NLP

تعاریف پایه آموزشی در دوره رایگان آموزش ان ال پی ( NLP )

بنظر شما در آموزش ان ال پی چه پیش فرض هایی وجود دارد؟ در این مقاله سعی داریم به پیش فرض های ان ال پی بپردازیم

پیش فرض های حاکم و واژگان تخصصی برای آموزش ان ال پی:

در ادامه ی سلسله دروس آموزش آنلاین دوره ی ان ال پی مقدماتی توانا قصد داریم به بررسی پیش فرض های حاکم بر ان ال پی بپردازیم.

همانطور که می دانید ان ال پی به دنبال ایجاد تفاوت و تغییر در ذهن ما و متعاقبا زندگی ماست. در این بخش از دوره ی مقدماتی ان ال پی تصمیم به بررسی پیش فرض های حاکم بر ان ال پی و تاثیرات آن در زندگی شخصی خود و دیگران داریم.

1: پیش فرض های ان ال پی به ما می گوید: نقشه همان منطقه ی جغرافیایی نیست. 


در این پیش فرض از لزوم وجود نقشه های ذهنی صحبت به میان می آید. ما انسان ها برای انجام هر کاری در زندگی خود نیازمند یک نقشه ی مدون و جامع هستیم. دیدگاه ان ال پی بر این پایه استوار است که هر شخص نقشه ی خاص خودش را از دنیا دارد. در واقع هر فرد در حقیقت منحصر به فرد خود از دنیا زندگی می کند که با توجه به برداشت های حسی و تجارب او از زندگی شخصی اش شکل می گیرد.  ما نیز با توجه به ادراکات خود از جهان اطرافمان رفتار می کنیم. طرح نقشه برای یافتن معنای زندگی کار مناسبی است. ان ال پی معتقد است نقشه ها انتخابی هستند و نقشه ای که می انتخاب می کنید بستگی به برداشت شما از زندگی و مقصدتان متفاوت است.

 

2: مردم بر اساس نقشه های ذهنی خود واکنش نشان می دهند.

نکته مهم در آموزش ان ال پی این می باشد که مردم بر اساس نقشه های ذهنی خود عمل می کنند.

انسان ها معمولا در زندگی به مسائل مورد علاقه ی خود  توجه کرده و از کنار سایر مسائل بی تفاوت می گذرند. ما بر روی ادراکات خود از این دنیا فیلتر می گذاریم. این پیش فرض ان ال پی توجیه می کند که چرا هر کدام از ما درک متفاوتی از یک مسئله ی مشترک داریم. دیدگاهی که یک معمار به یک خانه دارد کاملا متفاوت از دیدگاه یک بناست. هیچ گونه حقیقت محضی در دنیا وجود ندارد و حقایق تنها برداشت های شخصی ما از دنیای اطرافمان است. همچنین متوجه می شویم که باورها عینی نبوده و می  توان با تغییر نقشه های ذهنی به سمت نتایج مطلوب تغییر مسیر داد.  ان ال پی ابزار لازم جهت تغییر نقشه های ذهنی را در اختیار ما قرار می دهد تا بهتر به وجود تفاوت ها بین همدیگر پی برده عقاید همدیگر احترام بگذاریم. 

3: رفتار هر کس بیانگر خصوصیات او نیست.

اغلب مواقع رفتار آدم ها را با شخصیت شان اشتباه می گیریم. رفتارهای ما بازتابگر هویت و ارزش های واقعی ما نیستند. این که شخصی  بگوید من باختم می تواند نمایانگر یک حقیقت باشد اما اگر بگوید من یک بازنده ام بدون تردید در درون فرد یک دیکتاتوری برعلیه خودش حکم فرماست. رفتار ما را شرایط متفاوت و نیز چگونگی احساسات و برداشت های  ما از چیزها دریک لحظه ی معین تعیین می کنند. همه ی ما در مواقع خاص می توانیم رفتاری متغایر با خصوصیات درونی خود  بروز دهیم. ممکن است در موقعیت های خاص حرف هایی زده و کارهایی کرده باشیم که با هویتمان سازگار نبوده و یا فقط به خاطر یک رفتار بد دیگران به آن ها برچسب زده باشیم. بنابراین باید خودمان و انسان ها را از رفتارشان مجزا کنیم. اگرچه همه ی ما مسئول رفتارهای خود هستیم اما نیازی نیست که آن ها را با هویتمان یکی کنیم. 

 

4: در ورای هر رفتار نیتی سازنده نهادینه شده است. 

در آموزش ان ال پی می آموزیم که در ورای رفتار هر فرد نیتی وجود دارد.

این پیش فرض بر این مسئله دلالت دارد که ما انسان ها در پس هر رفتاری که انجام می دهیم منظور خاص و سازنده ای داریم. همه ی ما در زندگی به دنبال یک یا چند هدف خاص هستیم اما شاید در مواقعی خودمان هم از آن ها آگاه نباشیم. شاید رفتار دیگران برایمان نادرست و غیر قابل تحمل باشد اما بدون تردید آن رفتار برای شخص آن فرد معنی و هدف خاص و سازنده دارد. انسان به ذات هدف جوست. فرد سیگاری در ذهن ناخوداگاه خود به دنبال یک نیت مثبت است. ممکن است به سختی در حال ترک سیگار باشد اما نیت مثبت موجود در ذهن ناخوداگاه فرد اجازه ی ترک را به او نمی دهد. 97 درصد از رفتارهای ما را نیت ناخوداگاه تشکیل می دهد. شاید فرد با توجه به مشاهدات کودکی اش و کاملا ناآگاهانه کشیدن سیگار را با کسب  احترام برابر می داند. ان ال پی کمک می کند که فرد رفتاری درست را جایگزین رفتار اشتباه کرده و به همان هدف دست پیدا کند. 

5: پیش فرض های ان ال پی بیان می کند: شکست وجود ندارد تنها یادگیری وجود دارد.

 

اگر انسان ها نتوانند کارها را به درستی انجام دهند خاطرات آن ها از کارهای کمتر موفق در ذهنشان به عنوان شکست ثبت می شود. در حقیقت شکست بخشی از فرایند آموختن است. اگر رفتار خود را به نحوی تغییر دهیم که به نتایج متفاوت برسیم این واقعه کل مفهوم شکست را تغییر داده  فرایند موفقیت را بنا می نهد. تصمیم به انجام کارها به گونه ای که  تا بحال انجام نداده بودید بگیرید تا به نتیجه ی مطلوب برسید. از دیدگاه ان ال پی شکستی در زندگی انسان وجود ندارد بلکه بازخورد وجود دارد. بازخورد یا فیدبک همان شناخت کاستی های یک نتیجه و تغییر عملکرد تا رسیدن به نتایج مطلوب است. ان ال پی می گوید تمام آنچه انسان ها به آ ن موانع ذهنی می گویند را خودمان در ذهن طراحی می کنیم. کسی که می گوید افسرده یا شاد است موفق یا شکست خورده است خودش آن ها را یاد گرفته است . نتایج به ما درس می دهند. شما می توانید فهرستی از اتفاقات گذشته خود  که باعث شده اند در زمان حال احساس شکست داشته بباشید تهیه نمایید. بیندیشید که این به ظاهر شکست ها چه تجاربی را به زندگی شما اضافه می کنند و چگونه می توان از این تجارب برای رسیدن به موفقیت های آتی استفاده کرد. 

6: انسان ها تمام منابع مورد نیاز را در اختیار دارند.

انسان ها ذخایر کافی برای حل مسائل  خود را در درون و در ذهن ناخوداگاه خود دارند. هر انسانی برای آنکه در کار و زندگی اجتماعی خود به بهترین درجات رسیده و پیشرفت کند منابع لازم و کافی در اختیار دارد. از کوزه همان برون تراود که در اوست. با دانستن قوانین ذهن ناخوداگاه (درس های قبل) می توانید از توانایی های این ذهن به بهترین وجه ممکن بهره مند شوید . انسان ها به ذات راه حل  همه ی مسائل را می دانند. شخصی که در تلاش برای کاهش وزن است به درستی می داند چه شیوه ای را اتخاذ کند تا به هدف مورد نظرش برسد. ولی داشتن و دانستن راه حل برای بسیاری از افراد کافی نیست.اگر این گونه بود 60 درصد از جمعیت جهان اضافه وزن نداشتند. راه حل های ذهنی تا زمانی که به یک ابزار قدرتمند تبدیل نشوند ارزش و اعتباری ندارند و ان ال پی ابزار لازم را به ما می دهد. 

در آموزش ان ال پی می آموزیم که تمام راه حل ها در فرد وجود دارد.

7: اگر کسی می تواند کاری انجام دهد دیگران نیز قادر به انجا آن هستند. 

این پیش فرض با الگو برداری در ارتباط  است. انسان ها می توانند با الگو برداری از افراد موفق به همان درجه از موفقیت برسند. صرف نظر از داشتن معلولیت جسمی و ذهنی هر کسی می تواند از مدل چهار مرحله ای موفقیت که در درس های آینده توضیح می دهیم پیروی کرده و به موفقیت برسد. همه ی ما می توانیم نرم افزار های فکری مان را به درستی برنامه ریزی تا به موفقیت دست یابیم. انسان های بسیار موفق فقط به نحو موثرتری از ذهن و برنامه ریزی های موجود در آن استفاده می کنند. ان ال پی با جمع آوری شیوه های تفکر و تکلم افراد موفق الگوهایی را فراهم کرده که با مدل سازی ازآن ها می توان به نتایج عالی رسید.

 

8: ما نمی توانیم ارتباط برقرار نکنیم. 


این پیش فرض به جنبه های زبانی و در واقع زبان بدن در ارتباطات اشاره می کند. زبان بدن به سادگی آنچه را که در ذهن دارید آشکار می کند. لزومی ندارد از صحبت و کلام برای برقراری ارتباط استفاده شود. در سکوت هم می شود به راحتی پیام مورد نظر را انتقال داد. ما در هر لحظه چه با کلام چه بدون کلام در حال برقراری ارتباط هستیم. انسان موجود ارتباطی است. فروید می گوید به یک فرد باید افراد گفته شود. ان ال پی دارای شیوه های قدرتمند از برقراری ارتباط موثر است که در دوره ی ان ال پی پیشرفته به طور مفصل به بررسی این شیوه ها می پردازیم. با این شیوه ها می توان به دنیای درون افراد نفوذ کرد. به عنوان فروشنده، همسر، مادرو پدر و یا در هر جایگاهی که باشیم همه ی ما نیازمند به برقراری ارتباط با افراد هستیم و باید موانع ذهنی طرف مقابل ر شناخته و به دنیای درون فرد نفوذ کنیم. علاوه بر آن چون بیشترین ارتباط ما درطی زندگی با خودمان است با این پیش فرض می توان به توافق با دنیای درون خود دست یافت. 

در این مقاله بطور خلاصه به آموزش ان ال پی و موارد مهم در پیرامون ان اشاره کردیم. امیدواریم با بکار بستن ان، بهتر بتوانیم از این تئوری استفاده کنیم.

 

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا