برندسازی سازمانی

چطور اسم، رنگ و هویت برند را انتخاب کنیم؟ – طراحی هویت حسی برند

هویت حسی برند چیست؟ در این مقاله به هویت حسی برند می پردازیم.

طراحی هویت حسی برند – انتخاب نام، رنگ،علامت و صدای برند و شرکت تجاری

مهم ترین عنصر در طراحی هویت برند چیست؟
گام های نام گذاری برند را نام ببرید؟

بهترین روش نام گذاری برند چیست؟

فاز سوم از گام نخست: (طراحی هویت حسی برند)

طراحی هویت حسی برند چگونه است؟

موضوع بعدی که باید به آن پرداخته شود یعنی فاز سوم از گام نخست، طراحی هویت برند و عناصر حسی برند است. در گام نخست است که باید عناصر هویت حسی برند را مشخص نماییم. عناصر هویت حسی برند که از این پس عناصر هویت برند می نامیم چیستند؟

از آن جا که برند، حس درونی و درک باطنی مشتری است پس سرمایه ایی حسی و ناملموس است بنابراین از عناصر ملموسی برای تقویت ویژگی ها و ارزش های برند استفاده می کنیم که به آن ها عناصر حسی هویت برند می گوییم. این عناصر شامل تمامی جلوه های قابل لمس با حواس هستند از قبیل نام برند، لوگو، نماد، شعار، بسته بندی، صفحه اول وب سایت، موسیقی برند، بوی برند، طعم برند، و هر نوع علامت یا نشانه ی منحصر به فردی که متعلق به برند است. کار این عناصر تقویت آگاهی از برند و ایجاد احساسات مثبت در مشتریان است. پس طراحی هویت برند در واقع تبدیل یک ایده به ماهیت حسی آن از طریق عناصر هویت برند است برندهایی که به حواس چندگانه متوسل می شوند، موفق تر از برندهایی خواهند بود که تنها بر یک یا دو حس (به ویژه حس بینایی) تمرکز می کنند. نمونه ی آن خط هوایی سنگاپور است که تنها از عناصر بصری تاثیرگذار استفاده کرده، بلکه از حس بویایی نیز به عنوان یکی از عناصر برند استفاده کرده است سنگاپور ایرلاین عطری به نام استفان فلوریدیان واترز را به عنوان عطر خدمه ی پرواز خود، همچنین عطر کابین هواپیما و عطر موجود در حوله های گرم پذیرایی به کار برده است. این عطر یکی از هویت برند سنگاپور ایرلاین است که باعث اعتبار بخشیدن به هویت برند و یادآوری آن از طریق بویایی می شود.

برخی از برندها نیز حس شنوایی (موسیقی یا صداهای مرتبط با محصول) یا حس چشایی (مزه محصول، اشانتیون های خوراکی) به عنوان عناصر حسی هویت برند خود استفاده می کنند. اما به دلیل این که ما انسان ها 75% ادراکات خود را از طریق بینایی می گیریم، همه جا به هویت بصری برند توجه می شود. شنوایی 13% و کلاً باقی حواس روی هم 12% ادراکات ما را پوشش می دهند.

درس پیشنهادی : چگونه در رکود و بحران اقتصادی بهتر بفروشیم ؟

 

طراحی هویت حسی برند

به برخی از عناصر هویت حسی برند اشاره می کنیم:

انتخاب اسم و نام برند

گذاشتن نام خوب بر روی برندهایی که خلق می کنیم باعث می شود تا زندگی خود را با سرمایه ایی مناسب آغاز کنند. مهم ترین عنصر در طراحی هویت برند، پس از جوهره همان نام برند است اکثر متخصصان برندسازی معتقدند که یک نام خوب برای برند بزرگ ترین دارایی آن است.
نام برند اغلب نقش اصلی را در میان عناصر هویت برند ایفا می کند و تداعیات ذهنی قدرتمندی را در زمینه ی فعالیت شرکت یا محصول به صورت مختصر و مفید ارائه می دهد. آنچه در پایان اکثر آگهی های تبلیغاتی به یاد می ماند معمولاً همان نام است اهمیت نام برند به قدری زیاد است که در دنیا سال هاست که شرکت های نام گذاری تاسیس شده اند برای نمونه، شرکت نام گذاری نِیم لب (Name Lab) تلاش می کند با انتخاب نام های مناسب در قدرتمند کردن برندها سهمی داشته باشد.
به عقیده کوین لین کلر، انتخاب نام برای برند ترکیبی از هنر و علم است. نام مناسب، مظهر و نشانه ی چیزی است و یادآوری و تداعی ذهنی برند را آسان می سازد. اگر در بازار پر رقابت هستید به نام های رقبایتان دقت کنید به معنای نام برند دقت کنید معنای نام برند باید مناسب با جوهره و یا شخصیت برند باشد همین طور به معنای نام برند در زبان هایی که احتمالاً اکنون و در آینده با آن ها سرو کار دارید. همچنین به حروفی دقت کنید که در دیگر زبان ها تلفظ نمی شوند یا تلفظ آن ها متفاوت است.

روش های نام گذاری برند

بهترین روش نام گذاری برند چیست؟

روش خاصی برای نام گذاری برند وجود ندارد اما در هر حال برای نام گذاری روش های مختلفی پیشنهاد شده است:

هویت حسی برند - روش های انتخاب اسم برای برند

هویت حسی برند – توضیح دو نکته

1ـ نام های ساختگی نام هایی هستند که در هیچ زبانی معنا ندارد و براساس آهنگین بودن و نحوه ی نگارش مناسب طراحی شده اند. برای نمونه نام کداک (Kodak) که تنها براساس احساس درونی بنیانگذار آن، جرج ایستمن شکل گرفت. ایستمن به حرفk ، نخستین حرف نام مادرش، علاقه ایی وافر داشت و تصمیم گرفت نامی کوتاه و بدون معنا با دو k در اول و آخر آن خلق کند که در هیچ زبانی مفهوم متفاوتی نداشته باشد.

2ـ سر واژه ها از کنار هم آمدن حروف اول یک اسم طولانی تشکیل می شوند مانند:

International  Business  Machines  : I B M

سمگا: سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران 

برخی نیز برای نام گذاری برندها از همان روش های نام گذاری رایج برای محصولات استفاده می کنند. در هر حال هنگامی که جستجو کنید  به تعداد زیادی روش های نام گذاری برخورد می کنید، که بخش زیادی از این روش ها مشترک است.

درس پیشنهادی : چگونه بهتر لباس بپوشیم ؟ اتیکت لباس پوشیدن در تجارت و زندگی

روش نام گذاری برند جدول برند طراحی هویت بصری برند

جدول 1ـ برخی از روش های نام گذاری

 

چطور اسم برند را انتخاب کنیم ؟ – روش ها و گام های نام گذاری برند

گام نخست: تعیین اهداف و استراتژی 

پیش از شروع نام گذاری باید بدانیم که به چه چیزی می خواهیم دست پیدا کنیم اگر هدفمان این است که به نامی متناسب با هویت برند دست پیدا کنیم، باید جوهره ی برند و یا شخصیت برند پیش از نام گذاری تعیین شده باشند با تعیین شخصیت برند، گویی قصد دارید برای یک انسان با شخصیت و ویژگی های مشخص فیزیکی و اخلاقی نامی را انتخاب کنید. در مرحله ی پیش از نام گذاری، فلسفه ی برند یا برند مانترا را مشخص کنند. در واقع تمام این ها یک چیزند. فلسفه برند عبارتی است که مهم ترین جنبه های یک برند و یا ویژگی های باطنی و ذاتی برند را نشان می دهد در هر صورت باید نام انتخاب شده با ذهنیتی که برند می خواهد در اذهان ایجاد کند به نحوی متناسب باشد.

گام دوم: ایجاد فهرست نام های برند

در این مرحله می توانید از منابع مختلف برای خلق نام کمک بگیرید. از طوفان فکری مشاوران، تحلیل نام های رقبا، استفاده از فرهنگ نام و… به منظور ایجاد نام به اندازه ی ممکن استفاده می شود.

گام سوم: غربال کردن نام های برند

پس از ایجاد فهرست مفصلی از نام ها نیاز به غربالگری دارید تا نام های بهتر را جدا کنید نام هایی که با اهداف و استراتژی برند و نیز با هویت و یا شخصیت برند در تضاد بیشتری هستند یا زیبایی و تأثیر عاطفی لازم را ندارند حذف می شوند همچنین امکان دارد نام هایی تولید شده باشند که توسط رقبا پیش از این ثبت شده اند و تاکنون استفاده نشده اند بنابراین استعلام نام در این مرحله بسیار مهم است تا اگر نام های انتخابی پیش از این ثبت شده اند درباره ی آن ها تحقیق و یا فعالیت بیشتری انجام ندهیم به علاوه اگر قصد داریم برند را در کشورهای دیگر هم ثبت و استفاده کنیم باید درباره ی وجود و ثبت آن در دیگر کشورها نیز تحقیق کنیم.

گام چهارم: پژوهش بر روی چند نام نهایی

پس باید تحقیقات لازم درباره ی نام های باقی مانده انجام شود تا ببینید کدام نام ها بر روی مشتریان احتمالی اثر بهتری دارند. نام خوب میزان به خاطر سپاری و معنا سازی بیشتری دارد.

گام پنجم: انتخاب نهایی اسم برند

تا این جا وظیفه ی ما این است که تعداد محدودی نام مناسب را با نتایج تحقیقات به کارفرما یا صاحب برند ارائه دهیم و احتمالاً امتیاز دهی خود را بر مبنایی که در استراتژی تعیین کرده ایم به ایشان توضیح دهیم. دیگر وظیفه ی ایشان است که انتخاب نهایی را انجام دهد و سپس در راستای ثبت برند و دیگر نکات حقوقی آن تلاش کند.

 

هویت حسی برند – لوگو،علامت و رنگ برند باید چگونه باشد؟     

تصاویر قدرتی احساسی دارند که نوشته ندارند چیزی که برند به آن نیاز دارد تصویری است که مفهوم کلامی هویت برند را تقویت کند به گفته ال ریس، جایگاه برند یک مفهوم کلامی است (آن را مانند یک میخ فرض کنید که قرار است در ذهن مخاطب بنشیند) ابزاری که این میخ را در ذهن مخاطب فرو می کند. همین عناصر بصری هویت یعنی لوگو، نماد، رنگ برند و… هستند پس جایگاه سازی می تواند توسط عناصر بصری هویت برند نیز انجام گردد.

تعاریف متفاوتی برای لوگو وجود دارد. یکی از این تعاریف، لوگو را واژه یا واژگانی می داند یا فونتی معین که می تواند درکنار یک آرم (Brand mark) یا همان علامت برند قرار بگیرد. ترکیب خاص و تغیر ناپذیر لوگو تایپ و آرم برند گاهی یکجا لوگو نامیده می شود و گاهی نیز آرم یا علامت برند به تنهایی لوگو نامیده شده است. در تعریف دیگری آمده است که لوگو همان طرح گرافیکی منحصر به فردی است که برای معرفی برند به مخاطبانش استفاده می شود و مخاطبان از طریق لوگو برند را می شناسند. این تعریف بر مبنای کارکرد لوگو انجام شده است و کاری به تعریف اجزای لوگو ندارد.

در دنیای تجارت انواع لوگو را شاهد هستیم بعضی ازشرکت ها ازیک لوگوی نوشتاری ساده استفاده می کنند مانند کوکا کولا که فقط با استفاده از یک فونت خاص برای خود لوگو ایجاد کرده است. برخی دیگر مانند مرسدس بنر از یک آرم (علامت ستاره) و یک نوشته در کنار هم استفاده می کنند.

درس پیشنهادی : ویژگی های یک مذاکره کننده موفق – دوره مذاکره 

هویت حسی و بصری برند - برند مرسدس بنز

مزیت لوگو و آرم در این است که به راحتی توسط مخاطبان قابل شناسایی هستند و به عنوان شیوه ی ارزشمند معرفی یا دروازه ی ورود به برند شناخته می شوند از آن جا که لوگو و آرم برند از نوع ارتباطات غیر کلامی هستند می توانند در تمامی فرهنگ ها و تمام رده های محصولات به عنوان عامل ارتباطی میان مشتریان و شرکت نقش داشته باشند به همین خاطر بسیاری از شرکت ها سعی دارند لوگو و نمادی طراحی کنندکه در میان تمام بازارها با فرهنگ ها و زبان های مختلف قابل درک باشد.

رنگ برند باید چگونه باشد؟ 

رنگ عاملی است که در ایجاد احساس و به خاطر سپاری نقش بسزایی دارد در تبلیغات از رنگ برای تحریک احساس و بیان شخصیت برند استفاده می کنند رنگ باعث می شود تداعیات ذهنی مورد نظر به شکل بهتری در مصرف کنندگان برند ایجاد گردد زیرا هنگام دیدن یک محصول، مغز ما ابتدا شکل و سپس رنگ را تشخیص می دهد و پس از آن است که به دنبال شناسایی و خواندن محتوا وارد مرحله ی بررسی می شود.گفته شده است که 60 درصد از تصمیم خرید درباره ی یک محصول براساس رنگ گرفته می شود.

شعار مناسب برای برند:


عبارت کوتاهی است که اطلاعاتی را جهت تشریح یک مطلب یا ترغیب مخاطبان عرضه می کند اهمیت شعار در این است که به درک بیشتر شخصیت، ویژگی و جوهره ی برند کمک می کند و برند را از رقبایش متمایز می سازد شعارها در ارتقای ارزش ویژه ی برند نقش بسزایی دارند یکی از ویژگی های منحصر به فرد شعار های تبلیغاتی در این است که به خاطر کوتاهی، قابلیت تکرار و ماندگاری در حافظه را دارند. بدین ترتیب اگر شعار با توجه به استراتژی جایگاه سازی طراحی شده باشد اثری شگرف برمخاطبان می گذارد.

هویت حسی برند – امضای برند:


امضای برند، ارتباطی ساختار یافته میان لوگو، آرم و شعار برند است. هدف ما در خلق امضای برند استفاده از سینرژی حاصل از همنشینی لوگو تایپ، آرم و تگ لاین برند است تا ماندگار ترین اثربخشی ممکن را بر روی مخاطبان هدف داشته باشیم

 

درس پیشنهادی : تشخیص دروغ و تقلب از روی زبان بدن 

 

طراحی کارکتر نمایشی برند (ما سکوت)

بسیاری از برند ها از یک شخصیت نمایشی یا همان سکوت (Mascot) برای ایجاد تداعی و افزایش میزان آگاهی از برند استفاده می کنند بدیهی است که یک نماد تصویری بسیار سریع تر از یک پیام کلامی در ذهن نفوذ می کند و باقی می ماند اما ماسکوت چیست و چه نقشی در ساخت برند دارد؟
ماسکوت ها نوع خاصی از نماد برند هستند که نمایانگر یک انسان، حیوان، موجودات واقعی و یا موجودات افسانه ایی هستند برخی از کاراکترها شخصیت انیمشین و برخی شخصیت واقعی اند.
برای نمونه ی ایرانی آن می توان از میمون چی توز و یا قورباغه ی داروگر و برای نمونه ی جهانی آن می توان از بانی خرگوش نسکوئیک (Nesquick  Bunny)برن نستله نام برد از آن جا که ماسکوت ها طرح های تصویری جذاب هستند و معمولاً به صورت رنگی استفاده می شوندبه سادگی توجه مخاطب را جلب می کنند و در حافظه ی مشتریان ماندگاری بیشتری دارند.
وجود ماسکوت برای برندها به ایجاد و افزایش آگاهی از برند کمک شایانی می کند.

صدای برند:


صدا حسی است که بیشترین میزان خاطره انگیزی را پس ازبینایی دارد به علاوه صدا قابلیت حضور در همه جا را دارد حتی مکان هایی که تصویر هم امکان رفتن به آن جا را ندارد. بنابراین در موضوع برندسازی عنصر هویت صوتی برند می تواند به کمک هویت بصری برند بیاید و آن را تقویت کند به شرط آن که با جوهره ی برند در یک راستا باشد
لوگوی صوتی (Sound Logo) که در بیشترین حالت معمولاً حدود 4 تا 5 ثانیه است که نمونه ی نوکیا، صا ایران و بوتان را همه به خاطر می آوریم.

دیگر عناصر حسی هویت برند


عناصر حسی هویت برند صد البته به همین ها گفتیم محدود نمی شود، عناصر دیگری مانند تایپو گرافی، سمت اداری، صفحه ی اول وب، طراحی محیط شرکت و نشان های محیطی (سانیچ)، بسته بندی، لباس کارکنان و خلاصه هر چیزی که متعلق به شرکت باشد و دیده شود و شنیده شود و چشیده شود و بوییده شود!
هر آنچه که بتوانیم با حواس پنجگانه ی خود درباره ی یک برند درک کنیم و در فهم ما از آن برند تاثیر داشته باشد می تواند بر مبنای هویت برند طراحی شود و در دفترچه ی راهنمای برند (گاید لاین) بیاید. چه بهتر بیشتر از عناصر هویتی حواسی استفاده کنیم که رقبایمان از آن ها استفاده کرده اند.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything. Nevertheless think about if you added some great pictures or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and clips, this site could undeniably be one of the most beneficial in its field. Superb blog!

  2. Can I simply say what a relief to seek out somebody who really knows what theyre speaking about on the internet. You undoubtedly know how to carry a difficulty to gentle and make it important. Extra people have to learn this and understand this side of the story. I cant imagine youre not more well-liked because you definitely have the gift.

  3. This is the right blog for anyone who wants to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You definitely put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just great!

  4. Hi, Neat post. There’s a problem with your web site in web explorer, could check this?K IE nonetheless is the market chief and a huge component of folks will miss your magnificent writing because of this problem.

  5. A lot of what you claim happens to be supprisingly precise and it makes me wonder why I hadn’t looked at this with this light before. Your piece truly did switch the light on for me personally as far as this particular topic goes. But at this time there is one position I am not really too comfortable with so whilst I attempt to reconcile that with the actual main theme of the position, permit me observe just what all the rest of the subscribers have to say.Very well done.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا