مورد محصولات کم اهمیت عوامل ساده ای نقش دارند که به اطلاعاتی خیلی زیادی نیاز ندارند، بنابراین نقش رنگ در تصمیم گیری برای خرید محصولات بسیار مهم، حیاتی و ضروری، بسیار بیشتر از محصولات کم اهمیت و غیر ضروری می باشد.


مقاله پیشنهادی: تاثیر تفکر مثبت بر فروش موفق – مدیریت ذهنی فروشندگان


توجه داشته باشیم که رنگ معرف یک محصول پر اهمیت و ضروری باید با آن محصول متناسب باشد و در طراحی بسته بندی محصول کم اهمیت و غیر ضروری ( اجناس با قیمت ارزان تر) باید بر رنگ هایی که احساسات را آنی و لحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خرید از روی احساسات می شود، تمرکز کرد.

انتخاب رنگ در بسته بندی محصولات – تاثیر اسامی رنگ بر محصولات

تاثیر اسامی رنگ بر محصولات -انتخاب رنگ در بسته بندی محصولات

اگر چه رنگ های مختلف عواطف و احساسات مختلفی را منتقل می نمایند، اما اسامی و نام آن ها هم بسیار مهم وحیاتی می باشد. یک نظر سنجی در این مورد نشان می دهد وقتی از شرکت کنندگان خواسته شد محصولاتی را بر اساس رنگ شان ارزیابی کنند ( مانند محصولات آرایشی )، رنگ هایی که اسامی فانتزی داشتند بیشتر مورد توجه قرار گرفته بودند.

برای مثال، شرکت کنندگان « شکلاتی » را بیشتر از « قهوه ای » دوست داشتند. بنابراین محصولاتی که رنگ آن ها با اسامی و نام های خاص و غیر معمول شناخته می شوند، انگیزه و اشتیاق خرید افراد را بالا می برند. مثلا آب نبات هایی که عنوان « رنگارنگ » دارند، بیشتر از آب نبات های زرد لیمویی انتخاب می شوند. این اتفاق و اثر در کالاهای غیر خوراکی مانند لباس هم وجود دارد.

انتخاب رنگ مناسب برای بسته بندی محصولات

یکی از المان هایی که کار و محصول ما را از محصول رقیبان متمایز می کند، رنگ در طراحی بسته بندی محصولات است. رنگی که ما انتخاب می نماییم در واقع حامل یک پیام به صورت ناخوداگاه به هریک از مشتریان می باشد. بهترین راه برای شناخت بیشتر نام تجاری یک محصول، به عنوان یک رسانه بصری، رنگ می باشد. با انتخاب رنگ مناسب، تصویری جذاب برای بازار محصولات مان خلق می کنیم.

برای اینکه انتخاب رنگ مان در بسته بندی محصولات درست باشد باید به موارد زیر توجه نماییم:

۱. محصول مان را در ذهن خود تجسم کنیم سپس خود را در قالب مشتری فرض نماییم و به بررسی این موارد بپردازیم:

ـ این محصول برای چه سنی مناسب است؟
ـ انگیزه ما برای خریدن این محصول چیست؟

۲. هدف مان را از آن محصول مشخص نماییم این که:

ـ این که با این خرید چه پیامی را می خواهیم به مشتری منتقل نماییم؟
ـ آیا این محصول حس خوبی را برای شان ایجاد می سازد؟
ـ آیا جز کالاها و محصولات خاص می باشد؟

شک نکنیم در این موارد رنگ ها، پیام ها را به درستی منتقل می نمایند.

۳. دانستن این مورد که بازار هدف مان نیازمند چه چیزهایی می باشد، و رنگ پایه و اصلی را بر اساس پیامی که می خواهیم به بازار منتقل کنیم، انتخاب نماییم.

۴. سعی کنیم یک روش جدید برای جذب کردن مشتری پیدا کنیم. رنگ بسته بندی را در بازار امتحان نماییم و بعد تصمیم بگیریم که آیا رنگ مناسبی است یا باید تغییر کند!

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا