مدرسه بازاریابی

تقسیم بازار چیست ؟ همه چیز درباره تعیین بازار هدف

در درس قبل از مدرسه بازاریابی، ویژگی های لازم برای طراحی استراتژی بازاریابی را یاد گرفتیم، در درس های قبل تر هم دانستیم که بازاریابی چیست؟ و استراتژی های بازاریابی کدام اند. و اما در این درس با مبحث شیرین تقسیم بازار همراهتان هستیم.

تقسیم بازار:

طبقه بندی بخش های مختلف بازار با استفاده از پارامتر های مختلف مانند درآمد، جنسیت و… را تقسیم بازار می گویند و آن بخش از بازار را که یک شرکت قصد دارد وارد آن بشود را بازار هدف می نامند.

با عنایت به اینکه هیچ شرکتی توان تامین نیاز کل بازار و برآورده ساختن خواسته های همه سلایق را ندارد. لذا هر شرکتی بخشی از بازار را انتخاب و روی نیازها و خواسته های آن بخش از بازار فعالیت می نماید . از جمله دلایل تقسیم بازار عبارتند از :

  • تعداد بالای خریداران و متقاضیان بازار
  • پراکندگی زیاد خریداران و عدم امکان پوشش دهی کامل آن ها
  • تنوع بالای نیازهای مشتریان و همچنین روش های خرید متنوع
  • امکانات و توانایی های متفاوت موسسات برای ارائه ی خدمات به بخش های مختلف بازار
  • وجود رقبای قدرتمند در قسمت های مختلف بازار

تقسیم بازار یکی از شاخص ترین کارهای هر شرکت برای طراحی استراتژی های بازاریابی می باشد. با توجه به اینکه خواسته ها و نیازهای طبقات مختلف بازار با یکدیگر متفاوت است. لذا نمی توانیم با یک طیف خاص از محصولات، نیازها و خواسته های همه اقشار جامعه را تامین کنیم. از طرفی بازار برخی از کالاها مانند لباس، کفش و… اساسا توسط پارامترهایی مانند جنسیت، سن، میزان درآمد، قومیت و …. تقسیم می شوند و با توجه به اینکه یک شرکت به خاطر مسایلی مانند توان مالی، فاصله جغرافیایی، تنوع زیاد خواسته های مشتریان و… قادر به تامین نیاز کل بازار نیست  لذا یک یا چند بخش از بازار را به عنوان بازار هدف انتخاب می کند.

پارامترهای تقسیم بازار از یک صنعت به صنعت دیگر متفاوت است که لازم است کارشناسان بازاریابی هر مجموعه با توجه به رسالت و اهداف شرکت، پارامترهای دقیق تقسیم بازار را مشخص و بر اساس آنها بازار را تقسیم و بازار هدف خود را مشخص نمایند.

تقسیم بازار چیست ؟ تعیین هدف در تقسیم بازار

و اما مزایای تقسیم بازار:

اساسا رفتار یکسان یک موسسه با تمام نیازهای بازار امری اشتباه تلقی می شود و موسسه ها باید یک بازار بزرگ و متنوع را به بازارهای کوچک تر و با کالاها / خدمات نزدیک به هم و مشابه تر تقسیم کنند. از مزایای تقسیم بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه ریزی و تخصیص بودجه ی مناسب برای تبلیغات و بازاریابی در هر بخش از بازار
  • بهبود کیفیت کالاها/خدمات با جمع آوری اطلاعات از بخش های مختلف بازار
  • شناسایی رقبا در هر بخش و تلاش برای حذف رقبا یا کسب سود بیشتر

سیر تکاملی تقسیم بازار در طول زمان

پیش از باز شدن مفاهیم اصلی،  با هم نگاهی به تقسیم بندی های این سالها می اندازیم. فکر می کنیم که خواندنشان برایتان جالب باشد.

۱بازاریابی انبوه یا یکنواخت

در این روش که بسیاری از شرکت های بزرگ امروزی با آن به دنیای تجارت ورود پیدا کرده اند، موسسه با تیراژ بالا، کالاهایی با تنوع اندک، در یک شکل و اندازه و با بسته بندی یکسان به بازار عرضه می کند و فرض را بر این می گذارد که محصول عرضه شده با سلیقه ی همه ی افراد سازگاری دارد. تولید انبوه باعث می شود که بهای تمام شده ی محصولات کاهش یابد و موسسه بتواند قیمت فروش محصولات را پایین بیاورد که این امر قابلیت رقابت بین شرکت های حاضر در بازار را پدید می آورد.

۲بازاریابی تفکیکی/تنوع کالا

در این روش بازاریاب ها با توجه به اینکه خریداران سلایق مختلفی دارند، سعی می کنند در تولید، بسته بندی و فروش محصول، تنوع کافی را داشته باشند و با جلب رضایت مشتری ها سطح فروششان را افزایش دهند. در این حالت از بازاریابی، شرکت ها روی ایجاد تنوع برای مشتریان تمرکز می کنند نه بخش های دیگر بازار.

۳بازاریابی متمرکز/هدف دار

در این بازاریابی، بازاریاب تمام بخش های یک بازار نامتجانس را شناسایی نموده، یک یا چند قسمت از بازار را که شانس موفقیت در آن ها بیشتر است را برای فعالیت انتخاب کرده و دیگر بخش ها را به سایرین واگذار می کند. در این حالت موسسه برای هر یک از بخش هایی که انتخاب کرده، برنامه ریزی دقیق و همه جانبه انجام می دهد. امروزه اکثر شرکت ها از بازاریابی انبوه و تفکیکی فاصله گرفته  و گرایش بیشتری به بازاریابی هدف دار پیدا کرده اند.

بخش بندی بازار روش های تقسیم بازار استراتژی های تقسیم بازار

معیارهای تقسیم بازار:

معیارهای مختلفی برای تقسیم بازارها وجود دارد که مدیران می توانند آن ها را جداگانه و یا به صورت ترکیبی استفاده کنند که در ادامه ذکر می کنیم :

۱تقسیم جغرافیایی

تقسیم بندی بازار بر اساس عوامل منطقه ی جغرافیایی(کویری، کوهستانی، ساحلی، شرقی و …)، جمعیت(کمتر از ۵۰۰۰ نفر و…)، تراکم جمعیت( شهری، روستایی و…) و آب و هوا(سردسیر، گرمسیر، معتدل و…) صورت می گیرد. نیازها و خواسته های هر منطقه شناسایی شده و سپس در راستای ارضای آن ها، شرکت ها اقدام به تولید می نمایند.

۲تقسیم جمعیتی

تقسیم بندی بازار بر اساس عوامل جمعیت شناختی چون: سن( زیر ۷ سال، ۷ تا ۱۴ سال و…)، جنسیت(زن، مرد)، تعداد افراد خانوار( ۱ تا ۲ نفر، ۳ تا ۴ نفر و…)، وضعیت افراد خانواده(جوان مجرد، جوان متاهل بدون فرزند و…)، میزان درآمد(کمتر از ۳۰۰۰۰۰ ریال، ۳۰۰۰۰۰ ریال و…)، نوع شغل(کارمند، کارگر، بازاری، دانشجو و…)، میزان تحصیلات(بیسواد، ابتدایی، سیکل و…)، دین(مسلمان، مسیحی، یهودی و…)، مذهب(شیعه، سنی، کاتولیک و…)، نژاد(ترک، کرد، فارس و…) و ملیت(ایرانی، فرانسوی، آلمانی و…) صورت می گیرد.

متداول ترین روش تقسیم بندی بازار، تقسیم جمعیتی می باشد.

۳تقسیم روانی ( روان شناختی )

تقسیم بندی بازار بر اساس عوامل روان شناختی طبقه ی اجتماعی(پایین، متوسط به پایین، متوسط و…)، سبک زندگی(معتقد، موفق، کوشا و…) و نوع شخصیت(مستبد، جاه طلب، مغرور و…) صورت می گیرد. این امکان وجود دارد که افراد متعلق به یک گروه جمعیتی، ساختارهای روان شناختی متفاوتی داشته باشند و برعکس.

۴تقسیم بندی رفتاری

تقسیم بندی بازار بر اساس عوامل رفتاری چون: اوقات خرید(دائمی، گهگاه، سالی یکبار و…)، مزایای مورد انتظار(کیفیت بالا، قیمت پایین، ضمانت لازم، ارائه ی خدمات بعد از فروش و…)، وضعیت مصرف کننده(اصلا استفاده نمی کند، قبلا استفاده می نموده و…)، میزان مصرف(خیلی کم، کم، متوسط و…) و میزان وفاداری (صفر، کم، متوسط و…) صورت  می گیرد.

سعی می کنیم در درس های بعد  طول درس ها را کمتر کنیم تا فرآیند یادگیری راحت تر شود، خدا قوت. در درس های بعد مباحث .تقسیم بازار را ادامه می دهیم

برایمان بنویسید شما از کدام یک از روش های تقسیم بازار استفاده می کنید و کدام یک در کسب و کار شما کاربردی تر است ؟ 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. I simply desired to appreciate you once more. I am not sure the things that I could possibly have handled in the absence of the entire ideas shown by you concerning this field. It was actually a alarming condition in my view, however , being able to see your skilled tactic you managed that took me to cry for joy. I am happy for your support and then hope that you find out what a great job you’re providing instructing the mediocre ones by way of your webpage. Most likely you have never got to know all of us.

  2. Nice post. I learn something more challenging on different blogs everyday. It will always be stimulating to read content from other writers and practice a little something from their store. I’d prefer to use some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll give you a link on your web blog. Thanks for sharing.

  3. Thanks for sharing excellent informations. Your website is very cool. I’m impressed by the details that you’ve on this web site. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched everywhere and simply couldn’t come across. What a great website.

  4. Hello would you mind stating which blog platform you’re using? I’m looking to start my own blog in the near future but I’m having a tough time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique. P.S Sorry for getting off-topic but I had to ask!

  5. I am really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to see a nice blog like this one these days..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا