خود آگاهی

چگونه خود را به چالش بکشیم؟

اگر می خواهیم مهارت های خود را تقویت کنیم، ابتدا باید عملکرد خود را بهبود ببخشیم، از ورود به محل کار خود هیجان زده شویم و هر روز خود را به چالش بکشیم. هنگامی که یک شغل لذت بخش و هیجان انگیز است، چیزی فراتر از یک امرار معاش می شود. حتما بسیاری از کارکنان را دیده ایم که روزها یا حتی ماه های متوالی در محل کار خود دچار فرسودگی شغلی و یکنواختی می شوند و انگیزه ای برای رشد و پیشرفت ندارند، اگر شغل ما همانند گذشته رضایت بخش نیست، منتظر شرکت یا سازمان خود نباشیم تا در این زمینه برای ما کاری انجام دهد.

تغییرات خاصی وجود دارد که خودمان می توانیم برای افزایش رضایت شغلی خود ایجاد کنیم. دانستن چالش های خود در محل کار و قرار دادن روزانه خود در معرض این چالش ها نه تنها عملکرد شغلی ما را بهبود می بخشد، بلکه فرصت مناسبی را برای افزایش مهارت ها و بهبود آینده شغلی ما فراهم می کند. با اتخاذ این رویکرد در جایگاه فعلی خود، مهارت ها و تجربیات ارزشمندی را به دست خواهیم آورد که حتی وقتی در شغل خود ارتقاء یافتیم، این مهارت ها در جایگاه و موقعیت جدید نیز برای ما بسیار سودمند خواهد بود.

7 روش عالی برای به چالش کشیدن خود

در ادامه به بررسی چندین روش برای به چالش کشیدن خود می پردازیم.

۱. از منطقه امن خود بیرون بیاییم

هر شغلی وظایف خاصی دارد که نیازمند تفکر و سرمایه گذاری بیشتر در زمان است، اما کارکنان تمایل دارند در طول زندگی کاریی خود از آن دوری کنند، در صورتی که برای به چالش کشیدن خود، باید با این وظایف روبرو شویم.

چالش را بپذیریم و چیزهای جدیدی از آن بیاموزیم. یک راه خوب برای انجام این کارهای دشوار یا دلهره آور این است که آن ها را همان ابتدای صبح انجام دهیم، زیرا در صبح ما سرشار از انرژی هستیم، از طرفی هنگامی که یک کار بزرگ را صبح انجام می دهیم، احساس موفقیت، ما را در روحیه خوبی قرار می دهد و شتاب ما را در ادامه روز بیشتر می کند. اگر احساس می کنیم نقش خود و مسئولیت های درون آن را به پایان رسانده ایم، سعی کنیم پروژه ها و فرصت های جدیدی را که معمولاً از ما انتظار نمی رود، بر عهده بگیریم. به طور خاص، پروژه هایی را در نظر بگیریم که ما را از محدوده راحتی خارج می کند و نقاط قوت ما را به چالش می کشد و نقاط ضعف ما را برطرف می کند. از مدیر خود بپرسیم که آیا پروژه ها یا وظایفی وجود دارد که می توانیم بر عهده بگیریم یا اگر ایده هایی در ذهن داریم، آن ها را مطرح کنیم. حداقل چیزی که می تواند اتفاق بی افتد این است که مدیر ما برای پروژه های آینده، ما را در نظر داشته باشد.

۲. رقابتی باشیم

کمی رقابت می تواند تا حد زیادی در محل کار مفید باشد. این بدان معنی نیست که بخواهیم کارکنان دیگر را شکست بدهیم، زیرا این نگرش می تواند باعث ایجاد ناسازگاری و عدم محبوبیت ما در محل کار شود. فقط باید سعی کنیم بهترین کسی باشیم که می توانیم، باشیم، دستاوردهای گذشته خود را در نظر بگیریم و از آن ها به عنوان مبنایی برای تعیین اهداف جدید در کار استفاده کنیم، همیشه سعی کنیم خودمان را کمی جلوتر ببریم و با به کار بردن این نکات از بهبود عملکرد خود در طول زمان شگفت زده شویم.

۳. با دیگران ارتباط گرفته و از کار گروهی استقبال کنیم

یادگیری از دیگران نقش مهمی در موفقیت شغلی ما دارد. اطمینان حاصل کنیم که نه تنها با اعضای تیم خود، بلکه با شبکه های گسترده تر شرکت یا سازمان نیز در ارتباط هستیم. زمانی که افراد انگیزه دارند که تیم خود را ناامید نمی کنند، عملکرد بهتر و بالاتری دارند.
بهتر است به روش هایی که کار ما به بقیه اعضای تیم کمک می کند فکر کنیم و با بیرون رفتن از محدوده راحتی خود و صحبت با افرادی که معمولاً با آن ها صحبت نمی کنیم، خود را به چالش بکشیم. با برقراری ارتباط با سایر بخش ها و همکاران در موقعیت های مختلف شرکت، دیدگاه متفاوتی را به دست خواهیم آورد، سپس می توانیم آن را در فرایندهای خود به کار بگیریم و شغل خود را جالب تر و چالش برانگیزتر کنیم.

۴. کار را به تعویق نیندازیم و از موانع شروع کار عبور کنیم

چگونه خود را به چالش بکشیم؟

همه ی افراد گاهی در کار دچار تعلل و اهمال کاری می شوند. ما کارهایی را که نمی خواهیم انجام دهیم را به بعد از کارهای پیش پا افتاده و روتین موکول می کنیم، که به سرعت باعث می شود در محل کار احساس کسالت کنیم.

به منظور مبارزه با تعلل، تغییر نگرش و نحوه برخورد با کار ضروری نیست منتظر زمان مناسب برای انجام کاری باشیم، بلکه ابتدا باید لحظه را غنیمت شمرده و تلاش کنیم تا کارها را به همان ترتیبی که پیش می آیند، انجام دهیم نه این که آن ها را به تعویق بی اندازیم و منتظر زمان مناسب باشیم.

۵گاهی اوقات مستقل باشیم و به تنهایی به هدف خود دست یابیم

همه ما گاه به گاه به کمک همکاران خود نیاز داریم، اما سعی کنیم مسئولیت های شغلی خود را به خوبی انجام دهیم. تکمیل یک کار به تنهایی از ابتدا تا انتها، نه تنها باعث ایجاد چالش بیشتر در ما می شود، بلکه حس موفقیت بیشتری را در جهت انجام کار ایجاد می کند. به یاد داشته باشیم که موفقیت و فداکاری ما نه تنها به نفع شرکت است، بلکه مهارت های شخصی ما را نیز ارتقاء داده و اشتغال زایی ما را افزایش می دهد. در این جا نباید همیشه منتظر بمانیم که رئیس وظایف ما را به ما واگذار کند، بلکه باید ابتکار عمل به خرج دهیم و به دنبال کارهای جدیدی باشیم تا بتوانیم آن ها را بر عهده بگیریم و برای تغییر آماده باشیم و همیشه در محل کار خود تلاش کنیم تا از هر فرصتی حداکثر استفاده را ببریم.

۶. مهارت ها و نقایص خود را ارزیابی و مجددا ارزیابی کنیم

منتظر بررسی کار برای ارزیابی عملکرد خود نباشیم، در عوض، دائماً نقاط قوت و ضعف خود را در رابطه با موقعیت خود ارزیابی کنیم. با درک کامل شایستگی های خود، بهتر می توانیم بر جنبه های منفی عملکرد خود غلبه کرده و از جنبه های مثبت آن استفاده کنیم. هفته ای یکبار وقت بگذاریم و درباره آن چه اتفاق افتاده و به نحوه ی عملکرد خود در بهبود مناطقی که نیاز به توجه دارند، فکر کنیم. به نقص های خود توجه ویژه ای داشته باشیم و سعی کنیم نقش های متفاوتی را بر عهده بگیریم. همیشه برای یادگیری مهارت های جدید و تقویت مهارت های موجود آماده باشیم تا موقعیت فعلی خود و همچنین آینده شغلی خود را تقویت کنیم. یادآوری دستاوردها و پیروزی های گذشته و توانایی های فعلی، اعتماد به نفس ما را برای انجام کارهای بیشتر و سخت تر افزایش می دهد.

۷. نگرش مثبت داشته باشیم

داشتن نگرش مثبت یکی از جذاب ترین ویژگی های یک کارمند است. همیشه با نگرشی مثبت و با این باور که می توانیم هر کاری را انجام دهیم، به وظایف کارهای خود هر چند دشوار، نزدیک شویم. خود یا توانایی های خود را دست کم نگیریم و وظیفه خود را با فداکاری و اشتیاق انجام دهیم. با ایجاد این تغییرات ساده در موقعیت خود، نه تنها در کار با چالش های بیشتری مواجه می شویم، بلکه مهارت های خود و آینده شغلی خود را نیز بهبود می بخشیم.

3.6/5 - (5 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit and sources back to your weblog? My blog is in the very same niche as yours and my users would genuinely benefit from some of the information you present here. Please let me know if this okay with you. Cheers!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا