بلاگر ها

ولاگر ها چه کسانی هستند؟

در این بخش می خواهیم در مورد ویلاگر ها یا همان ولاگر ها و تفاوتشان با بلاگر ها بنویسیم، سوالات زیادی در این باب از ما پرسیدید ما سعی می کنیم در قالب این مقاله همه را بیان کنیم.

تفاوت ولاگر با بلاگر در چیست؟

حتما در یوتیوب و در صفحات اینستاگرام و دیگر فضاهای دیجیتال ویدئو های زیادی دیده اید که آموزش چیزی است یا صحبت های دوستانه و شاید هم این ویدئوها خنده دار باشند به تولیدکنندگان این نوع محتوی که به جای نوشتن (بلاگ) از ویدئو برای ارتباط با مخاطبانشان استفاده می کنند ولاگر می گویند.

آن ها هم مثل بلاگرها در زمینه ی خاصی در فضای مجازی فعالیت دارند و برای بهتر دیده شدن به جای نوشتن مطلب، بیشتر از ویدئو به عنوان رسانه اصلی استفاده می کنند.

ویلاگ یا ولاگ از زمانی بیشتر رونق پیدا کرد که گوشی های همراه با دوربین های دیحیتالی خود در دسترس عموم مردم قرار گرفتند و باید بگوییم شاید ارتباط با مخاطب به وسیله ويدئو برای تولید کننده محتوی بسیار راحت تر است، به جای اینکه چند صد کلمه بنویسیم راحت با یک ويدئو یک دقیقه ای می توانیم حق مطلب را ادا کنیم و بهتر و راحت تر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم به این دلیل است که این روزها بیوتی بلاگر ها بیشتر از ويدئو به عنوان رسانه اصلی ارتباط با کاربران خود استفاده می کنند.

باید بدانیم بعد از اینکه لایو یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام هم با استقبال بی نظیری مواجه شد بلاگرها و فعالان فضای مجازی متوجه شدند که کاربران از ارتباط ويدئویی لذت می برند و نقش  ويدئو در تولید محتوی رنگ جدیدی به خود گرفت.

می دانیم که یوتیوب سردمدار فضاهای مجازی در این خصوص است youtube  که پلتفرم اصلی آن بر پایه ویدئو است، مکان خوبی برای ویلاگر هاست که محتوی های خود را در این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند و بعد از یوتیوب می توان گفت سایت های شخصی، اینستاگرام، تلگرام و در آخر آپارات در کشور ایران مکان های بعدی حضور ولاگر ها هستند.

می شود گفت ولاگر ها را در هر پلتفرمی که از ویدئو پشتیبانی می کند می بینیم البته آپارات و اینستاگرام در ایران طرفداران بیشتری در بین ولاگرها و مخاطبان دارد.

vlogger youtube

ولاگر ها را بیشتر کجا می بینیم:

 یکی از دلیل های خوبی که ولاگرها ويدئوهای خودشان را در یوتیوب به اشتراک می گذارند عملکرد جالب یوتیوب است که قبل از پخش هر محتوی ویدئویی یک تبلیغ دارد که بخشی از درآمد این تبلیغ را به تولید کننده محتوی یا همون ولاگر می دهد.

این روزها  آپارات هم بعد از فیلتر شدن یوتیوب و تلگرام بیشتر محبوب شده و این فضا حرفه ای تر به کار خودش ادامه می دهد و به مانند عملکرد یوتیوب اگر به یک ولاگر حرفه ای تبدیل شوید درصدی از پول تبلیغ قبل ویدئو شما را به خودتان پرداخت می کند.

البته بگوییم که شاید خیلی مبلغ زیادی نباشد، خب پس چطور کسب درآمد کنیم؟

چطور از ولاگری پول دربیاوریم؟

یک ولاگر ایرانی چطور باید کسب درآمد کند؟

خب در هر رسته کاری که فعالیت می کنید شرکت هایی هستند که پول می دهند تا شما برند آن ها و یا محصولات آن ها  را تبلیغ کنید و آن ها در ازای این تبلیغ در پیج خودتان یا فضای مجازی که با آن مشغول کار هستید به شما پول می دهند و این اصلی ترین روشی است که در دنیا برای انواع اینفلوئنسرها مرسوم می باشد.

در تبلیغات ولاگری (من که می گم در هر کاری) صداقت داشتن شرط اول برنده شدن است، حق به دل می نشیند و بدانیم مخاطب زرنگ تر از این حرف هاست.

یک مثال می زنم تا منظورم را دقیق به شما برسانم؛ اول بگویم که من طراح لباس هستم و در نتیجه فشن بلاگرهای زیادی را رصد می کنم یک روز در پیج یکی از آن ها دیدم با دوربینش در حال گذشتن از خیابان بود و لایو می گرفت، به اصطلاح از کناریک مغازه مانتو فروشی با قیمت های ارزان رد شد و وارد مغازه شد،

شروع کرد به پوشیدن مانتوها و تبلیغ آن ها و این که ای وای من چقدر خوش شانسم، چقدر ارزان بیایید و بخرید من همین طور انگشت به دهان مانده بودم که این فشن ویلاگر با این ویدئو فکر کرده مخاطب شعور تشخیص ندارد و متوجه نمی شود که این تبلیغ اسپانسر دارد و به قول خودش یهویی نیست و معلوم است که همه چیز از پیش برنامه ریزی شده است لطفا به این نکات توجه کنید، البته اگر به ماندگاری و کسب مبالغ بیشتر فکر می کنید، زیرا با این کار اسپانسر شما و شما دروغ گو جلوه می کنید و بازدهی تبلیغ پایین می آید و به مرور اسپانسر و مخاطبین خود را از دست می دهیم.

خیلی رو راست به مخاطبین بگویید که این مغازه اسپانسر ویدئو ما می باشد و حالا هرچه می خواهید بگویید خودتان بهتر می دانید این گونه مشتری به شما اعتماد می کند و خوشحال است که با فردی راستگو طرف است و حتما به شما وفادار می ماند.

روش دیگری که می شود کسب درآمد کرد تبلیغ است که آن هم بسیار متداول است از محصولی در ویدئو خودتون استفاده می کنید ولی اسمی از آن نمی برید این می شود تبلیغ کردن. مثلا دیدید یکی بیاید و در ویدئواش برای نوشیدنی از نوشابه کوکا استفاده کند طوری که لوگو آن در ویدئو مشخص باشد به این روش می گویند تبلیغ کردن البته، این دو مورد کسب درآمد زیاد فرقی با هم ندارند و هر دوتا تبلیغ به حساب می آیند.

بایدها و نبایدهای ولاگری:

به نظر شما یک اینفلوئنسر (ولاگر) چه کار هایی را نباید انجام دهد؟

حتما مطالب زیادی به ذهن شما می رسد، از نظر من هیچ چیزی بدتر از دزدی محتوی نیست یعنی عینا کلیپ فرد دیگری را اجرا کنید  و فقط نقش او را بازی کنید این فاجعه است.

اگر بخواهیم مورد دومی هم مثال بزنیم تقلید کردن است، می دانیم که اینفلوئنسرها هر کدام لحن خاص خود را دارند و نحوه صحبت و نشست و برخاست مخصوص خودشان را دارا هستند پس به هیچ عنوان کپی پیست نکنید.

به نظرم حتما این را در ذهنتان بزرگ بنویسید این برای شما سم است این یعنی نابودی.

همیشه گفته ام که الگوبرداری از اینفلوئنسر مورد علاقه خودتان و دنبال کردن آن و ایده گرفتن از او کار خوبی است ولی لطفا کپی نباشید.

ولاگر اینستاگرام

زمینه فعالیت ولاگرها:

بیشتر ولاگر ها در زمینه های فشن،تغذیه،گردشگری و سرگرمی (مقاله ویدئو بلاگر های سرگرمی ساز را بخوانید بسیار جالب است) وخیلی موارد دیگر دقیقا مانند بلاگرها.

اگر اهل اینستاگرام باشید این روز ها با ویروس کرونا ویدئوهای زیادی از پزشکان دیدیم که به ما آگاهی در مورد این ویروس می دادند این هم نوعی ولاگ کردن است، پس در هر شغلی می توان ولاگری کرد؛ پزشکان از نوع بلاگر های متخصص هستند.

این روز ها ولاگرهای زمینه آرایشی، سرگرمی و آشپزی خیلی زیاد شده و در کانال های تلگرام و پیج های اینستاگرام حتما آن ها را دیده اید، یک آشپز به جای اینکه رسیپی غذا را بنویسد و بعد از پخت عکس آن را به اشتراک بگذارد از تمام مراحل آن فیلم می گیرد و در آن صحبت می کند و در آخر عکس و فیلم آن غذا را با شما به اشتراک می گذارد، ولاگر ها برای کسب درآمد و تبلیغ محصول به جای اینکه عکس محصول را به اشتراک بگذارند از آن فیلم گرفته و به عبارتی ولاگینگ می کنند.

بررسی های مربوط به بلاگر و ولاگر:

بلاگ‌ بیان کننده تجربیات یک بلاگر است ولاگ هم به همین صورت است فقط ولاگر این تجربیات را به صورت ویدئو به اشتراک می گذارد.

هر دوی آن ها قصد ارتباط با مخاطبان خود و تاثیر گذاری روی آن ها را دارند، فقط روش های انتخابی این ارتباط متفاوت است.

جذابیت ولاگ در ارتباط ویدئویی است که بین ولاگر و کاربر برقرار می شود و این مخاطب را پایبند می کند.

نکته: هرچند بخاطر پر مخاطب بودن ولاگرها در این روزها اکثر بلاگرها ولاگر هم هستند.

دلیل آن هم این است که بر أساس تحقیقات به عمل آمده محتوی ویدئويى بیشتراز هر محتوی دیگری به اشتراک گذاشته می شود و بیشتر از عکس و نوشته و اینفوگرافی جذاب بصری ایجاد می کنند.

البته تولید محتوی ویدئویی حرفه ای بسیار زمان گیرتر از چند خط نوشته است، اگر نگاه حرفه ای به این موضوع نداشته باشیم ویدئو گرفتن کلا چند دقیقه وقت ما را می گیرد ولی نوشتن شاید خیلی بیشتر زمان ببرد، ولی ویدئوهای حرفه ای در پشت سر خود نوشته ای هم دارند تا مسئله مورد بحث به درستی و وضوح برای مخاطب عنوان شود.

بیشتر ویدئوهای آموزشی این طور است که کار را سخت تر می کند و ویدئوهایی که واینر ها می سازند اکثرا حرفه ای و تاثیر گذار است.

ولاگرها درویدئوهای خود چه می گویند:

آن ها در مورد ایده ها و علاقه های خود با مخاطبانشان صحبت می کنند.

تجربیات زندگی خود را با آن ها به اشتراک می گذارند، تقریبا هر روز لایو می گذارند یا ویدئو منتشر می کنند.

ولاگرها مکان هایی که می روند را با مخاطبانشان به اشتراک می گذارند.

مثلا یک فود ولاگر برای خوردن غذا به رستورانی می رود و از پشت صحنه تهیه غذا و مکان آن رستوران یا فست فود فیلم گرفته و به اشتراک می گذارد خب این نوع ارتباط  برای فود ولاگرها بسیار موثرتر است تا کلی حرف و نوشته.

مستر تیستر در ایران یک فود ولاگر حرفه ای است به نظر من او در این زمینه در حال حاضر اولین نفر در ایران است.

رسیدیم به آخر این مطالب نتیجه ای که گرفتیم این بود که برای رساندن پیام به مخاطبین خود اگر نمی توانیم بنویسیم (بلاگ) راهی جذاب و پر طرفدار ویدئو است (ولاگ) که راحت می توانیم در آن از نقطه نظرات خود صحبت کنیم، با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم و برای خود طرفدار جمع کنیم.

مقالات مرتبط :

میم چیست؟ + میم در اینستا یعنی چه
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. Please let me know if you’re looking for a article author for your blog. You have some really great articles and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some material for your blog in exchange for a link back to mine. Please send me an e-mail if interested. Thank you!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا