تفکر و مدیریت استراتژیک

تعیین ماموریت و تهیه بیانیه ماموریت در مدیریت استراتژیک

تعیین ماموریت و تهیه بیانیه ماموریت

در درس گذشته چارچوب جامع تدوین استراتژی را  از دوره مدیریت استراتژیک توانا فرا گرفتیم.

اولین مرحله از این چارچوب تعیین ماموریت و تهیه بیانیه ماموریت شرکت یا سازمان می باشد.

ماموریت یک سازمان نشان دهنده فلسفه وجودی و رسالت سازمان بوده و به عبارتی دیگر بیانگر هویت سازمان است. هر سازمان یا شرکتی دارای یک فلسفه و ماموریت هستند و ممکن است آن را مکتوب کنند و یا نکنند. این فلسفه و ماموریت که فعالیت سازمان و رفتار کارکنانش را شکل می دهد؛ بنا به عقاید و ارزش های صاحبان و مدیران سازمان شکل می گیرد.

اگر ماموریت سازمان را در قالب یک سند مکتوب کرده و به اطلاع ذی نفعان سازمان برسانیم درواقع بیانیه ماموریت سازمان را تهیه کرده ایم. بنابراین بیانیه ماموریت، جمله یا عبارتی است که بدان وسیله مقصود یک سازمان از مقصود سازمان مشابه متمایز می شود.

بیانیه ماموریت چیست ؟

ماموریت سازمان ها ازنظر حجم، محتوا، شکل و پرداختن به جزئیات با هم متفاوت هستند. موارد زیر در نگارش ماموریت سازمان لحاظ میگردد :

محصول (کالا یا خدمات):

مهم ترین قسمت یک بیانیه ماموریت و در واقع هدف از تهیه این بیانیه این است که برای همه مشخص شود که شرکت چرا به وجود آمده و به چه کاری مشغول می باشد. بنابراین باید در بیانیه ماموریت عنوان شود که محصولات( کالا ها و خدمات) عمده شرکت چیست؟

مشتری:

باید در بیانیه ماموریت مشخص شود که مشتریان شرکت چه کسانی هستند؟

علاوه بر اینکه در بیانیه ماموریت سازمان مشخص می شود که ما به چه کاری مشغول هستیم ( یعنی چه کالایی را تولید یا چه خدمتی را ارائه می کنیم). همچنین باید مشخص شود که کالا ها و خدماتی که شرکت ارائه می کند برای چه کسانی می باشد، یعنی مشتریان چه کسانی هستند.

بازار:

بیانیه ماموریت علاوه بر اینکه شرکت، کالاها و خدمات و مشتریان آنها را معین می کند، همچنین باید مشخص کند که بازار هدف این شرکت چیست، در چه نوع بازار یا بازارهایی فعالیت می کند یا می خواهد به آنها وارد شود و محدوده و گستردگی جغرافیایی آن چقدر است.

بنابراین باید در بیانیه ماموریت سازمان، نوع و گستردگی بازار ها مشخص شده و معلوم شود که شرکت در کجا رقابت می کند؟ شناخت دقیق بازار های فعالیت و بیان آن در بیانیه ماموریت هم برای کارکنان و مدیران شرکت و هم برای سایر ذینفعان سودمند است.

فن آوری:

شرکت با در نظر گرفتن  وضعیت محیط، بازار، رقبا، مشتریان و سایر عوامل، تکنولوژی مناسب برای تولید کالا و ارائه خدماتی قابل رقابت در بازار را انتخاب کند. در این فرآیند شرکت باید تلاش کند تا از بهترین و مدرنترین فن آوری بهره گیرد تا هم کالا و خدماتی با کیفیت بالا و قابل رقابت در بازار های جهانی ارائه کند و هم بتواند نیازهای مشتریان را به شکلی بهتر از رقبا برآورده کند. همچنین شرکت باید نوع تکنولوژی مورد استفاده خود را در بیانیه ماموریت عنوان کند.

توجه به بقا، رشد و سود آوری:

هر شرکتی در وهله اول باید توان تداوم حیات داشته باشد، پس باید همواره به فکر رشد و توسعه و پیشی گرفتن از رقبا باشد و در نهایت اینکه هر فعالیتی که انجام می دهد و هر روندی که طی می کند باید به سود آوری منجر شودتا بقا و رشد شرکت را عملی کند.بنابراین در بیانیه ماموریت باید به این موارد مهم نیز توجه داشت.

طریقه نوشتن بیانیه ماموریت

فلسفه:

فلسفه شرکت که غالبا مرام شرکت نیز نامیده می شود بخشی از ماموریت شرکت ظاهر می شود. فلسفه شرکت باورهای بنیادی، ارزش ها، آرمان ها و آرزوها، اولویت های فلسفی و اخلاقی اصلی شرکت را بیان می کند.با توجه به اهمیت فلیفه شرکت در هدایت ان باید در بیانیه ماموریت گنجانده شود.

شایستگی ممتاز:

شرکت ها در راستای کامیابی معمولا تلاش می کنند تا نسبت به رقبای خود از مزیت رقابتی برخوردار باشندو برای این کار باید به قابلیتی ویژه دست یابند. بنابراین باید در بیانیه ماموریت مشخص شود که شرکت دارای چه مزیت رقابتی یا شایستگی ممتاز می باشد؟

این قابلیت نیز همانند فن آوری مدرن می تواند در جلب توجه و اطمینان خاطر مشتریان و سرمایه گذاران بالقوه مفید واقع شود. زیرا آن چیزی را مورد تاکید قرار می دهد که فقط خود شرکت دارد و رقبای دیگر یا چنین توانمندی را ندارند یا اینکه تعداد کمتری آن را دارند.

توجه به تصور مردم:

تصویر عمومی از شرکت ها برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که تصویر ذهنی مثبت در اثر عملکردی شایسته می تواند موفقیت شرکت را به ارمغان آورد و بر عکس تصویر ذهنی منفی به هر دلیلی باعث ناکامی شرکت شود. بنابراین شرکت همواره باید به فکر ایجاد تضویر ذهنی مثبت در عموم باشد.بنابر این باید در بیانیه ماموریت مشخص شود که آیا شرکت نسبت به مسائل اجتماعی، جامعه و محیط واکنش مناسب نشان می دهد؟

توجه به کارکنان:

امروزه کارکنان به خاطر ارزشی که با فکر و عمل خود برای شرکت ایجاد می کنند از جمله مهم ترین منابع شرکت به شمار می روند. به طوری که موفقیت شرکت ها در گرو برخورداری از نیروی انسانی توانمند است. این نیرو ها برای بروز فعالیت های خود نیازمند توجه ویژه شرکت به آنها هستند. بنابراین شرکت ها باید از همه جوانب به فکر آسایش و رضایت کارکنان خود باشند و در بیانیه ماموریت  خود نشان دهند که کارکنان به عنوان دارایی ارزشمند شرکت به حساب می آیند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا