NLP

چطور باورها و فکر های منفی و محدود کننده خود را تغییر دهیم؟ – تکنیک ان ال پی NLP

تغییر باورها چگونه ممکن است؟ در این مقاله قصد داریم به تغیییر باورها بپردازیم و موارد مهمی را در مورد تغییر باورها بیان کنیم.

اهمیت باورها و اجرای تکنیک تغییر باورها و افکار محدودیت زا:

چطور باورهای محدودکننده را رها کنیم و از فکر های منفی به دور بمانیم؟

تغییر باورها از نگاه ان ال پی چیست؟

 در درس قبل دوره ی ان ال پی توانا به بررسی پیش فرض های علم ان ال پی پرداختیم. حال به بررسی نقش باورها در زندگی انسان پرداخته و با استفاده از تکنیک قدرتمند ان ال پی باورهای محدودیت زا در ذهنمان را تغییر می دهیم. 

 باورها مهمترین عامل در موفقیت و  عدم موفقیت ما انسان هاست. باورها نظرات، عقاید و  دیدگاه های عمیقی هستند که حقیقت دنیای ما را می سازند. باورها آن چیزی هستند که اغلب افراد را در مشکلاتشان گرفتار می کنند. تا زمانی که باور ندارید می توانید بر مساله ای غلبه کنید و از آن عبور کنید و یا موفقیتی را در زندگی به دست آورید شانس کمی وجود دارد تا شما توانایی انجام آن را داشته باشید. 

شما به چه چیز توجه می کنید؟

به هر چه توجه کنید رفتارتان به آن سمت ، سوق پیدا می کند. افراد با توجه به  صحبت های والدین، معلمان و شخصیت های قابل اطمینان زندگیشان از دوران کودکی بسیاری از محدویت های زندگیشان را باور می کنند. اگر به ما گفته شده که به اندازه باهوش نیستیم و یا استعداد کمی در کار یا ورزش داریم این خطر وجود دارد که آن را باور کنیم. به محض اینکه چیزی را باور کنیم به دنبال راهی برای اثبات آن می گردیم. 

تغییر باورها در زندگی بسیار مهم می باشد.

اغلب افراد گمان می کنند در نتیجه ی دریافت مستقیم اطلاعات از حواس پنج گانه عقاید و باورهایشان تغییر می کند اما در واقع ما اطلاعات دریافتی را بر اساس باورهای خود حذف (به قسمت حذف، تعمیم و تحریف مراجعه شود ) و یا به گونه ای دیگر تعبیر می کنیم و فقط به اطلاعاتی توجه می کنیم که با باورهای فعلی مان  منطبق بوده و در نتیجه از  آن ها برای رسیدن به مقصود نهایی خود استفاده می کنیم. ما واقعیت های موجود در ذهن خود را  زندگی می کنیم. 

 

تمرین:

به افکار مثبت و منفی که در ذهن شما شکل گرفته اند بیاندیشید و از آن ها لیستی تهیه کنید. چه توانایی ها، یا کاستی ها و باورهایی در ذهن شما شکل گرفته اند که در زندگی شما تاثیر مستقیم داشته اند؟

ریچارد بندلر یکی از پدید آورندگان ان ال پی در کتاب خود داستان جالبی در خصوص یکی از مراجعانش مطرح می کند که اظهار داشته چندین سال است که تمایلات مردانه خود را از دست داده و از این بابت بسیار اندوهگین و نگران است. بندلر پس از بررسی های فراوان  فرد را به زمانی هدایت کرد  چنین باوری در وجودش شکل گرفت. مراجع  زمانی را به یاد آورد که در سن 10 سالگی برای درد شکم خود به بیمارستان رجوع کرده بود.

وخامت حال وی به قدری بود که پزشکان تصمیم گرفتند بسرعت او را مورد عمل جراحی قرار دهند اما او که در برابر بیهوش شدن مقاومت می کرد در حین زورآزمایی با پرستاران از هوش رفت. پس از آن اتفاق فرد هنگامی که در شرایط تنش زا و یا خشونت قرا می گرفت، ناگهان بدن وی سست شده و قدرت دفاع از خود را از دست می داد. با تکرار چنین شرایطی کم کم فرد به این باور رسیده بود که نمی تواند همانند دیگر مردها از قدرتش برای دفاع از خود و دیگران استفاده کند و تصمیم گرفت رفتارهای زنانه از خود بروز دهد. بندلر با قرار دادن فرد در شرایط شکل گیری چنین باوری توانست این باور محدود را شناسایی و یک باور سازنده بجای آن قرار داد. در ماههای بعد او با تغییرات بزرگی در زندگی خود مواجه شد و توانست چنین ذهنیتی را از خود دور کند.        

      
این داستان بر صحت این قضیه تایید می کند که انسان ها در اثر تکرار یک حس (خوشایند یا ناخوشایند) در شرایط خاص به یک نتیجه گیری درباره خود و باورهای خود دست یافته  و در نتیجه می توانند باورهای جدید ساخته و یا یاوری قدیمی را جایگزین کنند.                                                                            
همین امر سبب می شود که جمعیت انبوهی از افراد دارای اضافه وزن توانایی کاهش وزن خود را نداشته باشند زیرا به محض آغاز رژیم باورهای منفی به سراغشان آمده و  آن ها را از ادامه کار منصرف می کنند.                                                                                         

تغییر باورها و اثر پلاسیبو یا دارونماها

                  
اثر پلاسیبو به نتایج سودمند درمان های مصنوعی و تقلبی روی یک فرد اشاره دارد ، درمان هایی که هیچ ارزش پزشکی ندارند. بسیاری از پزشکان و یا درمانگران از داروهای بی خاصیت برای بیماران استفاده می کنند . آنها به بیماران  تلقین می کنند که این دارو مطابق با بیماری شان است و می تواند آنها را بهبود بخشد. در واقع درمانگران با استفاده از عنصر باور به بیماران خود کمک می کنند. افرادی که مشکل خود را لاینحل می بینند با چنین روش هایی به سلامتی دست می یابند.      تغییر باورها و نقش آن در دارونماها
انسان ها تمام فعالیت های خود را بر اساس باورهای درونی شان انجام می دهند. اگر شما باور دارید که نمی توانید عادت جویدن ناخن را ترک کنید ، دیگر تلاشی برای این کار نخواهید کرد.                                

تغییر باور های محدودیت زا با تکنیکی از ان ال پی:                    
با این روش قصد داریم یک باور محدودیت زا که در زندگی شما مشکل آفریده را تغییر می دهیم .                                                             
1: ابتدا یک باور مشکل زا را در زندگی خود مشخص کنید . این باور منفی را در ذهن خود  مرور کنید. چه حسی در شما ایجاد می شود؟ چه تصاویری در ذهن شما تداعی می شود؟ در کجای بدن خود حس دارید ؟ این تصویر در کدام قسمت از ذهن شما شکل گرفته است؟ برخی آنرا همانند یک جسم بزرگ روبروی خود می بینند و برخی همانند یک حادثه ترسناک تجسم می کنند. باور منفی می تواند به این صورت باشد که (من آدم ضعیف و ناتوانی هستم ، من استعداد چاقی دارم و لاغر نمی شوم). همانطور که اشاره شد باورهای منفی با تکرار پیاپی و اشتباه یک کار و برچسب هایی که اطرافیان و خانواده به ما می زنند شکل می گیرند.                                                                     

2:حال به مساله ای که شدیدا به آن اعتقاد دارید فکر کنید. مثلا اگر از شما بپرسم آیا فردا خورشید طلوع خواهد کرد بی درنگ پاسخ بله می دهید. حال توجه کنید که این تصویر در کدام قسمت از ذهن شما شکل گرفته است؟ برخی افراد  یک جسم نورانی در جلوی سر خود می بینند. برخی در روبرو و در قسمت بالا این جسم را مشاهده می کنند. 

 

3: مشاهده کنید که بین این دو تصویر خوشایند و تصویر ناخوشایند چه تفاوتهایی می بینید؟ به حالت تصویر، شفافیت، جایگاه ، دوری و نزدیکی و تمام جوانب موجود دقت کنید.

تغییر باورها ممکن است و امری ناممکن نمی باشد.                                       
4: حال به باور سازنده ای فکر کنید که قصد دارید با باور قبلی جایگزین کنید فکر کنید. باوری که آرزوی آن را داشته اما هنوز آن را در وجود خود حس نمی کنید . (همانند : من به شایستگی از پس حل و فصل مشکلات زندگی ام بر می آیم و یا من با عزم و اراده ی قوی موفق به کاهش وزن خود می شوم) تمام جزئیات آن باور جدید را در ذهن خود  مرور کرده و  آینده را  با آن باور جدید متصور شوید. حال چه حسی دارید؟ به گفتگوی شکل گرفته در  ذهنتان توجه کنید.

                     
5: حال باور محدود را در ذهن خود به دور دست ها بفرستید و از خود دور کنید. با دور شدن این باور خواهید دید حس بهتری سراغ شما خواهد آمد.  ان ال پی معتقد است که همه ی تصورات و فیلترهای ذهنی ما از طریق تصاویر ذهنی قابل ویرایش هستند، پس اگر بتوانم آنها را تغییر دهیم، حس فرد نیز نسبت به خود تغییر خواهد کرد.            

6: حال این تصویر جدید را در کنار تصویر طلوع خورشید قرار دهید. با تکرار چندیدن باره ی این کار مسیرهای عصبی جدید در ذهنتان شکل گرفته و به مرور زمان طرز فکر و باور و در نتیجه رفتارتان تغییر خواهد کرد.  

نکته :

مجددا تکرار می کنم که تکنیک های ان ال پی نیازمند تکرار فراوان برای تاثیرگذاری بیشتر هستند.                                                   
اکثر مشکلاتی که ما در زندگی با آن روبرو هستیم، از تصویری شکل می گیرد که از گذشته و آینده داریم. افراد  نسبت به احساس بدی که از گذشته و آینده دارند از لحاظ روحی رنج می برند. ان ال پی تکنیک های بسیار قدرتمند و موثری برای رهایی از این باورها و احساسات ناخوشایند را دارد که در دوره ی ان ال پی پیشرفته به طور مفصل به آن ها می پردازیم.  

در این مقاله به تغییر باورها پرداختیم و موارد مهمی را مورد مطالعه قرار دادیم.                                                                  

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good. I do not know who you are but certainly you’re going to a famous blogger if you are not already 😉 Cheers!

  2. Woah! I’m really enjoying the template/theme of this blog. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s difficult to get that “perfect balance” between usability and appearance. I must say that you’ve done a superb job with this. Additionally, the blog loads super fast for me on Chrome. Outstanding Blog!

  3. Have you ever thought about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is important and everything. However think about if you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips, this blog could undeniably be one of the most beneficial in its field. Good blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا