روانشناسی رنگ ها

تاثیر روان شناختی رنگ ها در انسان

تاثیر رنگ بر انسان چگونه می باشد؟ در این مقاله قصد داریم به تاثیر رنگ بر انسان بپردازیم.

رنگ ها چه تاثیری روی ما می گذارند؟

از زمان های دور نقش و تاثیر روان شناختی رنگ ها در افراد مختلف مورد توجه دانشمندان بوده است، برای مثال ثابت شده است که اتاق های آبی در بیمارستان ها روی بیماران تاثیر مثبتی می گذارد و یا رنگ هاس آبی و سبز خستگی را کم می کند چرا که این رنگ ها، رنگ های سرد هستند و آرامش بخش می باشند.

 

تاثیر رنگ بر انسان به لحاظ روانشناختی اثبات شده است.

 

رنگ های ارغوانی و بنفش از رنگ های با شکوه و مجلل هستند، هم چنین بنفش رنگ عفت نفس و وقار و نجابت هم می باشد. رنگ های بنفش تیره، قرمز تیره و سیاه دید کمتری دارند و فضاهای را کوچک تر و محدود تر نمایش می دهند. رنگ قرمز نماد قدرت، نشاط و زندگی است اما برای افراد تند مزاج و عصبی رنگ مناسبی نیست. رنگ نارنجی نماد انرژی است و لیمويی اشتهاآور است و برای اشخاص عصبی و تند مزاج رنگ مناسبی است.  رنگ سبز و آبی با هم باعث آرامش اعصاب و رفع خستگی های روانی می شوند.


مقاله پیشنهادی: عزت نفس چیست و چطور می توانیم آن را افزایش دهیم؟


تاثیر رنگ بر انسان – شناخت رنگ 

در روان شناسی جدید، رنگ ها معیار و ملاک سنجش شخصیت ها به شمار می آیند، چرا که هر رنگی یک اثر خاص و متفاوت در جسم، جان و روح هر انسانی می گذارند و بیان گر وضعیت و شرایط جسمی و روانی آن ها هستند. رنگ ها سرشار از نیروهای عجیب و خارق العاده هستند. نیروهایی که مثل هسته های گرما بخش و انرژی زا، همه ی افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این اثرات بر روی ضمیر ناخودآگاه هم مثبت اند و هم می توانند منفی باشند.

فرد هنرمند و خلاق نه تنها باید در دنیای رنگ ها غرق گردد بلکه باید مفاهیم رنگ را در تمامی ابعاد بشناسد. اما بارز ترین و مهم ترین این ابعاد که اعتبار مفاهیم زیبا شناسی رنگ متکی به آن است ابتدا شناخت رنگ به عنوان یکی از برجسته ترین و اثر گذار ترین عوامل ترکیب بندی و دیگر قدرت رنگ در برقراری ارتباط است، که باید به عنوان یک هنرمند بدانیم. 

یوهانس ایتن اولین فردی است که در زمینه شناخت مفاهیم رنگ، اصول و قوانینی وضع کرد که تا به امروز هم چنان اعتبار دارد. او بدون در نظر داشتن ارزش های توصیفی رنگ، از رنگ ها برای به تصویر کشیدن تمامی ارزش های درونی و زیبایی ها و شگفتی های خود رنگ  استفاده می نماید. 

 

تاثیر رنگ بر انسان – اجزای تشکیل دهنده ی رنگ ها

 

تاثیر رنگ بر انسان - دو بخش مهم در رنگ

 

هر رنگ معمولا از دو بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

 

رنگ دانه:

یک ماده رنگی نامحلول در آن است ( خاک رس ناخالص رنگی و پودر سنگ های رنگی به عنوان اولین رنگ دانه ها مورد استفاده انسان قرار می گرفتند.)

 

محمل رنگ ها:    

مایعی است که با رنگ دانه های ترکیب شده است که کاربرد آن را ساده تر می کند و به چسبیدن آن کمک می کند ( از سفیده ی تخم مرغ به عنوان محمل های رنگ استفاده می شد.)
امروزه رایج ترین محمل های رنگ دانه ها را، آب یا روغن تشکیل می دهد. به همین خاطر رنگ ها را به دو دسته رنگ های آلی و رنگ های روغنی تقسیم می کنند.

 

انواع رنگ دانه ها:

 

اکسید ها:

لیمونیت، برای ساخت رنگ های قرمز استفاده می شود و از قدیمی ترین رنگ دانه هاست.
هماتیت، برای ساخت و تهیه رنگ های قرمز روشن استفاده می شود.
دی اکسیدتینان، برای تهیه رنگ سفیر روشن و بسیار درجه یک که در هوا تیره نمی شود به کار می رود. 

سرنج، که رنگ قرمز تیره دارد و اکثرا برای پوشانیدن سطوح قطعات فولادی به منظور محافظت آن ها از زنگ زدن، کاربرد دارد.

 

سولفید روی و لیتوپن:

سولفید روی برای ساخت رنگ سفید مات استفاده می شود و مزایای آن این است که بر خلاف سفید آب سرب در هوا سیاه نمی شود. این رنگ دانه معمولا در تجارت به صورت مخلوطی از سولفید روی و سولفات باریم به نام لیتوپن مصرف دارد که رنگ سفید بسیار عالی و درجه یک است.

 

سفید آب سرب:

این رنگ دانه قدرت پوشش بسیار بالایی دارد اما در هوا به دلیل وجود H2O  با گذشت زمان سیاه می شود. و برای تبدیل دوباره آن به رنگ سفید می توان از اثر پر اکسید هیدروژن بر آن استفاده کرد.

 

دوده چراغ و زغال استخوان:

یکی از اجزای رنگ سیاه و مرکب است و برای تغییر رنگ سفید به میزان دلخواه استفاده می گردد.

 

رنگ دانه های فلزی:

مثل پودر آلومینیم در روغن جلا که از آن برای محافظت وسیله های فلزی و فولادی استفاده می گردد. برنز آلومینیم، در روغن جلا که از آن برای ایجاد رنگ بسیار زیبای طلایی برای دور قاب ها استفاده می شود.

 

تاثیر رنگ بر انسان – انواع رنگ

 

رنگ دانه ی الوان

 

رنگ دانه های آبی:

مهم ترین و ارزشمند ترین رنگ دانه ها آبی پتروس، آبی نیلی یا لاجورد است. آبی پتروس یکی از مهم ترین و بهترین رنگ های آبی است. لاجورد نیز یکی از رنگ های آبی مرغوب است که از حرارت دادن مخلوط کائولین، کربنات سدیم، گوگرد و زغال سنگ در غیاب هوا حاصل می شود.

رنگ دانه های زرد:

مهم ترین این رنگ دانه ها کرومات روی و کرومات سرب است. از قطران زغال سنگ نیز رنگ دانه های الوانی به صورت نمک های نامحلول فلزات به دست می آید که در هیدروکسید آلومینین به صورت ژله می بندد. این ژله را بعد از خشک کردن به صورت پودر با رنگ دانه های مثل کربنات کلسیم و سیلسس مخلوط می کنند و در انواع رنگ های مورد نیاز استفاده می کنند.

 

رنگ روغنی

در این نوع رنگ ها، رنگ دانه را در یک روغن خشک شونده که استر گلیسیرین با اسیدهای چرب نظیر اسیدهای اولیک و یا لینولنیک می باشد حل می کنند. این روغن ها در هوا اکسید شده و به ترکیبات سیر شده تبدیل می شوند لایه ای سخت ، مقاوم و محافظ تشکیل می دهند که از نفوذ آب در رنگ دانه جلوگیری می کنند.

رقیق کننده:

برای رقیق کردن و سهولت استفاده از رنگ به کار می رود و معمولا یک هلال هیدروکربنی مثل ترپنتین است که به روغن تربانتین معروف است.

خشک کننده:

یکی از اجزای رنگ های روغنی است که در واقع نقش کاتالیزور در تسریع اکسیداسیون و خشک کردن رنگ ها را دارد و معمولا مخلوطی از اکسیدهای سرب، منگنز و کبالت به صورت استر استفاده می شود.

 

رنگ پلاستیکی

با اضافه کردن رزین های سنتزی مثل رزین حاصل از فنل و فرمالدئید که خاصیت پلاستیکی دارد در روغن جلا رنگ های پلاستیکی به دست می آید. این نوع رنگ ها به خاطر با دوام بودن و قابل شست و شو داشتن، اهمیت و کاربرد های زیادی دارد.

 

رنگ لعابی یا مات

با اضافه کردن رنگ هایی مثل TiO2 به روغن جلا آن را به صورت مات درآورده و بعد برای مات کردن هر نوع رنگی استفاده می شود.

 

رنگ اتومبیل

این نوع رنگ ها باید این ویژگی را داشته باشند که به سرعت در هوا خشک شوند. به همین منظور رنگ دانه را در حلال های آلی بسیار فرار مثل استات آمیل، استات اتیل یا استات بوتیل حل می کنند.

 

رنگ محلول درآب

این نوع رنگ ها از معلق کردن رنگ دانه ها در آب مخلوط با یک چسب محلول در آب تهیه می شوند. از رنگ های روغنی ارزان ترند و قابلیت شست و شو ندارند.

رنگ غیر شفاف

در رنگ آميزي چوب عبارت است از مايع رنگيني كه روي سطح چوب را مي پوشاندكه اين مايع رنگين پس از خشك شدن به شكل يك قشر سخت و غير شفاف روي چوب باقي مي ماند و به كلي نقش چوب را مي پوشاند و تشخيص چوب را غير ممكن مي سازد.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا