NLP

ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه چیست؟ – قوانین آن کدام اند؟

شاید بارها و بارها در مورد ضمیر ناخودآگاه شنیده باشید، براستی ضمیر ناخودآگاه چیست و چگونه عمل می کند؟

ضمیر ناخودآگاه چیست؟ 

در درس قبل از دوره جامع NLP توانا، به معرفی ان ال پی و تاریخچه آن پرداختیم. در این درس به یک مفهوم مهم و کلیدی در ان ال پی می پردازیم. مفهومی که دایما با آن سر و کار خواهید داشت. یعنی:

ضمیر ناخود آگاه

ذهن انسان به 2 قسمت خودآگاه یا هوشیار و ناخودآگاه یا نیمه هوشیار تقسیم بندی می شود. کلیه کارهای ارادی توسط ضمیر هوشیار یا خودآگاه و کلیه برنامه ریزی های غیرارادی و اتوماتیک، تحت کنترل ضمیر نیمه هوشیار و ناخودآگاه است. طبق آخرین نظریه ها:

ضمیر ناخودآگاه قسمتی از فعالیت نیمکره راست، پشت و قسمت پایین مغز است، فعالیت های سمت چپ بدن تحت کنترل نیمکره راست و فعالیت های سمت راست بدن، تحت کنترل نیمکره چپ مغز است .

بدین معنی که در افراد راست دست، نیمکره فعال، سمت چپ مغز است و در افراد چپ دست، نیمکره فعال، سمت راست مغز است. در تمامی فعالیت ها اعم از : فیزیکی و ذهنی، چنانچه بتوان از فعالیت های دو نیمکره استفاده کرد، راندمان مغز حداقل به 5 برابر حالت عادی خواهد رسید .

دانشمندان در بررسی های متعددی که انجام دادند متوجه شدند که فعالیت های نیمکره راست مغز نسبت به نیمکره چپ از وضعیت حساس تری برخوردار بوده و قابلیت های ظریفی در انسان تحت کنترل دارد و از آنجا که این قابلیت ها عموما تحت کنترل مستقیم فرد نیست ، این جایگاه از مغز را، محل ضمیر ناخودآگاه قلمداد نموده اند. 

آشنایی با قابلیت ها و عملکرد هر یک از دو نیمکره

 

ضمیر ناخودآگاه و قابلیت های آن

 

80 تا 85 درصد رفتار های انسان تحت تاثیر رفتارهای ناخودآگاه است و فقط 15  تا 20 درصد آن (رفتارها) تحت تاثیر ضمیر خودآگاه است.پس برای تغییر در هر کار باید ضمیر ناخودآگاه را برنامه ریزی کرد.

اگر آنچه را دلتان می خواهد در اختیار ندارید، علتش این است که راه دست یابی به آن وسیله مانع و مساله ای بسته شده است. شاید این سد همان عادتی باشد که در صدد تغیر هستید.

 NLPبرنامه های ذهنی شما را فاش می کند و به شما کمک می کند تا دوباره ذهن ناخودآگاه خود را برنامه ریزی کنید و عادات خود را تغییر دهید. دستور برای تغییر از ذهن هوشیار شما صادر می شود اما این ذهن ناخودآگاه شماست که انجام دادن کارها را به شیوه ای نو فرا می گیرد و عادتی تازه ایجاد می کند.

 

ذهن ناخودآگاه از خودآگاه جداست، در واقع خانه ی باورها، انگیزه ها و رفتار های شماست.

تاثیرش به شکل شیوه های تکراری و عادتی نمودار می شود. ذهن ناخودآگاه شماست که از ذهن هوشیار شما دستور می گیرد و اجرا می کند. به طور مثال فرض کنید می خواهید بنشینید، این ذهن ناخودآگاه شماست که به ماهیچه ها فرمان می دهد چه کار بکنند و یا هنگامی که غرق در فکر هستید که می بینید با ماشین به منزل رسیده اید.

پیش از شروع عمقی دوره، بهتر است با هم به شکلی خلاصه قوانین ضمیر ناخودآگاه را بررسی کنیم تا در درس های آینده از خواندن بعضی مفاهیم دچار مشکل نشوید.

 

قوانین ضمیر ناخودآگاه:

 

قانون اول

ساده لوح بودن و نداشتن قدرت تشخیص، یعنی ساده لوحانه مانند یک کودک هرچه را که بهش بگوید می پذیرد و طبق آن عمل کند و قدرت درک و تشخیص ندارد.

قانون دوم

ضمیر ناخودآگاه هیچ عادت و هیچ رفتاری را تولید نمی کند مگر به منظوری مفید و مثبت.

یعنی هر رفتاری که شخص انجام می دهد چه مثبت چه منفی ،پشتش یک منظور مفید نهفته است.

حتی فردی که دزدی میکند با اینکه عملش نا شایست است اما منظور مفیدش تامین نیاز های خود و خانواده اش است؛ اما از طریق نادرست انجامش می دهد.

قانون سوم

ضمیر ناخودآگاه به هیچ عنوان افعال، مخصوصا فعل منفی را نمی شناسد. چون ضمیر نا خود آگاه تجزیه و تحلیل نمی کند و قیاس می کند، بنابراین افعال منفی را نمی شناسد.

مثلا اگر بگوید دست نزن، “ن” اول فعل را حذف کرده و باقی “زن” که مصدر فعل امر زدن است می ماند که آن را اجرا می کند.

قانون چهارم

قدرت مافوق تصور

در هر ثانیه بیش از یک میلیون اطلاعات وارد ذهن می شود و ضمیر ناخودآگاه تمام اطلاعات را اسکن می کند.

قانون پنجم

دریافت اطلاعات از طریق حواس

که از طریق تمام حس ها مانند لامسه، بینایی، شنوایی و… اطلاعات را از محیط دریافت می کند.

 

 

قانون ششم

ضمیر ناخودآگاه و جذب اطلاعات

جذب اطلاعات غیر مستقیم

مثلا به در بگو دیوار بشنوه یا تبلیغ یک جنس و کالا توسط یک مانکن در کنارش که در واقع ضمیر آگاه را معطوف یک چیز می کنیم مثلا در مثال بالا توجه ضمیر آگاه معطوف مانکن می شود و ضمیر ناخودآگاه کاملا معطوف موضوع اصلی که همان کالا هست می شود.

قانون هفتم

سه عمل تعمیم و تحریف وحذف اطلاعات را انجام می دهد. 

( در دو درس بعدی می خوانیم ).

قانون هشتم

زبان برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه:

تمثیل، تصویر و احساس می باشد که فقط یا همین 3 روش در جهت رسیدن به اهداف برنامه ریزی می شود.

 

قانون نهم 

ضمیر نا خودآگاه نسبت به آخرین اطلاعات برنامه ریزی می کند.سپس آخرین اخبار و اطلاعات و کلام در شکل گیری باورها و ایجاد رفتار و برنامه ریزی ذهن نقش بسیار مهمی دارد.

قانون دهم

تولید باور می کند

قوی ترین و اولین اطلاعاتی را که دریافت کردیم باور گویند.

نکته مهم :

ذهن بین تصویر واضح یک چیر و خود آن چیز تفاوتی قائل نمی شود.

 

تمرین :

تجربه شما از ضمیر ناخودآگاه چیست؟ آیا تجربه مشابهی در حس کردن آن در وجودتان دارید؟

کدام یک از قوانین برایتان جذاب تر است؟

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام. اگه بتونید همه سوالات من در مورد ضمیرناخودآگاه را جواب بدید ۵میلیون تومان جایزه بهتون میدم. امتحانش برای من مجانی نیست ولی برای شما مجانیه.
    تعداد سوالاتم محدود است.مثلا ۲۰ تا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا