تفکر و مدیریت استراتژیک

تعریف و مفهوم مدیریت استراتژیک

شاید بارها و بارها عبارت میریت استراتژیگ به گشتان خورده باشد. براستی مفهوم مدیریت استراتژیک پیست/

 

مفهوم و تعریف مدیریت استراتژیک

شما در این درس با مفاهیم زیر آشنا خواهید شد:

  • تفکر استراتژیک چیست ؟
  • اهمیت مدیریت استراتژیک
  • تعریف استاندارد مدیریت استراتژیک
  • بخش های سه گانه مدیریت استراتژیک
  • الگوی جامع مدیریت استراتژیک

 

مفاهیم دوره مدیریت استراتژیک، کمی خشک و سخت هستند و این بخاطر ماهیت این دوره و فرآیند های آن است. برای همین در چند درس اول تنها مباحث اصلی آن را بررسی می کنیم و در درس های بعد با مثال و تمرین های کاربردی قول می دهیم که تبدیل به یک استراتژیست حرفه ای خواهید شد.

پیش از آغاز سخن و ارائه تعریفی از مدیریت استراتژیک داستان مدیریتی معروفی را با هم مرور می کنیم.زمانی مدیران دو شرکت مطرح در یک صنعت مشغول رقابت شدیدی با هم بودند.این دو مدیر زمانی تصمیم می گیرند جهت رفع اختلافات به دامن طبیعت پناه ببرند و در آنجا چادر بزنند و درباره ادغام احتمالی دو شرکت به بحث بپردازند. این دو رقیب در دل جنگلی بکر چادر زدند و مشغول برپایی بساط ناهار بودند که یک خرس قهوه ای غول پیکر در برابر آنها ظاهر شد.اولین مدیر به سرعت یک جفت کفش ورزشی از کیف خود بیرون آورد و به سرعت مشغول پوشیدن شد.مدیر دوم با نیشخندی تلخ گفت: (با خودت چه فکری کرده ای؟ تو حتی با این کفش ها هم نمی توانی از این خرس سریع تر بدوی). مدیر اول پاسخ داد:( شاید نتوانم از این خرس سریع تر بدوم، ولی تردیدی ندارم که از می توانم از تو سریع تر بدوم!). این حکایت تصویری از مفهوم مدیریت استراتژیک ارائه می کند.

هر شرکتی دارای استراتژی هایی است، حتی اگر این استراتژی ها به صورت پراکنده، نا منظم، بدون ساختار و غیر رسمی باشد.همه سازمان ها به سوی نقطه ای روان هستند، ولی بدبختانه برخی از سازمان ها نمی دانند به کجا می روند.شما حتی اگر چشمانتان را ببندید و مسیری را از سر اتفاق دنبال کنید نهایتا به مقصدی خواهید رسید.این نکته که اگر کسی نمی داند به کجا می رود، در آن صورت از هر مسیری که برود به آنجا خواهد رسید بر این مسئله تاکید دارد که سازمان ها باید از روش ها، اصول و مفاهیم مدیریت استراتژیک استفاده کنند. در سازمان های بزرگ، نهاد های غیر انتفاعی، سازمان های دولتی و مجتمع های چند ملیتی هم از فرآیند مدیریت استراتژیک استفاده می کنند.در این فرآیند که بدان وسیله به مدیران و کارکنان تفویض اختیار می شود منافع بی حد و اندازه ای وجود دارد.

تعریف مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چند گانه ای است که سازمان را قادر می سازد به مقاصد خود دست یابد.مدیریت استراتژیک شامل سه بخش اصلی تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی می باشد.این سه بخش دارای ارتباطی تنگاتنگ و متقابل هستند.

 سه بخش مهم مفهوم مدیریت استراتژیک

 

مفهوم تدوین استراتژی در مدیریت استراتژیک 

در مرحله تدوین استراتژی ماموریت سازمان تعیین شده، عوامل خارجی و داخلی بررسی می شوند تا فرصت ها، تهدیدات، قوت ها و ضعف ها مشخص شوند و بر اساس آنها اهداف و استراتژی های سازمان در سطوح مختلف تعیین شوند.

رابطه اجرای استراتژی و مفهوم مدیریت استراتژیک 

در این مرحله ایتراتژی های تعیین شده در مرحله تدوین باستی به اجرا درآیند.برای اجرای استراتژی ها ابتدا اهداف و سیاست ها در راستای ماموریت و ایتراتژی هال تعیین شده و بر اساس آنها منابع سازمان تخصیص داده می شوند و سپس در ساختار مناسبی و با فرهنگ سازنده هدایت می شوند تا استراتژی ها به اجرا در آیند.

ارزیابی استراتژی

در این مرحله تغییرات احتمالی عوامل تاثیر گذار داخلی و خارجی و اثرات احتمالی آنها بر ماموریت، اهداف و استراتژی ها و راه کار های اجرایی بررسی می شود، همچنین نحوه انجام هر کدام از مراحل تدوین و اجرای استراتژی از ابعاد مختلف مورد محاسبه قرار می گیرند و در نهایت نتایح بدست آمده و نحوه دستیابی به آنها مورد ارزیابی قرار می گیرند تا انحرافات احتمالی شناسایی شده و در جهت رفع آنها اقدام شود.

 

نمودار1.2 الگوی جامع مدیریت استراتژیک

 

می توان با استفاده از یک الگو که در نمودار 1.2 به نمایش در آمده فرآیند مدیریت استراتژیک را به بهترین شکل ممکن مورد مطالعه قرار داد و آن را به کار برد.چارچوب ارائه شده در نمودار 1.2 یک الگوی جامع از فزآیند مدیریت استراتژیک است که بسیار متداول است.این الگو ضامن قطعی موفقیت یک شرکت یا سازمان نیست، اما برای تدوین استراتژی ها، اجرا و ارزیابی آنها روشی روشن و عملی ارائه می نماید در این الگو رابطه بین اجزای اصلی فرآیند مدیریت استراتژیک نشان داده شده است.

در درس های بعد به بررسی دقیق تر مفاهیم تفکر استراتژیک می پردازیم. 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا