خود آگاهی

چگونه استعدادهای خود را کشف کنیم؟

در واقع تصور هر کدام از ما نسبت به خودمان بسیار پیچیده است، پس همان طور که ما نمی توانیم بینی خود را ببینیم، ممکن است اغلب نسبت به چیزهایی که در آن ها بهترین هستیم هم نابینا باشیم. شناسایی استعدادهای درخشان، می تواند گاهی واقعاً سخت باشد، زیرا آن ها اغلب در جاهایی هستند که اصلا انتظارش را نداریم،البته عکس این موضوع هم وجود دارد، زیرا ممکن است حتی در کارهایی که خود را در آن ها بد می دانیم، بسیار خوب باشیم، اگر بتوانیم استعدادهای خود را بیابیم، می توانیم از منبعی باور نکردنی استفاده کنیم، که می تواند از ما در هر جنبه ای از زندگی، از جمله شغل مان حمایت کند.

چند راه ساده برای شناسایی استعداد

در ادامه به بررسی چندین روش ساده به منظور شناسایی استعداد و بهبود شیوه زندگی می پردازیم.

1-ذهن خود را به روی همه راه ها باز کنیم

از آن جایی که ما ممکن است نسبت به آن چه واقعا در آن مستعد هستیم، نابینا باشیم، یک روش خوب برای شروع شناسایی استعدادهای خود این است که فقط ذهن خود را به روی احتمالات باز کنیم و به خاطر داشته باشیم که استعدادها می توانند گاهی فراتر از نواختن گیتار یا حل مسائل سخت ریاضی باشند، استعدادها در اشکال و اندازه های متفاوت وجود دارند و در بسیاری از زمینه های زندگی گسترش می یابند، به عنوان مثال، توانایی خواندن احساسات دیگران به صورت دقیق و یا همدلی کردن با دیگران می تواند از استعدادهای مفید ما باشد.

2- به گذشته خود نگاه کنیم.

برای جست و جوی استعدادهای خود، بهتر است با نگاه به گذشته خود شروع کنیم. به کارهایی که انجام داده‌ایم، نگاه کنیم و به چیزهایی که از آن ها لذت برده ایم دقت کنیم، در واقع با انجام این کار به زمان هایی که واقعا عالی بودیم توجه کنیم و از خودمان سؤالاتی این چنین بپرسیم: «از تمام کارهایی که انجام داده ام به چه چیزی بیشتر افتخار می کنم؟» یا “چه زمانی آن قدر مغرور بودم که برایم مهم نبود دیگران چه فکری می کنند؟”

از موضوعات خوب و با اهمیت فکر کردن به این است که دوران کودکی ما چگونه گذشته است، در کودکی چه کاری را بیشتر انجام داده ایم؟ از چه چیزی لذت می بردیم؟ به چه چیزی معروف بودیم؟ گاهی اوقات این ها می‌تواند برخی از عمیق‌ترین استعدادهای ما را آشکار کند و مطمئناً علایقی را مشخص می‌کند که می‌توانیم آن ها را بیشتر بررسی کرد.
به سرگرمی های خود فکر کنیم، زیرا شخصیت ما توسط آن ها ساخته می شود و چیز دیگری که می‌توانیم به آن فکر کنیم، زمان‌هایی در زندگی‌ ما است که با چالش مواجه شده‌ایم. به موقعیت های سختی که تا به حال با آن ها دست و پنجه نرم کرده ایم فکر کنیم. مواقع بحرانی، اغلب می توانند مهارت های پنهان ما را آشکار کنند، به عنوان مثال، وقتی پدر ما دچار حمله قلبی شد، شاید خونسردی خود را حفظ کردیم و با ۱۱۵ تماس گرفتیم. هوشیاری و حفظ آرامش در مواقع اضطراری، واقعا مفیدی است.

3- به آن چه از آن لذت می بریم فکر کنیم.

چیزهایی که ما را خوشحال می کند، می تواند استعدادهای ما را نیز آشکار کند، در واقع باید به کارهایی که دوست داریم انجام دهیم فکر کنیم، آیا مردم هرگز در مورد آن از ما تعریف می کنند؟ آیا تا به حال در آن موارد از ما کمک خواسته اند؟ ما ممکن است به آن به عنوان یک استعداد فکر نکنیم، اما احتمالاً چنین است، آیا تا به حال شده به طور کامل گذر زمان را فراموش کرده باشیم؟ ما زمانی که شروع به انجام کاری می کنیم، متوجه گذر زمان نمی شویم، این می تواند اشاره به استعداد ما داشته باشد، پس بهتر است هر چیزی را که از آن لذت می بریم بنویسیم، این به ما کمک می کند تا ببینیم که واقعاً از انجام چه کارهایی لذت می بریم و به ما این فرصت را می دهد که فکر کنیم چرا از این کارها لذت می بریم، برای مثال، ممکن است از بازی فوتبال یا پیاده روی در طبیعت لذت ببریم و انجام این کارها به ما این امکان را بدهد که از دانش خاصی که در زمینه ی این موضوعات داریم، استفاده کنیم.

4- آن چه را که در آن مهارت داریم، ارزیابی کنیم.

کشف استعداد

در حال حاضر، بین آن چه که از آن لذت می بریم و آن چه در آن مهارت داریم، تفاوت های زیادی وجود دارد و ممکن است فکر کنیم استعداد های ما فقط کارهایی هستند که دوست داریم، انجام دهیم، اما مهم است که به یاد داشته باشیم ممکن است استعدادهای ما چیزهایی باشند که از آن ها لذت نمی بریم یا چیزهایی که حتی به آن ها فکر نمی کنیم، به همین دلیل مهم است که نگاهی دقیق و طولانی به آن چه واقعاً در آن مهارت داریم بیندازیم و به چیزهایی فکر کنیم که به طور طبیعی برای ما اتفاق می افتد، چیزهایی که با آن ها مبارزه نمی کنیم و برای آن ها انرژی زیادی صرف نمی کنیم. آیا تا به حال برای ما پیش آمده است که به کسی بگوییم: “بیخیال، اگر این کار را بکنم راحت تر است” یا “این جا، اجازه بده در این مورد به تو کمک کنم”؟ آیا خود را در حال اصلاح افراد می بینیم؟ این رفتارها معمولاً نشان دهنده چیزی است که ما در آن مهارت داریم و در مورد آن اطلاعات زیادی داریم.

5- داستان زندگی خود را بنویسیم.

این تمرین می تواند به ما کمک کند نه تنها استعدادهایی را که داریم، بلکه استعدادهایی را که باید به رشد آن ها فکر کنیم را نیز آشکار کنیم. در مورد این که در دوران کودکی چگونه بودیم، قبل و بعد از مدرسه چه کارهایی را دوست داشتیم انجام دهیم و موضوعات مورد علاقه خود را بنویسیم، در واقع می توانیم در مورد بزرگ شدن خود بنویسیم، درباره این که الان در کجای زندگی خود هستیم، یا از همین حالا در مورد آینده بنویسیم، در مورد جایی که می خواهیم برویم، در مورد کارهایی بنویسیم که اگر از نظر مالی کاملا تامین بودیم، دوست داشتیم انجام دهیم، در نظر گرفتن این موضوع می تواند به ما در شناسایی علایق و استعدادهای مان کمک زیادی کند.

6- از اطرافیان پرس و جو کنیم.

افراد دیگر چون ما را از بیرون نظاره می کنند ممکن است راحت تر ببینند که ما در چه چیزی مهارت داریم، پس بهتر است از اطرافیان خود بپرسیم. مردم معمولاً خوشحال خواهند شد که به ما آن چه را که به عنوان نقاط قوت ما می‌دانند، بگویند، پس ابتدا بهتر است مطمئن شویم که با افرادی صحبت می کنیم که ما را خوب می شناسند، البته می توانیم با افرادی که کمی ما را می شناسند نیز صحبت کنیم. این دو گروه ما را به شیوه‌های متفاوتی می‌بینند و با تفاوت‌هایی که می‌بینند می‌توانند بیشتر درباره خود ما به ما اطلاعات دهند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا