مدرسه بازاریابی

معرفی استراتژی های بازار هدف (بررسی نیاز، خواسته، تقاضا و کیفیت)

بنظر شما استراتژی بازار هدف چیست و چه راهکارهایی برای آن وجود دارد؟

در درس قبل به این اشاره کردیم که تقسیم بازار چیست ؟ و انواع آن را نام بردیم و همچنین از شما خواستیم که کاربردی ترین تقسیم در کسب و کار خودتان را برایمان بنویسید. تا به این درس، ویژگی ها لازم برای طراحی استراتژی بازاریابی ، انواع آن و همچنین عناصر آمیخته بازاریابی 4p را یاد گرفتیم. در این درس، ادامه ای از مبحث تقسیم بازار و تدوین استراتژی آن را پیش خواهیم گرفت. 

با توجه به تقسیم بندی هایی که در درس قبل گفتیم، لازم به توضیح است که ممکن است یک شرکت از هر کدام از معیارهای تقسیم بازار فقط یک یا چند پارامتر را انتخاب کند. مثلا در معیار تقسیم جمعیتی فقط پارامتر میزان درآمد را مد نظر قرار دهد و آن را با چند پارامتر دیگر از معیارهای دیگر ترکیب نماید. بحث تقسیم بازار و انتخاب بازار هدف در طراحی استراتژی های بازاریابی به قدری حائز اهمیت است که عملا بدون انجام این کار عملا طراحی استراتژی های بازاریابی امکان پذیر نخواهد بود.

 

عوامل موثر در تقسیم بندی بهینه ی بازار و استراتژی بازار هدف

از همه ی عواملی که در درس قبل ذکر شد، بسیاری بر روی فروش کالای خاصی بی اثر می باشند و پرداختن به  آن ها امری بی ثمر محسوب می شوند. برای همین، برای تاثیر گذاری بیشتر این تقسیم بندی ها، ویژگی های زیر را توصیه می کنیم :

  1. مقرون به صرفه باشد.
  2. اجرایی و شدنی باشد.
  3. میزان خریدهای هر بخش مشخص باشد.
  4. خریداران و مشتریان  قابل دسترس باشند.

در خواندن ساده هستند ؟ مگر نه ؟ اما چه کسب و کارهای بزرگ و کوچک که بخاطر رعایت نکردن این چهار جمله ورشکست شده اند.

 

استراتژی های بازار هدف

پس از تعیین بازار هدف و تجزیه و تحلیل آن و با توجه به شرایط، استراتژی های متفاوتی می توان اتخاذ کرد که در زیر ذکر می شوند. در درس های آینده هر یک از مفاهیم را عمیق تر و در درس هایی جداگانه بررسی می کنیم. در توانا به صورتی جدی یکی از دوره های جامع مدیریت بازاریابی کشور را تعریف می کنیم و راه حل یادگیری آن بخاطر مفاهیم بسیار، صبوری است.

۱استراتژی بازاریابی یکسان (غیرتفکیکی)

این استراتژی به منظور تولید انبوه و در مقیاس وسیع مقرون به صرفه ی اقتصادی می باشد. به دلیل عدم توجه به خواسته ها و انتظارات خریداران مختلف، این امکان وجود دارد که مشتریان وفادار موسسه از دست رفته و به سمت کالاهای رقیب گرایش پیدا کنند که این امر خود زیان هایی برای موسسه در پی دارد.

 

۲استراتژی بازار هدف و بازاریابی متفاوت (تفکیکی)

مطابق با این استراتژی، تعداد مشخصی از بازار انتخاب می شوند و محصولاتی مناسب با خواسته ها و انتظارات آن ها عرضه می گردد. این روش، روشی پرهزینه است. شرکت های دارای این استراتژی بازاریابی، به دنبال گسترش سهم بازار خود و رشد سریع می باشند. از مزایای این استراتژی می توان افزایش سطح فروش و گسترش شهرت تجاری موسسه را نام برد.

انواع استراتژی بازار هدف

۳استراتژی بازاریابی متمرکز (تمرکزی)

این استراتژی برای شرکت های تازه تاسیس و کوچکی که منابع و امکانات محدودتری دارند مناسب می باشد. چنین شرکت هایی سعی در تصاحب سهم نسبتا بزرگی از یک یا چند بازار کوچک را دارند. مزایای این استراتژی، صرفه جویی های ناشی از تخصص در تولید، توزیع و تبلیغات می باشد. از معایب آن نیز این است که ممکن است موفقیت شرکت های کوچک، شرکت های بزرگ را وسوسه کند و در نهایت شرکت های کوچک، به دلیل عدم توانایی رقابت، ورشکسته شوند.

 

عوامل موثر بر انتخاب استراتژی بازاریابی

 

۱میزان منابع و امکانات شرکت

شرکت های کوچک، به دلیل منابع و امکانات محدودتری که دارند، بهتر است که برای ورود به بازار از استراتژی بازاریابی متمرکز استفاده کنند. به شرکت های بزرگ نیز توصیه می شود که برای کسب موفقیت و رسیدن به اهداف خود، استراتژی بازاریابی متفاوت(تفکیکی) را انتخاب کنند.

۲میزان تشابه محصولات

برای کالاهایی که مصرف کنندگان به راحتی می توانند تفاوت میان ویژگی های آنها با کالاهای دیگر که دارای ظاهر مشابه با آن ها هستند را تشخیص دهند، بهتر است که از استراتژی بازاریابی متمرکز یا تفکیکی استفاده شود و برای کالاهایی که تفاوت ظاهری آن ها با دیگر کالاهای مشابه قابل شناسایی نمی باشد، استراتژی بازاریابی یکسان(غیرتفکیکی) بهتر است.

 

۳میزان تجانس بازارها

در بازارهای متجانس که نقطه نظرات، سلیقه و ترجیحات خریداران مثل هم است، مدیران بازاریابی از استراتژی غیرتفکیکی استفاده می کنند و در بازارهای نامتجانس، استراتژی انتخابی، استراتژی تفکیکی یا تمرکزی می باشد.

 

۴سیکل عمر کالاها

زمانی که کالای عرضه شده به بازار در ابتدای منحنی عمر خود(مرحله ی معرفی) قرار دارد، مفیدتر آن است که از استراتژی بازاریابی غیرتفکیکی و یا متمرکز استفاده شود. هر چه این کالا به مرحله ی بلوغ خود نزدیک تر می شود، به منظور نفوذ بیشتر در بازار، بهتر است که استراتژی بازاریابی تفکیکی به کار گرفته شود.

 

۵استراتژی بازاریابی رقبا

وقتی رقبا بازار را تقسیم نمی نمایند(استراتژی بازاریابی غیر تفکیکی)، بهتر است که از استراتژی بازاریابی تفکیکی یا متمرکز استفاده شود. در صورتی که رقبا اقدام به تقسیم بندی کردن بازار کنند، به کارگیری استراتژی بازاریابی یکسان، معقول و منطقی به نظر نمی رسد.

تعریف نیاز خواسته تقاضا و کیفیت در بازاریابی

نکته مهم:

مطالبی که در مورد تقسیم بازار و انتخاب بازار هدف در کتاب های بازاریابی ارایه شده است بسیار وسیع بوده و به کوچک ترین جزئیات نیز توجه شده است، که همه آنها هم درست است، اما در عملیاتی کردن بحث تقسیم بازار و انتخاب بازار هدف، چند بخش مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کرد و سایر جزئیات در حین اجرای پروژه عملیاتی می شوند.

در مطالب فوق به دو واژه خواسته ها و نیازهای مشتریان چند بار اشاره شد . یکی از دلایل مهم تقسیم بازار تمرکز شرکت در تامین هر چه بهتر خواسته ها و نیازهای مشتریان بازار هدف است . حال این پرسش مطرح می شود که اساسا نیاز و خواسته یعنی چه ؟

در اینجا به بهترین تعریفی که کارشناسان بازاریابی از خواسته و نیاز و چند واژه دیگر ارایه داده اند اشاره می کنیم :

نیاز:

احتیاجاتی که هر فرد برای داشتن یک زندگی معقول دارد را نیاز می گویند که عدم رفع آنها زندگی را برای فرد سخت و یا غیر ممکن می سازد. مانند نیاز به یک نوشیدنی برای رفع تشنگی.

خواسته:

روش و یا محصولی را که فرد برای رفع نیاز خود انتخاب می کند را خواسته می کند . مانند انتخاب یک نوشیدنی برای رفع تشنگی مانند آب، آبمیوه، نوشابه و … . و یا انتخاب یک وسیله نقلیه برای ایاب و ذهاب مانند دوچرخه، موتور سیکلت، اتومبیل و همچنین انتخاب یک برند خاص و یا نوع خاص از اتومبیل . فرض کنید یک شخص برای رفع نیاز خود به ایاب و ذهاب دوست دارد یک اتومبیل سواری داشته باشد و از بین اتومبیل های سواری دوست دارد که یک اتومبیل سواری بنز داشته باشد . به این انتخاب شخص خواسته می گویند .

تقاضا:

هرگاه شخص تمایل و توان پرادخت پول برای تامین خواسته خود را داشته باشد تقاضا شکل گرفته و اتفاق می افتد. بعضی اوقات یک شرکت با بررسی بازار به این نتیجه می رسد که یک کالا را تولید کرده و به بازار عرضه کند . اما پس از تولید و عرضه کالا به بازار، می بیند که میزان فروش محصول طبق پیش بینی ها و نتایج تحقیقات بازار نیست. در اینجا دلیل این است که کارشناسان تحقیقات بازار مجموعه، فاصله بین خواسته و تقاضا را در صحبت های مشتری درست تشخیص نداده اند و خواسته مشتری را مساوی با تقاضا قلمداد کرده اند .

بدیهی است که اگر از مردم بپرسید که دوست دارند که چه اتومبیلی سوار شوند شاید خیلی ها بگویند که اتومبیل اس 600 بنز . ولی در عمل این افراد این اتومبیل را خریداری نمی کنند چون قدرت پرداخت پول این اتومبیل را ندارند بنابراین خواسته این افراد قابلیت تبدیل شدن به تقاضا را ندارد . در اینجا لازم است کارشناسان بازاریابی شرکت ها در بررسی خواسته ها، قدرت پرداخت، تمایل به پرداخت وجه برای خرید محصول و … مشتریان بازار هدف، دقت لازم را داشته باشند تا در طراحی استراتژی های بازاریابی مجموعه، ناخواسته اشتباهاتی از این دست را مرتکب نشوند.

عوامل موثر بر انتخاب استراتژی بازاریابی

لازم به توضیح است که اشتباهات کارشناسان بازاریابی یک شرکت در طراحی استراتژی های بازاریابی مجموعه، به ویژه در طراحی استراتژی محصول می تواند زیان های هنگفتی را بر شرکت تحمیل نموده و موجبات نابودی شرکت را فراهم آورد . اگر کارشناسان بازاریابی یک شرکت در طراحی استراتژی های قیمت گذاری، پیشبرد فروش و توزیع اشتباه کنند ممکن است بتوان با تحمل زیان های معقول تری این استراتژی ها را اصلاح کرد اما اگر در طراحی استراتژی محصول اشتباه کنند و محصولات نامناسبی تولید کنند امکان اصلاح محصول تقریبا غیر ممکن است .

در طول سالیان طولانی فعالیت در بحث بازاریابی و فروش، شرکت هایی را دیده ام که با تصمیم گیری نادرست و بدون تست بازار، اقدام به تولید انبوه یک محصول نموده اند که بعضا حتی نتوانسته اند 1 درصد محصول تولیدی را بفروشند و همین اشتباه باعث ورشکستگی و نابودی شرکت شده است و بالعکس شرکت هایی که با بررسی درست بازار و تولید محصول درست، فرصت استثنایی را برای خود به وجود آورده اند و موفق شده اند .

کیفیت:

تعریف های مختلفی برای واژه کیفیت توسط کارشناسان رشته های مختلف ارایه شده است که هر کدام از این تعاریف در جایگاه خود درست است . اما جامع ترین تعریف از واژه کیفیت : کیفیت عبارتست از خواسته مشتریان بازار هدف .

بسیاری از کارشناسان، کیفیت را مترادف مرغوبیت ساختی محصول قلمداد می کنند اما در علم بازاریابی واژه کیفیت بسیار جامع تر بوده و فقط شامل مرغوبیت ساختی محصول نمی شود و بسیاری از پارامترهای مد نظر مشتری مانند قیمت و قدرت پرداخت، حساسیت مشتری به برند کالا، مکان عرضه کالا و … را نیز شامل می شود ..

 واژه کیفیت از شخصی به شخص دیگر و از بازار هدفی به بازار هدف دیگر معانی متفاوتی دارد . ممکن است محصولی که در یک طبقه از بازار با کیفیت تلقی می شود در طبقه دیگری از بازار فاقد کیفیت باشد . به همین دلیل شرکت ها در انتخاب بازار هدف، پارامترهای مختلف مد نظر مشتریان را بررسی می کنند و بخشی از بازار را که پارامترهای مشترک بیشتری را مد نظر دارند به عنوان بازار هدف انتخاب کنند . به عنوان مثال در بازار کالاهای کنسروی، محصولات شرکت های کلاس A  و شرکت های مطرح کلاس B، از نظر مرغوبیت ساختی فاصله فاحشی با هم ندارند اما قشر مرفه جامعه که در خرید مایحتاج خود به برند کالا توجه ویژه دارند معمولا محصولات کلاس B را خریداری نمی کنند زیرا در این طبقه از بازار، یکی از شاخص های کیفیت کالا معروفیت و یا جایگاه نام تجاری است .

در درس بعدی همراه با مثالی کوتاه و عملی در کنارتان هستیم. این بار واقعا قول می دهیم که کوتاه باشد. wink

در این مقاله به استراتژی های بازار هدف و نکات مهم در این زمینه پرداختیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. Have you ever considered about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and everything. But imagine if you added some great images or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and videos, this website could undeniably be one of the best in its field. Excellent blog!

  2. You really make it seem really easy together with your presentation however I find this topic to be really something that I feel I’d never understand. It sort of feels too complicated and very broad for me. I’m taking a look ahead in your subsequent put up, I will try to get the hold of it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا