مقالات فن بیان

قدرت کلام در ۱۰ روز (مخصوص افراد با کلاس)

بیشتر افراد در جست و جوی روش هایی برای تقویت قدرت کلام و فن بیان می باشند، زیرا همه چیز در راستای رساندن پیام منتقل خواهد شد. وجود ارتباطات مهم ترین چیز در کسب و کار و مدیریت است، اما شیوه صحبت کردن با اهمیت ترین عنصر در ارتباط کلامی خواهد بود.

قدرت کلام و فن بیان چیزی نیست که به تازگی مد شده باشد، زیرا فن بیان، بیان کننده اهمیت نفوذ کلام است. داشتن قدرت کلام و فن بیان خوب و درست یک نکته مثبت برای رسیدن به اهداف و زندگی پر رونق تر خواهد بود.

ارسطو فیلسوف یونانی اولین کسی بود که تکنیک های در مورد قدرت کلام و قانع کردن دیگران بیان کرده است و هنوز هم کسانی مانند، جان اف کندی و مارتین لوتر کینگ هستند که در سخنرانی های خود از این تکنیک های نفوذ کلام برای افزایش قدرت کلام خود استفاده می کنند.

چطور قدرت کلام و فن بیان خوبی داشته باشیم؟

[aparat id=”CSuqd”]

برای داشتن قدرت کلام و بیان خوب باید مطالعات خود را افزایش دهیم تا با کلمات و جمله بندی های بیشتری آشنا شویم تا در صورت نیاز بتوانیم کلمات خود را با قدرت بیشتری بیان کنیم.

یک سخنران قطعا با جریانات فکری و کلامی متفاوت رو به رو بوده و به طور یقین از بعضی از این جریانات متاثر هم خواهد شد، اما به عنوان یک شخصیت مستقل، در جایگاه سخنرانی باید روش و پویش منحصر به فرد خود را انتخاب کنیم، تا علاوه بر بالا بردن سطح کیفی کلامش در ساخت و تشخیص هم بی نظیر عمل کرده باشد و نفوذ کلام او در دیگران دیده شود.

سخنران و ارائه دهنده، نیازمند به یک ذهنیت تربیت شده است که بعد از مواجه با هر مقوله ی فکری و اجتماعی باید مثل کاتالیزوری عمل کند که وقایع را پالایش کرده و با دقت نظر بر جوانب مختلف آن را ثبت، ضبط و بیان کند. کسب دیدگاه نوین و ارائه ی نوین این است که در سخنرانی ایجاد تمایز کنیم. فرم دهی به ذهنیت، مخاطب شناسی، آگاهی به تکنیک های بیانی و تاکیدات زبانی یک سخنران را در ارائه بهتر و تقویت قدرت کلام، موفق می کند.

داشتن قدرت کلام به ما کمک می کند تا با طرز بیان و کلام خود نظر مخاطبان را جلب کنیم و بهتر صحبت کنیم. قدرت کلام فقط مربوط به سخنرانی نخواهد بود، زیرا برقراری ارتباطات کلامی مهم ترین نکته در زمینه افزایش میزان نفوذ کلام است.

چند نکته برای تقویت فن بیان و سخنرانی

قدرت کلام و فن بیان، مردی در حال صحبت با قدرت

* گاهی آن چه سخنران می گوید، اهمیت ندارد، بلکه نحوه ی گفتن آن است که بسیار مهم است و قدرت کلام ما را بالا می برد.

*سخنران باید قبل از ارائه هر مطلبی، مطلب اصلی را از آن خود کند و با بیان خود آن را ارائه دهد.

*سخنرانی تاثیر گذار لزوما باید همراه با صمیمیت در کلام و نفوذ کلام باشد.

*سخنران باید نسبت به مسائل مختلف نظریه پردازی کند، البته با رعایت جوانب شرایط زمانی و مکانی.

*نحوه ی بیان کلمات ربطی در سخنرانی باید متفاوت بوده و بیانگر احساس سخنران باشد.

*در هر جمله، کلمه ای مهم تر وجود دارد که مفهوم جمله در آن خلاصه می شود و باید از لحاظ لحنی تاکید بییشتری به آن شود.

*در ارائه هر مطلبی، بعضی جملات مهم تر می باشند. اهمیت آن ها به این دلیل  است که بار معنایی مطلب را به دوش می کشند و به همن علت باید با لحن خاصی ارائه شوند.

*ایجاد ارتباط معنایی و احساسی با مخاطب به روش های مختلف انجام می شود که مهم ترین آن قدرت کلام است.

*صراحت لهجه در کلام به هنگام ارائه از نکات اصلی خواهد بود.

* با شدت و وحدت، کلام شعاری خود را بیان کنیم.

یک سخنران حرفه ای به هیچ وجه از دیگران تقلید نمی کند و کلام خود را منحصر به فرد ارائه می دهد.

در قسمتی از سخنرانی استیو جابز این گونه گفته می شود که، “عمرتان محدود است بنابراین آن را با زیستن جای دیگران هدر ندهید…”

نگذاریم هیاهو و نظرات دیگران ندای دورن ما را خاموش کند و مهم تر این که، جرئت پیروی از خواهش دل و الهام خویش را داشته باشیم.

آن ها می دانند ما در حقیقت چه می خواهیم شویم و بقیه، فرعیات است.

در دام تعصب که نیفتیم خود به معنی زندگی بر اساس نتایج تفکر دیگران است.

ریاست دانشگاه استنفورد طی مراسم افتتاحیه به بیست و سه هزار دانشجو دانشگاهی و خانواده ها خوش آمد گفت و ابراز داشت جابز روح دانشگاه را درک و تمایل آن به ابراز شجاعت و رسوخ در راستاهای نوین را مجسم می کند.

جابز در مورد دستاورد های خویش با متانت سخن گفت و اندرز او ساده بود. او بیان کرد که ایمان را از دست ندهید…تنها راه انجام کار بزرگ عشق ورزیدن به آن است… بنابر این بجویید تا بیابید بیکار نشینید.

چرا باید نفوذ کلام داشته باشیم؟

 

کلمات همه جا وجود خواهند داشت، زیرا ما به کمک آن ها صحبت می کنیم. از زمانی که یک کودک شروع به صحبت کردن می کند با این مهارت مواجه می شود. یکی از علت های تاکید بر قدرت کلام این است که کلام در واقع یک موج بزرگ است که توسط واژگان ساطع می شوند. همه انسان ها در زندگی خود در شرایطی قرار می گیرند که باید در یک جمع صحبت کنند تا بتوانند از عقاید خود دفاع کنند و در صورت لزوم دیگران را متقاعد سازند، پس آمادگی داشتن در قدرت کلام بسیار مهم است.

خوب است بدانیم قدرت کلام همیشه مثبت نخواهد بود و گاهی اوقات این قدرت منفی انتقال داده می شود، اما مهم ترین چیزی است که زندگی ما را هدایت می کند. نحوه صحبت کردن ما بر سرنوشت و عاقبت ما بسیار تاثیر گذار است. قدرتمند ترین کلمات همان هایی هستند که ما بیشتر در طول روز آن ها را تکرار می کنیم. هر چیزی که به صورت مداوم تکرار شود اتفاق خواهد افتاد، پس خوب است به جای تکرار کلمات منفی از کلماتی استفاده کنیم که آرزوی آن را داریم.

نفوذ کلام، قدرت کلام یک زن

قدرت کلام مهم ترین چیزی است که در دنیا وجود دارد. تاثیر کلمات به قدری بالا است که به عنوان عامل کلیدی برای بهبود فن بیان شناخته شده است.

افرادی که در موسسات یا هر ارگان دیگری دارای سمت سازمانی هستند، برای این که در کار خود پیشرفت کنند، باید توانایی سخنرانی خود را در میان دیگران بالا ببرند، زیرا مهارت ارتباطی یکی از مهم ترین مهارت ها برای کسب مقام بالاتر شناخته شده است.

قدرت کلام و توانایی متقاعد کردن دیگران در هر موقعیت اجتماعی، می تواند به ما در محیط کاری کمک کند و تغییرات بزرگی در زندگی ما ایجاد کند.

قدرت کلام و فن بیان خوب برای همیشه وجود ندارد، بلکه افراد باید در شرایط مختلف بیان خود را تغییر دهند و روز به روز آن را بهتر کنند.

قدرت کلام داشتن یعنی، یادگیری مطالب به صورت تئوری و همچنین داشتن تمرین کافی و مناسب در لحن بیان و به کارگیری واقعی و مستمر آن در زندگی خود.

به کمک یادگیری و تقویت مهارت قدرت کلام و فن بیان رسیدن به اهداف برای ما آسان تر خواهد بود.

مقالات دیگری که برای شما مفید هستند :

ظاهر و پوشش یک سخنران حرفه ای باید چگونه باشد؟ + نکاتی که باید بدانیم
لحن در فن بیان سخنران باید چگونه باشد؟ | 10 دقیقه تا فن بیان عالی فاصله داریم
ایجاد جذابیت در سخنرانی با چه تکنیک هایی امکان پذیر است؟
چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیر گذار داشته باشیم؟| 5 عامل موثر در سخنرانی موفق
محصول سایت توانا | دوره فن بیان مدرس حامد سهرابزاده

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

    1. درود بر شما دوست عزیز
      قطعا یک واقعیت است اگر شما تمامی تمرین ها و تکنیک ها رو هر روز تکرار داشته باشید.

  1. کلمات همه جا وجود دارد ما به وسیله ی آنها حرف می زنیم آن ها را می خوانیم می نویسیم به آنها فکر میکنیم آنها را در ذهن خود باز خوانی میکنیم مثلا واژه پول برای خیلی ها ارتعاش منفی داره و برای بعضی ها مثبت.

  2. Hiya, I’m really glad I’ve found this information. Today bloggers publish just about gossips and net and this is really irritating. A good site with exciting content, that’s what I need. Thanks for keeping this site, I will be visiting it. Do you do newsletters? Can’t find it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا