مدل ذهنی

فیل در تاریکی – تفاوت در مدل های ذهنی افراد

بنظر شما تفاوت در مدل های ذهنی افراد، در چیست؟

در درس قبل به چگونگی شکل گیری الگو ها و مدل های ذهنی پرداختیم.        

برای واضح تر شدن تاثیر مدل ذهنی در زندگی، در این درس از داستان فیل در تاریکی استفاده خواهیم کرد. این داستان در حوضه های بسیار مختلف و توسط افراد زیادی مورد استفاده قرارگرفته که نشان دهنده ی اهمیت و میزان سودمندی اش می باشد.

داستان فیل در تاریکی را می توان در فرهنگ های مختلف به شکل های کمی متفاوت یافت. ریشه ی داستان به هند و اختلافات مذهبی افراد بازمی گردد.

 

مولانا این داستان را به زیبایی در شعری در دفتر سوم مثنوی معنوی گنجانده است.

 

داستان از این قرار است که فیلی در اتاقی تاریک قرار داشت. و مردم برای بررسی فیل به اتاق می رفتند  اما هیچ کدام از آن ها پیش از آن فیلی ندیده بود

پیل اندر خانه تاریک بود          عرضه را آورده بودندش هنود

از برای دیدنش مردم بسی      اندر آن ظلمت همی ‌شد هر کسی

از آنجایی که نوری وجود نداشت افراد برای شناسایی فیل فقط به آن دست می کشیدند و هر کس بخشی از فیل را لمس می کرد و برداشتی از تجربه ی خود را با دیگران به اشتراک می گذاشت.

اما از آنجایی که افراد اعضای متفاوتی از فیل را لمس کرده بودند تعریف متفاوتی از آن داشتند و بر سر آن با هم به مباحثه جدال می پرداختند. یکی میگفت این چون ناودان است و دیگری آن را به شکل باد بزن می دید.

 

از نظرگه گفتشان شد مختلف          آن یکی دالش لقب داد این الف

 

اما حق با کدامشان بود؟ همه یا هیچ کدام؟  همه شان واقعا بخشی از فیل را لمس کرده بوند و فهمی حاصل کردند و این تجربه ای واقعی بود. اما از طرفی هیچ کدامشان تصویر کاملی از این موجود نداشتند و بر سر ماهیت آن با هم جدال می کردند.

 

این داستان کوتاه به روشنی نتایج مخرب تفاوت مدل های ذهنی افراد و آگاهی نداشتن آن ها از چVاییِ این تفاوت را نشان می دهد.

هرچند این داستان سعی بر تاکید به یگانگی حقیقت دارد و این که مذاهب و فرق مختلف را همگی مانند افرادی می داند که دستی بر فیل حقیقت می کشند و بر سر همان اختلاف از حقیقت با هم می جنگند غافل از اینکه همگی بدنبال فهم موجودی واحد هستند. اما کاربرد آن در زندگی روزمره و کسب و کار را می توان براحتی دید.

 

بسیاری از سو تفاهمات، جدال ها و نزاع ها در زندگی افراد ناشی از این تفاوت در فهم جهان است. آگاهی و فهم از مدل های ذهنی خودمان و دیگران و ریشه های شکل گیری آن ها کمک زیادی به ما در کاهش و سامان دادن به این جدال ها می کند. این که بدانیم همگی در اتاقی تاریک به دنبال شناخت فیل واحدی هستیم، جهان بینی متفاوتی به ما خواهد داد که در آن امکان بروز اتحاد و همکاری بین افراد بیشتر خواهد شد.

 

تفاوت در مدل های ذهنی افراد و مثال فیل

تمرین 

بر اساس درس های مدل ذهنی ما دنیا را و هرآنچه که با حواس پنجگانه حس می کنیم از طریق مدل های ذهنی مان برای خود تفسیر می کنیم. بر همین اساس احتمالا فهم شما ممکن است از مطالب این درس با دوستانتان کمی متفاوت بوده باشد و از منظر های متفاوتی متن را بررسی کرده باشید. 

برای اینکه فهم بهتری از درس مدل ذهنی داشته باشیم و شاید بد نباشد آنچه تا اکنون از این 4 درس درباره ی مدل، الگو ها و مدل های ذهنی فهمیده اید را با دوستانتان در توانا به اشتراک بگذارید و نظرات آن ها را نیز بخوانید. 

سعی کنید در نظرات خود از مثال های دیگری که از مدل ذهنی و نتایج تفاوت مدل های ذهنی افراد به ذهنتان می رسد و در زندگی تجربه کرده اید استفاده کنید تا هم خودتان این مفهوم را در زندگی روزمره تان بهتر ببینید و هم به دوستانتان در افزایش فهمشان از مدل های ذهنی کمک کنید. 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. There are some interesting time limits on this article however I don’t know if I see all of them center to heart. There’s some validity but I’ll take hold opinion until I look into it further. Good article , thanks and we want extra! Added to FeedBurner as properly

  2. I have been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site. Reading this info So i’m happy to convey that I’ve a very good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make sure to don’t forget this web site and give it a look on a constant basis.

  3. Thanks for sharing excellent informations. Your web site is very cool. I am impressed by the details that you have on this website. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my friend, ROCK! I found just the information I already searched everywhere and simply could not come across. What a perfect web site.

  4. I loved as much as you’ll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an edginess over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.

  5. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was wondering what all is required to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very web savvy so I’m not 100 sure. Any tips or advice would be greatly appreciated. Many thanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا