باجگیری عاطفی

باج گیری عاطفی چیست و چطور با آن مقابله کنیم؟

مواجهه با باج گیری عاطفی چگونه می باشد؟ در این مقاله به مواجهه با باج گیری عاطفی می پردازیم.

یکی از موثر ترین شکل های استثمار باج گیری عاطفی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط نزدیکان مان تهدید می شویم که اگر کارمان مطابق میل آنها نباشد تنبیه می شویم. همه ی باج گیری ها یک نوع تهدید هستند که در شکل های مختلف انجام می شوند: اگر به حرفم گوش ندهی گذشته ای که داشتی را برای دیگران بازگو می کنم که این نوع باج گیری به صورت جنایت کارانه انجام شده است.

اما باج گیران ماهر چیز قوی تری را هدف قرار می دهند، موضاعاتی که برای مان اهمیت ویژه ای دارد و در زندگی مان موثر هستند آن ها از تمام جزئیات برخی اسرار مهم ما با خبر هستند و هرچند اگر ما را دوست داشته باشند زمانی که خواسته های شان انجام نشود از تهدید استفاده می کنند. گاهی افرادی هستند که با احساسات ما بازی می کنند و چون می دانند ما به محبت آن ها نیاز داریم آن را از ما دریغ می کنند و تمام تلاش خود را می کنند که برای دریافت محبت آن ها آن چه می خواهند را برایشان انجام دهیم. 

ما در دام باج گیری اسیر می شویم دامی که شکل های گوناگونی دارد.

مواجهه با باج گیری عاطفی – باج گیری نیازمند دو طرف است

مواجهه با باج گیری عاطفی - نقش دو نفر در باج گیری عاطفی

همه باج گیران دارای خصوصیات یکسان و روش های واحدی هستند. برخی پرخاشگرند و برخی آرام. برخی ما را با عواقب گوش نکردن به حرفشان آگاه می سازند و برخی ناراحتی خود را از گوش به فرمان شان نبودن بازگو می کنند. برخی باهوش هستند برخی رک گو. 

شاید هر یک از آن ها در ظاهر با هم متفاوت باشند ولی دارای خصوصیاتی هستند که با هم مشترک است. به کمک هم می توانیم بدانیم انگیزه باج گیران چیست و چگونه از مه و سایر ابزارشان استفاده می کنند.

 

چطور متوجه نمی شویم در دام باج گیر افتاده ایم؟

گاهی افراد باهوش هم رفتار های روشن و واضح آن ها را تشخیص نمی دهند،  یکی از دلایل عمده آن مهارت باج گیر است که نمی گذارد ما استثمار خود را درک کنیم. مه غلیظی که آن ها ایجاد می کنند باعث نامرئی شدن اعمال آنها می شود. 

بسیاری از ما می توانیم در مقابل این شرایط بایستیم اما به دلیل حرفه ای بودن آن ها نمی توانیم ببینیم دارد برای مان چه اتفاقی می افتد. 
احساس گناه، ترس و تعهد را ما مه می نامیم، ابزاری که معامله باج گیران با آن ها صورت می گیرد آن ها با تزریق مه در روابط خود باعث ایجاد ترس در ما و مانع از دیدن اتفاق ها می شوند که ما مجبور به اجرای فرمان آن ها می شویم و در صورت نافرمانی احساس گناه می کنیم.

 

مواجهه با باج گیری عاطفی – چشمان مان را باز کنیم 

قبل از هر چیزی باید روابط خود را با فرد باج گیر مشخص کنیم، این مهم ترین قدم برای خاتمه دادن به باج گیری عاطفی است، زیرا هر چه ما سعی خود را در از بین بردن مه بیشتر کنیم باج گیران روش های جدید تری برای خود انتخاب می کنند. 

باج گیران با مهارت های زیادی شکل باج گیری خود را تغییر می دهند که باعث می شود از خودمان بپرسیم چه اتفاقی دارد برای مان می افتد. 

بین اعمال معصومانه باج گیران و تعبیر محبت آمیز آن ها با آن چه در سر خود می پرورانند تفاوت بسیاری وجود دارد که باعث سردرگمی ما می شوند البته این فقط مشکل ما نیست باج گیری عاطفی مشکل میلیون ها انسان است. 


مقاله پیشنهادی: نشانه های یک رابطه عاطفی ناسالم چیست ؟ – 4 نشانه رابطه عاطفی اشتباه


چگونه با باج گیری عاطفی مقابله کنیم؟

مواجهه با باج گیری عاطفی - شیوه برخورد با باج گیری عاطفی

اگر ما پا پیش نگذاریم هیچ نوع باج گیری عاطفی ریشه کن نخواهد شد، باج گیری نیازمند دو طرف است. که ما از آن به عنوان هم کاری متقابل یاد می کنیم که باید به کمک آن بدانیم چه نقشی در اهداف باج گیران داریم. 

هر یک از ما دارای ویژگی ها و نقاط حساسی هستیم که با آن وارد رابطه می شویم، آزادی زیاد، عدم امنیت، خشم، پشیمانی، ترس.  که همه این ها نقاط حساس ما را تشکیل می دهند که با لمس شان احساس درد می کنیم. 

باج گیری عاطفی زمانی اتفاق می افتد که آن ها نقاط حساس ما را شناخته اند و به وسیله آن موجب آزار ما می شوند. 

به طور کلی کنار آمدن ما با این موضوعات پاداشی است که از طرف ما برای آن ها صورت می گیرد، و هر زمان که ما این پاداش را به فرد خاصی می بخشیم به او این اجازه را می دهیم که بار ها آن را تکرار کند. 

 

بهایی که بابت آن باید بپردازیم 

 

مواجهه با باج گیری عاطفی - پرداخت بها

 

باج گیری عاطفی می تواند تمام زوایای زندگی مان را به خطر بیندازد. اگر به خاطر باج گیری فردی بیرون از منزل عصبانی شویم بدون شک با رسیدن به خانه، تلخی آن را سر فرزندان یا همسرمان خالی می کنیم. 

گاهی فشار بیش از حد باج گیری بر روی خودمان باعث می شود خودمان باج گیر دیگری شویم و احساس درماندگی مان را بر سر افراد ضعیف تر از خودمان در آوریم. 

عده ای زیادی از باج گیری عاطفی استفاده می کنند، مانند افراد خانواده یا دوستان مان که پیوند بین ما و آن ها مستحکم تر است و سعی داریم آن ها را در هر صورت حفظ کنیم .

آن ها کسانی هستند که زمان زیادی از روز را در کنارشان سپری می کنیم و به خاطر خوبی این فرصت های که در کنارشان بدست آوردیم رابطه صمیمی با آن ها داریم، البته گاهی اتفاقاتی هم چون باج گیری باعث کم شدن این احساس ها می شود. 

نباید احساس عاطفی که نسبت به آن ها داریم باعث ضعف ما شود و این اجازه به آن ها داده شود که عادت زشت باج گیری عاطفی را بر ما اعمال کنند. 

بسیاری از ما بهای سنگینی را بابت باج گیری عاطفی می بپردازیم. رفتار و نظرات باج گیران باعث به هم خوردن تعادل ما می شود و احساس گناه را در ما رواج می دهد. 

هیچ وقت باج گیری عاطفی را دست کم نگیریم. 


مقاله پیشنهادی: آیا عشق ابدی ممکن است؟!


از تغییر نترسیم

از نظر خیلی ها ترسناک ترین لغت در واژه نامه تغییر است. عده ی زیادی تغییر را دوست ندارند و حتی با شنیدن اسم آن احساس وحشت می کنند. همه ما تمام تلاش خود را می کنیم تا تغییری در خود صورت ندهیم، شاید رنج زیادی از رفتار خود ببریم اما برای مان قابل قبول نیست کاری متفاوت انجام دهیم. 

اگر بخواهیم با اطمینان در مورد چیزی صحبت کنیم می گویم هیچ چیزی در زندگی مان عوض نمی شود مگر این که رفتار خودمان را عوض کنیم. نباید به فرد باج گیر التماس کرد باید خودمان دست به کاری بزنیم و نخستین قدم در این مسیر بر داریم. برای جلوگیری از باج گیری عاطفی هر فرد باید دارای شهامتی قوی و واقعی باشد.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا