بهبود روابط زناشویی

چطور به همسرمان نشان دهیم که برایش ارزش قائلیم؟ – احساس ارزشمندی در زنان

احساس ارزشمندی در زنان چیست؟

چگونه می توان احساس ارزشمندی در زنان را شناسایی کرد؟

احساس ارزشمندی در زنان – نیاز اساسی زن ها

چرا نیاز به ارزشمند بودن مهم ترین و اصلی ترین نیاز پنهان زن هاست؟!

 

احساس ارزشمندی در زنان از نیازهای مبرم زنان می باشد.

 

نیاز به ارزشمند بودن زن ها با دو نیاز قبلی (ارتباط و امنیت ) که در درس های “امنیت اساسی ترین نیاز بانوان” و “چرا زنان برقرار کردن ارتباط را دوست دارند؟” بیان نمودیم؛ رابطه تنگاتنگی دارد. 

نیاز داشتن به امنیت در زن ها؛ ریشه و دلیل تاریخی دارد. به راستی چه مواردی امنیت و آسودگی زن ها را در کنار شریک زندگی شان تامین می کند؟!

اگر مردان برای زن زندگی شان جایگاه و قدر و منزلت قائل شوند ؛ زن ها احساس امنیت و آسودگی خاطر می کنند. چرا که در این صورت ماندگار بودن این رابطه و ارتباط ملموس تر خواهد بود. به همین خاطر است که زن تمام تلاش خود را به کار می بندد تا جایگاه و منزلت عظیم و رفیعی در برابر مرد زندگی اش بسازد. این به این معناست که تلاش می کند بهترین مادر، بهترین آشپز و … باشد و به هر روشی او را خرسند و راضی کند.

در طول تاریخ به زن ها بر اساس میزان منزلت و جایگاه شان نگریسته شده. ارزش املاک و ثروت پدری؛ چگونگی جهیزیه؛ ارتباطات خویشاوندی و زیبایی و جوانی و توان بارور شدن. اما زمانه تغییر کرده و دیگر ملاک های ازدواج تغییر کرده و آن ثروت پدری و روابط اقوام و … اهمیت چندانی ندارد. اما هم چنان میل و نیاز زن ها به ارزش مند بودن دست نخورده مانده!

«زن ها احتیاج دارند همواره احساس مهم بودن و ارشمند بودن کنند و از مردها همواره بشنوند که اهمیت فراوانی در زندگی اش دارند!»
برای زن ها مهم بودن و داشتن قدر و منزلت به این معناست که مردها حضورشان را مفید بدانند و همواره  مفید بودن و ارزش مند بودن شان را به آن ها خاطر نشان کنند.

حقیقت این است که بیشتر مردها نمی دانند که نیاز یک زن برای ارزش مند بودن تا چه حدی است؛ و چقدر نیاز دارند احساس کنند در زندگی مشترک سازنده و تاثیر گذار هستند. این مساله زمانی مهم تر می شود که مرد؛ زن خود را بسیار قوی و نیرومند می بیند؛ و در این شرایط فکر می کند که زن خود را باور و قبول دارد و اعتماد به نفس شایسته ای هم دارد و دیگر هیچ نیازی به این احساس ارزشمند بودن از جانب مرد را ندارد!  و این باور مرها اشتباه مطلق است! چرا که زن ها هر قدر هم شایسته ترین و بهترین و ارزشمند ترین هم باشند؛ نیاز به شنیدن و دریافت این احساسات از جانب مرد زندگی شان دارند.

 

احساس ارزشمندی در زنان – چگونه می توانیم به یک زن احساس ارزشمند بودن بدهیم؟


عشق و احساس ارزشمندی در زنان

 

سه راز اصلی این مهم را بازگو می کنیم:

 

۱. به آن ها ثابت کنیم که اولویت اول ما خوشحال بودن شان است:

همان طور که در درس های گذشته گفته شد ؛ عشق الویت اول زن هاست و به همین خاطر همیشه تلاش می کنند دیگران و اطرافیان را شاد و خوشحال کنند و دغدغه شان این است که چطور می توانند شریک زندگی شان را شاد کنند و بخندانند. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم؛ اغلب مردها توجهی به نیازهای همسرشان ندارند و اولویت اول شان نیاز های خودشان است. به طور طبیعی مرد ها بیشتر به فکر خودشان هستند تا دیگران و اطرافیان! 

« زمانی که مردی به همسرش نشان دهد و ثابت کند اولویت اول او است و خوش حالی و شادی و خوش بختی اش برایش مهم و حیاتی است؛ قدرتی شگرف و احساس ارزش مندی و عزت نفس بالایی به همسرش می بخشد.»

زن ها به این فکر نمی کنند که مرد زندگی شان نمی خواهد یا نمی تواند آن ها را شاد و خرسند کند؛ بلکه فکر می کنند اولویت اول او نیستند و همین باعث سرخوردگی و حس طرد شدگی می شود.

 

اما چاره کار برای مرد ها در چنین مواقعی چیست؟!

می توان سعی کرد اولویت های اول و چیزهایی که از نظر یک زن با ارزش و با اهمیت هست را شناسایی کنند و آن ها را اولویت خویش قرار دهند و تمام سعی و تلاش خود را به کار بگیرند تا آن ها را انجام دهند.

می توانند بسیار صریح و شفاف از او بپرسند که چه چیزی بیشتر از همه خوش حال و شاد شان می کند! اگر واقعا قصد داریم برای زنگ زندگی مان سنگ تمام بگذاریم و حس فوق العاده گران بها بودن و ارزشمند بودن را به او ببخشیم؛ باید کنار او بنشینیم و از او بپرسیم: « جانم؛ چه کاری از من ساخته است که می تواند تو را خوشحال کند؟!»

سعی کنیم برای شان وقت بیشتری بگذاریم. می توانیم برای با هم بودن و در کنار هم لذت بردن برنامه ریزی کنیم. حتی اگر زمانش هم کم بود اما باز این برنامه ریزی حاکی از ارزش مند بودن همسرمان است. شک نکنیم این اتفاق از هر هدیه ای بیشتر همسرمان را خوشحال خواهد کرد.

 

احساس ارزشمندی در زنان و وقت گذاشتن برای آنها

 

۲. به آن ها ثابت کنیم  که به زندگی مان علاقه مند هستیم:

سعی کنیم به اتفاقات و رویداد های لحظه های همسرمان توجه بیشتر داشته باشیم. اغلب بسیاری از مردها به طرز باور نکردنی خود شیفته می شوند و اصلا شریک زندگی شان را نمی بینند. و این اتفاق؛ احساس بی ارزش بودن و حقیر بودن را در وجود همسرشان ایجاد می کند. 

مردان عزیز؛ لطفا به آن چه برای همسرتان مهم است و ارزش دارد علاقه نشان دهید. در مورد فعالیت ها و برنامه ها و کارهای مهم او سوال بپرسید؛ سعی کنید خود را در جریان زندگی او و اتفاقات زندگی و دنیای زنانه ی او قرار دهید. درباره ی چیزی که بیشتر دوست دارد صحبت کند از او سوال بپرسید. 

مساله ی مهم و تاثیرگذار دیگر بر احساس ارزش مندی یک زن؛ جویا شدن و پرسیدن از افکار و احساسات شان است. 

« زمانی که از همسرمان می پرسیم که چه احساسی دارد یا به چه چیزی فکر می کند؛ در واقع داریم به او می گوییم که برایم مهم هستی و افکار و احساست برای من ارزشمند است.»

پرسیدن سوالاتی نظیر سوالات بالا ؛ راه های بسیار ساده اما شگفت انگیز برای ایجاد احساس علاقه مند بودن و ارزش مند بودن است.

 

۳. به آن ها اثبات کنیم که به وجودشان نیاز داریم:

آیا می دانید واقعا بسیاری از زن ها نمی دانند چقدر به وجودشان نیاز است در زندگی؟! این احساس نیاز بودن وجودشان را چه کسی به آن ها می بخشد؟! در طی مطالعات و تحقیقات انجام شده همواره همه ی مردها بیان داشته اند که واقعا به وجود همسرشان نیازمندند! اگر واقعا این احساس نیاز از جانب مردها وجود دارد پس چرا زن ها آن ها را احساس نمی کنند؟!

شاید به این دلیل باشد که به ما نشان نمی دهند یا به ما نمی گویند! مردها دوست دارند بسیار مستقل و قوی باشند و از این رو سعی می کنند احاسات شان را مخفی نگه دارند و این فکر که همسرشان از این احساسات مطلع شوند اندکی بیم دارند؛ و گاهی متاسفانه احساس ناتوانی می کنند و نتیجه ی این نگرش این می شود که نه تنها به همسرمان احساس نیازمند بودن به آن ها را نمی گوییم بلکه به طرز عجیبی حتی نشان می دهیم که اصلا به وجودشان نیازی نداریم!!

«زمانی که به شریک زندگی مان نشان دهیم که چقدر به وجودش نیاز داریم؛ احساس ارزش مند بودن و مهم بودن را به او می بخشیم.»

اما چاره چیست؟! در ادامه چند راه کار ساده را بیان می نماییم:

از همسرمان نظرخواهی کنیم؛ ایده و نظر وی را راجع به وقایع و اتفاقات رخ داده در محیط اطراف و پیرامون و دوستان و آشنایان و اقوام جویا شویم. این مساله به او نشان می دهد که برای افکار و باورهایش ارزش قائلیم و علاقه مند و کنجکاویم! برای شان جایگاهی برابر با خودمان قائل شویم!  بسیاری از مردان به مانند پدران خویش نقش حمایت کننده و تصمیم گیرنده را ایفا می کنند و به عبارتی زن ها را درگیر مساله ها و وقایع و رویداد و مشکلات نمی کنند؛ اگر چه احتمال دارد برخی از خانم ها این رفتار را بپسندند و مشکلی نداشته باشند؛ اما بسیاری از آن ها ترجیح می دهند با آن ها بالغانه رفتار شود و روی مهارت و توانایی های شان حسابی جداگانه باز شود. چنان چه با  آن ها با جایگاه متفاوت و حتی پایین تر رفتار شود احساس ارزش مند بودن و مفید بودن نمی کنند.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. What i don’t understood is actually how you’re not really much more well-liked than you might be now. You are very intelligent. You realize thus considerably relating to this subject, made me personally consider it from numerous varied angles. Its like men and women aren’t fascinated unless it is one thing to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs great. Always maintain it up!

  2. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You definitely know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us something informative to read?

  3. Its like you read my mind! You appear to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but other than that, this is excellent blog. A fantastic read. I’ll certainly be back.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا