NLP

قوانین ضمیر ناخودآگاه ( قسمت دوم )

بنظر شما قوانین ضمیر ناخودآگاه چه می باشد؟

در درس قبل از دوره جامع NLP ده قانون مهم در ضمیر ناخودآگاه را بیان کردیم. در این درس به بیان شش قانون دیگر می پردازیم. ذهن ما ابزاری شگفت انگیز است که با شناخت بهتر از آن می توانیم با آن زندگی با کیفیت تری را تجربه کنیم. امیدواریم قوانین درس قبل برایتان جذاب بوده باشد. شش قانون دیگر را بخوانید و در پایان این درس نظرتان و سوالاتتان در رابطه با هفده قانون مهم در ضمیر ناخودآگاه را برایمان بنویسید.

قوانین ضمیر ناخودآگاه

11- ضمیر ناخودآگاه اطلاعات را از طریق حواس پنج گانه دریافت می کند.

ضمیرناخودآگاه اطلاعات را از طریق حواس دریافت نموده و در ذهن پردازش و تولید رفتار می کند. اگر این اطلاعات ورودی مثبت و خوب باشد، رفتار و عادت های خوبی تولید می کند و اگر غلط باشد، نتیجه ای جز رفتار و عادت های اشتباه نخواهد داشت .

طبق تحقیقات دانشمندان ضمیر ناخودآگاه از همان آغاز دوران جنینی کار خود را برای برنامه ریزی آغاز می کند با این تفاوت که در این دوران ،حواس مادر نقش کانال های ارتباطی را در کودک بر عهده دارد یعنی هر آنچه را که مادر ببیند، لمس کند، بشنود بر روحیات جنین تاثیرگذار است و دقیقا اطلاعاتی است که به ضمیر ناخودآگاه کودک ارسال می شود.

 به همین دلیل این دوران اهمیت ویژه ای جهت تعلیم و تربیت دارد و تا 3 سالگی ادامه دارد به همین منظور دانشمندان متفق القول هستند که شخصیت افراد تا سن 3 سالگی شکل می گیرد. ( در این رابطه در دوره شخصیت شناسی توانا و دوره خودشناسی تحلیل رفتار متقابل با شما حرف های زیادی داریم ) . البته این بدین معنی نیست که اطلاعات تاثیری در تربیت انسان ها ندارد،بلکه این دوران به دلیل در دسترس بودن ضمیر ناخودآگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

( درس اول شخصیت شناسی را از دست ندهید).

 

12- ضمیر ناخودآگاه از آنجا که محل ثبت اطلاعات دائمی است،از حافظه بسیار قوی برخوردار است.

 

تمامی اطلاعات دریافت شده از لحظه تولد تا مرگ ،همگی بدون نقص در ضمیر ناخودآگاه ذخیره می شود و در شرایط خاص عصبی ( ترانس عمیق) می توان به این خاطرات دسترسی پیدا کرد. به همین دلیل امروز ثابت شده که اطلاعات از ذهن انسان پاک شدنی نیست و عدم یادآوری آن دلیل برحذف اطلاعات نیست.

به دلیل همین قانون گاهی ما در طول روز ناگهان یاد یکی از دوستان قدیم خود می افتیم یا خواب اورا می بینیم و اگر کمی این ضمیر را بشکافیم، متوجه خواهیم شد که دلایلی در طول روز  وجود داشته که باعث گردیده ضمیر ناخودآگاه خاطره ی یک دوست یا مورد دیگری را به ما یادآور شود حتی اگر این خاطره و اطلاعات مربوط که ده ها سال قبل باشد.

یکی از قوانین ضمیر ناخودآگاه، ثبت دقیق اطلاعات می باشد.

در بسیاری از این مواقع، ما نمی توانیم دلیل یادآوری ضمیر ناخودآگاه را پیدا کنیم. زیرا ضمیر ناخودآگاه شرایطی را که در گذشته هنگام وقوع خاطره به خاطر سپرده، دوباره همان نشانه ها را چندین سال بعد دریافت نموده و به صورت خودکار باعث می گیردد خاطره مورد نظر مجددا یادآوری شود. این مبحث در برنامه ریزی عصبی – کلامی (NLP) به ANCHOR یا لنگراندازی مشهور است.ANCHOR یا لنگراندازی و رابطه آن با قوانین ضمیر ناخودآگاه

به همین دلیل بسیاری از خاطرات دوران کودکی جریانات بزرگسالی را کنترل می کنند.

 

13.ضمیر ناخودآگاه به هیچ عنوان قادر به برنامه ریزی افعال منفی نبوده و آن ها را نمی شناسد.

این قانون نیز از مهم ترین قوانین ضمیر ناخودآگاه است که پایه و اساس برنامه ریزی بسیاری از ناهنجاری ها و ترس ها است. به همین دلیل ملاحضه می کنیم که در کودکان و حتی بزرگسالان، گفتن جملاتی با فعل منفی نتیجه معکوس دارد و حتی شنوندگان را درجهت متضادها خواسته ما برنامه ریزی می کند.

 

استفاده از جملات مانند: دست نزن، آنجا نرو، این کار را نکن راز منو به کسی نگو و…

نتیجه معکوس دارد و ضمیر ناخودآگاه شخص با دریافت این اطلاعات با توجه به قانون خود با حذف فعل منفی، کنجکاو شده تا شخص به سمت اطلاعات مورد نظر تمایل پیدا نماید.

 

14- ضمیرناخودآگاه را می توان توسط کلام، تصاویر ذهنی، احساس و تمثیل ها برنامه ریزی کرد.

یعنی اگر بخواهیم ضمیر ناخودآگاه خود را برنامه ریزی نمائیم نیاز به 4 عنصر اصلی ،کلام، تصویر، احساس و تمثیل داریم. تقریبا 4 عنصر اول را می شناسیم و عنصر چهارم که بسیار مهم است، استفاده از تمثیل هاست که امروزه این روش برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه در جهان به نام علم متافورا ( قصد درمانی ) شناخته می شود.علمی که ادبیات فارسی سال ها قبل از آن بهره گرفته است. شعر ،ضرب المثل و داستان ها از جمله مواردی هستند که قدرت قابل ملاحظه ای برای تاثیرگذاری روی ضمیر ناخودآگاه دارد.

 

15- ضمیر ناخودآگاه اطلاعات غیر مستقیم را بسیار سریع تر جذب می نماید.

تا کنون شنیده اید می گویند:

به در بگو تا دیوار بشنوه؟

یکی از دلایلی که این امر صورت می پذیرد در زمانی است که توجه خودآگاه به موضوعات روزمره باشد.

( در درس قبل هم اشاره کردیم ).

 

در این حالت ترانس خفیفی به وجود می آید (به دلیل تمرکز روی هرکاری) و ضمیر ناخودآگاه در این شرایط، اطلاعات را از محیط سریع تر و با کیفیت خاص خود دریافت می نماید. به عنوان مثال اگر در هنگام مطالعه، بازی، تماشای فیلم و یا انجام هر کار دیگری که نیاز به تمرکز داشته باشد، بتوان از طریق یکی از کانال های ارتباطی، اطلاعاتی را به شخص منتقل نمود، تاثیرگذاری این اطلاعات در شخص نسبت به شرایط عادی، حداقل 3 برابر بیشتر است .

( نگران نباشید، نفس عمیق بکشید، در درس های بعدی یاد می گیرید؛ تازه اول راه هستیم و برای ما هم در روز اول سخت بود ).

 

16- ضمیر ناخودآگاه نسبت به آخرین اطلاعات دریافتی در خصوص هر چیزی برنامه ریزی را انجام می دهد.

آیا هیچ فکر کرده اید چرا انسان فراموش کار است؟

چرا تبلیغات انجام می دهیم؟

چرا هر تبلیغ به مقدار تاثیر گذاری اش ،اثر تبلیغ قبلی را خنثی می نماید؟

چرا روز به روز شیوه ی زندگی ما انسان ها در حال دگرگون شدن است؟

 

یکی از قوانین ضمیر ناخودآگاه، ثبت آخرین اطلاعات می باشد.

یکی از دلایلی که می توانیم به این گونه سوالات پاسخ دهیم این است که ضمیر ناخودآگاه ما طبق آخرین اطلاعات دریافتی نسبت به هرچیزی به صورت موقت مارا نسبت به آن  اطلاعات برنامه ریزی می کند. اگر امروز به ما خبر دهند که تا یک هفته دیگر زلزله ای به قدرت 7 ریشتر خواهیم داشت،عموم مردم چه واکنشی از خود نشان می دهند؟

دو روز بعد اعلام می شود زلزله مربوط در کویر خواهد بود و شامل شهر نمی شود، ذهن ما سریع اطلاعات جدید را برنامه ریزی می کند و استرس و فشار اطلاعات قبلی را از بین می برد.

 

تمرین :

کدام یک از قوانین ضمیر ناخودآگاه برایتان جذاب تر بوده؟ آیا شما هم می توانید قوانینی تعریف کنید ؟

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا