توانمندسازی بانوان

۱۲ مرحله برای تبدیل شدن به یک زن موفق در کسب و کار چیست؟

یکی از ویژگی های زنان موفق داشتن کسب وکار است. تحقیقات نشان داده رابطه مثبتی بین ویژگی های شخصیتی فرد و موفقیت او وجود دارد. در واقع اهمیت ویژگی های شخصیتی ما در موفقیت های شغلی ، بسیار بیشتر است از مهارت هایی که برای کسب و کارمان به آنها نیاز داریم.

پس برای موفق شدن مهم است که خودمان و ویژگی هایمان را بشناسیم و روی تقویت برخی از این خصلت ها و یا حذف برخی دیگر سرمایه گذاری کنیم. در مرحله بعد تقویت مهارت های شغلی اهمیت دارد. پس خودشناسی در این راه کمک زیادی به ما می کند. اما مراحل تبدیل شدن به یک زن موفق در کسب وکار چیست؟

۱-داشتن عزت نفس بالا و خودباوری

عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی درونی فرد. وقتی خودمان را ارزشمند بدانیم و خودمان را دوست داشته باشیم و برای خودمان حرمت قائل باشیم دارای عزت نفس هستیم. وقتی اجازه ندهیم حرف ها و انتقادهای دیگران در ما اثر منفی بگذارد، دارای عزت نفس هستیم. داشتن عزت نفس باعث ایجاد اعتماد بنفس هم در ما می شود یعنی موجب می شود به خود باوری برسیم.

باور کنیم که توانایی انجام کارها را داریم. هر زن موفقی در گام اول باید به خودش احترام بگذارد و پر از افکار مثبت نسبت به خودش باشد. و خودش را باور داشته باشد. در راه افزایش اعتماد به نفس خودمان، می توانیم روی کارهایی که تا به حال انجام دادیم و در انجام شان موفق بودیم، تمرکز کنیم.   

۲-کنترل خشم و استرس

اینکه بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم و بی موقع بروز ندهیم، از مهارت های مورد نیاز هر زن موفقی است. بهتر است سعی کنیم با دیگران مجادله نکنیم و برای حل اختلافات مان با دیگران با آنها به گفتگو بپردازیم. اما از طرفی باید بدانیم اختلاف نظرها و نداشتن توافق بر سر امور بخشی از کار و روند شغلی است. مردها بخوبی این را می دانند و با یحث کردن مشکلاتشان را حل می کنند.

اما ما خانم ها اغلب بحث ها را شخصی می کنیم و برای همین از بحث کردن می هراسیم. بهتر است ما هم بعنوان یک زن موفق یاد بگیریم مسائل پیش آمده را شخصی نکنیم و از بحث ها ی مفید که در جهت رفع مشکل انجام می شود نهراسیم. استرس ها هم در واقع فشارهای روانی هستند که به ما وارد می شوند. بطور طبیعی همه ی ما در مقابل انجام برخی کارها دچار سطح متعادلی از استرس می شویم که با حفظ خونسردی و بررسی همه جانبه ی امور، عکس العمل متناسبی برای آن امر نشان داده و نه خیلی خونسرد جلوه می کنیم و نه خود را می بازیم.

اگر نتوانیم سطح استرس خود را کنترل کنیم، بقدری این فشار روانی بر ما زیاد می گردد که خود را در جایی می بینیم که انگار همه ی درها به رویمان بسته شده و از انجام کارها ناتوان می شویم. پس داشتن سطح متعادلی از استرس را که مفید است در خود حفظ کنیم. برای کنترل استرس می توانیم از کنترل افکارمان شروع کنیم و جلوی افکار منفی مان را بگیریم. آب بنوشیم و تنفس شکمی انجام دهیم. در آخر بدنبال حل مسئله برویم.

۳-کنترل هیجان ها

یک زن موفق می تواند هیجاناتش را مدیریت کند. ما دو دسته هیجان منفی و مثبت داریم. هیجان های منفی مثل: خجالت ،اضطراب، افسردگی و نفرت. هیجان های مثبت مثل: شادمانی، لذت، محبت و شگفتی. مهم است که بتوان هم هیجان های منفی و هم مثبت را شناخت در جای خود، کنترل کرد. در واقع نباید اجازه بدهیم آنها ما را کنترل کنند و با ابراز نا به جای آنها و یا زیاده روی در بروزشان به ما آسیب بزنند.

 ۴-جسور بودن 

جسارت مساوی با شجاع بودن و نترسیدن است. البته همیشه اینگونه نیست که ما از انجام کاری نترسیم و آن را انجام دهیم، خیلی از اوقات ما می ترسیم و اقدام می کنیم چون می دانیم راه مقابله با ترس ها همین است.

آن زمان که با وجود احساس ناامنی درونی، جرات بخرج داده اید و در کارتان پیش رفتید، شما زنی موفق خواهید بود.

۵- تعیین هدف

هدف داشتن مساوی ست با داشتن انگیزه برای کارهایی که می کنیم و نقشه راهی که در آن پیش می رویم. هدف ما مسیر موفقیت ما را مشخص می کند. ما را از سردرگمی های زندگی نجات می دهد. برای تعیین هدفهای خود باید ارزش هایمان را بشناسیم و هم راستا با ارزش های مان، هدف خود را تعیین کنیم.

بدانیم رسالت مان در زندگی چیست. داشتن چنین اهدافی به ما انرژی دو چندان برای حرکت در مسیر موفقیت می دهد. اهداف ما در سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید نوشته شوند. اهداف باید واضح، ساده، تعهدآور، قابل اندازه گیری و متناسب با امکانات و ویژگی های مان باشد و بتوانیم آن را زمان بندی کنیم.

۶- مدیریت زمان

بعد از تعیین هدف، زمان لازم برای رسیدن به آن هدف را تعیین کرده و آنرا به اهداف کوچک و کارهای روزمره مان تبدیل می کنیم. باید برای اینکه یک زن موفق باشیم هم برای انجام امور خانه و خانواده و هم در محل کارمان برنامه مشخص و تبیین شده داشته باشیم. داشتن زمانبندی مناسب برای هدف های شغلی، باعث سرعت بخشیدن در جهت رسیدن به هدف می شود.

قانون هشتاد بیست می گوید: تنها بیست درصد از کارهای روزانه ما منجر به موفقیت هشتاد درصدی ما می شوند. بنابراین هشتاد درصد کارهایی که ما در روز انجام می دهیم، کم اهمیت تر هستند چون بیست درصد در موفقیت ما نقش دارند. با شناسایی این کارها می توان آنها را از برنامه روزانه حذف کرد و یا کاهش داد.

۷-شخصیت شناسی و شناخت مخاطب

شناسایی انسان ها در هر جایگاهی که باشیم به ما کمک می کند، تاثیر بیشتری روی آنها بگذاریم و بهتر عمل کنیم. هر پیامی که ما بخواهیم به مخاطب خود بدهیم، سه بخش: فرستنده پیام یعنی خودمان، پیامی که می خواهیم بفرستیم، گیرنده پیام یا همان مخاطب ما در آن دخیل هستند.

شخصیت درون گرا، برون گرا، حسی، الهامی، متفکر، احساسی، قضاوتی و دریافتی از انواع شخصیت ها هستند. شناخت نیازهای عاطفی و اجتماعی هر کدام از این مدل شخصیت ها به شناخت بیشتر ما از آنها کمک می کند. در نهایت این مهم است که در هر جایگاهی که هستیم و با هر مدل مخاطبی که سر و کار داریم به فکر کمک به آنها و گره گشای کارشان باشیم.

۸-انعطاف پذیری

گاهی در مسیر رسیدن به هدف های شغلی مان مجبوریم در مقابل دیگران و مشکلات مان انعطاف پذیر باشیم. انعطاف پذیری در جهت ایجاد تغییرات مثبت و ایجاد تعادل و ثبات در برابر تغییر و نابسامانی است. وقتی در برابر مشکلات پیش آمده انعطاف نشان دهیم، بهتر می توانیم آنها را حل کنیم و این موجب پیشرفت ما می شود.

۹-داشتن مهارت فن بیان

برای رسیدن به هدف های مان گاهی نیاز داریم در مصاحبه های شغلی شرکت کنیم. همچنین برای فروش محصولی که داریم نیاز هست بخوبی بتوانیم راجع به آن صحبت کنیم. در واقع با داشتن مهارت فن بیان، بهتر می توانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم و روی آنها تاثیر بگذاریم. وقتی بتوانیم خوب حرف بزنیم در همان نگاه و ملاقات اول می توانیم دید مثبت دیگران را نسبت به خودمان جلب کنیم.

دوره رایگان فن بیان توانا را از دست ندهید.

۱۰-داشتن روابط موثر با دیگران

ارتباط های ما بخش بزرگی از موفقیت هایمان را رقم می زنند. هر چقدر به سمت توسعه کسب و کارمان پیش می رویم بیشتر درک می کنیم که ارتباطات ما چقدر می توانند موثر باشند و ما را یاری دهند. ارتباط ها می توانند کلامی و غیر کلامی باشند. برای داشتن روابط موثر با دیگران به مهارت های مختلفی نیاز داریم. مهارت گوش دادن فعال مهمترین مهارت در زمینه ارتباط موثر با دیگران است. کسب مهارت های نه گفتن، درخواست کردن ، کمک خواستن از دیگران و جلب رضایت دیگران در تعامل با آنها از دیگر مهارت های ارتباطی است.

در این خصوص سیمنار ارزشمند معجزه ارتباط موفق از دکتر حمیدرضا محتشمی را حتما ببینید.

۱۱-پذیرش شکست

گاهی نیاز است در مسیر موفقیت شکست هایی را که می خوریم، بپذیریم اما آنها را به شکل یک تجربه ببینیم. شکست زمانی واقعا شکست است که از آن چیزی نیاموخته باشیم. باید به این آگاه باشیم که در راه رسیدن به هدف هایمان حتما چالش ها و شکست ها وجود دارند و با آمادگی با آنها مواجه شویم و با برخورد با آنها احساس سرخوردگی نکنیم. بلکه بدانیم با هر شکست یک پله به موفقیت نزدیک تر شدیم.

۱۲-حرفه ای بودن در کسب و کار

مهمترین عوامل موفقیت ما از شخصیت مان سرچشمه می گرفتند اما در کنار همه ی توانمندی هایی که داریم، باید در حرفه و کسب و کارمان هم حرفه ای باشیم و اطلاعات کافی در رابطه با شغل خود را داشته باشیم. در کنار اینکه عاشق کسب و کار خود هستیم، صفر تا صد کار خود را هم باید بلد باشیم و پیگیر و متعهد به کارمان باشیم. همچنین بطور پی در پی در حال آموزش در حوزه کاری مان باشیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا