روانشناسی رنگ ها

انتخاب رنگ های درست در بازاریابی چگونه است؟

انتخاب رنگ در بازاریابی چگونه است/ در این مقاله سعی داریم به موضوع انتخاب رنگ در بازاریابی بپردازیم.

انتخاب رنگ در بازاریابی – رنگ ها در بازاریابی چه نقشی دارند؟

اغلب بازاریابان اطلاعات نادرست و اغراق آمیزی درباره ی رنگ و تاثیر آن بر ذهن مشتریان  به منظور گمراه کردن آن ها می دهند. مجموعه ی توانا با هدف حذف این نوع طرز فکر و برخورداری از جذابیت برای رفتارهای انسانی، مجموعه ای از بهترین و قابل اعتماد ترین تحقیقات در زمینه ی تئوری رنگ و فرآیند متقاعد کردن مشتریان را مورد بررسی و در اختیار شما قرار می دهد.

 

برای کالاهای تجاری خود از چه رنگ هایی استفاده می کنیم؟

دلیل انتخاب این رنگ ها چیست؟

آیا فقط بر اساس سلیقه ی خودمان انتخاب شان می کنیم؟ یا یک پیام خاص تجاری در ذهن مان داریم؟!

 

انتخاب رنگ در بازاریابی و تاثیر آن

 

در حالی که برای جلب رضایت و توجه مشتری، پرداختن به ظواهر کالا بسیار اهمیت دارد، انتخاب رنگ نیز می تواند پیام های خاصی را به ذهن شان منتقل نماید. 

اما آیا مطمئنیم که از پیام های نهفته در پس آن رنگ ها آگاهی لازم و کافی داریم؟!

اگر به هنگام طراحی و ساخت کالاهای تجاری خودمان از روان شناسی رنگ ها استفاده نماییم و از آن بهره ببریم، موفقیت ما تضمین شده است. تفاوتی ندارد که از کارت های بازرگانی، وب سایت، بروشور، پوستر یا چیزهای دیگر استفاده می کنیم، مهم این است که در انتخاب رنگ ها حرفه ای عمل نماییم. رنگ ها نه تنها ظاهر کالا را زیبا تر و جذاب تر جلوه می دهند، بلکه بر رفتار و عملکرد ما نیز اثر می گذارند. به همین خاطر بهتر است از تاثیر رنگ های مورد استفاده مان بر مخاطب آگاه باشیم.

آیا متوجه شده اید که اکثر رستوران ها و فست فود ها در دکوراسیون خود از رنگ های قرمز روشن و نانجی استفاده می کنند؟!

سرعت بالای این رنگ ها در جذب مشتری، تصادفی نیست! تحقیقات نشان می دهند که رنگ های نارنجی و قرمز، مشتری ها را تشویق می کند تا با سرعت بیشتری غذای شان رو بخورند و رستوران را ترک کنند یعنی درست همان کاری که صاحبان این نوع رستوران ها از ما انتظار دارند.

 

انتخاب رنگ در بازاریابی – فرآیند تصمیم گیری برای انتخاب رنگ

 

انتخاب رنگ در بازاریابی و تاثیر آن بر تصمیم گیری مشتری

 

فرآیند تصمیم گیری مشتریان به دو بخش تقسیم می شود:

 

۱. خود فرآیند

– انگیزش
– آگاهی از مشکلات
– جست و جوی اطلاعات
– ارزیابی جایگزین ها
– خرید
– رفتار پس از خرید

 

۲. عوامل موثر در فرآیند

– چرخه ی زندگی

با مطالعه و تحقیق در این امر می توان شخصیت و نیازهای شان را تعیین کرد.

– جمعیت شناختی

تعیین جمعیت شناختی نسبت به چرخه ی زندگی، آسان تر است و قابلیت اندازه گیری دارد، منظور از چرخه ی زندگی، شناخت راه هایی است که مشتری، پول و زمان خود را برای آن خرج می کند.
تا به حال متوجه این موضوع شده اید که در اسباب بازی ها، کتاب ها و وب سایت های مخصوص کودکان معمولا از بخش های بزرگ رنگ های شاد، زنده و اصلی استفاده می شود؟ کودکان و نوجوانان این رنگ ها را ترجیح می دهند و پاسخ گویی مثبت آن ها به این کالا ها بیشتر می باشد. 

پژوهش گران بازاریابی در آمریکا یک روز خاص را به شناسایی  رنگ ها و اثرات آن ها بر انسان اختصاص داده اند. اما اثر رنگ در بین فرهنگ ها و جوامع مختلف، متفاوت است. بنابراین زمان طراحی هر نوع نیازمندی های تبلیغاتی باید به خواست  های مخاطبان و مشتریان توجه داشته باشیم.

هم چنین پژوهش گران در امور بازاریابی به این نتیجه رسیده اند که رنگ حتی بر روی عادت های خرید مشتریان نیز اثر می گذارد. افرادی که از سر هوا و هوس خرید می کنند در برابر رنگ های نارنجی، قرمز، سیاه و آبی عکس العمل بهتری از خود نشان می دهند.

اما کسانی که حساب شده و با برنامه و با در نظر گرفتن توان مالی شان خرید می کنند در برابر رنگ های صورتی، آبی متمایل به سبز، آبی آسمانی عکس العمل نشان می دهند.

 

انتخاب رنگ در بازاریابی – اثرات رنگ در بازاریابی اینترنتی

به عنوان یک بازاریاب اینترنتی نیاز است که همیشه در جست و جوی راه هایی  باشیم تا اثر خوب و مثبتی بر روی بازدید کنندگان داشته باشیم. این تلاش و جست و جو موفقیت و پیروزی تجارت ما را تضمین می کند. 

 

رنگ در بازاریابی اینترنتی نقش و اهمیت رنگ در marketing

 

اولین قدم برای نشان دادن خودمان به دیگران، صفحه ی وب است. این امر توجه ما را به اهمیت طراحی و انتخاب رنگ های خاص و مناسب جلب می نماید. اولین و نخستین برداشت ها اهمیت بسیاری دارند، باید از آن ها بیشترین استفاده را ببریم، چرا که تنها همین یک فرصت باقی است.

خاطرمان باشد که صفحه وب به منزله ی ویترین مهم و اصلی فروشگاه است و ما باید در نهایت احتیاط، به آن بپردازیم. بنابراین محتوای صفحه، خدماتی که به مشتری ارائه می دهیم و یک فهرست از افرادی که عضو وب شده اند، برای ابراز وجود ما در اینترنت بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز است.

طراحی خوب و جذاب صفحه ی وب و استفاده رنگ های درست و مناسب نیز به همان نسبت اهمیت دارد و یکی از دلایل اصلی ناراضی بودن بازدید کنندگان است، که باعث می شود از دیدن محتوای وب سایت چشم پوشی کنند. اهمیتی ندارد که محتوای وب سایت تا چه حدی عالی و درجه یک باشد، تنها لازم است از بازدید کنندگان استقبال کنیم و کاری کنیم که با دیدن وب سایت ما احساس خوب و رضایتمندی داشته باشند، در غیر این صورت در کوتاه ترین زمان از صفحه ی وب ما خارج می شوند. 

آیا می دانستید می توانیم با انتخاب بعضی از رنگ های خاص، خلق و خوی بازدید کنندگان را تحت کنترل بگیریم؟

این حقیقتی ساده و آشکار است که بیشتر اوقات نادیده گرفته می شود. می دانید چرا؟!

چرا که احساسات انسان ها بسیاری از اوقات، با رنگ ها تحریک می شوند و تغییر می یابند. بنابراین لازم است آگاه باشیم که چه رنگ هایی، باعث برانگیختن چه احساساتی در انسان ها می شوند.


مقاله پیشنهادی: ویژگی های لازم برای طراحی استراتژی های بازاریابی چیست؟


انتخاب رنگ مناسب برای برند

 

روانشناسی رنگ در بازاریابی

 

رنگ بنیان هویت بری نام تجاری ما است، به عبارت دیگر انعکاس دهنده تمام آن چیزی است که یک لوگو، بسته بندی، محصول، محیط و ارتباطات بازاریابی در تلاش برای رسیدن به آن هستند. برای برندهای موفق و مدیریت شده، رنگ جایگاه خاصی دارد و چیزی فراتر از انتخاب ذهنی محسوب می شود. در حال حاضر رنگ یک استراتژی کسب  و کار ضروری است.

برای انتقال ایده ای ساده از معنا و تمایز، باید رنگی انتخاب کنیم که به خوبی با موقعیت استراتژیک ما سازگار باشد. انتخاب رنگ باید انعکاس دهنده تمایلات، خواسته ها و نیازهای عاطفی مشتریان یا ارزش و وعده ای باشد که نام تجاری برای پاسخگویی به این خواسته ها و تمایلات در نظر گرفته است.

پژوهشگران در تحقیقی با عنوان « اثر رنگ در بازاریابی » دریافتند که بیشتر از ۹۰ درصد قضاوت های عجولانه و شتاب زده در مورد محصولات می تواند فقط به رنگ ها مربوط باشد.

با توجه به نقش و اثر رنگ ها در برند سازی، نتایج مطالعاتی مانند « اثرات تعاملی رنگ ها » نشان می دهد ارتباط بین رنگ ها و برند ها به تناسب موجود در رنگی بستگی دارد که برای یک برند خاص مورد استفاده قرار می گیرد، یعنی این که آیا رنگ مورد استفاده با ان چیزی که برای فروش گذاشته شده تناسب دارد یا خیر.

تحقیق دیگری به نام « قرمز مهیج و آبی با کفایت » نیز تایید می کند که قصد خرید به شدت تحت تاثیر رنگ ها می باشد، زیرا رنگ ها بر چگونه دیده شدن برند اثر دارند.  این یعنی رنگ ها به مصرف کننده می گویند « شخصیت » یک برند را چگونه ببینند.


مقاله پیشنهادی: چطور اسم، رنگ و هویت برند را انتخاب کنیم؟


معیارهای انتخاب رنگ برای برند ها

 

معیار های انتخاب رنگ در برند ها

 

انتخاب رنگ مناسب برای معرفی نام تجاری ما باید بر اساس معیارهای مختلف انجام شود. در این بخش به سه معیار مهم اشاره می نماییم:

مخاطبان

مخاطبان ما چه گروه هایی هستند؟ افراد غنی و ثروتمند و یا افراد متوسط ؟ جوان هستند یا پیر؟ چه چیزی برای مشتریان و خریداران ما حائز اهمیت است؟ در چه صورتی تمایل دارند با ما ارتباط برقرار کنند؟ گروه های مختلف مشتریان به روش های متفاوت و به دلیل تمایلات و گرایش های فرهنگی تحت تاثیر رنگ های گوناگون قرار می گیرند. چه رنگی می تواند به بهترین شکل ممکن ارزش نام تجاری ما را منتقل نماید و شرایط رقابتی آن را تقویت کند؟

الگوی اصلی برند ما

اگر الگوی اصلی مناسبی برای نام تجاری خود انتخاب کرده ایم و شناختی هم از مخاطبان این الگو داریم و از فرهنگ آن ها با خبریم، حال چه رنگی باعث تقویت این الگو و شناساندن ما به بازار هدف را آسان تر می کند؟

فرهنگ

اثراتی که رنگ ها در فرهنگ های مختلف دارند، متفاوت است، باید زمان طراحی هر گونه نیازمندی های تبلیغاتی به رویکرد و خواست فرهنگی مخاطبان و مشتریان خود توجه داشته باشیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا