مدل ذهنی

ویژگی های مدل های ذهنی

تا اینجا برخی از ویژگی های مدل های ذهنی را به صورت پراکنده بررسی کردیم. در درس قبل داستان فیل در تاریکی را از سری دوره مدل ذهنی توانا خواندیم. در این درس مرور کوتاهی بر این ویژگی ها خواهیم داشت و سپس یک ویژگی بسیار مهم دیگر از مدل های ذهنی را معرفی خواهیم نمود.

اطلاعاتی که از طریق حواس پنج گانه دریافت می کنیم از فیلتر یا لنز مدل های ذهنیمان می گذرند.

حتی در تفسیر آثار ادبی مانند شعر، رمان، فیلم وغیره، افراد نظرات متفاوت و گاه متضادی دارند. این اتفاق نشانه ایست واضح از وجود مدل های ذهنی که افکار ما را قالب بندی می کنند.

 مطالعات بسیاری وجود دارند که در آن از چند نفر که شاهد یک اتفاق بودند خواسته شد آنچه که دیدند را بازتعریف کنند. در این مطالعات گزارش های بدست آمده از افراد مختلف تفاوت های معناداری باهم داشتند.

به شرایطی که در آن دو نفر از یک اتفاق یکسان برداشت های متضادی دارند Rashomon effect یا اثر راشومون گفته می شود. این اصطلاح از روی فیلمی به همین نام ساخته ی “آکیرا کوروساوا” برداشته شده. در آن فیلم چهار نفر از شاهدین یک قتل روایتی از جریان قتل دارند که با اینکه به اتفاقات یکسانی اشاره می کنند اما نتایج و قضاوت های متفاوتی دارند.

برداشت متفاوت از یک موضوع ارتباط مستقیمی با ویژگی های مدل های ذهنی دارد.

مدل های ذهنی واقعیت نیستند، بلکه تصویری تغییر یافته و ناقص از واقعیت اند.

می توان جمله ی جورج باکس را به یاد آورد که ، همه ی مدل ها غلط اند. مدل های ذهنی تنها ادراکات ما از جهان اطراف هستند اما با این حال ما آن ها را واقعیت می پنداریم و با اطمینان تمام از این ادراکات ناقص و ناکامل دفاع می کنیم. نکته ی جالب این است که تمام تصمیمات زندگیمان را نیز بر اساس همین مدل های ذهنی می گیریم. بنابراین آگاهی یافتن از مدل های ذهنیمان و درک درست منطق آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ( در درس های آینده ی دوره مدل ذهنی در این باره بیشتر خواهیم گفت )

مدل های ذهنی محدوده های فکری ما را تعیین می کنند.

از ویژگی های مدل های ذهنی این میباشد که محدوده فکری ما را تعیین می کنند.

از سال 1945 تا سال 1954 همه ی دوندگان اعتقاد داشتند که برای انسان ممکن نیست که بتواند فاصله ی 1 مایلی را در کمتر از 4 دقیقه بدود. اما در آن سال وقتی راجر بنیستر (Roger Bannister) رکورد کمتر از چهار دقیقه را به ثبت رساند، این رکورد تنها 46 روز دوام آورد و جان لندی از استرالیا این رکورد را شکست. پس از آن این رکورد که 9 سال بود تغییر نکرده بود چندین بار جا به جا شد. امروز رکورد دو 1 مایل 3:43 است.

بعد از رکورد شکنی راجر بنیستر تنها چیزی که برای دوندگان دیگر تغییر کرد این فکر بود که این اتفاق امکان پذیر است.

و اما یکی از مهم ترین ویژگی های مدل های ذهنی :

مدل های ذهنی باعث تثبیت و تقویت خود می شوند.

بگذارید با چند مثال ساده این فرایند را  بشناسیم.

نقش ویژگی های مدل های ذهنی در زندگی

ویژگی های مدل های ذهنی و روابط بین فردی

همانطور که در مثال های بالا واضح است یک مدل ذهنی می تواند چرخه ای را بوجود بیاورد که نهایتا خودش را تایید کند  و هر بار تایید این مدل ذهنی تقویت می شود. چرا که تمام تصمیم ها و عمل های زندگیمان براساس مدل های ذهنی ما هستند. حتی بسیاری از مواقع ما اتفاقاتی را که در زندگیمان می افتد را طوری توجیه و تفسیر می کنیم که با مدل ذهنی کنونیمان همخوانی داشته باشد.

برای مثال شما فکر می کنید یکی از دوستانتان فرد منفعت طلبی است. اگر این دوست در طی چند هفته چند بار با شما تماس بگیرد و بگوید “فقط می خواستم حالت را بپرسم” احتمالا به جای اینکه از اینکه به فکر شما بوده است خوشحال شوید ، با خود می گویید “این بار دیگه چی تو سرشه ” یا ” دیگه چه نقشه ای داره”. در واقع شما بر اساس مشاهدات گذشته که تبدیل به الگو های ذهنیتان شده مشاهدتات کنونی را نیز ارزیابی می کنید، در صورتی که اطلاعاتی برای اثبات آن ندارید.

نکته ی مرتبطی وجود دارد که بررسی آن خالی از لطف نیست.

شکل گیری الگو ها و مدل های ذهنی همیشه بر اساس اتفاقاتی نیست که در زندگی خودمان افتاده. ممکن است ما فقط راجع به آن اتفاق ها چیزهایی شنیده باشیم. بر اساس همان اطلاعات نیز مدل های ذهنی می توانند شکل بگیرند.

برای مثال اگر همیشه از اخبار خبرهای قتل، سرقت، آدم ربایی و جرایم دیگر را راجع به یک شهر یا کشور خاص شنیده باشید، احتمالا اگر به آن مکان سفری داشته باشید احساس امنیت نخواهید کرد. شما هرگز هیچ کدام از آن اتفاقات را به چشم ندیده اید اما همان اطلاعاتی که از اخبار دریافت کردید برای شکل گیری مدل های ذهنیتان کافی است.

در واقع بسیاری از مدل های ذهنی ما از طریق همین اطلاعات و از طریق اطرافیان و فرهنگ موجود در جامعه شکل می گیرد.

فرض کنید از کودکی شنیده اید که افراد شهر سعید آباد بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند. اما مردم شهر جلال آباد عصبی هستند. وقتی حتی برای اولین بار به این شهر ها سفر می کنید احساس متفاوتی خواهید داشت و با کوچکترین نشانه که با مدل ذهنیتان از آن شهر همخوانی داشته باشد به سرعت مدل ذهنیتان تقویت و تثبیت می شود.

 با وجود تمام این شرایط مدل های ذهنی تغییر پذیر هستند. مدل های ذهنی را می توان شناخت ، بررسی و ارزیابی کرد و در صورت لزوم تعدیل یا تغییر داد. شناسایی مدل های ذهنی در گفت و گو ها و مباحثات کمک شایانی در زندگی و محل کار به ما خواهد کرد. در درس های آینده با ابزارهایی آشنا می شویم که بتوانیم با مدل های ذهنی بیشتر کار کنیم.

تمرین

در بالا دو مثال ارائه کردیم که نشان می داد یک مدل ذهنی می تواند باعث تقویت و تایید خودش بشود. شما هم می توانید مثال های دیگری پیدا کنید و با دوستانتان در توانا به اشتراک بگذارید.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. Thank you for sharing superb informations. Your website is very cool. I am impressed by the details that you have on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched all over the place and just couldn’t come across. What an ideal website.

  2. I’m writing to make you be aware of of the magnificent encounter my friend’s princess developed browsing your site. She learned many issues, which include how it is like to have an ideal coaching mood to have many more quite simply grasp selected multifaceted topics. You undoubtedly did more than our expected results. Many thanks for offering these great, trusted, revealing and in addition cool tips about the topic to Julie.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا