مدرسه بازاریابی

ویژگی های لازم برای طراحی استراتژی های بازاریابی چیست؟

بنظر شما طراحی استراتژی های بازاریابی چگونه میسر می باشد؟ در این مقاله قصد داریم به این موضوع مهم بپردازیم.

در درس قبل  از دوره مدیریت بازاریابی مقدماتی بر انواع طراحی استراتژی بازاریابی پرداختیم. اما در این درس بررسی می کنیم که یک طراحی استراتژی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

 

پارامترهای اساسی لازم برای طراحی استراتژی های بازاریابی:

مطالب مرتبط:

{ دوره مدیریت استراتژیک توانا – چطور یک استراتژی بنویسیم ؟)

1: رسالت شرکت:

اساسا هر شرکتی با یک فلسفه وجودی ایجاد می شود که به آن رسالت شرکت می گویند. فرض کنید ما قصد داریم یک شرکت تولید خودرو ایجاد کنیم، حال پرسش این است که ما قصد داریم در این شرکت چه نوع خودرویی، برای چه کاری  و برای چه کسانی با چه سطح درآمدی تولید کنیم. پاسخ به این سئوالات فلسفه وجودی شرکت را مشخص می سازد. 

 به عنوان مثال شرکت بنز در بخش تولید سواری، فلسفه وجودی خود را اینگونه تعریف کرده است:

تولید اتومبیل کلاس یک با قیمت بالا برای قشر مرفه جامعه و دولت مردان .

یا شرکت یک و یک در ایران:

تولید مواد غذایی کنسروی با بالاترین کیفیت و قیمت بالا برای قشر مرفه و متوسط رو به بالای جامعه ی ایران و بازارهای بین المللی .  پاسخ به این پرسش مهم ترین اطلاعات اولیه را در اختیار کارشناسان بازاریابی مجموعه قرار می دهد تا بتوانند بر این اساس استراتژی های بازاریابی مجموعه را طراحی کنند.

آگاهی از رسالت شرکت، به کارشناسان بازاریابی کمک می کند تا بر اساس آن محصولات شرکت، تنوع بسته بندی، قیمت گذاری محصولات ،شبکه توزیع و.. را طراحی نمایند. به طور قطع بدون آگاهی از رسالت شرکت، امکان طراحی استراتژی های بازاریابی مجموعه وجود ندارد.

2: طراحی استراتژی های بازاریابی و اهداف شرکت:

هرشرکتی با توجه به رسالت خود، اهدافی را برای دوره های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت خود در نظر می گیرد که کارشناسان بازاریابی مجموعه برای طراحی استراتژی های بازاریابی شرکت باید از این اهداف آگاهی داشته باشند.

به عنوان مثال مدیران شرکت اعلام می کنند که قصد دارند با تولید حداکثر 10 قلم کالا در طول 3 سال 15 درصد بازار این محصولات را در اختیار خود درآورند.

اکنون کارشناسان بازاریابی با توجه به هدف انتخاب شده، ترکیب کالاهای تولیدی را مشخص می کنند و برای دستیابی به 15 درصد از سهم بازار در طول 3 سال، استراتژی های بازاریابی شرکت را طراحی می نمایند. ممکن است کارشناسان بازاریابی با توجه به وضعیت بازار اهداف مجموعه را نیز تعدیل نمایند.

 

3: تحقیقات بازار:

اساسا ما بر این باوریم که بدون انجام فعالیت های تحقیقات بازار و کسب اطلاعات لازم از بازار های هدف، طراحی  استراتژی های بازاریابی امکان پذیر نیست.

تحقیقات بازار و کسب اطلاعات لازم از بازارهای هدف، مهم ترین کاری است که باید در یک شرکت تولیدی و یا خدماتی انجام شود و خوشبختانه در سال های اخیر شرکت های ایرانی به اهمیت این بحث پی برده اند و فعالیت های خوبی در این زمینه انجام داده اند و به بازاریابی نگاه علمی پیدا کرده اند. هرچند که هنوز هم تعداد شرکت هایی که استراتژی های بازاریابی خود را براساس اطلاعات مبهم ذهنی مدیران خود طراحی می کنند کم نیستند که نشانه بارز آن شرکت های متعددی است که با کوچکترین تلاطم بازار ورشکست شده اند و یا زیر ظرفیت کار می کنند و سودآوری ندارند.

طراحی استراتژی های بازاریابی و تحقیقات بازار

شرکت های زیادی را دیده ام که فقط بر اساس ذهنیت مدیران خود و بدون کسب اطلاعات لازم از بازار اقدام به تولید محصول نموده اند و محصولی را تولید نموده اند که بازار، محصول آنها را پس زده و مشتری پسند نیست و در نهایت با ضررهای هنگفت مجبور به تعطیلی شرکت شده اند.

 

طراحی استراتژی های بازاریابی و فزآیند بازاریابی

در اینجا لازم است به نکته مهمی اشاره کنیم . فرآیند بازاریابی و طراحی استراتژی های بازاریابی، کاری پیچیده و تخصصی است که باید به دست کارشناسان مجرب و کارآزموده بازاریابی و با انجام پروژه های دقیق و حساب شده تحقیقات بازار و با کسب اطلاعات کامل از بازار صورت پذیرد تا بتواند زیر بنای موفقیت یک شرکت را فراهم کند. کاملا بدیهی است که شرکت هایی که به مبحث طراحی استراتژی  های بازاریابی خود نگاه ویژه و تخصصی داشته باشند و از افراد مجرب و متخصص استفاده کنند، در هر حال ما مصمم هستیم تا شما مفاهیم آن را در درس های آینده توانا به بهترین شکل ممکن یاد بگیرید. می توانند شاهد موفقیت مجموعه خود باشند و پله های ترقی را به سرعت طی نمایند.

اما شرکت هایی که حاضر نیستند برای سازمان بازاریابی و فروش خود هزینه کنند و بدون تحقیقات بازار و کسب اطلاعات لازم و با اطلاعات مبهم ذهنی و خواسته های مدیران خود، اقدام به تولید، قیمت گذاری و توزیع محصولات خود می نمایند و کارشناسان مجرب بازاریابی را در اختیار ندارند محکوم به شکست خواهند بود. این یک واقعیت محض است.

نکته جالب این است که مدیران شرکت هایی که مجموعه خود را به صورت سنتی اداره می نمایند بدون اینکه خودشان بدانند برای مجموعه شان اقدام به طراحی استراتژی های بازاریابی مانند طراحی و تولید محصول، قیمت گذاری محصولات، تصمیم گیری در مورد شیوه توزیع کالا و … می کنند اما وقتی در مورد طراحی استراتژی های بازاریابی شرکت توسط کارشناسان مجرب صحبت به میان می آید اساسا اصل طراحی استراتژی های بازاریابی را کاری عبث و کتابخانه ای و دانشگاهی می دانند که در عمل یا به قولی در کف بازار کاربردی ندارد . در حالی که این ذهنیت به هیچ وجه درست نیست و بازاریابی علمی بحثی کاربردی و حرفه ای است و می تواند در موفقیت و یا عدم موفقیت یک شرکت نقشی اساسی ایفا نماید .

امیدواریم همه صاحبان صنایع با دقت نظر و نگاه ویژه و علمی به بحث بازاریابی و فروش و جذب نیروهای متخصص و کارآزموده، در کار خود موفق باشند و هر روز شاهد رشد شرکت های ایرانی در بازار های داخلی و بین المللی باشیم.

همراه با ما باشید.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. I simply needed to thank you very much once again. I’m not certain the things that I would have implemented in the absence of the entire tricks discussed by you directly on such a field. This has been a daunting problem for me personally, however , viewing a skilled strategy you solved that took me to weep over joy. Extremely happier for the assistance and even have high hopes you realize what a powerful job your are putting in training most people with the aid of your blog post. I am certain you’ve never got to know any of us.

  2. You actually make it seem so easy with your presentation however I find this topic to be actually something which I believe I might by no means understand. It seems too complex and extremely extensive for me. I’m taking a look ahead in your subsequent submit, I will attempt to get the grasp of it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا